Verplaatsing hoogspanningsmasten regio Wapenveld

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
de knip
150 kV
Berichten: 167
Lid geworden op: 10 apr 2013 13:51
Dichtstbijzijnde trafo: Emmeloord 110kV

Verplaatsing hoogspanningsmasten regio Wapenveld

Bericht door de knip » 04 nov 2013 16:48

Verplaatsing hoogspanningsmasten regio Wapenveld.
In verband met "ruimte voor de rivier" worden 17 hoogspanningsmasten iets verplaatst en verhoogd.
http://www.tennet.eu/nl/nl/nieuws/artic ... nveld.html

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Verplaatsing hoogspanningsmasten regio Wapenveld

Bericht door Hans » 04 nov 2013 18:01

Was reeds opgepikt (zie de voorpagina sinds gisteravond).

Eergisteren, een druilerige zaterdagmiddag... Ach, als je van Wageningen naar Holsloot rijdt en toch al van plan was om even op de koffie bij Ot en Lars in Zwolle te gaan, dan is een bochtje om langs Veessen maar een kleine moeite. Dus hopla, van de A50 af en richting de twee tonlijnen waar ik al een paar keer eerder vanaf Hattem tot Woudhuis volledig onderdoor gereden ben.

De werkzaamheden lagen zaterdagmiddag vrijwel stil, dus er was weinig anders te zien dan een stelletje lege bouwplaatsen en grauwe masten op modderige terreinen. Echter, in verhouding tot het beeldmateriaal op de site van Tennet (met die knalblauwe lucht) waren de foto's van mij zulke bedroevende gedrochten dat ik het hele uitje naar Veessen en de foto's zelf maar gewoon heb verzwegen hier op het forum.
Imagerename00001.jpg
Bok
Imagerename00001.jpg (91.59 KiB) 8799 keer bekeken
Imagerename00003.jpg
Bok van dichterbij. Eerder een tafeltje
Imagerename00003.jpg (110.78 KiB) 8799 keer bekeken
Die tafeltjes lijken verhipte veel op wat er in de uiterwaarden bij Lent staat.
Imagerename00005.jpg
Nu nog erop takelen
Imagerename00005.jpg (101.71 KiB) 8797 keer bekeken
Imagerename00007.jpg
Weinig werk vandaag
Imagerename00007.jpg (84.9 KiB) 8799 keer bekeken
De operatie in kwestie is op zich wel een topic waard. We hebben nog wat openstaande vragen.
Het is me bijvoorbeeld niet bekend of de zwaardere tonmasten van Hattem-Woudhuis eveneens op een tafeltje worden gezet. Waarschijnlijk wel, maar uitsluitsel is er nog niet. In ieder geval wordt er niets verkabeld en we krijgen er straks een uniek straatje masten bij.

Dat kon minder.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Verplaatsing hoogspanningsmasten regio Wapenveld

Bericht door Peter » 04 nov 2013 18:33

Dat lijkt zeker op de "tafeltjes" zoals we die bij Lent zien. Gelukkig komen er nu wel mooie hoogspanningsmasten op te staan

Geen idee of het gebeurt maar het zou een mooie gelegenheid zijn om de twee lijnen op dit gedeelte met elkaar in de pas te laten lopen. Ik zie overigens op de eerste twee foto's wel een soort kabel op de achtergrond. Waar zou die voor zijn?

Inderdaad een mooi project waarbij de oorspronkelijke masten behouden blijven

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Verplaatsing hoogspanningsmasten regio Wapenveld

Bericht door Ruben » 04 nov 2013 19:21

Het zijn precies dezelfde tafels zoals bij Lent.
Afbeelding
Hier zijn die zoals ze bij Lent staan voor de Waalportalen.

Wordt deze werkzaamheden ook uitgevoerd op de zware tonmasten van Apeldoorn-Lelystad?

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Verplaatsing hoogspanningsmasten regio Wapenveld

Bericht door Tom » 04 nov 2013 19:47

Het heeft toch iets kolderieks, zo'n netjes breeduit lopende mast op een smalle buis. Wat ook had gekund was vier buispalen, eventueel met een horizontale koppelbuis. Maar goed, het rijk betaalt dus kosten zullen hier wel geen rol spelen. Ik ben wel blij dat de masten behouden blijven, en ook dat ik er in juli nog ben geweest om de oude toestand te fotograferen.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Verplaatsing hoogspanningsmasten regio Wapenveld

Bericht door Hans » 04 nov 2013 22:57

TomBorger schreef:Het heeft toch iets kolderieks, zo'n netjes breeduit lopende mast op een smalle buis.
Of het mooi is, nou eh.. juist ja. Het zijn twee manieren van constructie die niet echt bij elkaar passen, maar waar ik wel content mee ben is dat de masten behouden blijven en dat er er de facto nog een uniek lijndeel bij krijgen ook. Ik heb het zinkmeniegrijze vermoeden dat ook de zwaardere tonmasten hun privétafeltjes krijgen zodat de toekomstige blik bizar maar tegelijk ook bijzonder zal zijn. Dat geeft dit stukje hoogspanningsland een nieuw uniek wapenfeit.
Ik ben wel blij dat de masten behouden blijven, en ook dat ik er in juli nog ben geweest om de oude toestand te fotograferen.
Afbeelding

Ik ook. Okee, die foto's van mij zijn ruim twee jaar ouder, maar gelukkig hebben we ze. Het was een uitgelezen dag daar ergens in mei 2011. Voor wie van tonmasten houdt (en ik heb daar een groot zwak voor) is deze parallel lopende straat masten een mooie plek.
De overkruising en splitsing bij Welsumerveld figureert zelfs in onze huidige banner op de mainsite.
Peter schreef:Ik zie overigens op de eerste twee foto's wel een soort kabel op de achtergrond. Waar zou die voor zijn?
Daar schrok ik eerst ook van, maar geen zorgen: het bleken tijdelijke drainageslangen te zijn. De bouwplaats was verlaten, maar er stonden wel een stuk of drie pompen zachtjes te ronken en hun water via deze slangen uit te spuwen op een paar honderd meter afstand, aan de andere kant van de rivierdijk.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Verplaatsing hoogspanningsmasten regio Wapenveld

Bericht door bas380 » 04 nov 2013 23:51

leuk om in de gaten te houden.
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Verplaatsing hoogspanningsmasten regio Wapenveld

Bericht door Tom » 26 nov 2013 21:48

Afgelopen zondag was ik in de buurt en hoop nog eens blik geworpen bij dit project. Ten oosten van Wapenveld aan de Breeweg stonden er drie masten op een paal. De lijn Lelystad - Apeldoorn was nog niet onder handen genomen. Dit is het rijtje masten vanaf mast 109 op de voorgrond.
DSF_1586 b.jpg
DSF_1586 b.jpg (76.87 KiB) 8691 keer bekeken
En nog een wat meer in lijnrichting.
DSF_1589 b.jpg
DSF_1589 b.jpg (123.76 KiB) 8691 keer bekeken
De bouwplaats met het oude fundament op de voorgrond. De verharding is ook aangebracht bij de andere lijn, het lijkt me een kwestie van tijd dat deze ook wordt aangepast. Het licht was totaal waardeloos en het regende.
DSF_1590 b.jpg
DSF_1590 b.jpg (146.55 KiB) 8691 keer bekeken
Van onderaf gezien is het maar een raar gezicht.
DSF_1594 bew.jpg
DSF_1594 bew.jpg (150.7 KiB) 8691 keer bekeken
En nog een keer met de telelens de rij in zuidelijke richting.
DSF_1602 b.jpg
DSF_1602 b.jpg (100.1 KiB) 8691 keer bekeken

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Verplaatsing hoogspanningsmasten regio Wapenveld

Bericht door Tom » 26 nov 2013 21:52

Verderop in de buurt van Welsum stonden ook een tweetal masten op de tafel. Hier komt het begin van de hoogwatergeul. Enkele naburige huizen waren inmiddels ook afgebroken. Een desolaat gezicht. De mast die Hans heeft gefotografeerd staat inmiddels verhoogd. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de buizen zijn aangebracht onder de kabels van de leiding.
DSF_1605 bv.jpg
DSF_1605 bv.jpg (133.65 KiB) 8690 keer bekeken
Vanaf de dijk zag ik nog dat bij de andere leiding er 4 buispalen zijn neergelegd. Misschien dat die op een andere manier wordt verhoogd? Maar er is ook te zien dat bij de lijn Wapenveld - Woudhuis er een nieuwe fundatie is gemaakt, gewoon op maaiveldniveau. Wat zou hier gaan gebeuren?
DSF_1609 b.jpg
DSF_1609 b.jpg (94.16 KiB) 8690 keer bekeken

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Verplaatsing hoogspanningsmasten regio Wapenveld

Bericht door Peter » 27 nov 2013 09:31

Ondanks het grauwe weer zijn het toch mooie foto's geworden Tom! Vooral de bovenste tele-opname vind ik erg mooi met die twee rijen masten. Het ziet er toch wel apart uit met die verhogingen onder de masten

Als ik het zo bekijk wordt de andere mast waarvan de fundering al is aangelegd met een "regulier" vakwerk verhoogd. Ik zie overigens ook dat de lijn Wapenveld - Woudhuis geaard is dus die kan wel eens voor een wat langere tijd afgeschakeld zijn.

Plaats reactie