Stroomstoring in Frankrijk

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Stroomstoring in Frankrijk

Bericht door Tom » 28 okt 2013 12:07

Gaat het om hoogspanning dat is omgewaaid of laagspanning?
Ik ben wel benieuwd aangezien ze in Frankrijk wel vaker last hebben gehad van omgewaaide masten.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Stroomstoring in Frankrijk

Bericht door Hans » 04 nov 2013 17:21

Dit topic had ik even gemist. Pardon.
Tot zover ik weet gaat het alleen om laag- en middenspanning in het uiterste noordwestelijke kustgebied. Hier en daar bomen in de 20 kV-zadeltjes. Maar de storm heeft Frankrijk voor het grootste deel ontweken. Eerder vraag ik me af hoe het in Denemarken is afgelopen. Niets over gehoord, maar dat hoeft niet te betekenen dat het is meegevallen. (Het kan ook betekenen dat de media de prioriteiten anders heeft liggen.)
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Stroomstoring in Frankrijk

Bericht door Paullus » 04 nov 2013 19:00

Dat is toch het nadeel van middenspanning en laagspanning bovengronds.
Het levert mooie mastbeelden op maar de gevoeligheid voor storingen bij slecht weer is natuurlijk wel een stuk groter dan bij veilig in de grond gestopte verbindingen.

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Stroomstoring in Frankrijk

Bericht door elo » 04 nov 2013 20:40

Hans schreef:Dit topic had ik even gemist. Pardon.
Tot zover ik weet gaat het alleen om laag- en middenspanning in het uiterste noordwestelijke kustgebied. Hier en daar bomen in de 20 kV-zadeltjes. Maar de storm heeft Frankrijk voor het grootste deel ontweken. Eerder vraag ik me af hoe het in Denemarken is afgelopen. Niets over gehoord, maar dat hoeft niet te betekenen dat het is meegevallen. (Het kan ook betekenen dat de media de prioriteiten anders heeft liggen.)
In Denemarken heeft de orkaan veel huis gehouden, duizenden bomen omgewaaid en vele gebouwen beschadigt, 3 doden, schade mindestens een paar honderd miljoen euro. De hoogste windsnelheiden ooit werden tijdens deze storm gemeten. Gemiddeld 40 m/s over 10 minuten en een windstoot van maar liefst 54 m/s. Dat is zelf harder dan tijdens de verwoestende orkaan van 1999, de duurste natuurramp ooit in Denemarken. Deze keer duurde de storm gelukkig niet zo lang en ook een kleinere deel van het land had te maken met extreme windsnelheiden.
Maar bij het electriciteitsnet valt de schade mee. Wel sommige storingen op middenspanningsniveau (10kV) waar dat nog bovengronds is. Enkele huishoudens hebben meer dan een etmaal zonder stroom gezeten. Voor zoveer ik het weet zijn er geen masten van 50 kV of hoger gesneuveld. De grootste slachtoffer was wel Energinet.dk waar een groot deel van de dak van het nieuwe hoofdkwartier eraf vlog! Met een aantal natte kantoren als gevolg maar het centrale controlekamer is niet geraakt.
En Tennet is ook niet zonder kleerscheuren vanaf gekomen De dak van de convertergebouw van de NorNed kabel in Eemshaven is eraf gevlogen. De verbinding is daardoor momentaal buiten bedrijf. Weinig hierover in de nederlandse media vermeld, dus je moet het van de noren horen. Zie http://www.statnett.no/en/News/News-arc ... d-kabelen/.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Stroomstoring in Frankrijk

Bericht door Hans » 04 nov 2013 23:08

Interessant, dat wisten we nog niet.
Maar imiddels meldt Tennet het zelf ook:
Sinds maandagavond 21.09 uur is NorNed, de interconnector tussen Noorwegen en Nederland bedrijf buiten. De hevige storm van gisteren heeft een deel van het dak van het converterstation in Eemshaven beschadigd. Stukken van het dak zijn door de wind afgerukt waardoor water in het station kon komen en een deel van het converter systeem beschadigd raakte. TenneT heeft maatregelen getroffen om de schade te herstellen. Wanneer de kabel weer in bedrijf kan komen, is nog niet bekend. Prognoses daarover volgen zo snel mogelijk. TenneT en de Noorse TSO Statnett zijn samen eigenaar (50-50) van de NorNed kabel, die in 2008 in bedrijf is genomen en een capaciteit heeft van 700 MW. De interconnector loopt tussen Feda in Noorwegen en Eemshaven in Nederland en koppelt de Noorse met de Nederlandse elektriciteitsmarkt.
Dat stond een paar dagen geleden nog niet op de storingenpagina. Blijkbaar vonden ze het niet zo'n stoer en/of relevant wapenfeit om te melden. Je kan het ook aan de opstelling van het bericht wel zien: 'sinds maandagavond'. Toen we het stukje op de voorpagina van de mainsite schreven was dit nog niet bekend. Gelukkig dat we inderdaad een slag om de arm hebben gehouden en in het stukje in kwestie tweemaal voor zover bekend hebben gezet.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie