Noordring Randstad380
- Paullus
- Berichten: 346
- Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
- Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder
Noordring Randstad380
Het lijkt me handig om de toekomstige ontwikkelingen met betrekking tot de realisatie van de noordelijke ring van Randstad380 centraal in 1 topic te plaatsen.
Wat zijn de huidige 380 kV verbindingen in de ring:
- Bleiswijk-Krimpen 2 circuits
- Krimpen-Diemen 1 circuit
- Krimpen-Oostzaan 1 circuit
- Diemen-Oostzaan 2 circuits
- Oostzaan-Beverwijk 1 circuit
De uitbreidingen zullen worden:
- Oostzaan-Beverwijk tweede circuit
- Beverwijk-Vijfhuizen 2 circuits (nieuwe verbinding)
- Vijfhuizen-Bleiswijk 2 circuits (nieuwe verbinding, gedeeltelijk grondkabels)
- Inlussen Diemen op verbinding Krimpen-Oostzaan
De werkzaamheden zullen verder tot gevolg hebben dat er aanpassingen komen in de 150 kV netten. Er zullen nieuwe netopeningen komen en derhalve opsplitsing in kleinere deelnetten.
Afgebroken wordt de 150 kV luchtlijn Velsen-Vijfhuizen.
Wat de nieuwe verbindingen aangaat, is de planning dat als eerste Beverwijk-Vijfhuizen gebouwd gaat worden. Dat traject kent de minste bewoners in de nabijheid en geeft minder bezwaarprocedures. De verbinding zal met Wintrackmasten worden uitgevoerd. Alleen de kruising met het Noordzeekanaal, zal een grondverbinding worden.
Wat zijn de huidige 380 kV verbindingen in de ring:
- Bleiswijk-Krimpen 2 circuits
- Krimpen-Diemen 1 circuit
- Krimpen-Oostzaan 1 circuit
- Diemen-Oostzaan 2 circuits
- Oostzaan-Beverwijk 1 circuit
De uitbreidingen zullen worden:
- Oostzaan-Beverwijk tweede circuit
- Beverwijk-Vijfhuizen 2 circuits (nieuwe verbinding)
- Vijfhuizen-Bleiswijk 2 circuits (nieuwe verbinding, gedeeltelijk grondkabels)
- Inlussen Diemen op verbinding Krimpen-Oostzaan
De werkzaamheden zullen verder tot gevolg hebben dat er aanpassingen komen in de 150 kV netten. Er zullen nieuwe netopeningen komen en derhalve opsplitsing in kleinere deelnetten.
Afgebroken wordt de 150 kV luchtlijn Velsen-Vijfhuizen.
Wat de nieuwe verbindingen aangaat, is de planning dat als eerste Beverwijk-Vijfhuizen gebouwd gaat worden. Dat traject kent de minste bewoners in de nabijheid en geeft minder bezwaarprocedures. De verbinding zal met Wintrackmasten worden uitgevoerd. Alleen de kruising met het Noordzeekanaal, zal een grondverbinding worden.
- Paullus
- Berichten: 346
- Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
- Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder
Re: Noordring Randstad380
Verzet is het sleutelwoord bij het plannen van nieuwe hoogspanningsverbindingen. Met betrekking tot de verbinding Beverwijk-Vijfhuizen heeft een manege strijd gevoerd tegen de lijn, met een afwijzing door de rechter van de bezwaren tot gevolg.
Momenteel verzet de golfbaan in Spaarnwoude zich tegen de nieuwe 380 kV verbinding.
Het lastige is dat de huidige 150 kV luchtlijn Velsen-Vijfhuizen alleen buiten dienst gesteld kan worden, als de nieuwe verbinding 380 kV Beverwijk-Vijfhuizen hier voor in de plaats is gekomen.
Er is geen tussenweg en de huidige 150 kV luchtlijn kan niet omgebouwd worden naar 380 kV, daar de constructie hier niet geschikt voor is.
Station Vijfhuizen kan niet gevoed worden zonder de huidige 2x220 MVA luchtlijn verbindingen Velsen-Vijfhuizen. De 250 MVA verbinding Nieuwe Meer-Vijfhuizen en grondverbinding 200 MVA Velsen-Waarderpolder-Vijfhuizen kunnen dat simpelweg niet opvangen in piekbelasting. Zeker niet omdat station Waarderpolder ook de nodige MVA's afsnoept, waardoor de 200 MVA niet volledig ter beschikking staat aan Vijfhuizen.
Het is dan ook nu eenmaal technisch een feit dat de 150 kV dubbel circuit luchtlijn Velsen-Vijfhuizen pas geammoveerd kan worden nadat 380 kV Beverwijk-Vijfhuizen is gerealiseerd.
De bedoeling van Tennet is om de ombouw naar 380 kV in Vijfhuizen in 2015 te realiseren.
Het is de vraag of die datum gehaald kan worden.
Boven het Noordzeekanaal is het wat makkelijker. Daar moet het tweede circuit van Oostzaan naar Beverwijk op 380 kV gebracht worden. Dat is een simpele ingreep omdat de infrastructuur al jarenlang geschikt is voor 380 kV. Verder kan makkelijk een extra transformator worden bijgeplaatst in Beverwijk.
Tennet heeft echter een dobber om 380 kV Beverwijk-Vijfhuizen te verwezelijken. Hierna is het nog een strijd om de 380 kV Randstad-Noord te ontsluiten met de verbinding Bleiswijk-Vijhuizen. Die verbinding is later gepland rond 2020.
Momenteel verzet de golfbaan in Spaarnwoude zich tegen de nieuwe 380 kV verbinding.
Het lastige is dat de huidige 150 kV luchtlijn Velsen-Vijfhuizen alleen buiten dienst gesteld kan worden, als de nieuwe verbinding 380 kV Beverwijk-Vijfhuizen hier voor in de plaats is gekomen.
Er is geen tussenweg en de huidige 150 kV luchtlijn kan niet omgebouwd worden naar 380 kV, daar de constructie hier niet geschikt voor is.
Station Vijfhuizen kan niet gevoed worden zonder de huidige 2x220 MVA luchtlijn verbindingen Velsen-Vijfhuizen. De 250 MVA verbinding Nieuwe Meer-Vijfhuizen en grondverbinding 200 MVA Velsen-Waarderpolder-Vijfhuizen kunnen dat simpelweg niet opvangen in piekbelasting. Zeker niet omdat station Waarderpolder ook de nodige MVA's afsnoept, waardoor de 200 MVA niet volledig ter beschikking staat aan Vijfhuizen.
Het is dan ook nu eenmaal technisch een feit dat de 150 kV dubbel circuit luchtlijn Velsen-Vijfhuizen pas geammoveerd kan worden nadat 380 kV Beverwijk-Vijfhuizen is gerealiseerd.
De bedoeling van Tennet is om de ombouw naar 380 kV in Vijfhuizen in 2015 te realiseren.
Het is de vraag of die datum gehaald kan worden.
Boven het Noordzeekanaal is het wat makkelijker. Daar moet het tweede circuit van Oostzaan naar Beverwijk op 380 kV gebracht worden. Dat is een simpele ingreep omdat de infrastructuur al jarenlang geschikt is voor 380 kV. Verder kan makkelijk een extra transformator worden bijgeplaatst in Beverwijk.
Tennet heeft echter een dobber om 380 kV Beverwijk-Vijfhuizen te verwezelijken. Hierna is het nog een strijd om de 380 kV Randstad-Noord te ontsluiten met de verbinding Bleiswijk-Vijhuizen. Die verbinding is later gepland rond 2020.
Re: Noordring Randstad380
Als ik dat allemaal zo lees wordt de Noordring van Randstad380 heel wat jaren later opgeleverd dan oorspronkelijk de bedoeling was. Volgens mij had het zelfs al klaar kunnen zijn zonder alle procedures...
- Paullus
- Berichten: 346
- Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
- Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder
Re: Noordring Randstad380
Inderdaad wordt de realisatie van Randstad-Noord 380 kV nogal een zware bevalling.
Zo geruisloos dat in de loop der jaren 380 kV Randstad-Zuid is gerealiseerd, zo is dat anders met de Noord-ring.
Blijkbaar heeft men in Zuid-Holland meer het besef gehad dat de werkzaamheden in ieders voordeel zijn geweest om de leveringszekerheid veilig te stellen.
Daarnaast konden gedeeltelijk 150 kV luchtlijnen opgewaardeerd worden naar 380 kV zonder een nieuw mastbeeld.
Verzet rond Delft is opgelost door een grondkabel.
In Noord-Holland ligt het wat anders. Opwaarderen van de het tweede circuit Oostzaan-Beverwijk naar 380 kV zal weinig problemen opleveren. Per slot van rekening was de infra al geschikt voor 380 kV.
De problemen zijn vooral de nieuwe verbinding Beverwijk-Vijfhuizen en Vijfhuizen-Bleiswijk.
Men ziet het liefste dat het voltallige traject uitgevoerd wordt als grondkabel. Technisch is dat echter onmogelijk. Een gedeelte grondkabel kan, door compensatie middels spoelen, maar het hele traject is onmogelijk. Zo'n extreme lengte aan 380 kV in de grond, kan simpelweg niet meer stabiel te krijgen zijn.
De verbindingen komen er hoe dan ook, dat is gewoon algemeen belang om ook Noord-Holland zeker te stellen voor de toekomst in levering. Al die bodemprocedures van omwonenden, kunnen wel een vertraging opleveren van een paar jaar.
Op zich is dat geen probleem, daar de vraag naar energie gelijke tred houdt met de economische conjuctuur. Aangezien deze de afgelopen jaren achter is gebleven, is er wat speling in jaren met betrekking tot de realisatie van de Randstad 380 kV Noord-ring.
Zo geruisloos dat in de loop der jaren 380 kV Randstad-Zuid is gerealiseerd, zo is dat anders met de Noord-ring.
Blijkbaar heeft men in Zuid-Holland meer het besef gehad dat de werkzaamheden in ieders voordeel zijn geweest om de leveringszekerheid veilig te stellen.
Daarnaast konden gedeeltelijk 150 kV luchtlijnen opgewaardeerd worden naar 380 kV zonder een nieuw mastbeeld.
Verzet rond Delft is opgelost door een grondkabel.
In Noord-Holland ligt het wat anders. Opwaarderen van de het tweede circuit Oostzaan-Beverwijk naar 380 kV zal weinig problemen opleveren. Per slot van rekening was de infra al geschikt voor 380 kV.
De problemen zijn vooral de nieuwe verbinding Beverwijk-Vijfhuizen en Vijfhuizen-Bleiswijk.
Men ziet het liefste dat het voltallige traject uitgevoerd wordt als grondkabel. Technisch is dat echter onmogelijk. Een gedeelte grondkabel kan, door compensatie middels spoelen, maar het hele traject is onmogelijk. Zo'n extreme lengte aan 380 kV in de grond, kan simpelweg niet meer stabiel te krijgen zijn.
De verbindingen komen er hoe dan ook, dat is gewoon algemeen belang om ook Noord-Holland zeker te stellen voor de toekomst in levering. Al die bodemprocedures van omwonenden, kunnen wel een vertraging opleveren van een paar jaar.
Op zich is dat geen probleem, daar de vraag naar energie gelijke tred houdt met de economische conjuctuur. Aangezien deze de afgelopen jaren achter is gebleven, is er wat speling in jaren met betrekking tot de realisatie van de Randstad 380 kV Noord-ring.
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 23 apr 2013 22:31
- Dichtstbijzijnde trafo: Druten
Re: Noordring Randstad380
Als er echt een probleem was geweest met leveringszekerheid dan had men denk ik wel een soort Crisis & Herstelwet procedure doorgevoerd. Als het moet rossen ze zo regelgeving er doorheen waardoor bezwaar maken nauwelijks meer mogelijk is. Zelfde is destijds gebeurd met die procedures omtrend dijkverzwaringen na de overstromingen in de jaren 90.
Re: Noordring Randstad380
Hmm, "geruisloos"?Paullus schreef:Zo geruisloos dat in de loop der jaren 380 kV Randstad-Zuid is gerealiseerd, zo is dat anders met de Noord-ring.
http://indoorbowls.net/tegendestroomin/
http://www.hoogspanningsmastennee.nl/
http://www.raadvanstate.nl/uitspraken/z ... l?id=51386
(resultaat: 10 km ondergronds 380 kV kabel om de bezwaren tegemoet te komen)
En de 'bevalling' van 380 kV station Wateringen ging ook niet echt vlot:
http://www.tenniet.nl/news.php
http://www.omroepwest.nl/nieuws/27-03-2 ... -niet-door
http://www.parlementairemonitor.nl/9353 ... naqvyjbps2
Re: Noordring Randstad380
Ik zou net zeggen, ook de Zuidring van Randstad380 is volgens mij een aantal jaren later opgeleverd dan oorspronkelijk de bedoeling was.
Ook voor andere projecten zoals Doetinchem - Wesel zal wel hetzelfde gelden.
Ook voor andere projecten zoals Doetinchem - Wesel zal wel hetzelfde gelden.
- Paullus
- Berichten: 346
- Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
- Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder
Re: Noordring Randstad380
Dat ook de zuidring zoveel verzet gekend heeft, heb ik blijkbaar gemist. Inderdaad blijkt ook daar het verzet enorm geweest te zijn.
Maar de ring is wel met horten, stoten en kabelcompromissen tot stand gekomen.
Voor de noordelijke ring is er nog geen spa de grond in gegaan en zit men dus nog steeds in verzetprocedures terwijl de oorspronkelijke planning voorzag in start van de aanleg Beverwijk-Vijfhuizen in de herfst van 2013.
Maar de ring is wel met horten, stoten en kabelcompromissen tot stand gekomen.
Voor de noordelijke ring is er nog geen spa de grond in gegaan en zit men dus nog steeds in verzetprocedures terwijl de oorspronkelijke planning voorzag in start van de aanleg Beverwijk-Vijfhuizen in de herfst van 2013.
Re: Noordring Randstad380
Standaard procedures in Nederland. Doordat iedereen inspraak heeft en iedereen beantwoord moet worden kan zoiets behoorlijk lang duren (de wegenbouw had daar ook zeer veel last van).
Re: Noordring Randstad380
Als dan toch iedereen aan het actievoeren is, kunnen wij dan geen actie voeren voor echte (vakwerk) hoogspanningsmasten i.p.v. deze veredelde breinaalden?