Het land van Stevin

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Het land van Stevin

Bericht door Mark » 19 jun 2013 23:33

Shrek schreef:Toen Zedelgem in de jaren 80 gebouwd werd was de druk op Zeebrugge nog niet zo groot. De haven stelde toen nog niet zoveel voor en de (toen) splinternieuwe lijn Eeklo-Noord - Brugge had nog capaciteit over. 380kV was toen gewoon overkill.
Een tiental jaar geleden veranderde het plaatje echter en moest er wel 380 naar de kust komen. Er waren dan 2 keuzes: het project via Izegem uitvoeren of iets nieuws via Eeklo. MKBA's en andere onderzoeken toonden aan dat de lijn via Eeklo het best zou zijn, dus die wordt nu gebouwd.
Daardoor is de druk van de ketel, maar niemand weet hoe het geheel er over 15 jaar uitziet. Misschien is de Izegem-variant dan alsnog nodig.
Maar voorlopig zal de oplossing via Horta ruim volstaan.
Ik ben benieuwd, de tijd zal het leren wat dat betreft.
Shrek schreef:Dat is geen filosoferen, die plannen bestaan echt.
Ze zitten voorlopig wel in de koelkast omdat de toekomst van de energieproductie in België vrij onduidelijk is. In een scenario met veel kernenergie was deze lijn nodig, maar als er op andere plaatsen dan Doel en Tihange veel stroom gïnjecteerd gaat worden is ze niet echt meer nodig.
Tenzij er natuurlijk opeens ettelijke gigawatts vanop de noordzee verzet moeten worden.
Interessant! Heeft Belgie nog veel plannen op stapel om aan energiewinning te doen? Het is mij beetje ontgaan maar ik vermoed dat als Doel en Tihange op gegeven sluiten, dat ze toch wel een nieuwe hoogvermogen bron moeten zien te vinden. Zoiets zal je vermoedelijk niet kunnen opvallen met windturbines of zonnepanelen maar met een nieuwe kern of fossiele brandstofcentrale lijkt mij.
Hans schreef:Niet per sé. Een aantal maanden terug haalden we de situatie in de Eemshaven al eens aan. Ook daar biedt het net (ondanks de mammoetlijn) te weinig capaciteit om al die grote centrales aan te kunnen, waardoor windvermogen in de Eemshaven zelf door middel van een commerciële grondkabel op Winsum Ranum zit aangesloten. In plaats van te zeggen: okee, we doen 100 MW minder kolenvermogen zodat het hernieuwbare windvermogen er wel op kan, is ervoor gekozen om 'wie het eerst komt, die het eerst maalt' toe te passen zodat de zware kolencentrales de windenergie uit het net drukken. Vergeleken daarmee kan je het beter andersom doen zoals we bij Brugge zien: windenergie die een thermische centrale het zwijgen oplegt.
Is dat wel zo praktisch als het vermogen van windenergie weg valt, door een periode van weinig wind bijvoorbeeld?

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Het land van Stevin

Bericht door Shrek » 20 jun 2013 01:40

Mark schreef: Interessant! Heeft Belgie nog veel plannen op stapel om aan energiewinning te doen? Het is mij beetje ontgaan maar ik vermoed dat als Doel en Tihange op gegeven sluiten, dat ze toch wel een nieuwe hoogvermogen bron moeten zien te vinden. Zoiets zal je vermoedelijk niet kunnen opvallen met windturbines of zonnepanelen maar met een nieuwe kern of fossiele brandstofcentrale lijkt mij.
Echt grote installaties van 3GW als Doel en Tihange zullen er niet meer komen, maar er zijn enkele STEG's van +-500MW gepland.
Daarnaast zet België toch wel zwaar in op de groene stroom, die 20% groen zal tegen 2030 wel realiteit zijn denk ik. Verder evolueert België steeds meer van export naar import. Alle interconnecties zijn/worden verzwaard om meerdere GW's in de min te kunnen gaan.
Dus wanneer kernenergie uit België verdwijnt zal dat opgevangen worden door, in volgorde van belang: import, groene stroom en gascentrales.
Mark schreef:
Hans schreef:Niet per sé. Een aantal maanden terug haalden we de situatie in de Eemshaven al eens aan. Ook daar biedt het net (ondanks de mammoetlijn) te weinig capaciteit om al die grote centrales aan te kunnen, waardoor windvermogen in de Eemshaven zelf door middel van een commerciële grondkabel op Winsum Ranum zit aangesloten. In plaats van te zeggen: okee, we doen 100 MW minder kolenvermogen zodat het hernieuwbare windvermogen er wel op kan, is ervoor gekozen om 'wie het eerst komt, die het eerst maalt' toe te passen zodat de zware kolencentrales de windenergie uit het net drukken. Vergeleken daarmee kan je het beter andersom doen zoals we bij Brugge zien: windenergie die een thermische centrale het zwijgen oplegt.
Is dat wel zo praktisch als het vermogen van windenergie weg valt, door een periode van weinig wind bijvoorbeeld?
Het is net in die periodes dat Herdersbrug nog draait...

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Het land van Stevin

Bericht door Shrek » 01 jul 2013 20:07

Ik heb nog een nieuwe lading fotos gemaakt in Evergem, maar momenteel even geen tijd om te posten.

http://home.scarlet.be/bavo/bavo/IMG_5591.jpg

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het land van Stevin

Bericht door Peter » 01 jul 2013 20:14

Interessante foto Shrek. De bouw is dus begonnen Ook leuk om te zien dat de nieuwe masten groen geschilderd zijn.

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Het land van Stevin

Bericht door Ot » 02 jul 2013 22:02

soms is het jammer dat we in het enige land wonen waar een nieuwe zware hoogspanningslijn niet meer met vakwerk masten mag worden gebouwd. dat hebben ze in Belgie dan veel beter voor elkaar. Leuk man dat de bouw eindelijk begonnen is en ook dat er iemand in de buurt woont!

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Het land van Stevin

Bericht door Shrek » 03 jul 2013 13:17

Ot schreef:soms is het jammer dat we in het enige land wonen waar een nieuwe zware hoogspanningslijn niet meer met vakwerk masten mag worden gebouwd. dat hebben ze in Belgie dan veel beter voor elkaar. Leuk man dat de bouw eindelijk begonnen is en ook dat er iemand in de buurt woont!
In de buurt is veel gezegd, het is toch een uurtje trein van hieruit

Gebruikersavatar
Powerlion
150 kV
Berichten: 215
Lid geworden op: 20 okt 2012 11:49
Dichtstbijzijnde trafo: Lint

Re: Het land van Stevin

Bericht door Powerlion » 11 aug 2013 17:04

Heeft iemand al een update over de vorderingen van het Horta station? Of nieuwe foto's? Ik ben wel benieuwd en woon helaas niet in de buurt

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Het land van Stevin

Bericht door Shrek » 11 aug 2013 19:28

Powerlion schreef:Heeft iemand al een update over de vorderingen van het Horta station? Of nieuwe foto's? Ik ben wel benieuwd en woon helaas niet in de buurt
Komt eraan

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Het land van Stevin

Bericht door Shrek » 11 aug 2013 22:54

hier mijn fotos van een maandje geleden uit Evergem.
Het station Horta is daar in aanbouw. Omdat Horta in een andere bouw- en milieuvergunning zit dan de rest van Stevin kon het werk hier als eerste beginnen. Voor de rest van Stevin zijn er nog enkele procedures lopende...

Eerst even de hoofdrolspelers schetsen
Bijlagen
IMG_5601.jpg
De lijn Eeklo-noord - Evergem. Deze lijn uit de jaren '80 heeft opvallende lage bliksemtraversen in de steunmasten. Oudere 380-lijnen hebben zowat dezelfde traversen bij steun- al bij spanmasten.
IMG_5601.jpg (273.54 KiB) 8017 keer bekeken
IMG_5587.jpg
Mercator-Avelgem aan de rechterkant, Doel-Avelgem links. Deze afstanden zijn duidelijk veel te lang om efficiënt vermogens te kunnen beheren, een extra schakelstation ergens halfweg is dus nodig.
IMG_5587.jpg (250.7 KiB) 8017 keer bekeken
IMG_5584.jpg
De klassieke Belgische 380kV-mast
IMG_5584.jpg (247.43 KiB) 8017 keer bekeken

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Het land van Stevin

Bericht door Shrek » 11 aug 2013 23:15

De huidige configuratie van Evergem is heel simpel: de lijn naar Eeklo takt af op Avelgem-Doel. Om de gigantische vermogens van/naar Stevin te kunnen schakelen is er veel meer flexibiliteit nodig, daarom wordt er een volledige gasgeïsoleerde post gebouwd. Deze zal 2 railstellen hebben zodat quasi alle schakelingen mogelijk zijn.
Op de plek waar de post komt staan nu nog 2 masten, de spanmast van de lijn naar Eeklo en een steunmast van Mercator-Avelgem.
Deze worden vervangen door 3 nieuwe spanmasten, 1 voor elke inkomende lijn in de post.

Dit was de situatie begin juli, ik probeer er de komende weken nog eens naartoe te gaan.
Bijlagen
IMG_5591.jpg
Overzichtsfoto die ook al op de mainsite stond
IMG_5591.jpg (293.51 KiB) 8014 keer bekeken
IMG_5592.jpg
Rechts een verstevigde steunmast richting Avelgem, links de spanmast richting Eeklo-noord.
IMG_5592.jpg (271.54 KiB) 8014 keer bekeken
IMG_5593.jpg
Er komt een duidelijke hoek in deze steunmast. Ik gok ook dat er een V-ophanging komt aan de linkerkant.
IMG_5593.jpg (256.35 KiB) 8014 keer bekeken
IMG_5595.jpg
De nieuwe steunmast kant Avelgem is nog maar half afgewerkt. Duidelijk is het dubbele vakwerk bovenin, sinds ongeveer 20 jaar te zien in België.
IMG_5595.jpg (285.05 KiB) 8014 keer bekeken
IMG_5597.jpg
Het ontbrekende deel van bovenstaande mast ligt nog op de grond.
IMG_5597.jpg (377.15 KiB) 8014 keer bekeken
IMG_5604.jpg
Van links naar rechts: de nieuwe spanmast richting Avelgem, de nieuwe spanmast richting Mercator, de af te breken steunmast, de af te breken spanmast en de nieuwe spanmast richting Eeklo.
IMG_5604.jpg (257.96 KiB) 8014 keer bekeken

Plaats reactie