Inderdaad, leuke beeldenPowerlion schreef:Interessante beelden en info over het Stevin-project, en ook over andere huidige Elia projecten:
https://www.youtube.com/watch?v=l9LSyiyLEGI
Het land van Stevin
Re: Het land van Stevin
Re: Het land van Stevin
Zeer interessant leesvoer !
http://www.inmr.com/project-belgian-tso ... structure/
http://www.inmr.com/project-belgian-tso ... structure/
Re: Het land van Stevin
Inderdaad mooi verslag en weergave van ontwerpkeuzen.
KML-generator generator
Re: Het land van Stevin
Enkele leden van dit forum bezochten het station afgelopen vrijdag. Foto's van bepaalde zaken die we zagen kunnen we hier helaas niet posten (staan op een afgesloten deel van het forum). Een groepsfoto van ons is wel te zien bij Elia:
http://www.stevin.be/leden-hoogspanning ... ij-stevin/
http://www.stevin.be/leden-hoogspanning ... ij-stevin/
Re: Het land van Stevin
Afgelopen zondag was het open werven dag en Elia deed ook mee. De hoogspanningspost Stevin was te bezoeken, daar moest ik dus wel even naartoe
Al bij aankomst was het duidelijk dat het station nog niet helemaal klaar is. Sinds februari is er veel gebeurd, maar er blijft nog heel wat werk over. Hier kan je zien dat de 220kV-compensatiespeoelen nog gebouwd moeten worden. De houten constructies voor de GIS-installatie waren al langer gereed. Momenteel worden de elektrische installaties en bliksemafleiders afgewerkt. De rondleiding in het hoogspanningsstation begon met een filmpje over het hele project, van Horta tot het stopcontact op zee. De lijnwerken zijn intussen voltooid, alle masten en geleiders zijn klaar voor gebruik, enkel de aansluiting op de post zelf moet nog verbonden worden. Vermits het geheel in september onder spanning moet komen zal deze aansluiting snel gebeuren. Over het hele terrein stonden verschillende informatieborden. Klein bordje, grote transfo (dit is één van de éénfase 380-150 kV transfo's) De borden vertelden enkele leuke wist-je-datjes, maar het Elia-personeel dat overal op de site rondliep kon de echt interessante info geven. Er was ook een paneel over de tunnel, een unieke constructie in hoogspanningsland (en bekend terrein voor sommigen onder ons )
Al bij aankomst was het duidelijk dat het station nog niet helemaal klaar is. Sinds februari is er veel gebeurd, maar er blijft nog heel wat werk over. Hier kan je zien dat de 220kV-compensatiespeoelen nog gebouwd moeten worden. De houten constructies voor de GIS-installatie waren al langer gereed. Momenteel worden de elektrische installaties en bliksemafleiders afgewerkt. De rondleiding in het hoogspanningsstation begon met een filmpje over het hele project, van Horta tot het stopcontact op zee. De lijnwerken zijn intussen voltooid, alle masten en geleiders zijn klaar voor gebruik, enkel de aansluiting op de post zelf moet nog verbonden worden. Vermits het geheel in september onder spanning moet komen zal deze aansluiting snel gebeuren. Over het hele terrein stonden verschillende informatieborden. Klein bordje, grote transfo (dit is één van de éénfase 380-150 kV transfo's) De borden vertelden enkele leuke wist-je-datjes, maar het Elia-personeel dat overal op de site rondliep kon de echt interessante info geven. Er was ook een paneel over de tunnel, een unieke constructie in hoogspanningsland (en bekend terrein voor sommigen onder ons )
Re: Het land van Stevin
Elia pakt graag uit met alle initiatieven om contact te leggen met alle stakeholders. Wij worden ook vermeld als "het land van Stevin"
Hopelijk inspireert deze grote opkomt Elia om dit voor andere projecten ook te organiseren
Tot slot een beeld op de nieuwe hoogspanningslijn Stevin-Gezelle.
Vervolgens kwamen we in het 380kV-GIS, met paarse sfeerverlichting voor de gelegenheid.
Elia heeft de tour door de post geschikt gemaakt voor een heel breed publiek. Voor de leken werd er info gegeven in heel eenvoudige taal als "de compensatiespoelen dienen om het schuim van de cola te halen". Voor de kenners waren er stevigere stukken als dit mollier-diagram van SF6 of schakelschemas van het GIS. Zo was er voor ieder wat wils.
Na het 220kV-GIS was de tour afgelopen. Enkele details vielen mij nog op:
Er moet nog wat bedrading aangesloten worden.
Het SF6 in de bovengrondse geïsoleerde leidingen staat wel al op druk.
Het 220kV-GIS gebouw, mooi afgewerkt met hout.
Hiermee eindigde deze zeer interessante tour. Er was een gezellige drukte, het project interesseert duidelijk veel mensen. Hopelijk inspireert deze grote opkomt Elia om dit voor andere projecten ook te organiseren
Tot slot een beeld op de nieuwe hoogspanningslijn Stevin-Gezelle.
Re: Het land van Stevin
Mooie foto's en een leuk filmpje.
Het brengt iig bij mij weer herinneringen aan de leuke dag die we op dat project mochten doorbrengen.
Het schiet al aardig op met die lijn denk ik, heeft Elia er dan echt meer snelheid in zitten dan TenneT?
Het brengt iig bij mij weer herinneringen aan de leuke dag die we op dat project mochten doorbrengen.
Het schiet al aardig op met die lijn denk ik, heeft Elia er dan echt meer snelheid in zitten dan TenneT?
KML-generator generator
Re: Het land van Stevin
Terwijl de nieuwe 380kV-lijn in afwerkingsfase zit wordt er nog druk verder gebouwd aan het andere deel van het Stevinproject: de Nemo-kabel naar het Verenigd Koninkrijk:
http://deredactie.be/permalink/1.3017173
http://deredactie.be/permalink/1.3017173
Re: Het land van Stevin
Zou er t.z.t. een opleveringsfeestje komen als Stevin eenmaal wordt opgeleverd?
In ieder geval, Nemo is goed voor een derde van de totaal beraamde capaciteit van Stevin en de link met Engeland lijkt als project betrekkelijk weinig last te hebben van alle onrust die de Brexit meebrengt. Wat ik me wel afvraag aan Nemo is hoe ze bij die naam zijn gekomen.
Nu zijn de namen van interconnectors wel vaker creatief, maar vrijwel altijd zijn ze te herleiden op geografie. (Zelfs COBRA is herleid op zoiets, COpenhagen BRussel Amsterdam.) Maar Nemo klinkt me eerder in de oren als een personage uit een bepaald, zeer bekend boek van Jules Verne, waarbij hij het natuurlijk ook niet uit de lucht greep maar het herleidde uit het Latijnse woord voor niemand. Dat is niet echt een trotse naam voor een zeekabel. Weet iemand wat de gedachte erachter is?
In ieder geval, Nemo is goed voor een derde van de totaal beraamde capaciteit van Stevin en de link met Engeland lijkt als project betrekkelijk weinig last te hebben van alle onrust die de Brexit meebrengt. Wat ik me wel afvraag aan Nemo is hoe ze bij die naam zijn gekomen.
Nu zijn de namen van interconnectors wel vaker creatief, maar vrijwel altijd zijn ze te herleiden op geografie. (Zelfs COBRA is herleid op zoiets, COpenhagen BRussel Amsterdam.) Maar Nemo klinkt me eerder in de oren als een personage uit een bepaald, zeer bekend boek van Jules Verne, waarbij hij het natuurlijk ook niet uit de lucht greep maar het herleidde uit het Latijnse woord voor niemand. Dat is niet echt een trotse naam voor een zeekabel. Weet iemand wat de gedachte erachter is?
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd