Verplaatsing hoogspanningsmasten regio Wapenveld

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Verplaatsing hoogspanningsmasten regio Wapenveld

Bericht door Hans » 27 nov 2013 22:31

Een mooie fotoserie. Hier zien we goed het verschil terug tussen iemand die goed kan fotograferen en er de tijd voor neemt en een kluns met de camera annex ondergetekende. Want we hadden hetzelfde weertype, en jij hebt er veel meer uit weten te halen.

Zie ik nou goed dat die tafeltjes niet allemaal even hoog zijn?

De afgebroken huizen vielen mij trouwens ook op. Bij eentje heb ik de auto nog omgekeerd. Dat was een oude boerderij en de aanblik was een nare ervaring. Neergezaagde bomen, een paar stapels bakstenen met het cement er nog aan waar inmiddels langzaamaan het mos en gras op begon te groeien en daarnaast een verlaten, dichtgetimmerd woonhuis waar ooit een gezin in moet hebben gewoond. Het gevoel bekroop me dat dit ook de toekomst van het huis kan zijn waarin ikzelf ben opgegroeid, want ook ik woon in een gebied dat op termijn mogelijk prijs wordt gegeven aan het water (in dit geval een retentiebekken voor noodberging). Hoewel het goed is om de realiteit onder ogen te zien, kwam dat me op het moment in kwestie even te dichtbij.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Verplaatsing hoogspanningsmasten regio Wapenveld

Bericht door Hans » 11 jan 2014 22:39

Vandaag ben ik er maar eens opnieuw langsheen gereden om de vorderingen te zien.
Helaas had de meteorolgische planning beter gekund, want juist toen ik de masten in beeld kreeg leek het opeens wel alsof ze de IJssel inmiddels al verlegd hadden. Een minuut na deze foto werd de auto gratis gewassen.
mastverhoging veessen nieuwe stiep.JPG
Nieuwe stiep voor tonmast Veessen
mastverhoging veessen nieuwe stiep.JPG (49.7 KiB) 6242 keer bekeken
De eerste negen masten (die van de 'kleine' lijn) staan inmiddels al op hun bijzettafeltjes. We zien dat de tweede bijzettafels voor de zwaardere lijn momenteel gebouwd worden, zoals bij dit exemplaar. Het bovenstuk wordt er volgende week waarschijnlijk opgetakeld en dan kunnen ze de komende maanden aan de gang met het optillen van de (veel zwaardere) tonmasten van de grote verbinding.

Toch denk ik niet dat ik nog eens kijken ga naar het optakelen. Het is hoogspanningstechnisch een bijzondere operatie waarbij er gelukkig niets verkabeld wordt, maar het gebied zelf is een aanslag op mijn gemoed om doorheen te rijden. Wat ik in het vorige bericht al schreef speelde opnieuw op.
Misschien vindt de lezer het een zwaktebod, maar dit soort weer in combinatie met een gebied dat in alles het einde ademt, dat valt zwaar. Het is een gebied waar de boerderijen verlaten moesten worden door hen die er hun leven in gelegd hadden. Onvrijwillig vertrek, waarna alles wat je had of wat je dacht te hebben voor je ogen teloor gaat. Dat raakt me als boerenzoon nog dieper dan de sloop van welke hoogspanningslijn dan ook. Ik breng het niet op daar de komende tijd nog eens heen te gaan.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

de knip
150 kV
Berichten: 167
Lid geworden op: 10 apr 2013 13:51
Dichtstbijzijnde trafo: Emmeloord 110kV

Re: Verplaatsing hoogspanningsmasten regio Wapenveld

Bericht door de knip » 15 jan 2014 11:32

Filmpje over de verplaatsing.

Link

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3409
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Verplaatsing hoogspanningsmasten regio Wapenveld

Bericht door Peter » 15 jan 2014 16:01

Indrukwekkend, de mast wordt toch nog over een flinke afstand verplaatst.

Zo heb ik bijna negen jaar geleden een oostring 380kV draagmast in de takels zien hangen

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Verplaatsing hoogspanningsmasten regio Wapenveld

Bericht door Tom » 15 jan 2014 22:12

Inderdaad, de kraan draait over een aardige afstand.
Het viel me eerder op de dag op dat de randpoten van de mast een stuk hoger zijn afgezaagd dan waar ze eerst vastzaten op de fundatie. Nu bedenk ik me dat anders het hoekstaal niet vrij kan komen van het stalen voetstuk, zonder de ankers los te maken.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Verplaatsing hoogspanningsmasten regio Wapenveld

Bericht door Hans » 16 jan 2014 09:58

TomBorger schreef:Inderdaad, de kraan draait over een aardige afstand.
Het viel me eerder op de dag op dat de randpoten van de mast een stuk hoger zijn afgezaagd dan waar ze eerst vastzaten op de fundatie. Nu bedenk ik me dat anders het hoekstaal niet vrij kan komen van het stalen voetstuk, zonder de ankers los te maken.
Toch vraag ik me af waarom men de bijzettafeltjes niet gewoon van vier montageplaten en zestien grote bouten heeft voorzien. De mastvoeten van de tweede generatie tonmasten zijn per poot altijd uitgevoerd als een plaat met vier grote gaten voor de bouten. Op de oude betonstiep alle zestien bouten losmaken, de mast optakelen en omzwaaien, weer neerzetten op het bijzettafeltje en zestien nieuwe, dikke bouten er weer in. Geen gedoe met snijbranders, geen gedoe met het aan de nieuwe zwarte hoekijzers langs zien te wringen van de (langer gelaten) latten aan de binnenzijde van het broekstuk en het gaat nog sneller ook. Iemand een idee?
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Verplaatsing hoogspanningsmasten regio Wapenveld

Bericht door Tom » 20 jan 2014 16:23

Geen idee, bij andere ophogingen zijn ze inderdaad gewoon met voetplaat erbij opgehesen en weer vastgemaakt. Lijkt mij ook een stuk eenvoudiger. Misschien heeft het met het design van deze verhogingen te maken, het is zo iets slanker.

Plaats reactie