GSM-ontvangers: Hoe Het Niet Moet

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: GSM-ontvangers: Hoe Het Niet Moet

Bericht door Peter » 23 jan 2012 23:13

Oei, die 50kV mast ziet er zo inderdaad niet uit en zo via de zijkant kun je de kabels niet beroerder laten lopen.

Waar ik zelf de grootste hekel aan heb zijn masten waarbij men het topstuk heeft verwijderd om er een GSM-antenne op te kunnen plaatsen, zie mast 104 enkele posts hierboven. Met name bij de 380kV donau/dennenboommasten vind ik het storend. Als men GSM-ontvangers aan een mast wil hangen vind ik dat men op z'n minst de mast in tact moet laten.

Hier in de regio hebben ook de grote masten wel last van mastvervuiling. Ik weet nog wel een paar voorbeelden waarbij men ook een enschedemast "effectief heeft weten te verneuken" om het sitebeheer maar eens te citeren Ik zal er binnenkort wel een foto van maken.

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: GSM-ontvangers: Hoe Het Niet Moet

Bericht door Ot » 27 jan 2012 16:43

ik heb er nog eentje te pakken genomen. gisteren had ik vrij van school (de leraren staakten! ) en toen ben ik mee geweest naar deventer. Daar stond dit rijtje duitse masten. het mast nummer weet ik echt niet.

Afbeelding

Lt op de toppen. Eigenlijk elke mast had een ontvanger in zijn top hangen.
Sorry voor de shit kwaliteit foto, maar je kunt wel zien dat juist Duitse masten extra het haasje zijn, want hun hoge, losse toppen met alleen een bliksemdraad erin zijn blijkbaar ideaal om hiervoor te gebruiken.

ik heb nog nooit een een-evenmast van de hunze-stijl gezien die een ontvanger draagt. Zouden die masten te laag zijn?
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: GSM-ontvangers: Hoe Het Niet Moet

Bericht door Hans » 27 jan 2012 18:01

Toch is het goed dat de scholen niet iedere dag staken, Ot. Je Nederlands hier op het forum is eh.. laat ik het netjes verwoorden: Kwalitatief Uitermate Teleurstellend.
Peter schreef:Waar ik zelf de grootste hekel aan heb zijn masten waarbij men het topstuk heeft verwijderd om er een GSM-antenne op te kunnen plaatsen. Met name bij de 380kV donau/dennenboommasten vind ik het storend. Als men GSM-ontvangers aan een mast wil hangen vind ik dat men op z'n minst de mast in tact moet laten.
Je haalt me de woorden uit de mond.
Dinsdag moest ik naar Wageningen voor een nieuwe studieweek en ik besloot om op het eerste stuk (tot Zwolle) maar weer eens mijn alternatieve route te nemen: zo dicht mogelijk parallel aan de 380 kV-lijn Zwolle-Meeden langsrijden. Eens in de zoveel tijd doe ik dat een keer en het is elke keer nog mooi om te doen.

Hoogspanningslijntje chasen is een leuke sport (je moet als onweerchaser toch wat in deze zouteloze tijden), maar deze keer heb ik specifiek op de GSM-ontvangers gelet. Neem mast 89. Daarmee hadden ze dit gedaan:

Afbeelding

Dit is geen mastverrommeling meer, maar regelrechte mastverminking!
Als het aan mij lag kon je hiervoor worden opgepakt!
En dan te bedenken dat het met dezelfde moeite ook een heel stuk mooier, of tenminste minder opvallend kan. We rijden een eindje door naar mast 72.

Afbeelding

Het is dat er een systeemkast aan de voet van de mast stond, anders had ik ze niet gezien. Dit zijn de eerste ontvangers waarvan de COAX-kabels daadwerkelijk grijs waren geverfd en zo goed mogelijk in één van de randstaven waren weggestopt. Op deze manier is ermee te leven. (Wat bosjes om de systeemkast heen en dan is ie wat mij betreft door de keuring heen.)

Ter hoogte van Dedemsvaart ben ik deze keer afgehaakt met het volgen van de verbinding vanwege problemen met de auto. (Vorige week ben ik op de snelweg over een IKEA-kastje heengereden en dat bleek de bodemplaat niet te kunnen waarderen.) Dus toen was het exit hobbelige landweggetjes en rustig aan over de mooi gladde tweebaanswegen naar Wageningen proberen te komen.
Maar ook de eerste 50 masten bevatten een aantal lelijke ontvangers en die worden ongetwijfeld vereeuwigd wanneer ik een nieuwe bodemplaat heb.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: GSM-ontvangers: Hoe Het Niet Moet

Bericht door Ot » 27 jan 2012 18:18

Hans schreef:Toch is het goed dat de scholen niet iedere dag staken, Ot. Je Nederlands hier op het forum is eh.. laat ik het netjes verwoorden: Kwalitatief Uitermate Teleurstellend.
Sorry.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: GSM-ontvangers: Hoe Het Niet Moet

Bericht door Peter » 28 jan 2012 21:48

@Ot: Drie masten met ontvangers achter elkaar zijn inderdaad geen uitzondering meer, zo erg is het bij ons nog net niet.

@Hans: Mast 72 van de lijn Zwolle - Meeden is een goed voorbeeld dat GSM-ontvangers ook vrijwel onopvallend aan hoogspanningsmasten gemonteerd kunnen worden. Er zijn wel meer masten waar je het nauwelijks van kunt zien. Ik zal ook daar eens op letten.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: GSM-ontvangers: Hoe Het Niet Moet

Bericht door Peter » 07 feb 2012 16:56

Tijdens mijn fietstocht vorige week bij Hengelo Zuid kwam ik ook nog deze tegen:
Afbeelding
Deze meer dan 60 jaar oude donaumast in de middenberm van de Diamantstraat te Hengelo zit helemaal vol met GSM-ontvangers. Gelukkig hebben ze van deze mast het topstuk wel in tact gelaten, voor zover het dan nog zichtbaar is met al die ontvangers Een beetje respect voor de ouderen is er niet meer bij...

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: GSM-ontvangers: Hoe Het Niet Moet

Bericht door Ot » 12 feb 2012 08:57

Ik heb nog nooit een gsm-ontvanger gazien in het hunzetype een-evenmast zoals in de mast van de maand deze maand. Zouden de een-evenmasten er immuun voor zijn?
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: GSM-ontvangers: Hoe Het Niet Moet

Bericht door Peter » 16 feb 2012 22:02

Helaas niet. Daar zitten die rotdingen ook wel in, zie deze en deze Streetview. Ze krijgen het overal voor elkaar Ik denk dat het eerder komt omdat de één-evenmasten van het Hunzetype in relatief dunbevolkt gebied staan.

Afbeelding
En ook de enschede-masten blijven niet gespaard, zoals hier in Enschede. Deze mast hangt ook helemaal vol met GSM- en UMTS-ontvangers en de kabels lopen ook nog eens lelijk langs de ladder in de toren. De mast staat letterlijk in de tuin van het huis op de voorgrond en dit is een van de huizen die Tennet wil uitkopen.

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: GSM-ontvangers: Hoe Het Niet Moet

Bericht door Mark » 22 mei 2012 01:32

Van het weekend ben ik per trein naar Almelo geweest. Zo is mij ook opgevallen dat diverse 380kV masten nabij de spoorlijn tussen Gouda en Woerden inmiddels geen top meer hebben .

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: GSM-ontvangers: Hoe Het Niet Moet

Bericht door Ot » 23 mei 2012 00:11

ik was een maand of twee terug toevallig ook in de buurt van hoogeveen bij een oud klasgenootje en in de drie-evenmasten van de lijn naar hessenweg kwam ik dit monster tegen.
@site beheer: mag ik het al over de HVI hebben? (sorry als dat niet zo is) in ieder geval is dit een naar geval.

Deze zal Hans niet zo leuk vinden met zijn duitse masten fetisj. juist de duits aandoende top op de mast maakt hem kwetsbaar.

Afbeelding

Even offtopic, @ bas380, wordt dat kwaadaardige Me Gusta hoofd op je avatar nou langzaam steeds iets groter of verbeeldt ik me dat?
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Plaats reactie