Het land van Stevin

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1687
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Het land van Stevin

Load door Shrek » 08 mei 2018 21:22

Welkom op het forum Midgard !
Wij waren inderdaad met een delegatie van dit forum aanwezig, hierbij enkele fotos van het Nemo-converterstation.

Het hele doel van het converterstation is de gelijkstroomkabel naar het Verenigd Koninkrijk aan te sluiten op het Belgische net. Deze kabel vertrekt in Richborough en gaat dan door de noordzee waar hij door robots 2m diep ingegraven wordt. De kabel komt aan land in Zeebrugge, niet heel ver van het Stevin-station. Maar Stevin kan enkel wisselstroomkabels aan, dus deze kabel loopt langs Stevin door tot aan deze locatie nabij Herdersbrug in Brugge: het converterstation Nemo.
De eerste foto toont de gelijkstroomkabel in aanleg.
IMG_6020.jpg
IMG_6020.jpg (892.96 KiB) 943 keer geschouwd
Vervolgens gaan we het terrein van het converterstation op. Eén van de installaties hier is een transformator die de binnenkomende 380kV optransformeerd tot 450kV. Die spanning is nodig om de converter zelf te voeden.
Belangrijk: de hele keten in het converterstation kan in 2 richtingen stroom voeren, de vorige zin kan je dus evengoed lezen als: de converter heeft een output op 450kV, de transformator maakt hier 380kV van om te injecteren in het net. Ik zal echter de weg beschrijven die de stroom volgt als hij van België richting het VK stroomt.

Via een ondergrondse 380kV-verbinding is Nemo verbonden met Gezelle, dat hier maar enkele honderden meter vandaan gelegen is. De 380kV-voeding komt binnen in een klein GIS-station. Hier kan de stroom snel (nouja, relatief snel op 20ms) afgeschakeld worden. Daarnaast is er een tweede vermogensschakelaar (onderaan de foto) die de bypass al dan niet kan inschakelen, daarover zo dadelijk meer.
IMG_6030.jpg
IMG_6030.jpg (424.87 KiB) 943 keer geschouwd
De buitenkant van het GIS ziet er zo uit. Bovenaan het opstartcircuit, onderaan de bypass. Wanneer de converter opgestart wordt is de bypass-schakelaar geopend, de stroom vloeit dan door het bovenste circuit dat uitkomt op een spanningsdeler (de dikke isolator bestaande uit 4 delen). Deze zorgt er met weerstanden voor dat de spanning bij het opstarten verlaagd wordt om het apparaat de kans te geven gemoedelijk op te starten. Bij de opstart hangt er geen belasting op de converter dus zijn de stromen beperkt. De spanningsdeler kan daardoor met gewone weerstanden werken. Na een halve minuut in de opstartsequentie kan de converter de volle spanning aan en gaat de bypass-schakelaar dicht. Hierdoor komt de volle 380kV op de uitgaande lijn naar rechts te staan. De spanningsdeler blijft onder spanning, maar gezien zijn beide uiteinden op dat moment op dezelfde spanning staan zal er geen stroom meer door vloeien.
IMG_6027.jpg
IMG_6027.jpg (609.93 KiB) 943 keer geschouwd
De inkomende 380kV (of de verlaagde spanning wanneer de bypass uitgeschakeld is) wordt vervolgens opgetransformeerd naar 450kV. Hiervoor worden 3 monofase-transfos gebruikt. De transfos hebben tevens een 3e wikkeling op middenspanning om de randapparatuur van het converterstation te voeden.
IMG_6023.jpg
IMG_6023.jpg (500.58 KiB) 943 keer geschouwd
Omdat Nemo als een heel belangrijk onderdeel van het net gezien wordt, is een grote beschikbaarheid cruciaal. Daarom worden belangrijke reservecomponenten op de site zelf bewaard. Hier zien we een reserve transfokoeler en een reservetransfo.
IMG_6024.jpg
IMG_6024.jpg (736.26 KiB) 943 keer geschouwd
IMG_6025.jpg
IMG_6025.jpg (470.6 KiB) 943 keer geschouwd
Vervolgens nog een blik op de 3 transfos en onze gids Tim, de man in oranje T-shirt. Tim is de projectleider van Elia voor dit station en kon dus moeiteloos antwoorden op al onze ingewikkelde vragen.
IMG_6029.jpg
IMG_6029.jpg (563 KiB) 943 keer geschouwd
Vervolgens een blik op de koelinstallatie. De vermogenelektronica die de omzetting doet heeft een klein warmteverlies (slechts enkele procenten). Dit is toch genoeg om bij vol vermogen het koelwater tot 50°c te verwarmen. Omdat het vermogen, en dus de temperatuur van het koelwater, sterk fluctueert en meestal niet zo heel warm is, is deze restwarmte totaal onbruikbaar voor andere nuttige doeleinden.
IMG_6031.jpg
IMG_6031.jpg (577.14 KiB) 943 keer geschouwd
De stroom komt vervolgens in de converterhal. Hier wordt deze door duizenden IGBT's omgezet van AC naar DC (of omgekeerd natuurlijk) volgens het systeem van de MMC (https://en.wikipedia.org/wiki/HVDC_conv ... rter_(MMC) ).
Helaas mochten we hier geen fotos maken. Gelukkig mag Elia zelf dat wel doen: https://www.youtube.com/watch?v=Pt4_B5ooqlQ

Als laatste stap in het converterproces komen we bij de gelijkstroomhal. Hier staan eerst en vooral 3 hele grote spoelen. Deze zorgen dat elk laatste beetje wisselspanning uit het circuit verdwijnt.
IMG_6033.jpg
IMG_6033.jpg (547 KiB) 943 keer geschouwd
Tot slot is er nog een grote scheider die de DC-kabel kan afschakelen. de kabel zelf moet nog geïnstalleerd worden, hij komt ergens links op de foto te staan, verbonden met de aardscheider die aan het plafond hangt.
IMG_6032.jpg
IMG_6032.jpg (477.51 KiB) 943 keer geschouwd
Tot slot nog een blik op de kabels zelf, stevige exemplaren maar dunner dan wisselstroomkabels. De gelijkstroom creëert immers geen skineffect waardoor de hele kabeldoorsnede nuttig gebruikt kan worden.
IMG_6035.jpg
IMG_6035.jpg (381.54 KiB) 943 keer geschouwd
De rondleiding was heel interessant, dank aan Elia voor het organiseren ervan !
Bijgevoegde loads
IMG_6028.jpg
IMG_6028.jpg (494.5 KiB) 943 keer geschouwd

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1687
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Het land van Stevin

Load door Shrek » 09 mei 2018 09:23

Oja, over die laatste foto: Er staat een dieselaggregaat die de hele converterstation kan opstarten. Hierdoor is een blackstart mogelijk 8-)

Zuydkamp
50 kV
Loads: 69
Aangesloten op: 16 aug 2014 21:39

Re: Het land van Stevin

Load door Zuydkamp » 25 jun 2018 00:03

Ik weet niet of het hier al vernoemd is, maar het traject van de ondergrondse 150 kV-kabel van Eeklo-Noord naar Brugge is gekend. Je kan het traject zien op de archeologienota: https://loket.onroerenderfgoed.be/arche ... notas/6240. Het loopt grotendeels langs bestaande wegen (voor al de E34) en dus niet onder het bestaande traject.

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1687
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Het land van Stevin

Load door Shrek » 25 jun 2018 00:23

Zuydkamp voegde de load toe:
25 jun 2018 00:03
Ik weet niet of het hier al vernoemd is, maar het traject van de ondergrondse 150 kV-kabel van Eeklo-Noord naar Brugge is gekend. Je kan het traject zien op de archeologienota: https://loket.onroerenderfgoed.be/arche ... notas/6240. Het loopt grotendeels langs bestaande wegen (voor al de E34) en dus niet onder het bestaande traject.
Die was al gekend en staat zelfs al een tijdje op onze netkaart ;)
4 kruisingen met de E34, 1 kruising met het Schipdonkkanaal en een ondergrondse kruising met de 380kV-kabels. Dit wordt een enorm dure grondkabel en dat om een bovengrondse hoogspanningslijn te vervangen die nog in perfecte staat is. Ik blijf het een enorme geldverspilling vinden.

Zuydkamp
50 kV
Loads: 69
Aangesloten op: 16 aug 2014 21:39

Re: Het land van Stevin

Load door Zuydkamp » 25 jun 2018 00:26

Had men voor combimasten geopteerd die zowel de nieuwe 380 kV-lijn als de bestaande 150 kV-lijn dragen dan had geen haan er naar gekraaid. Maar bij twee parellelie lijnen doet men moeilijker.

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1687
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Het land van Stevin

Load door Shrek » 28 aug 2018 19:35

Zuydkamp voegde de load toe:
25 jun 2018 00:26
Had men voor combimasten geopteerd die zowel de nieuwe 380 kV-lijn als de bestaande 150 kV-lijn dragen dan had geen haan er naar gekraaid. Maar bij twee parellelie lijnen doet men moeilijker.
En zelfs dat bleef relatief beperkt. Dit was gewoon een politieke zet van de lokale burgemeesters om te kunnen zeggen "kijk we hebben iets gedaan".

Intussen wordt er verder gebouwd aan het verlengde van Stevin: het OSY (off shore yard) oftewel de eerste volledige hoogspanningspost op zee (in Belgische wateren dan toch).
https://www.youtube.com/watch?v=4pIoM2SK7uM

Plaats reactie