Het land van Stevin

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Het land van Stevin

Bericht door Shrek » 04 nov 2016 01:11

arie schreef:mooie foto's

vraag hebben de hogere masten ook hoogte verlichting
(want daar kunnen de zonnen panellen voor zijn )
Dat zou mij sterk lijken, de masten zijn amper 50m hoog.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het land van Stevin

Bericht door Peter » 04 nov 2016 08:48

Ik zag in het overzicht van Elia dat de nieuwe compacte 380kV mast standaard 48 meter hoog is, net zo hoog overigens als een standaard 380kV donaumast in Nederland

Toch mooi om te zien dat het al flink opschiet en dat men aan de andere kant ook al bezig is met het trekken van de geleiders.

voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Het land van Stevin

Bericht door voltron » 04 nov 2016 12:12

zo'n mast zou prima in zeeland passen ipv windtracks

Gebruikersavatar
michel
380 kV
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 mar 2015 17:27
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: Het land van Stevin

Bericht door michel » 04 nov 2016 12:38

voltron schreef:zo'n mast zou prima in zeeland passen ipv windtracks
Zo'n Borssele type maatje XXL.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Het land van Stevin

Bericht door Shrek » 04 nov 2016 18:08

We vervolgen de reportage aan station Gezelle.
Om te beginnen een foto die ik begin dit jaar maakte op deze plaats:
IMG_2516.jpg
IMG_2516.jpg (781.2 KiB) 8224 keer bekeken
Intussen is er al veel veranderd: masten 1, 2 en 3 zijn afgewerkt en de eerste kabels worden gespannen.
IMG_4398.jpg
IMG_4398.jpg (767.41 KiB) 8224 keer bekeken
IMG_4395.jpg
IMG_4395.jpg (746.81 KiB) 8224 keer bekeken
IMG_4393.jpg
IMG_4393.jpg (664.7 KiB) 8224 keer bekeken
Het station zelf vordert ook goed. Hier hebben we een 380kV-GIS en enkele compensatiespoelen (380kV verkabelen geeft immers heel wat elektrische neveneffecten die gecompenseerd moeten worden).
IMG_4396.jpg
IMG_4396.jpg (759.21 KiB) 8224 keer bekeken
De rechterkant van de post (van hieruit gezien) is uitgebreid om een extra kabel te kunnen aansluiten, deze zal dienen om de Nemo-kabel op aan te sluiten. De werken hiervoor zijn echter nog niet begonnen.
IMG_4397.jpg
IMG_4397.jpg (914.5 KiB) 8224 keer bekeken
Vanuit de post Gezelle gaan de kabels ondergronds tot aan de post Maerlant. De oversteek van het kanaal Brugge-Zeebrugge gebeurt door een grote betonnen tunnel. Hier een zicht op de toegangsput van deze tunnel.
IMG_4392.jpg
IMG_4392.jpg (975.79 KiB) 8224 keer bekeken
Begin jaren '50 zat men met exact hetzelfde probleem als vandaag: de verbinding van noord-West-Vlaanderen met de rest van België moest dringend versterkt worden. Het antwoord toen was de 150kV-lijn Langerbrugge - Brugge. Deze lijn zal nu één van de slachtoffers worden van het Stevin-project. Hier 2 fotos van de crossing over het kanaal.
IMG_4388.jpg
IMG_4388.jpg (804.53 KiB) 8224 keer bekeken
IMG_4387.jpg
IMG_4387.jpg (768.76 KiB) 8224 keer bekeken
Wat verder doemt het 380kV-kabeltracé weer op. Tijdens de werken is dit een 50m brede zone begrensd door een hoge aarden wal.
IMG_4383.jpg
IMG_4383.jpg (912.3 KiB) 8224 keer bekeken
IMG_4381.jpg
IMG_4381.jpg (989.37 KiB) 8224 keer bekeken
De buitenste wal is voor de opslag van de bovenste grondlaag. De landbouw wil deze na de werken immers weer bovenaan hebben.
Vervolgens is er een werfweg en de eigenlijke sleuf. In de sleuf wordt een speciaal soort warmtegeleidend zand aangevoerd.
IMG_4384.jpg
IMG_4384.jpg (969.54 KiB) 8224 keer bekeken
Bij een ondergrondse lijn kom je een heleboel obstakels tegen. Hier de kruising met een hogedruk-gasleiding. De hoogspanningslijn moet onder de gasleiding komen, hier moet dus heel voorzichtig gegraven worden.
IMG_4386.jpg
IMG_4386.jpg (633.19 KiB) 8224 keer bekeken
Nadat de kabels gelegd zijn plaats Elia een stevige plaat bovenop de kabels om eventuele graafmachines te waarschuwen niet dieper te graven.
IMG_4380.jpg
IMG_4380.jpg (846.29 KiB) 8224 keer bekeken

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Het land van Stevin

Bericht door Shrek » 04 nov 2016 18:24

Vervolgens komen we bij het station Maerlant. Ook hier vinden we een 380kV-GIS, Elia wil immers te allen tijden de kabels kunnen schakelen in geval van defecten.

De aankomst van de kabels is al bijna gereed. Het bedje van warmtegeleidend zand is duidelijk zichtbaar.
IMG_4379.jpg
IMG_4379.jpg (993.76 KiB) 8221 keer bekeken
Aan de andere kant van de hoogspanningspost vertrekt de luchtlijn richting Eeklo. Het portaal oogt heel modern.
IMG_4376.jpg
IMG_4376.jpg (917.97 KiB) 8221 keer bekeken
IMG_4375.jpg
IMG_4375.jpg (891.16 KiB) 8221 keer bekeken
Vanaf deze stoere eindmast is de lijn tot aan mast 58 al helemaal klaar.
IMG_4373.jpg
IMG_4373.jpg (892.55 KiB) 8221 keer bekeken
Bij mast 69 zijn er na de bouw enkele onderdelen overgebleven. Wanneer ik dat bij een Ikea-kast voorheb is dat meestal geen goed teken. Hier kan het blijkbaar geen kwaad.
IMG_4367.jpg
IMG_4367.jpg (841.3 KiB) 8221 keer bekeken
De nieuwe kabels blinken prachtig in het herfstzonnetje.
IMG_4360.jpg
IMG_4360.jpg (917.35 KiB) 8221 keer bekeken
De nieuwe masten passen harmonieus in het landschap en passen goed bij de bestaande lijn Eeklo Noord-Brugge.
IMG_4358.jpg
IMG_4358.jpg (835.11 KiB) 8221 keer bekeken
De nieuwe lijnmasten zijn sober, dat geeft ze een rustige uitstraling in het landschap.
IMG_4349.jpg
IMG_4349.jpg (948.64 KiB) 8221 keer bekeken

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Het land van Stevin

Bericht door Shrek » 04 nov 2016 18:29

Met deze 10 fotos besluit ik deze reportage, hopelijk hadden jullie er wat aan

De fotos van deze prachtige masten behoeven geen verdere uitleg denk ik.
IMG_4372.jpg
IMG_4372.jpg (586.29 KiB) 8221 keer bekeken
IMG_4368.jpg
IMG_4368.jpg (931.89 KiB) 8221 keer bekeken
IMG_4365.jpg
IMG_4365.jpg (793.17 KiB) 8221 keer bekeken
IMG_4362.jpg
IMG_4362.jpg (809.15 KiB) 8221 keer bekeken
IMG_4350.jpg
IMG_4350.jpg (760.42 KiB) 8221 keer bekeken
IMG_4351.jpg
IMG_4351.jpg (858.62 KiB) 8221 keer bekeken
IMG_4353.jpg
IMG_4353.jpg (698.76 KiB) 8221 keer bekeken
IMG_4354.jpg
IMG_4354.jpg (881.03 KiB) 8221 keer bekeken
IMG_4355.jpg
IMG_4355.jpg (830.21 KiB) 8221 keer bekeken
IMG_4357.jpg
IMG_4357.jpg (889.19 KiB) 8221 keer bekeken

voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Het land van Stevin

Bericht door voltron » 04 nov 2016 20:30

de "voetprint" van deze masten in de omgeving is in het echt zelfs nog kleiner dan op die digitale impressies van een tijd terug.

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Het land van Stevin

Bericht door Mark » 04 nov 2016 21:50

Beter dan dit ga je het niet krijgen denk ik. Prima ontworpen masten, Elia heeft het goed voor elkaar.

En uiteraard een fraaie fotoserie. Fijn weer eens wat te zien van dit mooie project!

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Het land van Stevin

Bericht door Hans » 04 nov 2016 23:57

Nou en of we hier wat aan hebben.
Het begrip 'lijnfietsen' krijgt zo langzaamaan met al die reizen van diverse fietsers hier een heel ander begrip.

Een prachtig verslag dat de stand van zaken rondom Stevin weer van een actueel beeld voorziet. Eigenlijk zaten we (ook vanuit het oogpunt van de mainsite) daar best wel verlegen om. Stevin is een zeer interessant project en een van de weinige houvasten voor vakwerkliefhebbers, zodat het hoog tijd wordt om daar op de voorpagina weer eens iets mee te doen. Van de drie grote klussen die nu in Nederland en België lopen (Doetinchem-Wesel, Randstad Noordring en Stevin) is Stevin naar mijn persoonlijke smaak het spannendst vanwege de grote variëteit aan stations, verbindingen, constructies en wijzigingen in de nettopologie die er plaatshebben. Nu er weer actueel materiaal is, maak ik daar graag gebruik van voor een nieuw bericht op de voorpagina.
Of dat morgen al lukt weet ik niet (vanaf halverwege de dag zit ik in Heusen bij een stormchaserconference, na enkele jaren beter bekend als 'de Ramp van Heusden'), maar anders wordt het zondag.

Verder moet ik zeggen dat je een smaakvol gevoel voor fotocompositie hebt, voor zover ik denk daar iets van verstand van te hebben. Foto 4324 is om een moeilijk te verwoorden reden erg intrigerend. Qua hoogspanning en detail is het lang niet de meest gedetailleerde foto, maar er komt op indrukwekkende wijze een gevoel uit naar voren.

Dank voor het werk en het delen met ons, en dat zeg ik niet in het laatst ook omdat dat 'delen' nog steeds niet voorzien is van een batch uploadfunctie. Een suggestie die je al meer dan een jaar geleden hebt gedaan en die ik niet ben vergeten. Al hangt het momenteel even in de wacht om behandeld te worden bij de opwaardering van de forumsoftware.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie