Seriespoelen Maasvlakte - Westerlee

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Seriespoelen Maasvlakte - Westerlee

Bericht door elo » 08 sep 2013 09:44

(uit "Nethistorie: oude verbindingen en mastontwerpen" in juni)
Peter schreef:Ik denk dat hij dit bedoelt:
http://www.a-hakelectron.nl/380-kv-hoek-van-holland

Toevallig gisteren net wat over gelezen
Hans schreef:Interessant gegeven, want er zit dus meer op die plek dan alleen een opstijgpunt. Dat betekent dat ik waarschijnlijk een extra stationslabeltje in de netkaart moet zetten op die plek.
Kwam gisteren toevallig voorbij tijdens wat lekker hardfietsen langs de Nieuwe Waterweg richting Hoek van Holland. Ik was helemaal niet op hoogte van de nieuwe situatie bij deze opstijgpunt. Er is nu een heuze station in aanbouw. Hier een paar slechte foto's met het mobieltje.
20130907_125544-800.jpg
Nieuwe station, Maeslantkering rechts te zien.
20130907_125544-800.jpg (146.74 KiB) 9183 keer bekeken
20130907_125522-800.jpg
20130907_125522-800.jpg (158.37 KiB) 9183 keer bekeken
20130907_125517-800.jpg
Oude opstijgpunt, nieuw mast in aanbouw rechts
20130907_125517-800.jpg (145.16 KiB) 9183 keer bekeken
Ik neem aan dat de seriespoelen het vermogen gelijkmatig over de twee kabelcircuits moet verdelen maar ik vind dit wel een erg grote installatie voor dat doel. Zijn zulke seriespoelen al ergens in Nederland in gebruik of is dit een nieuwigheid?

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3409
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Seriespoelen Maasvlakte - Westerlee

Bericht door Peter » 08 sep 2013 19:57

Dat wordt zo te zien inderdaad een grote installatie en apart dat er ook een nieuwe mast voor nodig is maar er zal wel geen ruimte zijn achter het bestaande opstijgpunt vanwege de Nieuwe Waterweg.

Overigens nu we toch in die regio zitten, is Wateringen - Bleiswijk al in gebruik genomen?

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Seriespoelen Maasvlakte - Westerlee

Bericht door elo » 08 sep 2013 20:52

Peter schreef:Overigens nu we toch in die regio zitten, is Wateringen - Bleiswijk al in gebruik genomen?
De verbinding is op 6 september officiel in gebruik genomen
http://www.tennet.eu/nl/nl/nieuws/artic ... ening.html
Maar feitelijk is die al drie maanden in gebruik.

Gebruikersavatar
Remy Brandt
70 kV
Berichten: 70
Lid geworden op: 05 jun 2012 11:22
Dichtstbijzijnde trafo: Stadskanaal

Re: Seriespoelen Maasvlakte - Westerlee

Bericht door Remy Brandt » 08 sep 2013 21:11

Gevonden
http://www.tennet.eu/nl/nl/net-projecte ... erdam.html

Als dit het juiste kaartje is gaan die spoelen dus blindstroom compenseren voor die grondkabels.
Bijlagen
130618_overzicht_kabel_zonder_tekeninghoofd_01.jpg
130618_overzicht_kabel_zonder_tekeninghoofd_01.jpg (219.19 KiB) 9150 keer bekeken
Stroomfetisjist.

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Seriespoelen Maasvlakte - Westerlee

Bericht door elo » 08 sep 2013 23:43

Remy Brandt schreef:Gevonden
http://www.tennet.eu/nl/nl/net-projecte ... erdam.html

Als dit het juiste kaartje is gaan die spoelen dus blindstroom compenseren voor die grondkabels.
Nee, de seriespoelen hebben niets met dat 150 kV kabelproject te maken. Seriespoelen worden uberhaubt niet gebruikt voor blindstroomcompensatie. In plaats daarvan dienen ze bijvoorbeeld om de stroom tussen twee parallele kabels of lijnen gelijkmatig te verdelen. In dit geval waarschijnlijk om de twee parallele kabels onder de Nieuwe Waterweg van de 380 kV lijn Maasvlakte - Westerlee optimaal te kunnen benutten. Ze kunnen ook worden gebruikt om de kortsluitstroom te beperken.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Seriespoelen Maasvlakte - Westerlee

Bericht door Shrek » 09 sep 2013 01:17

Peter schreef:Dat wordt zo te zien inderdaad een grote installatie en apart dat er ook een nieuwe mast voor nodig is maar er zal wel geen ruimte zijn achter het bestaande opstijgpunt vanwege de Nieuwe Waterweg.

Overigens nu we toch in die regio zitten, is Wateringen - Bleiswijk al in gebruik genomen?
Als ik deze fotos bekijk denk ik dat het opstijgpunt gewoon behouden blijft, alleen komen de kabels nu aan de achterkant te zitten. Vanop het schakelstation dus in plek van rechtstreeks van op de lijn.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Seriespoelen Maasvlakte - Westerlee

Bericht door Hans » 09 sep 2013 16:13

Dank voor het fotografiewerk, Elo.
A.Hak Electron schrijft er weinig over en het lijkt bij een set spoelen te blijven. Maar apart is het wel. Tot zover ik weet hebben we dit elders in den lande niet.

Compensatiespoelen zijn op zichzelf geen hoogspanningsstation. Het lijkt erop dat we bij de release van V4.0 van de netkaart het icoontje voor een trafostation moeten gaan in vier in plaats van twee versies. We hebben nu een icoontje voor een converter en een transformator, maar niet voor een schakelstation zonder transformatie (zoals Oorkondelaan 50 kV) en dus ook geen eentje voor compensatiespoelen wanneer zij op een "eigen" locatie staan.

Trouwens, die uitsnede van de interne netkaart van Tennet zelf is bijzonder handig om in dat gebied de kabeltracés van bestaande grondkabels op te diepen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Seriespoelen Maasvlakte - Westerlee

Bericht door elo » 09 sep 2013 19:50

Shrek schreef: Als ik deze fotos bekijk denk ik dat het opstijgpunt gewoon behouden blijft, alleen komen de kabels nu aan de achterkant te zitten. Vanop het schakelstation dus in plek van rechtstreeks van op de lijn.
Heb dit gevonden.
http://ruimtelijkeplannen.rotterdam.nl/ ... H-va01.pdf
(let op: groot document)
Ik had het gedeeltelijk goed. Alleen, de doel is het stroom tussen de verbindingen Maasvlakte - Wateringen - Bleiswijk en Maasvlakte - Crayestein - Krimpen gelijkmatig te verdelen. De impedantie van de eerste lijn is namelijk een stuk kleiner dan de langere verbinding via Crayestein. De spoelen verhogen kunstmatig de impedantie.
Zie pagina 4 voor de reden van de spoelen, pagina 11 voor een paar impressies en pagina 83 voor het schema.

Gebruikersavatar
Remy Brandt
70 kV
Berichten: 70
Lid geworden op: 05 jun 2012 11:22
Dichtstbijzijnde trafo: Stadskanaal

Re: Seriespoelen Maasvlakte - Westerlee

Bericht door Remy Brandt » 11 sep 2013 23:39

Interresant leesvoer
Stroomfetisjist.

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Seriespoelen Maasvlakte - Westerlee

Bericht door Paullus » 20 sep 2013 10:29

Inderdaad heel interessant om te lezen. Verder mooie foto's.
Als ik het dus goed begrijp, is dit in Nederland de eerste keer dat er met behulp van spoelen een soort van vermogensregeling optreedt middels impedantieaanpassing, opdat de belasting mooi verdeeld wordt over twee parallelle verbindingen.

Plaats reactie