Het land van Stevin
Re: Het land van Stevin
Foto via een vriend, bij Dudzele (station Gezelle?) worden nu de eerste kabels getrokken. Ik neem aan dat dit de 380 kV lijn wordt van Gezelle naar Stevin, bij Zeebrugge.
- Bijlagen
-
- Dudzele
- 5d4bb429-cc23-4fe6-b278-fa17d3dcbfa0.jpg (92.88 KiB) 7649 keer bekeken
Re: Het land van Stevin
Afgelopen weekend was het goed weer, ik dus nog eens de fiets op richting het westen. Dit zal ongetwijfeld de meest uitgebreide reportage van dit topic worden. Veel plezier met de 6 delen.
Om het allemaal wat overzichtelijker te maken heb ik de nieuwe masten al op de netkaart gezet, daar kan je de nieuwe lijn dus al zien.
We beginnen op het stuk Horta - Eeklo Noord. Het eerste draadstel moest hier zo snel mogelijk terug in dienst, voor het tweede neemt de aannemer duidelijk zijn tijd. Dit draadstel gaat immers recht naar Stevin en moet dus niet klaar zijn voor de rest van het project (het andere draadstel voedt Eeklo-Noord en kon dus niet gemist worden). Beide draadstellen zijn gebouwd met HTLS-geleiders (high temperature low sag). Deze laten veel grotere stromen toe dan klassieke AMS-geleiders, maar geven wel meer netverliezen. Het grote voordeel is dat je zo op bestaande masten meer vermogen kan zetten. Mast 28, de hoogste mast van het hele project. Links de 150kV-lijn richting Aalter, rechts de lijn naar Horta. Mast 28, meer dan 90m hoog, geniet van de ochtendzon. Mast 29, het huidige eindpunt van de lijn. Eeklo-Noord, nog steeds een opslagplaats van bouwmateriaal voor het project. De kabels over de snelweg zijn al getrokken, maar verder gaat het voorlopig nog niet. De nieuwe mast 30 is bijna klaar. De voormalige mast van de 150kV-lijn richting Brugge staat er droevig bij. Een rouwplaatje van de mast in dit Allerheiligen-weekend besluit deel 1 van de 6.
Om het allemaal wat overzichtelijker te maken heb ik de nieuwe masten al op de netkaart gezet, daar kan je de nieuwe lijn dus al zien.
We beginnen op het stuk Horta - Eeklo Noord. Het eerste draadstel moest hier zo snel mogelijk terug in dienst, voor het tweede neemt de aannemer duidelijk zijn tijd. Dit draadstel gaat immers recht naar Stevin en moet dus niet klaar zijn voor de rest van het project (het andere draadstel voedt Eeklo-Noord en kon dus niet gemist worden). Beide draadstellen zijn gebouwd met HTLS-geleiders (high temperature low sag). Deze laten veel grotere stromen toe dan klassieke AMS-geleiders, maar geven wel meer netverliezen. Het grote voordeel is dat je zo op bestaande masten meer vermogen kan zetten. Mast 28, de hoogste mast van het hele project. Links de 150kV-lijn richting Aalter, rechts de lijn naar Horta. Mast 28, meer dan 90m hoog, geniet van de ochtendzon. Mast 29, het huidige eindpunt van de lijn. Eeklo-Noord, nog steeds een opslagplaats van bouwmateriaal voor het project. De kabels over de snelweg zijn al getrokken, maar verder gaat het voorlopig nog niet. De nieuwe mast 30 is bijna klaar. De voormalige mast van de 150kV-lijn richting Brugge staat er droevig bij. Een rouwplaatje van de mast in dit Allerheiligen-weekend besluit deel 1 van de 6.
Laatst gewijzigd door Shrek op 03 nov 2016 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Het land van Stevin
Mast 30 in afwerkingsfase.
Detail van een traverse. Opvallend is het tijdelijk armpje met katrol om de grote katrol mee op zijn plaats te krijgen.
De andere kant is al volledig afgewerkt, markeringsballen incluis.
Mast 30 is voorzien van een zonnepaneel. Waarvoor het stroom moet leveren is mij onduidelijk...
De automobilisten kunnen hier genieten van een mooie parallel.
Hoekmast 31 is een fors exemplaar.
Ook masten 31 en 32 hebben een zonnepaneeltje. Waarvoor zou het kunnen dienen?
Aan mast 34 is nog wat werk.
Het Schipdonkkanaal is geen bevaarbare waterloop. De overheid werkt echter aan plannen om het te verbreden en te verdiepen zodat er wel scheepvaart mogelijk is. De hoogspanningslijn houdt hier alvast rekening mee, masten 36 en 37 vormen dus de crossing van het Schipdonkkanaal.
Masten 40 t/m 45 zijn de enigen in het project die nog niet rechtstaan.
Re: Het land van Stevin
Iets verderop zijn de masten al wel gebouwd. Een mooie oplijning van 3 generaties.
Het frietenlijntje richting Zeeuw-Vlaanderen staat er nog, maar is zo werkloos als een hoogspanningslijn maar kan zijn.
De frietenlijnmastjes vallen in het niets vergeleken met de nieuwe Stevin-masten.
Het lijnvak P46-P58 is helemaal klaar om kabels te ontvangen.
Alle wegen zijn voorzien van houten portalen met, waar nodig, netten over gespannen.
Vanaf P58 zijn de kabels al gespannen, maar dat is voor een volgend deel
Re: Het land van Stevin
mooie foto's
vraag hebben de hogere masten ook hoogte verlichting
(want daar kunnen de zonnen panellen voor zijn )
vraag hebben de hogere masten ook hoogte verlichting
(want daar kunnen de zonnen panellen voor zijn )
Re: Het land van Stevin
Prachtige reportage! Mooi dat je dit project voor ons bij houdt
Het is inderdaad wel opvallend dat het eerste deel van Horta tot Eeklo HTLS-geleiders in een tweebundel heeft gekregen. Ik dacht dat de mastverzwaringen juist voor een vierbundel waren. Het valt me ook op dat er tweebundels over de snelweg zijn getrokken op het nieuwe deel. Ik neem aan dat dan bij mast 31 de lijn overgaat op vierbundels? De nieuwe zware hoekmasten zien er in elk geval lekker stoer uit En ik begin ook benieuwd te worden naar de functie van de zonnepanelen...
Mooi dat je de nieuwe masten ook op de netkaart hebt gezet, het geeft al wel mooi het tracé weer. Zo te zien komen er een aantal vrij dicht bij de Nederlandse grens te staan...
Ik ben erg benieuwd naar het volgende deel!!!
Het is inderdaad wel opvallend dat het eerste deel van Horta tot Eeklo HTLS-geleiders in een tweebundel heeft gekregen. Ik dacht dat de mastverzwaringen juist voor een vierbundel waren. Het valt me ook op dat er tweebundels over de snelweg zijn getrokken op het nieuwe deel. Ik neem aan dat dan bij mast 31 de lijn overgaat op vierbundels? De nieuwe zware hoekmasten zien er in elk geval lekker stoer uit En ik begin ook benieuwd te worden naar de functie van de zonnepanelen...
Mooi dat je de nieuwe masten ook op de netkaart hebt gezet, het geeft al wel mooi het tracé weer. Zo te zien komen er een aantal vrij dicht bij de Nederlandse grens te staan...
Ik ben erg benieuwd naar het volgende deel!!!
Re: Het land van Stevin
Mooi verslag inderdaad. Wat een stoere hoekmasten zijn er gebouwd. Grote variatie ook.
Re: Het land van Stevin
We maken even een sprongetje van 20 km en komen uit op het strand van Zeebrugge. Ook hier wordt er gewerkt aan het Stevin-project.
Op het strand zelf zijn enkele diepe putten uitgegraven. Hier komen de 220kV land- en zeekabels mekaar tegemoet. In deze fase worden de landkabels gelegd, later (wanneer de windmolenparken gereed komen) zullen de zeekabels er dan op aangesloten worden. De gestuurde boringen komen precies op de goede plaats uit.
Verder valt er niet veel te zien op het strand... De boringen zelf beginnen een dikke 300m verderop, in de polders goed verstopt achter een stukje natuurgebied. Om het wat duidelijker te maken een schemaatje van Elia: Van de boorsite naast het natuurgebiedje ligt er een brede kabelstrook tot aan het nieuwe hoogspanningsstation Stevin. Het station Stevin ziet er dan als volgt uit:
Aan de voorkant zien we de plaats waar de 220-150kV transfo komt. Daarachter bevindt zich het gebouw met het 220kV GIS. Vervolgens zien we rechts het 220kV-GIS, waar ook de kabels uit de leidingstraat aankomen. Links zien we de scherfmuren voor de gigantische 380-220kV transfos. Ik weet niet juist welk vermogen ze zullen hebben, maar dit gaat duidelijk over meer dan 600MVA. Enkele transfos zijn zelfs al op hun plaats gezet. Links zien we het 380kV-GIS. Tenslotte is er de achterkant, waar de luchtlijn toekomt en nog een setje 380-150kV transfos te vinden zijn. Ook zitten hier de reactanties, aangesloten op 380kV.
Op het strand zelf zijn enkele diepe putten uitgegraven. Hier komen de 220kV land- en zeekabels mekaar tegemoet. In deze fase worden de landkabels gelegd, later (wanneer de windmolenparken gereed komen) zullen de zeekabels er dan op aangesloten worden. De gestuurde boringen komen precies op de goede plaats uit.
Verder valt er niet veel te zien op het strand... De boringen zelf beginnen een dikke 300m verderop, in de polders goed verstopt achter een stukje natuurgebied. Om het wat duidelijker te maken een schemaatje van Elia: Van de boorsite naast het natuurgebiedje ligt er een brede kabelstrook tot aan het nieuwe hoogspanningsstation Stevin. Het station Stevin ziet er dan als volgt uit:
Aan de voorkant zien we de plaats waar de 220-150kV transfo komt. Daarachter bevindt zich het gebouw met het 220kV GIS. Vervolgens zien we rechts het 220kV-GIS, waar ook de kabels uit de leidingstraat aankomen. Links zien we de scherfmuren voor de gigantische 380-220kV transfos. Ik weet niet juist welk vermogen ze zullen hebben, maar dit gaat duidelijk over meer dan 600MVA. Enkele transfos zijn zelfs al op hun plaats gezet. Links zien we het 380kV-GIS. Tenslotte is er de achterkant, waar de luchtlijn toekomt en nog een setje 380-150kV transfos te vinden zijn. Ook zitten hier de reactanties, aangesloten op 380kV.
Re: Het land van Stevin
We vervolgen richting binnenland. Hier zijn alle masten al gebouwd, maar ze zijn nog niet allemaal geschilderd.
U ziet het goed: de 150kV-mast is hoger dan de 380kV. Klaar om bedraad te worden. De lage masten vallen helemaal niet op in het landschap. Kaarsrecht Vanaf mast 3 zijn er al werken aan de kabels bezig. De aannemer gaat voorzichtig te werk: om de grond niet te beschadigen met het nylon trekkoord heeft hij een beschermende doek gelegd. De trekkoorden worden gebruikt om tijdelijke staalkabels omhoog te krijgen, die staalkabels brengen dan op hun beurt deze AMS geleiders op hun plek. Het trekken van de kabels kan voor statische elektriciteit zorgen, daarom zit er een goede aarding op de kabels. Deze remmachine zorgt ervoor dat het afrollen van de kabelhaspels gecontroleerd gebeurd. De trekmachine zelf staat enkele masten verderop. 4 kabelhaspels voor vierbundelgeleiders. Als laatste foto van dit deel nog een zicht op de 150kV-lijn Blauwe Toren - Brugge.
2 masten van de vroegere 150kV-lijn Zeebrugge-Blauwe Toren blijven behouden als GSM-antenne.U ziet het goed: de 150kV-mast is hoger dan de 380kV. Klaar om bedraad te worden. De lage masten vallen helemaal niet op in het landschap. Kaarsrecht Vanaf mast 3 zijn er al werken aan de kabels bezig. De aannemer gaat voorzichtig te werk: om de grond niet te beschadigen met het nylon trekkoord heeft hij een beschermende doek gelegd. De trekkoorden worden gebruikt om tijdelijke staalkabels omhoog te krijgen, die staalkabels brengen dan op hun beurt deze AMS geleiders op hun plek. Het trekken van de kabels kan voor statische elektriciteit zorgen, daarom zit er een goede aarding op de kabels. Deze remmachine zorgt ervoor dat het afrollen van de kabelhaspels gecontroleerd gebeurd. De trekmachine zelf staat enkele masten verderop. 4 kabelhaspels voor vierbundelgeleiders. Als laatste foto van dit deel nog een zicht op de 150kV-lijn Blauwe Toren - Brugge.