Kilowatturen die dat nooit zullen worden

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Kilowatturen die dat nooit zullen worden

Bericht door ElektroThriller » 04 mei 2013 11:21

Kilowatturen die dat nooit zullen worden, oftewel: wat moeten we met die centrale?
[Ik veroorloof mij een stukje krompraat à la het Koningslied.]
(Alternatief: Daar sta je dan, met die ongebruikte centrale.)
In de Volkskrant van vandaag wordt een hele spread ingeruimd voor een artikel over een centrale die goed beschouwd overbodig is. Hieronder een screenshot van de digitale editie; om redenen van copyright niet verder uitvergroot.
Het gaat om de Enecogencentrale op de Maasvlakte. Er wordt overwogen een deel te ontmantelen en te verkopen.
Ongetwijfeld wordt overwogen om de landelijke transmissiecapaciteit overeenkomstig aan te passen.
Daar staat tegenover dat allerlei langetermijnprocessen cyclisch zijn. Dus over enige tijd stijgt de energiebehoefte weer. Er is echter een blijvende en toenemende invloed van de zogenoemde zelfopwekkers.
(wordt ongetwijfeld vervolgd)
Schermafbeelding 2013-05-04 om 11.03.10.png
Schermafbeelding 2013-05-04 om 11.03.10.png (409.62 KiB) 8156 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Kilowatturen die dat nooit zullen worden

Bericht door Paullus » 04 mei 2013 16:28

Het is een zeer moeilijke kwestie. Voorheen was het makkelijker zonder decentrale opwek. De economische conjuctuur beïnvloedde de groei naar vermogen dan wel, maar men wist dat na laagconjuctuur de vraag weer zou toenemen bij aantrekken van de economie.
Momenteel is er dus de factor van decentrale opwek die steeds meer een rol speelt. Op zich een goede ontwikkeling ten aanzien van duurzaamheid. Aan de andere kant zeer wispelturig wat betreft het evenwicht tussen vraag en aanbod. Zon en wind bepalen hoeveel er opgewekt wordt. Seizoenen spelen een rol bij wkk eenheden.
Hoe meer variabel opwekvermogen er opgesteld wordt (zon, wind enz.), hoe meer reserve capaciteit er nodig is om bij donkere windstille dagen de zekerheid te hebben dat het net niet onderuitgaat bij de vraag. Het verschijnsel dat centrales vaak weinig te doen hebben, maar opeens volop nodig zijn om de stabiliteit in het net te waarborgen als de decentrale opwek inzakt, zal steeds meer optreden.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Kilowatturen die dat nooit zullen worden

Bericht door Shrek » 04 mei 2013 20:51

In België is er elektriciteit te weinig, snel even een nieuw 380je naar Zandvliet bouwen!

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Kilowatturen die dat nooit zullen worden

Bericht door Mark » 04 mei 2013 23:17

Ik wou net zeggen. Volgens mij was er in Belgie een tekort en in Duitsland gaan ze een tekort krijgen vermoed ik als ze massaal de kerncentrales gaan sluiten. Wellicht is behouden niet zo'n gekke optie?

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Kilowatturen die dat nooit zullen worden

Bericht door Knarvel » 05 mei 2013 10:29

Er wordt alleen het 2. blok gedemonteerd, en vermoedelijk naar Japan gebracht. Daar hebben ze dit ding het wel dringend nodig, en is de levertijd van plm. anderhalf jaar een probleem. Er staat niets in het artikel over verkoop en de daarbij evtl. verkregen prijs. Mogelijk heeft Dong ook een japanse tak in het concern, en is het handiger deze gasturbine nu een poos in Japan te laten draaien i.p.v. in Rotterdam te laten stilstaan. Scheelt een hoop in de kapitaalkosten...

Overigens lezen we dat de kwh's nu voor luttele centen verhandelt worden, daar vraag ik me af wanneer wij als consument dat op onze energierekening gaan merken... Tot op heden ken ik alleen maar de "het wordt op termijn allemaal veel duurder" geluiden uit de elektriciteits branche.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Kilowatturen die dat nooit zullen worden

Bericht door Hans » 06 mei 2013 09:35

Nou, op dit moment komen de aanbiedingen van de energiebedrijven over het vastzetten van de energieprijs langzaamaan ook weer los. Meestal is dat een goed teken, want als ik erbij zeg dat deze bedrijven volwaardig commerciële ondernemingen zijn weet iedereen genoeg.

Het is alleen weer typisch krantenberichtgeving: 'gigantisch overschot aan stroom'. Het is vervelend voor de uitbater van deze centrale, maar landelijk is er niet echt een groot probleem.
Dat gedoe met kranten hadden we drie weken terug ook met de brief van minister Kamp over de verkabeling van 135 kilometer 110- en 150 kV-lijnen vanaf 2017. De suggestie werd in het AD gewekt dat alle hoogspanningslijnen verkabeld zouden worden en je wilt niet weten hoeveel emails daarover binnenliepen op de Hoogspanningsmail...
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Kilowatturen die dat nooit zullen worden

Bericht door elo » 06 mei 2013 20:21

Knarvel schreef:Er wordt alleen het 2. blok gedemonteerd, en vermoedelijk naar Japan gebracht. Daar hebben ze dit ding het wel dringend nodig, en is de levertijd van plm. anderhalf jaar een probleem. Er staat niets in het artikel over verkoop en de daarbij evtl. verkregen prijs. Mogelijk heeft Dong ook een japanse tak in het concern, en is het handiger deze gasturbine nu een poos in Japan te laten draaien i.p.v. in Rotterdam te laten stilstaan. Scheelt een hoop in de kapitaalkosten...

Overigens lezen we dat de kwh's nu voor luttele centen verhandelt worden, daar vraag ik me af wanneer wij als consument dat op onze energierekening gaan merken... Tot op heden ken ik alleen maar de "het wordt op termijn allemaal veel duurder" geluiden uit de elektriciteits branche.
DONG, voor driekwart eigendom van de deense staat, is alleen in Westeuropa actief, niet in Japan. Maar de gasgestookte centrales zijn echt een hoofdpijndossier geworden en vorig jaar hadden Dong daardoor bloedrode cijfers. In Denemarken is de ruwe stroomprijs nog lager dan hier, gemiddeld rond 4c/kwh (en soms zelfs negatief!) op de spotmarket (veel windenergie, goedkope waterkracht uit Noorwegen en Zweden). Dus met thermische centrales is het daar moeilijk winst te maken. Maar vele centrales moeten blijven draaien vanwege de warmte-krachtkoppeling.

Een tip: Statnett in Noorwegen heeft een interessante site met realtime productie, uitwisseling en electriciteitsprijzen in heel Scandinavie.
http://driftsdata.statnett.no/snps/
Is er iets vergelijkbaar voor Nederland of de Benelux beschikbaar?

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Kilowatturen die dat nooit zullen worden

Bericht door Hans » 06 mei 2013 21:14

We hebben wel dit bij Tennet en op Europese schaal biedt ENTSO-E ook data aan. Handig voor studenten die exchange data en het aandeel thermisch vermogen in Duitsland nodig hebben (had ik bijvoorbeeld een maand terug nodig voor een vak hier op de uni ), maar het is grootschaliger qua tijdvenster en grafisch wat minder in orde dan een kaart. ENTSO-E biedt de zaak aan in Excell-formaat. Daarna kan je er zelf mee gaan stunten door wat filtertjes te bouwen, maar daarmee houdt het op. Tot zover ik weet tenminste.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Kilowatturen die dat nooit zullen worden

Bericht door Shrek » 06 mei 2013 21:48

Hans schreef:We hebben wel dit bij Tennet en op Europese schaal biedt ENTSO-E ook data aan. Handig voor studenten die exchange data en het aandeel thermisch vermogen in Duitsland nodig hebben (had ik bijvoorbeeld een maand terug nodig voor een vak hier op de uni ), maar het is grootschaliger qua tijdvenster en grafisch wat minder in orde dan een kaart. ENTSO-E biedt de zaak aan in Excell-formaat. Daarna kan je er zelf mee gaan stunten door wat filtertjes te bouwen, maar daarmee houdt het op. Tot zover ik weet tenminste.
http://www.elia.be/nl/grid-data/interco ... en-grenzen

Elia geeft in quasi real-time de belasting aan van de noord- en zuidgrens. Noordgrens is dus Zandvliet-Geertruidenberg, Zandvliet-Borssele en Van Eyck-Maasbracht samengeteld.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Kilowatturen die dat nooit zullen worden

Bericht door Knarvel » 07 mei 2013 17:27

Shrek schreef:http://www.elia.be/nl/grid-data/interco ... en-grenzen

Elia geeft in quasi real-time de belasting aan van de noord- en zuidgrens. Noordgrens is dus Zandvliet-Geertruidenberg, Zandvliet-Borssele en Van Eyck-Maasbracht samengeteld.
Er is toch ook energie-export van Belgie naar Luxemburg?

Plaats reactie