Daar kunnen we natuurlijk aan werken.Peter schreef:Als dan toch iedereen aan het actievoeren is, kunnen wij dan geen actie voeren voor echte (vakwerk) hoogspanningsmasten i.p.v. deze veredelde breinaalden?
Noordring Randstad380
Re: Noordring Randstad380
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Noordring Randstad380
Okay: Vakwerk is het echte vakwerk, breiwerk is dat niet!
Een betere naam voor Wintrack is Losetrack, oftewel: ze zijn het spoor bijster.
Een betere naam voor Wintrack is Losetrack, oftewel: ze zijn het spoor bijster.
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 23 jan 2014 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
- Paullus
- Berichten: 346
- Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
- Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder
Re: Noordring Randstad380
Ik zou het liefste dan ook vakwerkmasten zien in de verbinding Beverwijk-Vijfhuizen. Er zijn in dat traject nagenoeg geen bewoners, dus het voordeel van Wintrack met een mindere uitstraling, is niet echt van belang. Wellicht zijn vakwerkmasten zelfs goedkoper omdat die al decennia zijn toegepast?
Dat Vijfhuizen-Bleiswijk met Wintrack moet worden uitgevoerd, kan ik inkomen doordat die verbinding door diverse woonkernen loopt.
De verbinding Beverwijk-Vijfhuizen zou dan ook volledig uitgevoerd kunnen worden met de bekende 380 kV Donau vakwerkmasten .
Helaas denkt Tennet daar anders over en zal het Wintrackgebeuren de horizon in de regio Haarlem gaan bepalen in de toekomst .
Dat Vijfhuizen-Bleiswijk met Wintrack moet worden uitgevoerd, kan ik inkomen doordat die verbinding door diverse woonkernen loopt.
De verbinding Beverwijk-Vijfhuizen zou dan ook volledig uitgevoerd kunnen worden met de bekende 380 kV Donau vakwerkmasten .
Helaas denkt Tennet daar anders over en zal het Wintrackgebeuren de horizon in de regio Haarlem gaan bepalen in de toekomst .
Re: Noordring Randstad380
Ik ben bang dat de normen (angst) voor magneetvelden Tennet dwingen om die wintracks toe te passen, de strook grond die anders vrij moet worden gehouden zal bij een alternatief met vakwerkmasten breder zijn en dus duurder. Het is dan puur een economische afweging, waarbij blijkbaar de verbinding met op zich duurdere buismasten voordeliger is dan de vakwerkmast met brede strook. Uiteraard is het totale kostenplaatje van een verbinding met wintracks wel hoger dan een traditionele verbinding met vakwerkmasten. Linksom of rechtsom komen die kosten wel voor rekening van de gebruiker.
Voor Beverwijk - Vijfhuizen is er denk ik nog wel voldoende drukte om Wintracks economisch toe te passen, maar of dat ook geldt voor de noordelijke ring is een andere, maar er zijn allerlei vergunningstrajecten ingegaan waarbij de wintrackmast is ingezet.. Daar kun je dan niet zomaar vanaf als ze dat al zouden willen.
Maar goed, bovenstaande is een vermoeden of inschatting, noem het een mening.
Mooie poster Hans!
Voor Beverwijk - Vijfhuizen is er denk ik nog wel voldoende drukte om Wintracks economisch toe te passen, maar of dat ook geldt voor de noordelijke ring is een andere, maar er zijn allerlei vergunningstrajecten ingegaan waarbij de wintrackmast is ingezet.. Daar kun je dan niet zomaar vanaf als ze dat al zouden willen.
Maar goed, bovenstaande is een vermoeden of inschatting, noem het een mening.
Mooie poster Hans!
Re: Noordring Randstad380
Als Tennet die inschatting maakt zitten ze er wel naast. Op Eeklo-Stevin komen er immers nieuwe vakwerkmasten (met geïsoleerde mastarmen) en die hebben een magneetveld dat kleiner is dan dat van jullie breinaaldenTomBorger schreef:Ik ben bang dat de normen (angst) voor magneetvelden Tennet dwingen om die wintracks toe te passen, de strook grond die anders vrij moet worden gehouden zal bij een alternatief met vakwerkmasten breder zijn en dus duurder. Het is dan puur een economische afweging, waarbij blijkbaar de verbinding met op zich duurdere buismasten voordeliger is dan de vakwerkmast met brede strook. Uiteraard is het totale kostenplaatje van een verbinding met wintracks wel hoger dan een traditionele verbinding met vakwerkmasten. Linksom of rechtsom komen die kosten wel voor rekening van de gebruiker.
Voor Beverwijk - Vijfhuizen is er denk ik nog wel voldoende drukte om Wintracks economisch toe te passen, maar of dat ook geldt voor de noordelijke ring is een andere, maar er zijn allerlei vergunningstrajecten ingegaan waarbij de wintrackmast is ingezet.. Daar kun je dan niet zomaar vanaf als ze dat al zouden willen.
Maar goed, bovenstaande is een vermoeden of inschatting, noem het een mening.
Ik denk toch dat Wintrack vooral om visuele redenen gekozen is, want op alle andere vlakken verliezen ze van vakwerk.
Re: Noordring Randstad380
Volgens mij hebben ze bij Schiphol nog wat problemen met wintracks aangezien ze stuk hoger zijn dan donau masten. Was geloof ik nog wat over in het nieuws tijdje terug
Re: Noordring Randstad380
Ik denk dat het ook wel mogelijk is om een magneetveld arme vakwerkmast te ontwerpen. Ik denk dat het magneetveld van de Belgische dubbelvlag 380kV masten ook een stuk lager is omdat de geleiders boven elkaar hangen. Van mij mogen ze ook dat ontwerp overnemen in Nederland. Of ze nemen het mastbeeld over van de verbinding Meerhout - Van Eyck, de lijn waarvan de hoekmasten kattenoren hebben
Alleen bij Schiphol zou je dan eventueel lage donaumasten moeten gebruiken zoals bijvoorbeeld de S-7 exemplaren bij Lelystad.
Alleen bij Schiphol zou je dan eventueel lage donaumasten moeten gebruiken zoals bijvoorbeeld de S-7 exemplaren bij Lelystad.
Re: Noordring Randstad380
Nu ik zo de alternatieven zien en nog eens wat dingen terug heb bekeken bekruipt me ook het idee dat het hele architectonische ontwerp leidend moet zijn geweest bij de afweging vakwerkmast - buismast.
Ik vind die vakwerkmasten ook een stuk mooier dan de buismast, maar om nou te zeggen dat het mooie types zijn, hij kan natuurlijk lang niet tippen aan de donaumast. In ieder geval toont het nog maar weer eens aan dat het technisch mogelijk is, een vakwerkmast met laag magneetveld.
Die hoogte lijkt me ook nog wel een bezwaar daar bij een luchthaven. Misschien een rood-witte wintrack?
Ik vind die vakwerkmasten ook een stuk mooier dan de buismast, maar om nou te zeggen dat het mooie types zijn, hij kan natuurlijk lang niet tippen aan de donaumast. In ieder geval toont het nog maar weer eens aan dat het technisch mogelijk is, een vakwerkmast met laag magneetveld.
Die hoogte lijkt me ook nog wel een bezwaar daar bij een luchthaven. Misschien een rood-witte wintrack?
Re: Noordring Randstad380
Ik ben benieuwd of de vakwerkmast met een laag magneetveld nog veel goedkoper is dan een wintrack. Ter hoogte van Schiphol zou je prima lagere donaumasten kunnen toepassen in een strook met weinig bebouwing, bijvoorbeeld naast de bestaande 150kV verbinding.
Re: Noordring Randstad380
TomBorger schreef:Die hoogte lijkt me ook nog wel een bezwaar daar bij een luchthaven. Misschien een rood-witte wintrack?
Hmm. Eigenlijk niet eens zo gek.
Als ze dit opgeschilderde typetje niet alleen in de Noordring bij Schiphol maar ook bij de landsgrens vlakbij Doetinchem gebruiken, dan weet ik zeker dat de grens weer een Oostblokgevoel van jewelste krijgt.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd