Het land van Stevin

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het land van Stevin

Bericht door Peter » 05 nov 2016 00:40

En niet te vergeten voor mij heel wat dichter bij huis wordt er momenteel ook gewerkt aan Wesel - Meppen - Dörpen en die wordt ook nog met "echte" hoogspanningsmasten gebouwd, al ben ik bij Doetinchem - Wesel ook wel heel benieuwd naar de Duitse buismasten.

Maar om terug te komen op het Stevin project, de nieuwe compacte mast is inderdaad zeer geslaagd wat mij betreft. Ik vind deze masten vele malen mooier dan onze wintracks. Deze masten geven mij echt het gevoel van, magneetveld arm, zo kan het ook. Schitterend om deze nieuwe masten nu compleet met geleiders en klaar voor gebruik te zien! Mooi om te zien dat er nu ook een lijn in België is met stoere vierbundels De foto met de glanzende geleiders is ook erg fraai Mijn complimenten voor deze hele serie foto's!

Overigens, nog even voor de netkaart, zou je de mastnummers nog bij de foto's willen zetten?

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Het land van Stevin

Bericht door Hans » 05 nov 2016 10:06

Wesel-Meppen-Dörpen staat net niet in Nederland of België. Dat is soms een drempel om 'm volwaardig mee te nemen en er op de voorpagina wat mee te doen. Waarschijnlijk lijd ik aan dezelfde vrees als ooit met de netkaart: angst om de grens over te steken en vervolgens ten onder te gaan aan grenzeloosheid en bijkomende inhoudsloosheid. (Volledig onterecht overigens. Welke initiële angsthaas is inmiddels tot aan Kassø en Malmö gevorderd met verbindingen intekenen? Juist. )
Peter schreef:Maar om terug te komen op het Stevin project, de nieuwe compacte mast is inderdaad zeer geslaagd wat mij betreft. Ik vind deze masten vele malen mooier dan onze wintracks. Deze masten geven mij echt het gevoel van, magneetveld arm, zo kan het ook. Schitterend om deze nieuwe masten nu compleet met geleiders en klaar voor gebruik te zien!
Grotendeels mee eens. Men heeft het voor elkaar gekregen om brute vierbundels aan vakwerk te matchen met de moderne tijd. Een prestatie op zichzelf.
Het uiterlijk dat hangende isolators mist zie ik niet als een smet, maar als een eigenschap. Tenslotte is de mast van de grond af aan nieuw ontworpen. Maar er is één ding wat ik toch een beetje jammer vind aan het mastontwerp:

Afbeelding

Het bovendeel is cilindrisch gemaakt. Het ons bekende optisch bedrog komt daardoor sterk naar voren bij deze masten. Je krijgt dan zo'n wespentaille en samen met de bliksembok heeft de mast een bonkig uiterlijk aan de bovenzijde waardoor het een nieuwe telg in de familie van 'blokhoofden' is geworden. Had 'm heel licht taps gemaakt en ik was ermee weggelopen in de categorie modelbouw, maar nu heeft ie net weer iets overdreven plomps. Gelukkig staan de vierbundels en het torenhoge vermogen hem dat toe om te mogen zijn. Smaken verschillen, maar persoonlijk vind ik dit net een beetje jammer.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het land van Stevin

Bericht door Peter » 05 nov 2016 11:07

Het cilindrische bovendeel is wel een typisch Belgisch kenmerk. Ik ben het met je eens Hans, licht taps was mooier geweest. De geleiders zijn wel mooi boven elkaar te houden door wat te spelen met de lengte van wat je een korte traverse zou kunnen noemen. Maar goed, de vierbundels maken zeker veel goed. Wellicht kan Elia onze aanbevelingen meenemen voor het Brabo-project

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Het land van Stevin

Bericht door Shrek » 05 nov 2016 12:35

Hans schreef:Het bovendeel is cilindrisch gemaakt. Het ons bekende optisch bedrog komt daardoor sterk naar voren bij deze masten. Je krijgt dan zo'n wespentaille en samen met de bliksembok heeft de mast een bonkig uiterlijk aan de bovenzijde waardoor het een nieuwe telg in de familie van 'blokhoofden' is geworden. Had 'm heel licht taps gemaakt en ik was ermee weggelopen in de categorie modelbouw, maar nu heeft ie net weer iets overdreven plomps. Gelukkig staan de vierbundels en het torenhoge vermogen hem dat toe om te mogen zijn. Smaken verschillen, maar persoonlijk vind ik dit net een beetje jammer.
Het cilindrische past in de 100-jarige Belgische traditie om de masten zo te bouwen. De eerste 70kV-lijnen in de jaren '20 waren al cilindrisch en met uitzondering van de bestaande 380kV-masten is bijna het hele net zo gebouwd. Ik vind het net mooi dat ze de nieuwe masten laten aanknopen bij dit design. Het is vernieuwend maar voelt toch vertrouwd aan

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Het land van Stevin

Bericht door Shrek » 05 nov 2016 13:16

Peter schreef:Overigens, nog even voor de netkaart, zou je de mastnummers nog bij de foto's willen zetten?
4418 P23
4417 P22
4414 P16
4409 P8
4407 P4 (en volgende)
4398 P2
4395 P1
4373 P77
4360 P64
4372 P75
4368 P73
4365 P66
4362 P65
4357 P63
4351, 4355 P62
4353, 4350 P61

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het land van Stevin

Bericht door Peter » 05 nov 2016 14:50

Bedankt, ze zijn toegevoegd en ik heb de masttypen en masthoogtes overgenomen van de eerder geposte link over het project

Gebruikersavatar
michel
380 kV
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 mar 2015 17:27
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: Het land van Stevin

Bericht door michel » 05 nov 2016 18:34

Dit is gewoon een geslaagd antwoord hoe het wel kan.Mooie foto's,Shrek. Dat cilindrisch bovendeel doet mij denken aan de 380kv rakkers van Krimpen-Bleiswijk En Nieuwe Waterweg-Maasvlakte.Persoonlijk heb ik daar geen problemen mee.Het ontbreken van de mastarmen bij dit mastmodel is geen verlies aan het karakter,en de charme van hoogspanningslijnen.Zon lijn zou ik bijvoorbeeld leuk kunnen volgen en het heeft zoveelmaal meer dan die nietszeggende anti-masten met her en der een vaag opstijgpunt(Zie toekomstige lijn Beverwijk-Bleiswijk) ipv mooie crossings.Het hoge woord is eruit..

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2661
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Het land van Stevin

Bericht door Tom » 05 nov 2016 23:12

Ik beschouw die wespentaille en het rechtlijnige bovendeel van de mast ook niet als een positieve eigenschap van deze mast. Nog afgezien van mooi of lelijk zie ik ook niet zo'n groot nut van de cilindrische vorm, er zitten niet noemenswaardige traverses aan die gemakkelijker te construeren zijn als je een verticale randstaaf hebt. Net op het hoogste punt, dat het meest opvalt in het landschap is de mast daardoor onnodig breed.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Het land van Stevin

Bericht door Shrek » 06 nov 2016 10:21

TomBorger schreef:Ik beschouw die wespentaille en het rechtlijnige bovendeel van de mast ook niet als een positieve eigenschap van deze mast. Nog afgezien van mooi of lelijk zie ik ook niet zo'n groot nut van de cilindrische vorm, er zitten niet noemenswaardige traverses aan die gemakkelijker te construeren zijn als je een verticale randstaaf hebt. Net op het hoogste punt, dat het meest opvalt in het landschap is de mast daardoor onnodig breed.
Er van uitgaande dat je steunisolatoren allemaal dezelfde lengte hebben (anders wordt het een pak duurder), hoe zou je de "traversen" dan bouwen om bij een conische toren de kabels toch boven elkaar te krijgen?

maurice
150 kV
Berichten: 165
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:40
Dichtstbijzijnde trafo: Soest

Re: Het land van Stevin

Bericht door maurice » 06 nov 2016 10:40

Als het doel inderdaad is om de geleiders precies boven elkaar op te hangen, dan ligt deze vorm wel voor de hand. Maar waarom zou dat het doel zijn?

Plaats reactie