Noordring Randstad380

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3828
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Noordring Randstad380

Bericht door Hans » 23 jan 2014 15:40

Peter schreef:Als dan toch iedereen aan het actievoeren is, kunnen wij dan geen actie voeren voor echte (vakwerk) hoogspanningsmasten i.p.v. deze veredelde breinaalden?
Daar kunnen we natuurlijk aan werken.

Afbeelding
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Noordring Randstad380

Bericht door ElektroThriller » 23 jan 2014 16:02

Okay: Vakwerk is het echte vakwerk, breiwerk is dat niet!

Een betere naam voor Wintrack is Losetrack, oftewel: ze zijn het spoor bijster.
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 23 jan 2014 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Noordring Randstad380

Bericht door Paullus » 23 jan 2014 19:04

Ik zou het liefste dan ook vakwerkmasten zien in de verbinding Beverwijk-Vijfhuizen. Er zijn in dat traject nagenoeg geen bewoners, dus het voordeel van Wintrack met een mindere uitstraling, is niet echt van belang. Wellicht zijn vakwerkmasten zelfs goedkoper omdat die al decennia zijn toegepast?

Dat Vijfhuizen-Bleiswijk met Wintrack moet worden uitgevoerd, kan ik inkomen doordat die verbinding door diverse woonkernen loopt.

De verbinding Beverwijk-Vijfhuizen zou dan ook volledig uitgevoerd kunnen worden met de bekende 380 kV Donau vakwerkmasten .
Helaas denkt Tennet daar anders over en zal het Wintrackgebeuren de horizon in de regio Haarlem gaan bepalen in de toekomst .

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Noordring Randstad380

Bericht door Tom » 23 jan 2014 22:22

Ik ben bang dat de normen (angst) voor magneetvelden Tennet dwingen om die wintracks toe te passen, de strook grond die anders vrij moet worden gehouden zal bij een alternatief met vakwerkmasten breder zijn en dus duurder. Het is dan puur een economische afweging, waarbij blijkbaar de verbinding met op zich duurdere buismasten voordeliger is dan de vakwerkmast met brede strook. Uiteraard is het totale kostenplaatje van een verbinding met wintracks wel hoger dan een traditionele verbinding met vakwerkmasten. Linksom of rechtsom komen die kosten wel voor rekening van de gebruiker.

Voor Beverwijk - Vijfhuizen is er denk ik nog wel voldoende drukte om Wintracks economisch toe te passen, maar of dat ook geldt voor de noordelijke ring is een andere, maar er zijn allerlei vergunningstrajecten ingegaan waarbij de wintrackmast is ingezet.. Daar kun je dan niet zomaar vanaf als ze dat al zouden willen.

Maar goed, bovenstaande is een vermoeden of inschatting, noem het een mening.

Mooie poster Hans!

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Noordring Randstad380

Bericht door Shrek » 23 jan 2014 23:54

TomBorger schreef:Ik ben bang dat de normen (angst) voor magneetvelden Tennet dwingen om die wintracks toe te passen, de strook grond die anders vrij moet worden gehouden zal bij een alternatief met vakwerkmasten breder zijn en dus duurder. Het is dan puur een economische afweging, waarbij blijkbaar de verbinding met op zich duurdere buismasten voordeliger is dan de vakwerkmast met brede strook. Uiteraard is het totale kostenplaatje van een verbinding met wintracks wel hoger dan een traditionele verbinding met vakwerkmasten. Linksom of rechtsom komen die kosten wel voor rekening van de gebruiker.

Voor Beverwijk - Vijfhuizen is er denk ik nog wel voldoende drukte om Wintracks economisch toe te passen, maar of dat ook geldt voor de noordelijke ring is een andere, maar er zijn allerlei vergunningstrajecten ingegaan waarbij de wintrackmast is ingezet.. Daar kun je dan niet zomaar vanaf als ze dat al zouden willen.

Maar goed, bovenstaande is een vermoeden of inschatting, noem het een mening.
Als Tennet die inschatting maakt zitten ze er wel naast. Op Eeklo-Stevin komen er immers nieuwe vakwerkmasten (met geïsoleerde mastarmen) en die hebben een magneetveld dat kleiner is dan dat van jullie breinaalden
Ik denk toch dat Wintrack vooral om visuele redenen gekozen is, want op alle andere vlakken verliezen ze van vakwerk.

voltron
380 kV
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Noordring Randstad380

Bericht door voltron » 24 jan 2014 02:16

Volgens mij hebben ze bij Schiphol nog wat problemen met wintracks aangezien ze stuk hoger zijn dan donau masten. Was geloof ik nog wat over in het nieuws tijdje terug

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Noordring Randstad380

Bericht door Peter » 24 jan 2014 10:03

Ik denk dat het ook wel mogelijk is om een magneetveld arme vakwerkmast te ontwerpen. Ik denk dat het magneetveld van de Belgische dubbelvlag 380kV masten ook een stuk lager is omdat de geleiders boven elkaar hangen. Van mij mogen ze ook dat ontwerp overnemen in Nederland. Of ze nemen het mastbeeld over van de verbinding Meerhout - Van Eyck, de lijn waarvan de hoekmasten kattenoren hebben

Alleen bij Schiphol zou je dan eventueel lage donaumasten moeten gebruiken zoals bijvoorbeeld de S-7 exemplaren bij Lelystad.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Noordring Randstad380

Bericht door Tom » 24 jan 2014 20:03

Nu ik zo de alternatieven zien en nog eens wat dingen terug heb bekeken bekruipt me ook het idee dat het hele architectonische ontwerp leidend moet zijn geweest bij de afweging vakwerkmast - buismast.

Ik vind die vakwerkmasten ook een stuk mooier dan de buismast, maar om nou te zeggen dat het mooie types zijn, hij kan natuurlijk lang niet tippen aan de donaumast. In ieder geval toont het nog maar weer eens aan dat het technisch mogelijk is, een vakwerkmast met laag magneetveld.

Die hoogte lijkt me ook nog wel een bezwaar daar bij een luchthaven. Misschien een rood-witte wintrack?

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Noordring Randstad380

Bericht door Peter » 24 jan 2014 20:26

Ik ben benieuwd of de vakwerkmast met een laag magneetveld nog veel goedkoper is dan een wintrack. Ter hoogte van Schiphol zou je prima lagere donaumasten kunnen toepassen in een strook met weinig bebouwing, bijvoorbeeld naast de bestaande 150kV verbinding.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3828
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Noordring Randstad380

Bericht door Hans » 24 jan 2014 21:17

TomBorger schreef:Die hoogte lijkt me ook nog wel een bezwaar daar bij een luchthaven. Misschien een rood-witte wintrack?
Afbeelding

Hmm. Eigenlijk niet eens zo gek.
Als ze dit opgeschilderde typetje niet alleen in de Noordring bij Schiphol maar ook bij de landsgrens vlakbij Doetinchem gebruiken, dan weet ik zeker dat de grens weer een Oostblokgevoel van jewelste krijgt.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie