Het land van Stevin

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Het land van Stevin

Bericht door Knarvel » 14 mei 2013 13:52

Shrek schreef:Jep, Streetview in de Blondeellaan
https://maps.google.com/?ll=51.321942,3 ... 47,,0,5.17
Gevonden! GE is dan weer eens achterop geraakt met het beldmateriaal...
Flashearth heeft het daarentegen wel zie: http://www.flashearth.com/?lat=51.32293 ... 51&src=msl
En bij het zoeken kwam ik ook dit nog tegen: http://goo.gl/maps/Z6Zdo is echter alles ondergronds, dus weinig fotogeniek.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Het land van Stevin

Bericht door Shrek » 14 mei 2013 14:23

Knarvel schreef:En bij het zoeken kwam ik ook dit nog tegen: http://goo.gl/maps/Z6Zdo is echter alles ondergronds, dus weinig fotogeniek.
Dat is een 36kV tractieonderstation van infrabel, zo zijn er 13 in een dozijn te vinden in België

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Het land van Stevin

Bericht door Shrek » 17 jun 2013 23:37

Deel 2, Blauwe Toren.
Bijlagen
IMG_5448.jpg
Brugge vanuit de verte gezien, daarover later meer ;)
IMG_5448.jpg (213.8 KiB) 8547 keer bekeken
IMG_5447.jpg
IMG_5447.jpg (348.18 KiB) 8547 keer bekeken
IMG_5445.jpg
Het gasgeïsoleerde station van Blauwe Toren, dit werd in de jaren 90 door 2 nieuwe masten ingelust in de verbinding Brugge-Zeebrugge.
IMG_5445.jpg (275.53 KiB) 8547 keer bekeken
IMG_5443.jpg
Een dubbelvlag van het jaren 70 type
IMG_5443.jpg (242.64 KiB) 8547 keer bekeken
IMG_5438.jpg
De verbinding Blauwe Toren-Zeebrugge, momenteel is reeds één draadstel vervangen door kabels, het andere zal spoedig volgen. Vervolgens zullen deze masten omgebouwd worden om 4-bundel 380kV-geleider te dragen. Vraag me niet hoe ze dat gaan doen, want de mastjes zien er mij echt niet stevig genoeg uit voor zoiets.
IMG_5438.jpg (265.69 KiB) 8547 keer bekeken
IMG_5437.jpg
Overzicht van Blauwe Toren, de 2 spanmasten zijn later bijgebouwd in de plek van 1 hoekmast.
IMG_5437.jpg (318.49 KiB) 8547 keer bekeken
IMG_5435.jpg
De ondergrondse kabels Blauwe-Toren - Zeebrugge die de lijn van de vorige foto gaan vervangen. Ondergrondse lijnen spotten is inderdaad kleurrijker dan bovengronds, maar het is toch m'n ding niet ;-)
IMG_5435.jpg (455.55 KiB) 8547 keer bekeken

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Het land van Stevin

Bericht door Shrek » 17 jun 2013 23:52

De 150 kV-post van Brugge wordt ook wel eens Brugge-Waggelwater genoemd. Dit om verwarring te vermijden met de 36kV-stations overal in Brugge en ook beheerd door Elia.
Bijlagen
IMG_5450.jpg
Opvallend detail aan deze dubbelvlaggen is het verbredende bovenstuk
IMG_5450.jpg (222.17 KiB) 8545 keer bekeken
IMG_5453.jpg
Een standaard dubbelvlag hoekmast, voor de scherpere hoeken.
IMG_5453.jpg (238.6 KiB) 8545 keer bekeken
IMG_5454.jpg
De lijn Brugge-Oostende, die in mijn vorig stuk uitgebreid aan bod kwam. Bij de bouw van de andere lijnen (Zedelgem en Zeebrugge) is deze verplaatst geweest, vandaar de nieuwere masten.
IMG_5454.jpg (277.22 KiB) 8545 keer bekeken
IMG_5459.jpg
Brugge (Waggelwater). Dit 150kV-station voorziet de halve provincie West-Vlaanderen van stroom.
IMG_5459.jpg (292.32 KiB) 8545 keer bekeken
IMG_5461.jpg
De lijn Brugge-Langerbrugge. Deze zal helaas worden afgebroken met de voltooiing van Stevin. Of dat verstandig is betwijfel ik, maar het moest helaas om de bouwvergunning te krijgen.
IMG_5461.jpg (270.16 KiB) 8545 keer bekeken
IMG_5462.jpg
Nogmaals het station Brugge.
Rechts naar links: Langerbrugge, Blauwe Toren, Oostende.
IMG_5462.jpg (374.83 KiB) 8545 keer bekeken
IMG_5463.jpg
Idem. Van links naar rechts: Zedelgem, Oostende, Blauwe Toren.
IMG_5463.jpg (332.72 KiB) 8545 keer bekeken
IMG_5464.jpg
36kV-lijnen, niet zoveel aan te zien
IMG_5464.jpg (393.73 KiB) 8545 keer bekeken

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Het land van Stevin

Bericht door Shrek » 18 jun 2013 00:04

De leuke masten enkele honderden meters buiten Brugge.
Bijlagen
IMG_5468.jpg
Stevin is groot, maar niet uniek. Rond Brugge zijn er altijd al wilde plannen voor uitbreiding van het net geweest onder andere het verdubbelen van de lijn naar Oostende werd voorzien in de eerste masten (die later geplaatst zijn)
IMG_5468.jpg (231.43 KiB) 8545 keer bekeken
IMG_5470.jpg
Een ander wild plan was een 380kV verbinding Izegem-Zeebrugge. Hiervoor werd de 150kV-lijn naar Zedelgem voorzien van een wel erg groot kopstuk.
IMG_5470.jpg (245.29 KiB) 8545 keer bekeken
IMG_5469.jpg
Op mast 3 van de lijn naar Zedelgem zou de 380kV dan afbuigen richting Blauwe Toren. Deze mast is tegelijk de afbuigmast en oversteek over het kanaal naar Oostende.
IMG_5469.jpg (291.36 KiB) 8545 keer bekeken
IMG_5455.jpg
Officieel is het plan naar Izegem begraven, maar de installaties aan "De Spie" liggen perfect op de plaats waar deze mast naar wijst, slechts enkele km verder. De Stevin-lijn is dan wel zeer fors, maar de rest van het net rond Horta is niet zo stevig. Een verbinding Stevin-Izegem zou later misschien toch nodig zijn...
IMG_5455.jpg (331.98 KiB) 8545 keer bekeken

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Het land van Stevin

Bericht door Shrek » 18 jun 2013 00:19

Langs het kanaal Brugge-Zeebrugge
Bijlagen
IMG_5484.jpg
De centrale van Herdersbrug, gebouwd in de jaren 90 maar nu grotendeels werkloos.
IMG_5484.jpg (282.42 KiB) 8544 keer bekeken
IMG_5474.jpg
Het hoogspanningsnet rond Brugge is immers zo precair dat deze centrale niet mag produceren als de windmolens in de buurt en op zee draaien. Daar sta je dan schoon met een centrale die miljoenen euros heeft gekost.
IMG_5474.jpg (261.35 KiB) 8544 keer bekeken
IMG_5475.jpg
Herdersbrug is aangesloten op Blauwe Toren via 3 setjes 150kV-kabels.
IMG_5475.jpg (491.04 KiB) 8544 keer bekeken
IMG_5478.jpg
"De Spie" Hier komt het transitiestation ondergrondse-bovengrondse 380kV. Hier zal onder andere schakelapparatuur komen om kabels afzonderlijk af te koppelen. Er komen per draadstel immers 12 kabels (4 per fase), terwijl er maar 9 nodig zijn. Dit om de betrouwbaarheid van de ondergrondse verbinding toch een beetje op peil te houden.
IMG_5478.jpg (299.02 KiB) 8544 keer bekeken
IMG_5482.jpg
Intermezzo: 10 jaar terug kon je in West-Vlaanderen nog heel wat bovengrondse middelspanning vinden, maar tegenwoordig is zo goed als alles weg. Enkele leuke relikwieën herinneren nog aan de bovengrondse lijnen, zoals dit transfohuisje.
IMG_5482.jpg (315.08 KiB) 8544 keer bekeken
IMG_5471.jpg
De oversteek van Brugge-Langerbrugge over het kanaal Brugge-Zeebrugge. Deze lijn gaat dus verdwijnen. In het oorsprokelijke plan kwam de 380kV hier naast te staan, met een bovengrondse kanaalkruising. Maar dat vond de burgemeester van Brugge niet zo'n goed plan.
IMG_5471.jpg (216.46 KiB) 8544 keer bekeken
IMG_5488.jpg
Onder deze polders worden er dus 2x3x4 kabels getrokken, ofwel een strook van 20meter die onbebouwbaar wordt...
IMG_5488.jpg (243.01 KiB) 8544 keer bekeken

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Het land van Stevin

Bericht door Shrek » 18 jun 2013 00:24

Tot zover deze bijdrage
Bijlagen
IMG_5486.jpg
Als laatste de huidige 150 kV-oversteek.
Met bovengrondse oversteek had het Stevin-project zo'n 150 miljoen€ gekost.
Het ondergronds brengen van een tiental kilometer onder het kanaal en de polders vraagt echter dure opstijgstations, 2 boortunnels waar een mens in kan rechtstaan en kilometers dikke kabels. Hierdoor kost Stevin nu 300miljoen. Hoeze crisis?
IMG_5486.jpg (281.25 KiB) 8544 keer bekeken

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Het land van Stevin

Bericht door Mark » 18 jun 2013 01:22

Interessante foto's Shrek, leuk om eens foto's te zien van die masten bij de onvolledige verbinding naar Zedelgem die ik tijd geleden via streetview aanhaalde. Die mast 3 is met recht een uniek exemplaar te noemen. Toch is het jammer dat ook in Belgie de kosten flink worden opgejaagd door vrij inferieure kenmerken en die niet gebruikte krachtcentrale is met recht zonde te noemen.

Waarom is de 380kV lijn tussen Izegem en Stevin/Zeebrugge nooit aangelegd? Nu heb ik geen flauw benul van hoe het net belast is in westelijk België maar een nieuwe ring door West-Vlaanderen lijkt mij best handig om Horta te ontlasten. Bovendien heb je zo een extra verbinding voor export/import met Frankrijk en is Frankrijk beter gekoppeld aan de HVDC naar Engeland *Europees grid gedachte*.

Nu we toch aan het filosoferen zijn, is nooit een verbinding tussen Avelgem en Courgelles overwogen?

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Het land van Stevin

Bericht door Shrek » 18 jun 2013 08:30

Mark schreef:Waarom is de 380kV lijn tussen Izegem en Stevin/Zeebrugge nooit aangelegd? Nu heb ik geen flauw benul van hoe het net belast is in westelijk België maar een nieuwe ring door West-Vlaanderen lijkt mij best handig om Horta te ontlasten. Bovendien heb je zo een extra verbinding voor export/import met Frankrijk en is Frankrijk beter gekoppeld aan de HVDC naar Engeland *Europees grid gedachte*.
Toen Zedelgem in de jaren 80 gebouwd werd was de druk op Zeebrugge nog niet zo groot. De haven stelde toen nog niet zoveel voor en de (toen) splinternieuwe lijn Eeklo-Noord - Brugge had nog capaciteit over. 380kV was toen gewoon overkill.
Een tiental jaar geleden veranderde het plaatje echter en moest er wel 380 naar de kust komen. Er waren dan 2 keuzes: het project via Izegem uitvoeren of iets nieuws via Eeklo. MKBA's en andere onderzoeken toonden aan dat de lijn via Eeklo het best zou zijn, dus die wordt nu gebouwd.
Daardoor is de druk van de ketel, maar niemand weet hoe het geheel er over 15 jaar uitziet. Misschien is de Izegem-variant dan alsnog nodig.
Maar voorlopig zal de oplossing via Horta ruim volstaan.
Mark schreef: Nu we toch aan het filosoferen zijn, is nooit een verbinding tussen Avelgem en Courgelles overwogen?
Dat is geen filosoferen, die plannen bestaan echt.
Ze zitten voorlopig wel in de koelkast omdat de toekomst van de energieproductie in België vrij onduidelijk is. In een scenario met veel kernenergie was deze lijn nodig, maar als er op andere plaatsen dan Doel en Tihange veel stroom gïnjecteerd gaat worden is ze niet echt meer nodig.
Tenzij er natuurlijk opeens ettelijke gigawatts vanop de noordzee verzet moeten worden.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Het land van Stevin

Bericht door Hans » 18 jun 2013 12:39

Zeer boeiende fotoserie, Shrek. Zo zien we nog eens iets van een gebied dat voor de Nederlanders alhier bijna geheel onbekend is.

Ik wist niet dat er ook in het westen van Vlaanderen zo'n kaalslag in de bovengrondse middenspanning is geweest. Overigens interessant dat ook een tonmast als dubbelvlagmast wordt benoemd. In Nederland is het een aparte mastsoort. Is dat werkelijk zo en wordt de tonmast in België slechts als een ondersoort van de dubbelvlagmast gezien? In dat geval moeten we nog wat schaven aan de classificatie.

En de nieuwe masten in de lijn Brugge-Oosteinde: ijl en bijzonder elegant!
Mark schreef:Interessante foto's Shrek, leuk om eens foto's te zien van die masten bij de onvolledige verbinding naar Zedelgem die ik tijd geleden via streetview aanhaalde. Die mast 3 is met recht een uniek exemplaar te noemen. Toch is het jammer dat ook in Belgie de kosten flink worden opgejaagd door vrij inferieure kenmerken en die niet gebruikte krachtcentrale is met recht zonde te noemen.
Niet per sé. Een aantal maanden terug haalden we de situatie in de Eemshaven al eens aan. Ook daar biedt het net (ondanks de mammoetlijn) te weinig capaciteit om al die grote centrales aan te kunnen, waardoor windvermogen in de Eemshaven zelf door middel van een commerciële grondkabel op Winsum Ranum zit aangesloten. In plaats van te zeggen: okee, we doen 100 MW minder kolenvermogen zodat het hernieuwbare windvermogen er wel op kan, is ervoor gekozen om 'wie het eerst komt, die het eerst maalt' toe te passen zodat de zware kolencentrales de windenergie uit het net drukken. Vergeleken daarmee kan je het beter andersom doen zoals we bij Brugge zien: windenergie die een thermische centrale het zwijgen oplegt.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie