Het land van Stevin
Re: Het land van Stevin
Evergem was niet het enige doel van mijn fietstochtje vorige week. Het vervolg gaat naar Eeklo.
In deze post gaat het vooral om de oude 150kV-lijn Langerbrugge-Brugge. Dit was één van de eerste 150 kV-lijnen in België. De lijn is volledig bovengronds en heeft in het midden een aftakking voor de post Eeklo (pokmoer). In het kader van Stevin zal deze lijn beperkt worden tot dit station. Het gedeelte Brugge-Eeklo zal dus verdwijnen.
In deze post gaat het vooral om de oude 150kV-lijn Langerbrugge-Brugge. Dit was één van de eerste 150 kV-lijnen in België. De lijn is volledig bovengronds en heeft in het midden een aftakking voor de post Eeklo (pokmoer). In het kader van Stevin zal deze lijn beperkt worden tot dit station. Het gedeelte Brugge-Eeklo zal dus verdwijnen.
- Bijlagen
-
- Nog even de 380kV Horta-Eeklo Noord. Deze lijn zal grondig verbouwd worden, de 2 kanten krijgen immers 4-bundel geleiders.
- IMG_7001.jpg (253.46 KiB) 7833 keer bekeken
-
- Vette 380-lijn ! 380 v welteverstaan :)
- IMG_7004.jpg (265.37 KiB) 7833 keer bekeken
-
- Eeklo-Langerbrugge
- IMG_7007.jpg (274.23 KiB) 7833 keer bekeken
-
- Eeklo-Langerbrugge
- IMG_7008.jpg (265.62 KiB) 7833 keer bekeken
-
- Eeklo-Langerbrugge
- IMG_7009.jpg (268 KiB) 7833 keer bekeken
-
- het 150kV-station Eeklo
- IMG_7011.jpg (241.55 KiB) 7833 keer bekeken
-
- Biodiversiteit in een hoogspanningspost, waarom ook niet.
- IMG_7012.jpg (433.62 KiB) 7833 keer bekeken
-
- Neen Elia, dit is weldegelijk 150kV.
- IMG_7013.jpg (381.98 KiB) 7833 keer bekeken
-
- Kijk maar, echte 150kV-transfos.
- IMG_7014.jpg (310.78 KiB) 7833 keer bekeken
-
- De layout-van dit station zal vermoedelijk niet zoveel veranderen, de enige functie van het station blijft het voeden van de 2 150-36 transfos.
- IMG_7015.jpg (280.62 KiB) 7833 keer bekeken
Re: Het land van Stevin
Eeklo-Noord en omstreken.
- Bijlagen
-
- Langerbrugge-Brugge
- IMG_7018.jpg (243.34 KiB) 7799 keer bekeken
-
- 380 richting Horta, 150 richting Aalter
- IMG_7019.jpg (245.46 KiB) 7799 keer bekeken
-
- Beide lijnen kruisen de oude lijn Brugge-Eeklo. Op deze plaats zou misschien een verbinding kunnen komen.
- IMG_7020.jpg (256.43 KiB) 7799 keer bekeken
-
- Dichterbij het schakelstation Eeklo-Noord krijgt de lijn naar Aalter opeens 2 bliksemdraden! Zoiets heb ik nog nergens anders gezien in België.
- IMG_7021.jpg (281.58 KiB) 7799 keer bekeken
-
- Kruising.
- IMG_7024.jpg (260.08 KiB) 7799 keer bekeken
-
- Vlak voor Eeklo-Noord gaat de 380 nog even over de 150. Ook te zien: de overweg van de toeristische spoorlijn.
- IMG_7025.jpg (283.58 KiB) 7799 keer bekeken
-
- Eeklo-Noord - Aalter
- IMG_7026.jpg (274.4 KiB) 7799 keer bekeken
-
- De stevige eindmast van de lijn Horta - Eeklo-Noord
- IMG_7027.jpg (282.57 KiB) 7799 keer bekeken
-
- Eeklo-Noord. Vroeger was dit enkel een schakelstation om Aalter te kunnen aansluiten. Later is er de voeding vanuit de 380kV bijgekomen. Distributietransfo's staan er hier niet.
- IMG_7029.jpg (285.84 KiB) 7799 keer bekeken
-
- Opvallend detail aan de eindmast van Rodenhuize-Eeklo Noord: hetzelfde vakwerk als in de 380kV-lijnen
- IMG_7030.jpg (268.92 KiB) 7799 keer bekeken
Re: Het land van Stevin
En we gaan nog een stukje verder.
- Bijlagen
-
- Momenteel ziet de aankomst van de 380kV in Eeklo er zo uit. Op deze eindmast zal de lijn richting Stevin verder gaan.
- IMG_7031.jpg (300.68 KiB) 7798 keer bekeken
-
- Zelfde mast van de andere kant: ongeveer midden in dit beeld zal de eerste nieuwe mast komen te staan.
Het zal waarschijnlijk ook wel een stevig exemplaar worden. - IMG_7028.jpg (268.62 KiB) 7798 keer bekeken
- Zelfde mast van de andere kant: ongeveer midden in dit beeld zal de eerste nieuwe mast komen te staan.
-
- Vervolgens gaat de nieuwe 380kV-mastenrij parallel lopen met de bestaande lijn Eeklo Noord-Brugge. Zoals je kan zien gaat het heel lang gewoon rechtdoor.
De nieuwe lijn hier wordt uitgevoerd met vakwerkmasten met geïsoleerde armen. Ik ben heel benieuwd hoe dat er zal uitzien... - IMG_7037.jpg (285.37 KiB) 7798 keer bekeken
- Vervolgens gaat de nieuwe 380kV-mastenrij parallel lopen met de bestaande lijn Eeklo Noord-Brugge. Zoals je kan zien gaat het heel lang gewoon rechtdoor.
-
- De huidige eindmast.
- IMG_7034.jpg (346.43 KiB) 7798 keer bekeken
-
- Idem.
- IMG_7035.jpg (341.15 KiB) 7798 keer bekeken
-
- Een plaatje voor in de schoolboeken:
vlnr: vermogensschakelaar, stroommeter, scheider, spanningsmeter - IMG_7033.jpg (286.96 KiB) 7798 keer bekeken
- Een plaatje voor in de schoolboeken:
Re: Het land van Stevin
Parellel lopende hoogspanningslijnen. Altijd een mooie aanblik, zeker als de een iets groter is dan de andere zoals op de foto met kruising mooi te zien is. (Je kan wel raden dat in Nederland de beide verbindingen Ens-Hessenweg en de twee tonlijnen tussen Hattem en Woudhuis het altijd erg goed doen bij ondergetekende, maar er zijn gelukkig nog heel wat meer fraaie voorbeelden.)
De bliksembok geeft de masten een onovertroffen uitstraling. Enerzijds industrieel en anderzijds op een of andere manier toch niet zwaar of topzwaar. Hoewel ook de puntige, ietwat tonvormige 150 kV'ers er mogen zijn. Het Stevinproject heeft zo te lezen aanzienlijke gevolgen voor de mastenopstand. Maar het is een aangename gedachte dat niet de hele zaak onder de grond wordt gestopt.
Twee bliksemdraden zal wel een iets betere bescherming bieden, maar of het zoveel verschil maakt? Tijd om toch eens dieper te gaan zoeken naar de theorie van Schwaiger. Daarvan dacht ik inmiddels het hele verhaal te kennen (omschreven rechthoek om de circuits heen), maar het is misschien nog wel omvattender en ingewikkelder dan dat.
De bliksembok geeft de masten een onovertroffen uitstraling. Enerzijds industrieel en anderzijds op een of andere manier toch niet zwaar of topzwaar. Hoewel ook de puntige, ietwat tonvormige 150 kV'ers er mogen zijn. Het Stevinproject heeft zo te lezen aanzienlijke gevolgen voor de mastenopstand. Maar het is een aangename gedachte dat niet de hele zaak onder de grond wordt gestopt.
Dat lijkt zowaar wel een beetje op de configuratie van een van de oudste tonlijnen in het midden van Nederland, behalve dan dat de bliksemdraden aanzienlijk hoger zijn gehangen. In Nederland faalde dat experiment.Shrek schreef:twee bliksemdraden
Twee bliksemdraden zal wel een iets betere bescherming bieden, maar of het zoveel verschil maakt? Tijd om toch eens dieper te gaan zoeken naar de theorie van Schwaiger. Daarvan dacht ik inmiddels het hele verhaal te kennen (omschreven rechthoek om de circuits heen), maar het is misschien nog wel omvattender en ingewikkelder dan dat.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Het land van Stevin
@Hans: Parallel lopende hoogspanningslijnen: vergeet de Maasvlakte ook niet
Mooie foto's Shrek!
Het ziet er toch weer totaal anders uit dan bij ons met deze mastmodellen. Dat een lijn dichterbij een trafostation ineens twee bliksemdraden krijgt doet me denken aan het Duitse systeem dat we in Noord- en Oost-Nederland ook terug zien in een aantal hoogspanningslijnen. Ik ben ook benieuwd hoe de nieuwe vakwerkmasten met geïsoleerde armen eruit gaan zien, wellicht gaat men dezelfde isolatorkettingen gebruiken die bij onze wintracks worden toegepast.
Mooie foto's Shrek!
Het ziet er toch weer totaal anders uit dan bij ons met deze mastmodellen. Dat een lijn dichterbij een trafostation ineens twee bliksemdraden krijgt doet me denken aan het Duitse systeem dat we in Noord- en Oost-Nederland ook terug zien in een aantal hoogspanningslijnen. Ik ben ook benieuwd hoe de nieuwe vakwerkmasten met geïsoleerde armen eruit gaan zien, wellicht gaat men dezelfde isolatorkettingen gebruiken die bij onze wintracks worden toegepast.
Re: Het land van Stevin
Hier doorrijden met de wagen lijkt me wel cool:https://maps.google.be/maps?hl=nl&ll=51 ... .1,,0,1.78Hans schreef:Parellel lopende hoogspanningslijnen. Altijd een mooie aanblik
Al updates over Horta iemand? ik ben echt benieuwd hoe het daar vlot.
Re: Het land van Stevin
Nog een updateje mbt Stevin: In Edison (het opleidingsstation) heb ik gezien dat er een testopstelling met geïsoleerde mastarmen omhoog hangt.
Wie met de trein Brussel vanuit het noorden binnenrijdt: opletten dus
Ik heb nog geen fotos kunnen maken van deze nieuwe mastarmen, maar als ze er nog een tijdje hangen zal dat wel eens lukken.
Wat heeft dit met Stevin te maken? Alle nieuwe steunmasten tussen Vijvekapelle en Eeklo zullen zo gebouwd worden, ook de aangepaste masten tussen Blauwe Toren en Zeebrugge zullen voorzien worden van geïsoleerde armen.
Wie met de trein Brussel vanuit het noorden binnenrijdt: opletten dus
Ik heb nog geen fotos kunnen maken van deze nieuwe mastarmen, maar als ze er nog een tijdje hangen zal dat wel eens lukken.
Wat heeft dit met Stevin te maken? Alle nieuwe steunmasten tussen Vijvekapelle en Eeklo zullen zo gebouwd worden, ook de aangepaste masten tussen Blauwe Toren en Zeebrugge zullen voorzien worden van geïsoleerde armen.
Re: Het land van Stevin
En na Stevin wordt er gewoon verder gebouwd, de zee in
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 4807_o.jpg
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 4807_o.jpg
Re: Het land van Stevin
Staat ook op de site van Elia (zelfde stukje over de aanvraag en aanleg van offshore stations vanwege alle windfarms, maar dan zelfs met begeleidende tekst in de PDF). Fikse plannen!
Ik had er gisteren een bericht over op de voorpagina willen zetten, maar daar ben ik toen niet aan toe gekomen. Nu alsnog gelukt.
Ik had er gisteren een bericht over op de voorpagina willen zetten, maar daar ben ik toen niet aan toe gekomen. Nu alsnog gelukt.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Het land van Stevin
Staat wel een klein foutje in de tekst. De verbindingen op zee worden 220kV, geen 380.
In Stevin zelf komen 2 zware 380-220 transfos, die gaan dan het net op zee voeden.
In Stevin zelf komen 2 zware 380-220 transfos, die gaan dan het net op zee voeden.