Veiligheidsdocument Elia

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Veiligheidsdocument Elia

Bericht door Shrek » 30 apr 2013 12:13

Ik heb dat ding hier al een tijdje liggen, maar wegens copyright dacht ik dat ik het niet mocht verspreiden.
Nu blijkt dat Elia het gewoon online heeft staan kan ik jullie de link geven.
Er staat veel in over veiligheid, maar ook de benamingen van Belgische hoogspanningselementen wordt erin uitgelegd.
Kunne jullie vinden wat een masttoplichaam, een caravellemast of een draadstelplaat is?
Veel leesplezier: http://www.elia.be/nl/veiligheid-en-mil ... RAVAUX.pdf

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Veiligheidsdocument Elia

Bericht door Ot » 30 apr 2013 12:23

waus shrek, dat is wel een nuttig document. leuk jargon hebben jullie in belgie!
Waakdraad in plaats van aarddraad of bliksemdraad, en de masttop is alles boven halverwege de toren! En bakenbollen in plaats van markeringsballen. alleen die caravalle mast snap ik niet.

Leuke getallen. 21000 hoogspanningsmasten. hans en ik hebben wel eens geprobeerd te schatten hoeveel er in nederland staan en we kwamen toen op 20000 uit. Waarschijnlijk zitten we dan wel aardig goed toch?

voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Veiligheidsdocument Elia

Bericht door voltron » 30 apr 2013 13:22

je moet wel heel goed tegen de ''spanning'' kunnen als je wilt werken op zo'n 4 circuits mast waar er 3 aan staan

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Veiligheidsdocument Elia

Bericht door Shrek » 30 apr 2013 13:28

voltron schreef:je moet wel heel goed tegen de ''spanning'' kunnen als je wilt werken op zo'n 4 circuits mast waar er 3 aan staan
Maar meestal worden de draadstellen aan dezelfde kant van de mast gelijk afgeschakeld, 3/4 is eerder uitzonderlijk.

Plaats reactie