Het land van Stevin

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Het land van Stevin

Bericht door Shrek » 05 mei 2018 01:05

Hans schreef:
04 mei 2018 23:32
Shrek schreef:
04 mei 2018 00:10
Heeft er iemand van jullie al iets concretere plannen?
Nog steeds geen concreet ja of nee bij mij. Morgen moet ik werken en een enkeltje is 401 kilometer vanuit Holsloot. Omdat ik de dag erna ook weer in Holsloot moet wezen is het toch een aanzienlijk eindje waarvan ik morgen aan het einde van de werkdag even moet kijken of het ergens op lijkt.
Los daarvan, heb jij al een plan of een richttijd? Het is natuurlijk wel leuk als we elkaar nog tegenkomen. Of in ieder geval drie of vier ofzo.
Ik mik op ergens tussen 13u30 en 14u. Maar als een ander uur voor jullie beter past kan ik me wel aanpassen, voor mij is het maar 100km enkel dus dat laat wat meer flexibiliteit toe ;)

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1180
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Het land van Stevin

Bericht door Knarvel » 05 mei 2018 09:32

Ondergetekende komt als passagier van Arie, vertrek 9h00 dus verwachte aankomst ca. 12 uur of daaromtrend.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Het land van Stevin

Bericht door Hans » 05 mei 2018 11:32

Op dit moment zet ik in op toch wel gaan. De kans is eigenlijk gewoon te uniek om te laten lopen, ook al is het een redelijke operatie.
Ik heb wel wat zaken kunnen regelen rondom de werkzaamheden in Holsloot waardoor een en ander net wat minder strak geroosterd zit, zodat tweemaal vierhonderd kilometer waarschijnlijk met een kwart gereduceerd kan worden op de terugweg. In principe schikt alles na 12.00 uur dus wel.
aardbewoner schreef:
04 mei 2018 09:06
Ik ben helaas niet in staat om te gaan,erg spijtig want is wel iets wat me boeit.
Jan
Als het is omdat je zonder vervoer zit, dan kunnen we wel iets regelen. Vanaf Holsloot is zelfs een knik via de Randstad maar weinig afwijking van een rechte lijn, dus er valt genoeg te carpoolen.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Het land van Stevin

Bericht door Shrek » 05 mei 2018 14:01

Gezien we allemaal nog wel boterhammetjes of iets dergelijks moeten eten zou ik durven voorstellen om af te spreken om 13u00 op de parking war de pendelbus vertrekt?
Past dat voor jullie?

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Het land van Stevin

Bericht door Hans » 05 mei 2018 19:53

Dat gaat lukken. 13.00, met enige ingebouwde marge is dat... om half negen weg. :engel:

aardbewoner
36 kV
Berichten: 44
Lid geworden op: 08 sep 2015 21:06
Dichtstbijzijnde trafo: Diemen venserweg 150/10 KV

Re: Het land van Stevin

Bericht door aardbewoner » 05 mei 2018 22:29

Hans bedankt voor het aanbod ,dat was een van de redenen er zijn er meerdere.
Zal me ertoe moeten beperken om de foto,s hier te bekijken.
Iedereen een heel fijne dag .
Elektriciteit je mist het pas als het wegvalt.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Het land van Stevin

Bericht door Shrek » 06 mei 2018 00:50

Hans schreef:
05 mei 2018 19:53
Dat gaat lukken. 13.00, met enige ingebouwde marge is dat... om half negen weg. :engel:
Ok, moest je er niet geraken tegen 13u00 stuur dan even een whatsappje, dan ga ik nog wel even wat anders in de buurt fotograferen (Gezelle of Stevin ofzo ;) )

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Het land van Stevin

Bericht door Shrek » 08 mei 2018 02:14

Afgelopen zondag was ik in de buurt van Gezelle, enkele fotos:

Eerst zien we de lijn Waggelwater-Blauwe Toren:
IMG_6004.jpg
IMG_6004.jpg (508.8 KiB) 9319 keer bekeken
Dan een zicht op de post Blauwe Toren, dit is één van de oudste GIS-installaties in België.
IMG_6005.jpg
IMG_6005.jpg (481.11 KiB) 9319 keer bekeken
Vervolgens zien we de nieuwe hoogspanningspost Gezelle. Links vertrekt de 380kV-lijn naar Stevin. Wat me heel hard opvalt is dat er, sinds mijn laatste bezoek vorig jaar, nieuwe portalen gebouwd zijn aan de zuidzijde van het station. Hier is helemaal niets voorzien in het kader van het Stevin-project, dus dit is ongetwijfeld voor een verdere toekomst.
IMG_6009.jpg
IMG_6009.jpg (488.53 KiB) 9319 keer bekeken
Een blik op de lijn Gezelle-Stevin. De dubbelvlagmasten met geïsoleerde armen gaan goed op in het landschap.
IMG_6010.jpg
IMG_6010.jpg (332.95 KiB) 9319 keer bekeken
Stevige mast, stevig portaal, stevige windturbine.
IMG_6011.jpg
IMG_6011.jpg (440.37 KiB) 9319 keer bekeken
Zicht op de 380kV kabels richting Van Maerlandt. Hier is duidelijk te zien dat de nieuwe portalen niets te maken hebben met de grondkabels (bij 70 en 150kV zien we wel eens portalen gebruikt worden bij kabelvertrekken in posten, hier dus niet).
IMG_6012.jpg
IMG_6012.jpg (557.41 KiB) 9319 keer bekeken
Nog een zicht op de reactanties die aangesloten zijn op de post. Deze moeten het capacitieve gedrag van de grondkabels compenseren.
IMG_6013.jpg
IMG_6013.jpg (539.1 KiB) 9319 keer bekeken
Als laatste een overzichtje van de hele post. De portalen richting het zuiden blijven me toch intrigeren.
Elia heeft er nog niet echt duidelijk over gecommuniceerd, maar ik heb natuurlijk wel een vermoeden:
Lang geleden, voor het Stevin-tracé van Brugge over Eeklo tot Horta vastlag, was er een project om Zeebrugge op 380kV met Izegem te verbinden. De 380kV-lijn stond ingeschreven in de plannen en tussen Sint-Andries en Zedelgem zijn er zelfs al masten geplaatst !
Later veranderde de visie en besloot men dat het interessanter was Stevin aan te sluiten via het noorden in de streek rond Gent.
Het is echter niet ondenkbaar dat in de toekomst de 3000MVA tussen Gezelle en Horta ontoereikend blijkt, zeker gezien de plannen voor een tweede 1000MW connector naar het VK en een extra 2GW windparken op zee. Dan zou een nieuwe lijn Gezelle-Izegem opeens wel nodig zijn. Tussen Gezelle en Sint-Andries kan men hiervoor de mastposities van de lijn uit de eerste foto van deze post gebruiken en verder tot Zedelgem staat de 380kV er al.
Dan rest er nog 25km lijn door agrarisch landschap, dus dat is zeker niet onmogelijk.
Volgens mij heeft Elia door deze portalen te bouwen ons stiekem inkijk gegeven in de verre toekomstplannen ;)
Bijlagen
IMG_6019.jpg
IMG_6019.jpg (463.64 KiB) 9319 keer bekeken

midgard
middenspanning
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 mei 2018 03:41
Dichtstbijzijnde trafo: Blankenberge 36kV

Re: Het land van Stevin

Bericht door midgard » 08 mei 2018 17:32

Hallo hallo, ik ben nieuw op dit forum en in het algemeen ook nog niet zo goed vertrouwd met hoogspanning: net de st(r)oomcursus gevolgd en wat specifieke techniekpagina's gelezen. Ik ben overgewaaid van bij OpenStreetMap. Daar ben ik geïnteresseerd geraakt in het karteren van hoog- en middenspanningstations en -lijnen. Dat is niets vergeleken met jullie netkaart, maar voordeel van OSM is dan wel dat het een geïntegreerde database is waar alles in kan. De licentie van de netkaart (CC-BY-NC-ND) is helaas niet compatibel met die van OSM (ODbL) dus een import of uitwisseling van gegevens is niet mogelijk. Maar vooral in het geografische aspect van alles ben ik dus geïnteresseerd.

Het conversiestation van Nemo Link ligt op fietsafstand voor mij dus was ik ook op de open dag. Daar zag ik enkelen van jullie met een HoogspanningsNet.com-T-shirt en zo ben ik hier nog eens geraakt (vroeger had ik hier al wat over stations geleerd om te weten hoe die dingen werken om ze in OSM te kunnen mappen).

Intussen staat het conversiestation ingetekend in OpenStreetMap. Er zijn verschillende renders van die data, maar op de standaardlaag is al wel het een en ander te zien: https://www.openstreetmap.org/#map=18/51.26507/3.21021. Er zitten eigenlijk meer data in de database maar die worden dus niet allemaal gerenderd (bij een kaart moet je altijd wat compromissen maken, en de general purpose standaardlaag toont nu eenmaal niet alle individuele transformators).

Ik heb enkele foto's gemaakt (uiteraard met geo-tags), die ik graag met jullie deel. Dat is dan aanvankelijk dan ook de aanleiding geweest tot het maken van een account op het forum hier. Ze zijn te groot om hier in volledige grootte te delen (de forumsoftware weigert ze), dus hier zijn verkleinde versies. De grote zal ik ooit nog eens ergens anders publiceren.

Weet iemand trouwens waarom er 6 aansluitingen van de GIS naar de overhead lijnen richting conversiehal gaan, hoewel er op het portaal maar plaats is voor 3? Is dat voor redundantie omdat je niet gemakkelijk aan die gas-geïsoleerde leidingen kan werken?
Bijlagen
008_binnenkant_gis.jpg
Binnenkant van het GIS-gebouw met apparatuur van Siemens. Voor zover ik weet is dat dan de effectieve gas-geïsoleerde switchgear (verbeter me als ik fout ben).
008_binnenkant_gis.jpg (2.31 MiB) 9286 keer bekeken
005_onder_het_portaal.jpg
Onder het portaal voor de wisselstroomdraden.
005_onder_het_portaal.jpg (1.4 MiB) 9286 keer bekeken
004_overhead_lijnen_naar_convertorhal.jpg
Overhead lijnen naar conversiehal.
004_overhead_lijnen_naar_convertorhal.jpg (2.21 MiB) 9286 keer bekeken
003_uitleg_kabels_rechts.jpg
Technische uitleg over de grond- en zeekabels.
003_uitleg_kabels_rechts.jpg (306.54 KiB) 9286 keer bekeken
002_uitleg_kabels_links.jpg
Technische uitleg over de grond- en zeekabels.
002_uitleg_kabels_links.jpg (346.51 KiB) 9286 keer bekeken
001_kabels.jpg
Doorsnede van grond- en zeekabels.
001_kabels.jpg (1.35 MiB) 9286 keer bekeken

midgard
middenspanning
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 mei 2018 03:41
Dichtstbijzijnde trafo: Blankenberge 36kV

Re: Het land van Stevin

Bericht door midgard » 08 mei 2018 17:34

Foto's 6 en 7 waren niet doorgekomen, hierbij dus:
Bijlagen
007_panorama_station.jpg
Panorama met mooi overzicht op het station. Van links naar rechts: koelventilatoren (met water van 50° kunnen ze blijkbaar niets); overhead pijplijn met koelwater; gebouwvleugel met op de eerste etage het controlecentrum van het station en op het gelijkvloers en in de kelder apparatuur o.a. voor de koeling; de DC-plushal; de conversiehal (binnenin mochten we jammer genoeg geen foto's nemen) met ervoor 3 enkelfasige 400–470kV 365MVA transfo's; de DC-minhal; enkele quaddraadjes op 380kV; de GIS (met SF₆).
007_panorama_station.jpg (2.28 MiB) 9284 keer bekeken
006_panorama_onder_het_portaal.jpg
Onder het portaal voor de wisselstroomdraden. In het gebouw zit een GIS en daarachter verdwijnen de draden de grond in richting overgangsstation Gezelle.
006_panorama_onder_het_portaal.jpg (2.93 MiB) 9284 keer bekeken
Laatst gewijzigd door midgard op 08 dec 2018 02:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie