Het land van Stevin
Het land van Stevin
Simon Stevin was een groot wiskundige uit Brugge en leefde in de 17e eeuw. Hij is vooral bekend om het vertalen van wetenschappelijke termen naar het Nederlands. Woorden als "wijsbegeerte" "evenaar" of "loodrecht" zijn van zijn hand. Daarnaast heeft hij ook het 10-tallig stelsel en de arabische cijfers geïntroduceerd in de Nederlanden en enkele wiskundige stellingen geponeerd.
Genoeg faam dus om in Elia's galerij der groten te komen: de beroemde belgen die een eigen hoogspanningsstation krijgen !
Het hoogspanningsstation Stevin komt in Zeebrugge, niet zo heel ver dus van de plek waar Simon Stevin leefde.
Dit 380kV-station krijgt een 4-dubbele functie:
1) De voeding van de haven van Zeebrugge versterken. De haven groeit immers en de huidige 150kV-lijn is op termijn niet voldoende.
2) De aansluiting van de Belgische windmolenparken op zee. Wanneer deze allemaal afgewerkt zullen zijn zal het over een goeie 2000MW gaan, te veel voor 150kV.
3) Het aankomstpunt van de DC-kabel "Nemo" naar het VK. Deze gaat zo'n 1000MW kunnen in- en uitvoeren.
4) De aansluiting van België op het Noordzeenet, het geplande DC-net tussen BE, FR, NL, UK, DE, DK, NO en SE.
Dit vraagt om een heel forse capaciteit, daarom wordt er een 4000MVA 380kV gebouwd tussen het bestaande 380-net en dit nieuwe station in Zeebrugge.
De vergunningsprocedure is al rond, maar de bouwwerken zijn nog niet gestart. Het ideale moment dus voor een situatieschets voor de werken.
Genoeg faam dus om in Elia's galerij der groten te komen: de beroemde belgen die een eigen hoogspanningsstation krijgen !
Het hoogspanningsstation Stevin komt in Zeebrugge, niet zo heel ver dus van de plek waar Simon Stevin leefde.
Dit 380kV-station krijgt een 4-dubbele functie:
1) De voeding van de haven van Zeebrugge versterken. De haven groeit immers en de huidige 150kV-lijn is op termijn niet voldoende.
2) De aansluiting van de Belgische windmolenparken op zee. Wanneer deze allemaal afgewerkt zullen zijn zal het over een goeie 2000MW gaan, te veel voor 150kV.
3) Het aankomstpunt van de DC-kabel "Nemo" naar het VK. Deze gaat zo'n 1000MW kunnen in- en uitvoeren.
4) De aansluiting van België op het Noordzeenet, het geplande DC-net tussen BE, FR, NL, UK, DE, DK, NO en SE.
Dit vraagt om een heel forse capaciteit, daarom wordt er een 4000MVA 380kV gebouwd tussen het bestaande 380-net en dit nieuwe station in Zeebrugge.
De vergunningsprocedure is al rond, maar de bouwwerken zijn nog niet gestart. Het ideale moment dus voor een situatieschets voor de werken.
Re: Het land van Stevin
Deel 1:
Zeebrugge
Stevin wordt een station in 2 delen. Het GIS (gasgeïsoleerde schakelstation) komt aan de zuidkant van de snelweg Zeebrugge-Brugge, het AC-DC convertorstation aan de noordkant. Beide terreinen zijn voormalige militaire depots.
Zeebrugge
Stevin wordt een station in 2 delen. Het GIS (gasgeïsoleerde schakelstation) komt aan de zuidkant van de snelweg Zeebrugge-Brugge, het AC-DC convertorstation aan de noordkant. Beide terreinen zijn voormalige militaire depots.
- Bijlagen
-
- De snelweg Brugge-Zeebrugge samen met de spoorlijn. Hoe deze overgestoken gaan worden weet ik nog niet. Ofwel komen er een aantal heel dikke kabels onder de snelweg ofwel komt er een overspanning van 2 380kV-draadstellen.
- IMG_5349.jpg (298.05 KiB) 18135 keer bekeken
-
- Het noordelijke terrein. Momenteel wapenbunkers, in de toekomst gelijk- en wisselrichters zoals je ze nog nooit gezien hebt.
- IMG_5348.jpg (327.31 KiB) 18135 keer bekeken
-
- Het zuidelijke terrein, nog niets te zien van bouwwerken. Over enkele maanden zal het er hier ongetwijfeld helemaal anders uitzien.
- IMG_5347.jpg (448.18 KiB) 18135 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Shrek op 12 mei 2013 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Het land van Stevin
Mooie fotoreportage. Ik ben benieuwd naar de bouw en hoe het er straks uit ziet als de eerste masten er staan.
Re: Het land van Stevin
Vroeger werd Zeebrugge enkel gevoed via een 150kV-lijn uit Brugge (ook wel Waggelwater genoemd). Deze lijn zal deels worden omgebouwd tot 380kV, door geïsoleerde mastarmen heb ik mij laten vertellen. Vermits Stevin ook gebruikt zal worden voor de voeding van Brugge moet deze 150 kV-link wel blijven bestaan, daarom zijn er 2 ondergrondse draadstellen gelegd tussen Zeebrugge en Blauwe Toren, de centrale halfweg tussen Bruggen en Zeebrugge.
Het station Zeebrugge zelf blijft in de toekomst bestaan als 150/36/11 kV, Stevin wordt immers enkel 380/220/150 en 380/DC.
De eerste foto toont de mast bij Zeebrugge, deze zal verdwijnen. Pas vanaf de 3e mast gezien uit Zeebrugge zal er omgebouwd worden naar 380. De eerste 2 380-masten worden dus nieuwe exemplaren.
Daarna een detailfoto van de aankomst in dit GIS-station. Het is duidelijk te zien dat 1 kant van de bovengrondse lijn al is afgekoppeld en vervangen door kabels. De andere kant zal snel volgen zodat de verbouwingswerken aan deze lijn kunnen beginnen.
Vervolgens een foto van het plaatje aan het station, zo kan niemand zich vergissen bij het hoogspannings-spotten.
De laatste foto is voor mij een mysterie. Deze post ligt in de buurt van Zeebrugge maar staat op geen enkele hoogspanningskaart en heeft geen distributiecabine. Er staat 1 transfo die aan beide kanten zeer lange isolatoren heeft (type 150kV). Wat doet dit ding? Wie weet er meer over?
Tot zover deze bijdrage, over enkele weken trek ik richting Eeklo voor wat foto's van die kant.
Het station Zeebrugge zelf blijft in de toekomst bestaan als 150/36/11 kV, Stevin wordt immers enkel 380/220/150 en 380/DC.
De eerste foto toont de mast bij Zeebrugge, deze zal verdwijnen. Pas vanaf de 3e mast gezien uit Zeebrugge zal er omgebouwd worden naar 380. De eerste 2 380-masten worden dus nieuwe exemplaren.
Daarna een detailfoto van de aankomst in dit GIS-station. Het is duidelijk te zien dat 1 kant van de bovengrondse lijn al is afgekoppeld en vervangen door kabels. De andere kant zal snel volgen zodat de verbouwingswerken aan deze lijn kunnen beginnen.
Vervolgens een foto van het plaatje aan het station, zo kan niemand zich vergissen bij het hoogspannings-spotten.
De laatste foto is voor mij een mysterie. Deze post ligt in de buurt van Zeebrugge maar staat op geen enkele hoogspanningskaart en heeft geen distributiecabine. Er staat 1 transfo die aan beide kanten zeer lange isolatoren heeft (type 150kV). Wat doet dit ding? Wie weet er meer over?
Tot zover deze bijdrage, over enkele weken trek ik richting Eeklo voor wat foto's van die kant.
- Bijlagen
-
- IMG_5353.jpg (222.91 KiB) 18132 keer bekeken
-
- IMG_5355.jpg (237.63 KiB) 18132 keer bekeken
-
- IMG_5356.jpg (260.91 KiB) 18132 keer bekeken
-
- IMG_5351.jpg (277.63 KiB) 18132 keer bekeken
Re: Het land van Stevin
Mooi verslag, Shrek. België heeft vermoedelijk veel te bieden in de komende jaren. Geen breinaaldmasten, geen uitruil en netuitbreidingen die zonder omhaal zinvol zijn.
De naam Brabo (voor het Braboproject) is duidelijk. Maar als Stevin naar Simon Stevin is vernoemd, is Horta dan ook naar iemand vernoemd?
Wat me altijd opvalt op bebording en in geschreven teksten in België is hoeveel beleefder men in Vlaanderen is - en hoeveel meer woorden dat kost. In Nederland zou er op zo'n geslotenverklaring gewoon gesnauwd worden "Streng verboden toegang! Levensgevaar!", "Voor betreding melden bij beheerder", "Hek sluiten a.u.b." en een URL als verwijzing voor meer informatie.
Op de Nederlandse netkaarten (denk aan die van Tennet) staan klantaansluitingen ook niet altijd vermeld. VAM, Urenco, Aldel (voorheen) en Thermphos (failliet) staan er wel op, net als heel wat NAM-stations, maar enkele commerciële windparken zoals Zuidlob, Eemshaven en zelfs het Amaliapark staan er juist weer niet op. Kan hier niet gewoon hetzelfde het geval zijn?
De naam Brabo (voor het Braboproject) is duidelijk. Maar als Stevin naar Simon Stevin is vernoemd, is Horta dan ook naar iemand vernoemd?
Wat me altijd opvalt op bebording en in geschreven teksten in België is hoeveel beleefder men in Vlaanderen is - en hoeveel meer woorden dat kost. In Nederland zou er op zo'n geslotenverklaring gewoon gesnauwd worden "Streng verboden toegang! Levensgevaar!", "Voor betreding melden bij beheerder", "Hek sluiten a.u.b." en een URL als verwijzing voor meer informatie.
Een klantaansluiting misschien?Shrek schreef:De laatste foto is voor mij een mysterie. Deze post ligt in de buurt van Zeebrugge maar staat op geen enkele hoogspanningskaart en heeft geen distributiecabine. Er staat 1 transfo die aan beide kanten zeer lange isolatoren heeft (type 150kV). Wat doet dit ding? Wie weet er meer over?
Op de Nederlandse netkaarten (denk aan die van Tennet) staan klantaansluitingen ook niet altijd vermeld. VAM, Urenco, Aldel (voorheen) en Thermphos (failliet) staan er wel op, net als heel wat NAM-stations, maar enkele commerciële windparken zoals Zuidlob, Eemshaven en zelfs het Amaliapark staan er juist weer niet op. Kan hier niet gewoon hetzelfde het geval zijn?
Wanneer het zover is, veel succes. Altijd leuk om eens wat te vernemen van wat er daar ver naar het zuiden allemaal gebeurt. Het is voor velen van ons te ver om er een keer langsheen te gaan, dus dat zal waarschijnlijk moeten wachten totdat er voluit gebouwd wordt. Tot die tijd is dit soort informatie een goudmijn.Shrek schreef:Tot zover deze bijdrage, over enkele weken trek ik richting Eeklo voor wat foto's van die kant.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Het land van Stevin
Natuurlijk, Victor Horta was één van de grotere architecten in de Europese geschiedenis. Hij heeft de Art-Nouveau quasi uitgevonden.Hans schreef:Mooi verslag, Shrek. België heeft vermoedelijk veel te bieden in de komende jaren. Geen breinaaldmasten, geen uitruil en netuitbreidingen die zonder omhaal zinvol zijn.
De naam Brabo (voor het Braboproject) is duidelijk. Maar als Stevin naar Simon Stevin is vernoemd, is Horta dan ook naar iemand vernoemd?
Maareuh: uitruil bestaat wel in België hoor. Hier heet dat het "stand-still" principe. Elke kilometer nieuw betekent een andere kilometer tegen de vlakte.
Ook voor het Stevin project zal de oude 150kV-lijn Brugge-Eeklo gesloopt worden, maar daarover meer in latere reportages.
Maar wat moet die klant dan met een (op het eerste zicht) 150/150 transfo?Hans schreef: Een klantaansluiting misschien?
Op de Nederlandse netkaarten (denk aan die van Tennet) staan klantaansluitingen ook niet altijd vermeld. VAM, Urenco, Aldel (voorheen) en Thermphos (failliet) staan er wel op, net als heel wat NAM-stations, maar enkele commerciële windparken zoals Zuidlob, Eemshaven en zelfs het Amaliapark staan er juist weer niet op. Kan hier niet gewoon hetzelfde het geval zijn?
Re: Het land van Stevin
Gevonden !Shrek schreef: De laatste foto is voor mij een mysterie. Deze post ligt in de buurt van Zeebrugge maar staat op geen enkele hoogspanningskaart en heeft geen distributiecabine. Er staat 1 transfo die aan beide kanten zeer lange isolatoren heeft (type 150kV). Wat doet dit ding? Wie weet er meer over?
http://www.cgglobal.com/us/view_news.as ... untry_id=2 legt het mooi uit.
"The Belgian TSO ELIA is providing a 220 kV grid connection point to the existing 150 kV HV Grid at the Lanceloot Blondeellaan in Zeebrugge."
Het is dus een tijdelijke 150/220kV transfo om het nieuwe offshore windmolenpark aan te sluiten. Wanneer Stevin klaar is zal er een 220kV-rail zijn waarop het windmolenpark dan gehangen kan worden.
Re: Het land van Stevin
Het ziet er tamelijk nieuw uit. Waar staat dit, is het al op GE te zien? (Ik vond het niet)
Re: Het land van Stevin
Jep, Streetview in de BlondeellaanKnarvel schreef:Het ziet er tamelijk nieuw uit. Waar staat dit, is het al op GE te zien? (Ik vond het niet)
https://maps.google.com/?ll=51.321942,3 ... 47,,0,5.17
Re: Het land van Stevin
Mooi verslagje Shrek, belooft nogal wat te worden de komende tijd. Moet zeggen dat jullie bijzondere manier van naamgeving hebben .