Weet iemand de lijn en locatie van de vernieuwde masten uit dit persbericht:
http://www.a-hakelectron.nl/nieuwe-mast ... udste-lijn
Oudste lijnverbinding revisie
Re: Oudste lijnverbinding revisie
Ik vermoed dat het gaat om de oude 150kV lijn Maasbracht - Lutterade. Daarvan zijn her en der een aantal masten vervangen, maar een groot gedeelte is er gelukkig nog.
Re: Oudste lijnverbinding revisie
Laat ik nou precies ook gisteren dezelfde vraag gehad hebben, vanwege hetzelfde bericht op de site van A.Hak. Ik dacht eerst dat het de oude lijn Tilburg-Best zou kunnen zijn, maar inderdaad, vanuit het nethistorietopic weten we dat de lijn bij Lutterade nog ouder is. Je zal vast gelijk hebben.
Anyway, de oudste hoogspanningslijn van het land? Eigenlijk klopt dat gegeven sowieso al niet. Met zekerheid de huidige lijn langs Wageningen (Dodewaard-Ede, 1929) en mogelijk ook de 50 kV-lijn Barneveld-Nijkerk zijn ouder dan 1934. Maar A.Hak vindt dat blijkbaar een beetje jammer, dus ze noemen het waarschijnlijk niet onder het mom van midden- en tussenspanningslijnen die geen staatsbezit zijn.
Anyway, de oudste hoogspanningslijn van het land? Eigenlijk klopt dat gegeven sowieso al niet. Met zekerheid de huidige lijn langs Wageningen (Dodewaard-Ede, 1929) en mogelijk ook de 50 kV-lijn Barneveld-Nijkerk zijn ouder dan 1934. Maar A.Hak vindt dat blijkbaar een beetje jammer, dus ze noemen het waarschijnlijk niet onder het mom van midden- en tussenspanningslijnen die geen staatsbezit zijn.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Oudste lijnverbinding revisie
Heb net ff Hak-Electron gebeld. Er werd bevestigd dat het Limburg betreft. Voor verdere info was men contractueel gebonden aan geheimhouding. Ergo conclusio nada. De lijn Lutterade-Roermond is in 1933 in gebruik genomen. Geen 1936 dus. Eerder in aanmerking komt het gedeelte Roermond - Venlo (Blerick), dat meen ik in 1938 gereed kwam. En dan kan 1936 kloppen (eerste stuk van het traject).
Dus: u moet de groe(n)ten van Hak hebben.
Dus: u moet de groe(n)ten van Hak hebben.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Oudste lijnverbinding revisie
Ik dacht aan Maasbracht - Lutterade omdat ik bij de afslag Roosteren in deze lijn een nieuwe mast had gezien. De mast was van hetzelfde type als de omleiding bij knooppunt Het Vonderen. Waarschijnlijk speelt hier hetzelfde als in Gelderland en Overijssel. Op een aantal plaatsen hangen de geleiders te laag en dan is het verhogen van deze oude masten geen optie en zit je aan een nieuwe hogere mast.
Re: Oudste lijnverbinding revisie
Ik heb recent in juni gezien waar het was, langs de A2 in de buurt van Echt. Het zijn dezelfde masten als die bij de A73 knooppunt Vonderen. Niet echt fraai dus in het lijnbeeld.
Re: Oudste lijnverbinding revisie
Afgelopen weekend kwam ik nog over de A2. Ik heb enkele masten op de foto gezet. Deze lijn vraagt nog om een bezoek. Helaas wat ver weg, misschien nog deze herfst, anders volgend jaar.
Bij Born is dit de aftak van twee circuit naar een nabijgelegen trafostation. Indertijd deed men niet moeilijk over de grote horizontale kracht die de uitzwaaiende kabels op de mast uitoefenen. Maar net na deze mast bevindt zich dus een nieuwe verhoogde mast. Uit de luchtfoto's van GE blijkt dat er een boomgaard achter de mast zit, waardoor blijkbaar de kabels te laag hingen. Begrijpelijk, maar deze masten zijn echt totaal niet passend vergeleken met de oude masten in de lijn . Hier is gewoon een standaard ontwerp uit de kast getrokken zonder te kijken hoe dat zich verhoudt tot de andere masten. Jammer . Kon het niet laten om bij Echt de steunmast bij de plaatselijke M te platen. Niet echt een fraai lijnbeeld.
Bij Born is dit de aftak van twee circuit naar een nabijgelegen trafostation. Indertijd deed men niet moeilijk over de grote horizontale kracht die de uitzwaaiende kabels op de mast uitoefenen. Maar net na deze mast bevindt zich dus een nieuwe verhoogde mast. Uit de luchtfoto's van GE blijkt dat er een boomgaard achter de mast zit, waardoor blijkbaar de kabels te laag hingen. Begrijpelijk, maar deze masten zijn echt totaal niet passend vergeleken met de oude masten in de lijn . Hier is gewoon een standaard ontwerp uit de kast getrokken zonder te kijken hoe dat zich verhoudt tot de andere masten. Jammer . Kon het niet laten om bij Echt de steunmast bij de plaatselijke M te platen. Niet echt een fraai lijnbeeld.
Re: Oudste lijnverbinding revisie
Nieuwe verhoogde masten zitten er nu helaas op meerdere plaatsen in. De nieuwe mast is op zich niet lelijk maar in dit geval past deze er echt niet tussen Van de andere kant mogen we van geluk spreken dat een groot deel van deze stokoude 150kV lijn toch nog in tact is gebleven...