Draden met rek....

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Draden met rek....

Bericht door Shrek » 21 aug 2013 18:48

Mark schreef:Dat is zeker geen broodje aap. Het metaal krimpt en zet uit onder invloed van koud/warm weer, waardoor de zeeg wisselt. Vergelijk het met railstaven. Deze kunnen ook krimpen en uitzetten, waardoor men een tussenruimte heeft tussen de staven, omdat anders de rail uit de biels zou klappen.
Nouw eh, met de langgelaste rails die tegenwoordig gebruikt worden is dat ook niet echt meer waar

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Draden met rek....

Bericht door Mark » 22 aug 2013 00:13

Uiteraard, maar simpel gezegd was het 'vroegâh' wel zo in principe .

Gebruikersavatar
Remy Brandt
70 kV
Berichten: 70
Lid geworden op: 05 jun 2012 11:22
Dichtstbijzijnde trafo: Stadskanaal

Re: Draden met rek....

Bericht door Remy Brandt » 23 aug 2013 15:47

Ik heb vernomen dat sommige geleiders tot wel 160°C opgewarmd mogen worden,of die ook in het koppelnet worden gebruikt weet ik niet maar in de zon op een windstille zomerdag bij zware belasting worden geleiders al snel meer dan honderd graden Celsius.
Iig waar ik gemeten heb op transformatorstations voor zware industrie.
Stroomfetisjist.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Draden met rek....

Bericht door Hans » 23 aug 2013 20:51

Rick schreef:Slik....ik ben blij dat ik niet hardop tegen die boer gezegd heb dat ik dacht het een broodje aap was...
Onderschat de boeren niet te snel. Ondergetekende is ook van die afkomst. Meestal weet een landeigenaar behoorlijk goed wat er op en boven zijn velden gebeurt.
Shrek schreef:een beetje jammer dat je de leuke cosh er hebt uit gegooid
De cosinus hyperbolicus horrificus. Tsja... In theorie, met een blik op de Wageningse wiskunde, zou ik dat ding moeten kunnen gebruiken. Maar in de praktijk durf ik 'm niet zomaar aan. Hoewel, als er toch geen tijdsdruk op zit en het niet in één bericht meteen goed moet - what can go wrong?

Op zich kunnen we dit hele vraagstuk een keer overdoen en dan proberen om het werkelijk zo precies mogelijk op te lossen. Dat is met de kettinglijn en cosinus hyperbolicus, extra rek van het materiaal door eigengewicht (enkele millimeters), het toepassen van een bredere temperatuurvariatie, een meer realistische koude zeeg (acht in plaats van vijf meter) en als we het helemáál goed aan willen pakken nemen we ook de masten zelf mee - waarvan de onderste traversen ook wel een centimeter de hoogte in klimmen vanwege het uitzetten van de hoogspanningsmast zelf.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Remy Brandt
70 kV
Berichten: 70
Lid geworden op: 05 jun 2012 11:22
Dichtstbijzijnde trafo: Stadskanaal

Re: Draden met rek....

Bericht door Remy Brandt » 08 sep 2013 21:26

Als ik er aan denk zal ik eens op een heel warme en heel koude dag een aantal foto's maken vanaf een vast punt.
Dan kunnen we het verschil eens goed duidelijk zien
Stroomfetisjist.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Draden met rek....

Bericht door Hans » 09 sep 2013 15:14

Daar wordt reeds aan gewerkt.
Ik heb op de heetste dag van dit jaar (begin augustus) een aantal van zulke foto's gemaakt. Nu is het wachten op de Winter van de Eeuw en dan een ijskoude vorstige ochtend met oostenwind (met een lijnvak dat oost-west staat zal de afwijking van de kettinglijn door oostenwind redelijk klein blijven) en natuurlijk met goed zicht.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Rick
66 kV
Berichten: 69
Lid geworden op: 05 mei 2013 16:37
Dichtstbijzijnde trafo: Oterleek

Re: Draden met rek....

Bericht door Rick » 09 sep 2013 18:09

Hoe heb je dat dan gedaan ? M.a.w., waar meet je het aan af? Neem je een vast punt in het landschap o.i.d...? Het is natuurlijk onmogelijk om precies hetzelfde camerastandpunt te reproduceren.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Draden met rek....

Bericht door Shrek » 09 sep 2013 19:08

Rick schreef:Hoe heb je dat dan gedaan ? M.a.w., waar meet je het aan af? Neem je een vast punt in het landschap o.i.d...? Het is natuurlijk onmogelijk om precies hetzelfde camerastandpunt te reproduceren.
Waarom zou dat onmogelijk zijn? Je weet toch op welke plaats je stond? Dat je dan een beetje scheef houdt of wat meer of minder zoomt kan je achteraf perfect corrigeren

Rick
66 kV
Berichten: 69
Lid geworden op: 05 mei 2013 16:37
Dichtstbijzijnde trafo: Oterleek

Re: Draden met rek....

Bericht door Rick » 09 sep 2013 21:20

Ja, is dat zo..? Volgens mij maakt het wel degelijk uit dat je precies op de zelfde plek staat.Een verschil van een paar meter geeft volgens mij al een vertekend beeld, dat je niet zomaar even oplost met een beetje zoomen.
Je kent ze wel, die leuke vakantiefoto's van mensen die zogenaamd tegen de toren van Pisa te leunen.. Maar als de fotograaf een meter te ver naar achteren of voren staat is het hele effect weg.

Ik denk zelf dat - als je het echt heel precies wilt meten - de enige manier is om het fototoestel (een paar maanden) onaangeroerd te laten liggen en wachten op die ijskoude dag (ik weet 't, in de praktijk onuitvoerbaar).

Gebruikersavatar
Powerlion
150 kV
Berichten: 215
Lid geworden op: 20 okt 2012 11:49
Dichtstbijzijnde trafo: Lint

Re: Draden met rek....

Bericht door Powerlion » 09 sep 2013 23:27

Ja kan toch op (zo goed als) perfect dezelfde plaats gaan staan? Desnoods markeer je die plaats op de één of andere manier? En ookal is er een klein verschil in perspectief, de uitrekking zal zeker zichtbaar zijn.

Plaats reactie