Het Brusselse 150kV-net dateert al van de jaren '50. Voor een stevige bovengrondse hoogspanningslijn is dat nog niet zo heel oud (er zijn lijnen van 80 jaar oud nog in perfecte staat). Maar voor schakelstations en kabels begint de leeftijd wel te spelen.
Enkele ondergrondse kabels zijn al vervangen, nu begint men met de modernisering van enkele strategische hoogspanningsposten.
De oude post van Schaarbeek was er eentje met slechts 1 railstel. Dit laat weinig flexibiliteit in de uitbating toe wat zorgt voor zeer grote kortsluitstromen, en dat wil men niet zo graag.
De post wordt daarom vervangen door een volledig dubbel uitgebouwd GasgeÏsoleerd Substation.
De post Schaarbeek wordt gevoed vanuit Verbrande brug via een lijn bestaande uit uitsluitend spanmasten, vrij uitzonderlijk dus
De eindmasten in Schaarbeek zijn zeer opvallend door hun driehoekige vorm. Bij mijn weten uniek in België. De nieuwe eindmast is een redelijk banale horizontale configuratie. Deze zal dus de leuke driehoekjes vervangen.
Hieronder enkele fotos van de bouw van de nieuwe post vorig jaar
Schaarbeek, Machelen, Vilvoorde
Schaarbeek, Machelen, Vilvoorde
- Bijlagen
-
- De nieuwe eindmast. Links zie je nog de verbrandingsoven van Schaarbeek, rechts het oefenstation Edison.
- IMG_4317.jpg (252 KiB) 7774 keer bekeken
-
- 2 nieuwe transfo's 150-36kV vlak buiten het nieuwe schakelstation.
- IMG_4320.jpg (276.05 KiB) 7774 keer bekeken
-
- Zicht op de oude post.
- IMG_4321.jpg (286.21 KiB) 7774 keer bekeken
-
- De opvallende driehoekige eindmastjes.
- IMG_4322.jpg (265.53 KiB) 7774 keer bekeken
-
- De aankomst van de 150kV-lijn
- IMG_4323.jpg (246.79 KiB) 7774 keer bekeken
-
- Het terrein waarop de nieuwe installatie staat was al eigendom van Elia, het werd onder andere als opslagplaats gebruikt. Enkele sloopwerken moeten er nog verricht worden.
- IMG_4324.jpg (252.63 KiB) 7774 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Shrek op 06 jun 2016 09:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Nieuwe post Schaarbeek
Die deltamastjes met enkele bliksemdraad doen me meteen weer denken aan de reportage van elo over IJsland
De nieuwe mast vind ik ook wel grappig, een éénvlaksmast met typisch Belgische bliksembok. Bij Drogenbos staat een grotere versie voor 380kV waarvan tot nu toe één circuit/draadstel in gebruik is.
De nieuwe mast vind ik ook wel grappig, een éénvlaksmast met typisch Belgische bliksembok. Bij Drogenbos staat een grotere versie voor 380kV waarvan tot nu toe één circuit/draadstel in gebruik is.
Re: Nieuwe post Schaarbeek
En nu de situatie vandaag:
De eindmastjes zijn afgekoppeld en het schakelveld van transfo 1 is afgebroken.
Deze transfo in de oude post wordt nu rechtstreeks via een kabel uit de nieuwe post gevoed.
De andere kabel uit de nieuwe post sluit ergens midden op de oude post aan. Er blijven in de oude post nog 2 velden werken waaraan nog eens 2 transfos hangen. De rest van de schakelapparatuur in de post zal weg gaan. In totaal zullen er dus 5 transfos staan, best impressionant.
Eén van de redenen hiervoor is de opdeling van het 36kV-net in Brussel in verschillende kleine eilandjes, elk apart gevoed uit de 150kV. Deze aanpak maakt de beheersing van de vermogens een stuk eenvoudiger.
De fotos heb ik in de rapte met mijn telefoon gemaakt, de kwaliteit is dus een stuk minder.
De eindmastjes zijn afgekoppeld en het schakelveld van transfo 1 is afgebroken.
Deze transfo in de oude post wordt nu rechtstreeks via een kabel uit de nieuwe post gevoed.
De andere kabel uit de nieuwe post sluit ergens midden op de oude post aan. Er blijven in de oude post nog 2 velden werken waaraan nog eens 2 transfos hangen. De rest van de schakelapparatuur in de post zal weg gaan. In totaal zullen er dus 5 transfos staan, best impressionant.
Eén van de redenen hiervoor is de opdeling van het 36kV-net in Brussel in verschillende kleine eilandjes, elk apart gevoed uit de 150kV. Deze aanpak maakt de beheersing van de vermogens een stuk eenvoudiger.
De fotos heb ik in de rapte met mijn telefoon gemaakt, de kwaliteit is dus een stuk minder.
- Bijlagen
-
- De nieuwe mast is aangesloten.
- 2013-08-08 17.12.13.jpg (289.06 KiB) 7771 keer bekeken
-
- Ook in het 36kV-net is er vanalles aangepast, helaas onzichtbaar onder de grond.
- 2013-08-08 17.14.33.jpg (446.77 KiB) 7771 keer bekeken
-
- De leuke eindmastjes staan er nu werkloos bij.
- 2013-08-08 17.16.18.jpg (347.27 KiB) 7771 keer bekeken
-
- De nieuwe post, transfo en inkomende lijnen zijn aangesloten.
- 2013-08-08 17.17.04.jpg (315 KiB) 7771 keer bekeken
-
- De vreemde (tijdelijke?) aansluiting van de nieuwe op de oude post.
- 2013-08-08 17.17.39.jpg (407 KiB) 7771 keer bekeken
-
- Transfo 1 is nu rechtstreeks op de nieuwe post aangesloten. De schakelaars waarmee de transfo vroeger bediend werd kan je nog zien staan.
- 2013-08-08 17.20.04.jpg (386.29 KiB) 7771 keer bekeken
-
- Overzichtje van de oude post. Op de transfos na zal dit allemaal verdwijnen.
- 2013-08-08 17.22.27.jpg (335.77 KiB) 7771 keer bekeken
Re: Nieuwe post Schaarbeek
Oja, op foto 4 van de post hiervoor zie je nog wat 36kV kabels rondslingeren en helemaal links een nieuwe 10kV-cabine.
Re: Nieuwe post Schaarbeek
Jammet dat die deltamastjes verdwijnen. Was een vrij herkenbaar punt als je vanuit het noorden Brussel inreed met de trein. Mooie serie!
Re: Schaarbeek en Machelen
Eind vorig jaar was ik nog eens in de buurt, hierbij dus het vervolg.
Inmiddels zijn de werken in Schaarbeek afgelopen. De tijdelijke kabelverbinding tussen de oude openluchtpost en het nieuwe GIS is verdwenen en alle transfos en kabels zijn rechtstreeks op het GIS aangesloten. Ook de leuke delta mastjes zijn verdwenen. Opvallend: de kabel richting Woluwe is niet omgelegd maar bovengronds verbonden met een nieuw stukje kabel tot aan het GIS. Een 150-36kV transfo met daarachter de nieuwe eindmast van de lijn Verbrande Brug-Schaarbeek. De 150kV-post is daarmee vernieuwd, maar vlak ernaast ligt een stokoude overdekte (maar luchtgeïsoleerde) 36kV-post. Deze dateert nog van voor het 150kV-tijdperk maar is nog steeds in gebruik! Omdat er in Schaarbeek verder niet zoveel te zien was ben ik verder gefietst naar Machelen. Hier stond tot vorig jaar een luchtgeïsoleerde overdekte 150-kV post. Ook deze was over zijn houdbaarheidsdatum gegaan en is vervangen door een GIS. Net als in Schaarbeek blijven de transfos op dezelfde plek staan, maar worden ze verbonden met het nieuwe station.
De laatste delen van de hal van het overdekte station werden afgebroken: Het kleine GIS-gebouwtje bevat meer schakelaars dan er vroeger in de hele hal konden. De technologie gaat er duidelijk op vooruit Het GIS van Machelen wordt gevoed door deze lijn uit Verbrande Brug. De lijnen Verbrande Brug-Schaarbeek en Verbrande Brug-Machelen lopen over bijna heel hun lengte parallel. Er is wel een duidelijk verschil in masten: links richting Schaarbeek met 3e generatie 150kV dubbelvlag, rechts naar Machelen met masten van de 4e generatie. De lijn uit Machelen loopt voor de laatste paar 100m ondergronds. Er is een opstijgpunt vlak naast de Zenne. Eén van de kabels is recent vervangen.
Inmiddels zijn de werken in Schaarbeek afgelopen. De tijdelijke kabelverbinding tussen de oude openluchtpost en het nieuwe GIS is verdwenen en alle transfos en kabels zijn rechtstreeks op het GIS aangesloten. Ook de leuke delta mastjes zijn verdwenen. Opvallend: de kabel richting Woluwe is niet omgelegd maar bovengronds verbonden met een nieuw stukje kabel tot aan het GIS. Een 150-36kV transfo met daarachter de nieuwe eindmast van de lijn Verbrande Brug-Schaarbeek. De 150kV-post is daarmee vernieuwd, maar vlak ernaast ligt een stokoude overdekte (maar luchtgeïsoleerde) 36kV-post. Deze dateert nog van voor het 150kV-tijdperk maar is nog steeds in gebruik! Omdat er in Schaarbeek verder niet zoveel te zien was ben ik verder gefietst naar Machelen. Hier stond tot vorig jaar een luchtgeïsoleerde overdekte 150-kV post. Ook deze was over zijn houdbaarheidsdatum gegaan en is vervangen door een GIS. Net als in Schaarbeek blijven de transfos op dezelfde plek staan, maar worden ze verbonden met het nieuwe station.
De laatste delen van de hal van het overdekte station werden afgebroken: Het kleine GIS-gebouwtje bevat meer schakelaars dan er vroeger in de hele hal konden. De technologie gaat er duidelijk op vooruit Het GIS van Machelen wordt gevoed door deze lijn uit Verbrande Brug. De lijnen Verbrande Brug-Schaarbeek en Verbrande Brug-Machelen lopen over bijna heel hun lengte parallel. Er is wel een duidelijk verschil in masten: links richting Schaarbeek met 3e generatie 150kV dubbelvlag, rechts naar Machelen met masten van de 4e generatie. De lijn uit Machelen loopt voor de laatste paar 100m ondergronds. Er is een opstijgpunt vlak naast de Zenne. Eén van de kabels is recent vervangen.
Laatst gewijzigd door Shrek op 06 jun 2016 00:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Schaarbeek en Machelen
Van aan het opstijgpunt is het nog maar een paar honderd meter tot aan de centrale van Verbrande Brug. Deze centrale is al enkele jaren werkloos en staat in de mottenballen als "R3 reserve". Wanneer het nodig is kan ze in enkele uren tijd opgestart worden om de uitval van andere centrales op te vangen.
Naast de centrale ligt uiteraard een hoogspanningspost. Hier is die uitgevoerd als een overdekte post (geen GIS dus).
De meeste lijnen komen aan aan de voorkant van de post, enkel de nieuwste lijn (jaren '70) is aan de achterkant aangesloten. Hiervoor is een speciaal portaal gebouwd.
De post is symmetrisch opgebouwd: er is een linker- en een rechterdeel en elke inkomende lijn heeft één draadstel aangesloten op elk deel. Van de lijnen uit Brueghel en Lint gaat daarom telkens één draadstel via deze leuke mast naar de andere kant van het station.
Zicht op de voorkant van het station.
Gezien de centrale gesloten is, is het hier heel rustig. De hoogspanningslijnen daarentegen zijn wel nog volop in gebruik.
De verbinding tussen de 150kV overdekte post en de 380kV-post gebeurt door dit lijntje met bundelgeleiders.
Een mooi overzichtje van 3e, 5e en 4e generatie 150kV dubbelvlaggen.
2 setjes transfos 380-150 van 555 MVA. Sinds de sluiting van de centrale zorgen zij voor de bevoorrading van dit gedeelte van Brussel.
Een 380 kV deltamast als eindmast van de lijn uit Buggenhout/Mercator
De schakelaars zijn GIS-uitgevoerd. Dit was volgens mij de eerste toepassing van GIS op 380kV in België.
De transfos zelf zijn 6 monofase transfos.
Re: Schaarbeek, Machelen, Vilvoorde
Mooi! Die 380 kV eindmast is gaaf zo in het rood/wit !
Re: Schaarbeek, Machelen, Vilvoorde
Hierbij het laatste deel van deze reportage.
Eerst nog een foto van één van de 2 Belgische 380kV deltamasten (de andere staat hierboven), naast zijn kleine broertje. Omwille van de kanaalkruising enerzijds (nodige doorvaarthoogte) en de nabijheid van het vliegveld van Grimbergen heeft men hier voor masten gekozen die zo laag mogelijk zijn. Daarom dus deze leuke deltmasten. Hier zien we de lijn richting Grimbergen/Brueghel en de lijn richting Mechelen/Lint. De lijn richting Schaarbeek. De lijn richting Wilsele/Avernas gaat de laatste honderd meter ondergronds. De overgang gebeurt met een klassiek Belgisch opstijgpunt. Opvallend is dat van de laatste mast een bliksemkabel verbonden is met... De derde mast van de 380kV-lijn. Vroeger hadden zowel de 380kV lijn als de 150kV richting Wilsele slechts één draadstel. De 150kV liftte toen mee voor 3 masten. Bij de verdubbeling van de 150kV werd het laatste stukje dan ondergronds gebracht zodat er plaats vrijkwam voor het 2e draadstel 380kV. De lijn richting Avernas/Wilsele werd op dat moment geverfd, het gedeelte waar men zonder spanning kan werken was al gedaan net als het gedeelte binnen de spanningszone van één draadstel. Zo kan je goed zien waar deze zone zich juist bevindt. Een detail van de 380kV hoekmast. Er zijn ankerpunten voor isolatoren met gewichten, maar deze zijn nooit gebruikt en ook niet nodig bij zo'n flauwe hoek. Als laatste nog een zicht op de 150kV richting Lint en de 380kV richting Mercator. De eerste kilometers van deze lijn zijn uitgevoerd met Donaumasten (het Beaubourg type), vanaf Zemst verandert dit naar gewone dubbelvlagmasten.
Eerst nog een foto van één van de 2 Belgische 380kV deltamasten (de andere staat hierboven), naast zijn kleine broertje. Omwille van de kanaalkruising enerzijds (nodige doorvaarthoogte) en de nabijheid van het vliegveld van Grimbergen heeft men hier voor masten gekozen die zo laag mogelijk zijn. Daarom dus deze leuke deltmasten. Hier zien we de lijn richting Grimbergen/Brueghel en de lijn richting Mechelen/Lint. De lijn richting Schaarbeek. De lijn richting Wilsele/Avernas gaat de laatste honderd meter ondergronds. De overgang gebeurt met een klassiek Belgisch opstijgpunt. Opvallend is dat van de laatste mast een bliksemkabel verbonden is met... De derde mast van de 380kV-lijn. Vroeger hadden zowel de 380kV lijn als de 150kV richting Wilsele slechts één draadstel. De 150kV liftte toen mee voor 3 masten. Bij de verdubbeling van de 150kV werd het laatste stukje dan ondergronds gebracht zodat er plaats vrijkwam voor het 2e draadstel 380kV. De lijn richting Avernas/Wilsele werd op dat moment geverfd, het gedeelte waar men zonder spanning kan werken was al gedaan net als het gedeelte binnen de spanningszone van één draadstel. Zo kan je goed zien waar deze zone zich juist bevindt. Een detail van de 380kV hoekmast. Er zijn ankerpunten voor isolatoren met gewichten, maar deze zijn nooit gebruikt en ook niet nodig bij zo'n flauwe hoek. Als laatste nog een zicht op de 150kV richting Lint en de 380kV richting Mercator. De eerste kilometers van deze lijn zijn uitgevoerd met Donaumasten (het Beaubourg type), vanaf Zemst verandert dit naar gewone dubbelvlagmasten.