Onvoorziene Niet Beschikbaarheid

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Onvoorziene Niet Beschikbaarheid

Bericht door ElektroThriller » 03 jan 2014 11:45

Naar aanleiding van persoonlijke ervaringen op oudejaarsavond hier in Almere heb ik uitgezocht hoe vaak dit soort incidenten plaatsvindt.
Via http://www.netbeheernederland.nl -> Publicaties kwam ik dit rapport tegen.
Allereerst: wat is Onvoorziene Niet Beschikbaarheid toch een prachtig understatement (onderdrijving in goed Nederlands), als je recent nog meemaakte hoe krachttermen waarin het Opperwezen om verdoemenis werd verzocht vuurwerklawaai overstemden.
Lees het rapport, met de tien ergste incidenten. Je krijgt soms de indruk dat de aanleiding heel banaal is. Een causale keten die start bij een vallende punaise, bij wijze van spreken.
Schermafbeelding 2014-01-03 om 11.30.32.png
Schermafbeelding 2014-01-03 om 11.30.32.png (185.79 KiB) 3964 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Onvoorziene Niet Beschikbaarheid

Bericht door Tom » 03 jan 2014 19:43

Doorgelezen, maar is voor een niet elektrotechnishc geschoolde niet altijd even duidelijk. Wat me wel opviel was de storing bij Cuijk op 24-09-2012: oorzaak was blikseminslag in combinatie met blijkbaar ontvreemde bliksemkabels door koperdieven!

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Onvoorziene Niet Beschikbaarheid

Bericht door Paullus » 04 jan 2014 20:30

Dank je E.T. voor dit verhelderende document.

Ik ging er vanuit dat de transformatoren in een Onderstation (OS) in parallelbedrijf gevoerd worden. Dus alle transformatoren voeden het totale achterliggende net. Als er dan een exemplaar uitvalt door onderhoud of storing, vangen de overige het binnen die configuratie automatisch op.

Hooguit ervaren de achterliggende verbruikers een spanningsdip bij storing door kortsluiting van een van de transformatoren, maar meer niet.

In de praktijk ligt het blijkbaar volledig anders. Per transformator is een bepaalde deelbelasting aangesloten. Bij een storing moet dat vermogen actief verschakeld worden naar een andere transformator in hetzelfde OS. Dat levert geen dip op, maar een paar minuten of meer volledige uitval.

Dit gegeven vind ik erg vreemd. De theorie zegt dat parallelbedrijf van transformatoren geen enkel probleem geeft, zolang aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Met name dat er geen te groot verschil mag bestaan tussen de vermogens (3:1).

Om leveringszekerheid te waarborgen en het aantal storingsminuten tot het minimum te beperken, zou je verwachten dat parallelbedrijf van transformatoren in hetzelfde OS gemeengoed zou zijn in plaats van per transformator gescheiden aangesloten vermogen van het achterliggende net.

Juist parallelbedrijf zorgt voor realtime redundantie.

Plaats reactie