Op Treinreiziger.nl stond van de week een artikel over een plan voor een Maglev netwerk in Nederland. Dit zou op de plek moeten komen waar nu de 380 kV lijnen lopen, waarbij deze worden verkabeld.
Afgezien het feit dat we hier als mastenliefhebbers niet echt warm van zullen lopen, is het technisch haalbaar om 380 kV over gehele lengte onder de grond te stoppen, nu of in de toekomst? Verder is in mijn ogen een Maglev trein sowieso niet interessant voor Nederland (te klein), net zoals de HSL dat eigenlijk is. De 380 kV lijnen lopen ook te abstract door het land.
TU Delft: verkabelen 380kV tbv Maglev
Re: TU Delft: verkabelen 380kV tbv Maglev
Klinkt bijzonder onrealistisch.
Laten we er eens wat argumenten bij halen, ook al is het eigenlijk niet nodig hier serieus op in te gaan. Alleen al de elektrotechnische argumenten verwijzen dit plan direct naar de prullenbak.
Laten we er eens wat argumenten bij halen, ook al is het eigenlijk niet nodig hier serieus op in te gaan. Alleen al de elektrotechnische argumenten verwijzen dit plan direct naar de prullenbak.
- Supergeleidende grondkabels zijn momenteel nog in ontwikkeling. Duitsland experimenteert ermee in Essen (zie een recente aflevering van De Ingenieur (weet zo niet meer welke, het was ergens eind afgelopen zomer)) en Liander heeft interesse voor zulks in Amsterdam. Maar afgezien daarvan staat deze techniek nog in de kinderschoenen. Voordat die techniek volwassen en concurrerend is, zijn we minstens een decennium (of twee) verder. Als het überhaupt zover komt, niemand weet dat nog.
- 380 kV-lijnen maken scherpe bochten, terwijl men hier spreekt over de 'vrijkomende' strook van 150 meter breed. Ik zie de Maglev al een HC'tje met 400 km/h doen.
- De snelheid waarmee verkabeling in Nederland plaatsvindt is momenteel maximaal 50 km per jaar. Meer capaciteit is er niet. Willen we het hele 380 kV-net onder de grond stoppen, dan is er in totaal zo'n 25 jaar nodig vanaf het moment van commissie, plus dat dan alle andere verkabelingsprojecten zullen moeten stoppen.
- Wie zit er te wachten op een Maglev naar de Eemshaven?
- Het aanleggen van een supergeleidend grondkabelnet op gelijkstroom met een transportcapaciteit van 3000 MVA (noem eens wat) terwijl er momenteel een prima functionerend, technisch bekend, robuust, redundant, landelijk dekkend 380 kV-wisselstroomnet bestaat welke zich reeds heeft bewezen en vrijwel nooit faalt, is een aanzienlijke kapitaalvernietiging en achteruitgang in netbetrouwbaarheid waar geen enkele netbeheerder mee akkoord zal gaan. Het verkabelen van het 380 kV-net vergelijkbaar zijn in kosten met de Deltawerken. Deze kosten ophoesten voor een 'speeltje' zal gelukkig zelfs in Nederland een prijs zijn die de politiek weigert te betalen.
- De maatschappij is momenteel ontworpen op wisselspanning. Dat zal de komende twee decennia nog wel niet veranderen, dus er moeten converterstations komen wanneer we de supergeleidende kabels op gelijkstroom willen bedrijven (en dat zal de voorkeur hebben om het magneetveld te beperken).
- En last but not least, er zijn enkele tientallen mastengekken in Nederland en die zullen niet zomaar over zich heen laten lopen. Een factor van belang.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: TU Delft: verkabelen 380kV tbv Maglev
wat een vaag plan zeg, ik snap bijna niet dat de TU delft dit echt overweegt om aan mee te onderzoeken. Ik denk dat het beter is om ons geld in het waterbeleid te stoppen of in de staatsschuld zoals Lars hier net over zei. Maar politiek is hier verboden dus ik hou maar snel weer op.
misschien moeten we in nederland eens ophouden te denken of we een wereldmacht zijn met enorme afstanden en een glorieeuze toekomst wat dat eerste zijn we al sinds de oorlog niet meer en dat laatste hebben we al lang geleden waarheid gemaakt. Een maglev buis, vergeleken daarmee is dat plan voor de supersnelbus van wubbo ockels nog niet eens zo raar.
misschien moeten we in nederland eens ophouden te denken of we een wereldmacht zijn met enorme afstanden en een glorieeuze toekomst wat dat eerste zijn we al sinds de oorlog niet meer en dat laatste hebben we al lang geleden waarheid gemaakt. Een maglev buis, vergeleken daarmee is dat plan voor de supersnelbus van wubbo ockels nog niet eens zo raar.
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!
Re: TU Delft: verkabelen 380kV tbv Maglev
Met luchtfietserij kun je soms ook je brood verdienen.
Het doet me ook denken aan een eerder onzalig plan om alle hoogspanningsmasten om te bouwen tot windturbines met kabels.
Dat doet dan ineens wel realistisch aan.
Mooi Betoog Hans, heb ik niets aan toe te voegen.
Het doet me ook denken aan een eerder onzalig plan om alle hoogspanningsmasten om te bouwen tot windturbines met kabels.
Dat doet dan ineens wel realistisch aan.
Mooi Betoog Hans, heb ik niets aan toe te voegen.
Re: TU Delft: verkabelen 380kV tbv Maglev
In België rijden sinds 2002 enkele binnenlandse treinen aan 200 km/h, en voor de toekomst plannen we nog meer verbindingen naar 200 km/h om te bouwen.
Dat lijkt mij toch een realistischer plan om het intercity-vervoer te versnellen
Dat lijkt mij toch een realistischer plan om het intercity-vervoer te versnellen
Re: TU Delft: verkabelen 380kV tbv Maglev
alle punten van Hans ben ik mee eens.
Thuis in zijn EGD gebied
Re: TU Delft: verkabelen 380kV tbv Maglev
Dit soort onzin ga ik niet eens doorlezen