Pagina 2 van 34

Re: Het land van Stevin

Geplaatst: 14 mei 2013 13:52
door Knarvel
Shrek schreef:Jep, Streetview in de Blondeellaan
https://maps.google.com/?ll=51.321942,3 ... 47,,0,5.17
Gevonden! GE is dan weer eens achterop geraakt met het beldmateriaal...
Flashearth heeft het daarentegen wel zie: http://www.flashearth.com/?lat=51.32293 ... 51&src=msl
En bij het zoeken kwam ik ook dit nog tegen: http://goo.gl/maps/Z6Zdo is echter alles ondergronds, dus weinig fotogeniek.

Re: Het land van Stevin

Geplaatst: 14 mei 2013 14:23
door Shrek
Knarvel schreef:En bij het zoeken kwam ik ook dit nog tegen: http://goo.gl/maps/Z6Zdo is echter alles ondergronds, dus weinig fotogeniek.
Dat is een 36kV tractieonderstation van infrabel, zo zijn er 13 in een dozijn te vinden in België

Re: Het land van Stevin

Geplaatst: 17 jun 2013 23:37
door Shrek
Deel 2, Blauwe Toren.

Re: Het land van Stevin

Geplaatst: 17 jun 2013 23:52
door Shrek
De 150 kV-post van Brugge wordt ook wel eens Brugge-Waggelwater genoemd. Dit om verwarring te vermijden met de 36kV-stations overal in Brugge en ook beheerd door Elia.

Re: Het land van Stevin

Geplaatst: 18 jun 2013 00:04
door Shrek
De leuke masten enkele honderden meters buiten Brugge.

Re: Het land van Stevin

Geplaatst: 18 jun 2013 00:19
door Shrek
Langs het kanaal Brugge-Zeebrugge

Re: Het land van Stevin

Geplaatst: 18 jun 2013 00:24
door Shrek
Tot zover deze bijdrage

Re: Het land van Stevin

Geplaatst: 18 jun 2013 01:22
door Mark
Interessante foto's Shrek, leuk om eens foto's te zien van die masten bij de onvolledige verbinding naar Zedelgem die ik tijd geleden via streetview aanhaalde. Die mast 3 is met recht een uniek exemplaar te noemen. Toch is het jammer dat ook in Belgie de kosten flink worden opgejaagd door vrij inferieure kenmerken en die niet gebruikte krachtcentrale is met recht zonde te noemen.

Waarom is de 380kV lijn tussen Izegem en Stevin/Zeebrugge nooit aangelegd? Nu heb ik geen flauw benul van hoe het net belast is in westelijk België maar een nieuwe ring door West-Vlaanderen lijkt mij best handig om Horta te ontlasten. Bovendien heb je zo een extra verbinding voor export/import met Frankrijk en is Frankrijk beter gekoppeld aan de HVDC naar Engeland *Europees grid gedachte*.

Nu we toch aan het filosoferen zijn, is nooit een verbinding tussen Avelgem en Courgelles overwogen?

Re: Het land van Stevin

Geplaatst: 18 jun 2013 08:30
door Shrek
Mark schreef:Waarom is de 380kV lijn tussen Izegem en Stevin/Zeebrugge nooit aangelegd? Nu heb ik geen flauw benul van hoe het net belast is in westelijk België maar een nieuwe ring door West-Vlaanderen lijkt mij best handig om Horta te ontlasten. Bovendien heb je zo een extra verbinding voor export/import met Frankrijk en is Frankrijk beter gekoppeld aan de HVDC naar Engeland *Europees grid gedachte*.
Toen Zedelgem in de jaren 80 gebouwd werd was de druk op Zeebrugge nog niet zo groot. De haven stelde toen nog niet zoveel voor en de (toen) splinternieuwe lijn Eeklo-Noord - Brugge had nog capaciteit over. 380kV was toen gewoon overkill.
Een tiental jaar geleden veranderde het plaatje echter en moest er wel 380 naar de kust komen. Er waren dan 2 keuzes: het project via Izegem uitvoeren of iets nieuws via Eeklo. MKBA's en andere onderzoeken toonden aan dat de lijn via Eeklo het best zou zijn, dus die wordt nu gebouwd.
Daardoor is de druk van de ketel, maar niemand weet hoe het geheel er over 15 jaar uitziet. Misschien is de Izegem-variant dan alsnog nodig.
Maar voorlopig zal de oplossing via Horta ruim volstaan.
Mark schreef: Nu we toch aan het filosoferen zijn, is nooit een verbinding tussen Avelgem en Courgelles overwogen?
Dat is geen filosoferen, die plannen bestaan echt.
Ze zitten voorlopig wel in de koelkast omdat de toekomst van de energieproductie in België vrij onduidelijk is. In een scenario met veel kernenergie was deze lijn nodig, maar als er op andere plaatsen dan Doel en Tihange veel stroom gïnjecteerd gaat worden is ze niet echt meer nodig.
Tenzij er natuurlijk opeens ettelijke gigawatts vanop de noordzee verzet moeten worden.

Re: Het land van Stevin

Geplaatst: 18 jun 2013 12:39
door Hans
Zeer boeiende fotoserie, Shrek. Zo zien we nog eens iets van een gebied dat voor de Nederlanders alhier bijna geheel onbekend is.

Ik wist niet dat er ook in het westen van Vlaanderen zo'n kaalslag in de bovengrondse middenspanning is geweest. Overigens interessant dat ook een tonmast als dubbelvlagmast wordt benoemd. In Nederland is het een aparte mastsoort. Is dat werkelijk zo en wordt de tonmast in België slechts als een ondersoort van de dubbelvlagmast gezien? In dat geval moeten we nog wat schaven aan de classificatie.

En de nieuwe masten in de lijn Brugge-Oosteinde: ijl en bijzonder elegant!
Mark schreef:Interessante foto's Shrek, leuk om eens foto's te zien van die masten bij de onvolledige verbinding naar Zedelgem die ik tijd geleden via streetview aanhaalde. Die mast 3 is met recht een uniek exemplaar te noemen. Toch is het jammer dat ook in Belgie de kosten flink worden opgejaagd door vrij inferieure kenmerken en die niet gebruikte krachtcentrale is met recht zonde te noemen.
Niet per sé. Een aantal maanden terug haalden we de situatie in de Eemshaven al eens aan. Ook daar biedt het net (ondanks de mammoetlijn) te weinig capaciteit om al die grote centrales aan te kunnen, waardoor windvermogen in de Eemshaven zelf door middel van een commerciële grondkabel op Winsum Ranum zit aangesloten. In plaats van te zeggen: okee, we doen 100 MW minder kolenvermogen zodat het hernieuwbare windvermogen er wel op kan, is ervoor gekozen om 'wie het eerst komt, die het eerst maalt' toe te passen zodat de zware kolencentrales de windenergie uit het net drukken. Vergeleken daarmee kan je het beter andersom doen zoals we bij Brugge zien: windenergie die een thermische centrale het zwijgen oplegt.