Verzwaring 110 kV Vollenhove-Zwartsluis

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
de knip
150 kV
Berichten: 167
Lid geworden op: 10 apr 2013 13:51
Dichtstbijzijnde trafo: Emmeloord 110kV

Verzwaring 110 kV Vollenhove-Zwartsluis

Bericht door de knip » 15 jun 2013 21:38

De 110 kV lijn Zwartsluis-Vollenhove wordt weer een dubbelcircuit. Wat jaren geleden is gesloopt wordt hersteld. Ik had dit van welingelichte bron vernomen. Zie ook: http://www.zwartewaterland.nl/actueel/b ... 24193.html

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Namen en rugnummers

Bericht door Mark » 16 jun 2013 00:00

En dat zonder verkabeling. Het kan nog! Alleen waarom moet er verzwaard worden als er ooit een 2de circuit in heeft gehangen?

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3409
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Namen en rugnummers

Bericht door Peter » 16 jun 2013 08:17

Het enige wat ik me voor kan stellen is dat de lijn meteen verzwaard wordt en dat daarvoor de uit de jaren '40 stammende hamerkoppen wellicht nog niet sterk genoeg zijn.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Namen en rugnummers

Bericht door Hans » 16 jun 2013 11:06

Peter schreef:Het enige wat ik me voor kan stellen is dat de lijn meteen verzwaard wordt en dat daarvoor de uit de jaren '40 stammende hamerkoppen wellicht nog niet sterk genoeg zijn.
Het aardige is nu dat we dat in een wip kunnen controleren. De documentatiehoek op de main site is bijna gereed en daarmee wordt het mogelijk om in een paar tellen gewoon online het KCP11 in te zien, zonder raar gedownload of zonder je lens te zoeken op de site van Tennet. Handig toch? We mogen dat natuurlijk niet zomaar met alle documenten doen, maar het KCP durven we wel aan.

De huidige verbinding heeft een capaciteit van 122 MVA. Maarja, dan de vraag over het waarom. Die is heel wat lastiger op te lossen. Het kan best wezen dat men er een heftiger type geleider in hangen wil of misschien zelfs wel bundelgeleiders, maar uit het KCP blijkt niet echt een reden waarom er hier een tweede circuit komen moet en dat kan inderdaad betekenen dat het een 'nieuw' plan is dat in 2011 nog niet aan de orde was.
Het enige wat ik ervan maken kan is dat het allicht met capaciteit tijdens onderhoud van andere verbindingen te maken heeft?
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Namen en rugnummers

Bericht door Tom » 16 jun 2013 12:03

Net als Peter denk ik ook dat de oude masten niet voldoen aan de huidige voorschriften. Zeker als je bedenkt dat de bestaande constructies worden gecontroleerd met de nieuwe belastingen die mogelijk ook hoger zijn dan de oude, vanwege strakker opspannen van de geleiders.

Is dit een idee voor een apart topic, mod?

Edit beheer: is inderdaad wel beter. Dank, bij dezen.

de knip
150 kV
Berichten: 167
Lid geworden op: 10 apr 2013 13:51
Dichtstbijzijnde trafo: Emmeloord 110kV

Re: Verzwaring 110 kV Vollenhove-Zwartsluis

Bericht door de knip » 17 jun 2013 19:15


Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3409
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Verzwaring 110 kV Vollenhove-Zwartsluis

Bericht door Peter » 17 jun 2013 19:22

Interessante link! Op dezelfde site staat nog veel meer interessante info over andere projecten zoals het verhoogde juk bij Harculo. Zeker de moeite waard om door te lezen

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Verzwaring 110 kV Vollenhove-Zwartsluis

Bericht door Hans » 17 jun 2013 21:02

Die website is niet te min nee. Nog handig ook in verband met commerciële aansluitingen op een aantal stations (zoals BEC in Delfzijl). Tijd om er eens even wat nauwkeuriger naar te gaan kijken. Dank voor de link.

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Verzwaring 110 kV Vollenhove-Zwartsluis

Bericht door bas380 » 18 jun 2013 22:36

leuke site.
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Verzwaring 110 kV Vollenhove-Zwartsluis

Bericht door Ot » 24 jun 2013 19:15

de knip schreef:De 110 kV lijn Zwartsluis-Vollenhove wordt weer een dubbelcircuit. Wat jaren geleden is gesloopt wordt hersteld. Ik had dit van welingelichte bron vernomen. Zie ook: http://www.zwartewaterland.nl/actueel/b ... 24193.html
dat heb ik me wel eens afgevraagd bij hamerkoppen met maar een circuit. Van die bij gasselte weet ik dat die in de ijstijd verwoest is en toen snel is hersteld met masten uit midden drenthe en dat het toen van een tweede circuit nooit is gekomen. maar waarom is bij zwartsluis dat tweede circuit verwijderd dan? paralell schakelen of gewoon achterlaten en niet meer gebruiken is toch eenvoudiger?
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Plaats reactie