Kraan raakt hoogspanningskabels 380kV Krimpen-Gtb.

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Kraan raakt hoogspanningskabels 380kV Krimpen-Gtb.

Bericht door Hans » 17 jan 2014 23:59

Aha, dus toch een foto opgedoken. Dank Peter voor de link, het lijkt inderdaad mee te vallen.
De melding van Omroep Brabant over een harde breuk in de draad blijkt dus niet te kloppen, en daarmee onze berichtgeving op de voorpagina ook niet. Waarschijnlijk is alleen een bundelafstandhouder uit de draad gemept en precies boven de weg naar beneden gevallen.

Wat er wel omlaag kwam was de giek van de kraan. Vermoedelijk werd daarop gedoeld in het filmpje.

We passen het nieuwsbericht aan, in dit geval even met een duidelijk zichtbare rectificatie.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Kraan raakt hoogspanningskabels 380kV Krimpen-Gtb.

Bericht door Peter » 18 jan 2014 09:45

Als ik naar de foto kijk is het precies tussen twee bundelafstandhouders in gebeurd aangezien deze op vaste afstanden van elkaar worden geplaatst. Er klopt naast de draadbreuk wel meer niet in het nieuwsbericht. Zo is er geen hoogspanningsmast beschadigd geraakt terwijl het bericht dat wel suggereert.

Soortgelijke fouten zie ik ook vaak terugkomen in nieuwsberichten over het spoor.

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Kraan raakt hoogspanningskabels 380kV Krimpen-Gtb.

Bericht door Paullus » 18 jan 2014 19:30

Eigenlijk komt het er dus op neer dat in de media een compleet circus van stal is gehaald om het gebeuren af te schilderen als een ramp, terwijl de werkelijkheid laat zien, dat er slechts een circuit buiten dienst is gesteld door de aanrijding met de kraan en de schade aan de 380 kV luchtlijn heel erg meevalt.

Niet dat ik de domheid van de chauffeur maar zo voor lief neem, maar de gevolgen voor de continuïteit van de energievoorziening zijn nihil geweest door de sterke redundantie van het 380 kV net in die regionen. Hooguit is er een dip opgetreden in de voorziening.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Kraan raakt hoogspanningskabels 380kV Krimpen-Gtb.

Bericht door Hans » 19 jan 2014 16:42

Nouja, de kraan is achterover geklapt en had eenvoudig neer kunnen komen op de auto's achter het voertuig. Het had een ramp kunnen worden met meerdere doden.
Ik vermoed dat de Brabantse omroep is afgegaan op een van de zinnen die de dames in de dashcamauto uitspreken en die doen vermoeden dat er iets omlaag op de weg neersmakt. Ik denk zelf nu dat het om de omklappende kraan ging die ze bedoelden, zie ook deze foto. We zien dat de kraangiek achteruit het wegdek moet hebben geraakt toen de (zware) fasedraad zich niet verder meer opzij liet drukken waarna de kraan achterover omviel op de dieplader.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie