Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden
Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden
Is hiermee nu het einde van het stuk 110 kV lijn Zwinderen - Veenoord en het deel van de aftak Coevorden tot deze mast in zicht? Door de aansluiting op Zwolle - Meeden is de oude lijn volgens mij overbodig.
Re: Discussie / bug-report Standaard Netkaart V3.2
Ja. Die kans zit erin. Leuk is anders.
Hoewel er nog één ontsnappingsclausule is: Hoogeveen trekt tegenwoordig vermogen vanuit Veenoord (indirect vanuit Zwolle-Meeden 110 via de aftak in Holsloot). Dat is omgekeerd aan hoe de verbinding ooit bedoeld was; distributie vanuit Hoogeveen richting Veenoord. Enfin, de verbinding wordt nu gebruikt om vermogen vanuit Veenoord naar Hoogeveen te kunnen transporteren en 65 MVA is beter dan niets. Voor zolang hier nog behoefte aan is, en dat is zolang Hoogeveen nog een zwakke plek in het net zal zijn, is er in ieder geval nog iets van een functie gewaarborgd voor Hoogeveen-Veenoord.
Maar het lijndeel tussen Nieuwlande en overkruising van Zwolle-Meeden van de aftak naar Coevorden is zijn functie wel verloren.
Het deel op de voorgrond is nu spanningsloos.
Voor wie niet in de buurt woont of geen idee heeft waar het over gaat:
Onder de rode lijn (Zwolle-Meeden) hangen over de volle lengte 110 kV-meelifters. Tussen Nieuwlande en de nieuwe aftak is een lijndeel van een kilometer of drie spanningsloos. De oude verbinding 110 kV Veenoord-Hoogeveen heeft nog wel een invoedende functie voor Hoogeveen, dus daar zal nog steeds wel spanning op staan.
Hoewel er nog één ontsnappingsclausule is: Hoogeveen trekt tegenwoordig vermogen vanuit Veenoord (indirect vanuit Zwolle-Meeden 110 via de aftak in Holsloot). Dat is omgekeerd aan hoe de verbinding ooit bedoeld was; distributie vanuit Hoogeveen richting Veenoord. Enfin, de verbinding wordt nu gebruikt om vermogen vanuit Veenoord naar Hoogeveen te kunnen transporteren en 65 MVA is beter dan niets. Voor zolang hier nog behoefte aan is, en dat is zolang Hoogeveen nog een zwakke plek in het net zal zijn, is er in ieder geval nog iets van een functie gewaarborgd voor Hoogeveen-Veenoord.
Maar het lijndeel tussen Nieuwlande en overkruising van Zwolle-Meeden van de aftak naar Coevorden is zijn functie wel verloren.
Het deel op de voorgrond is nu spanningsloos.
Voor wie niet in de buurt woont of geen idee heeft waar het over gaat:
Onder de rode lijn (Zwolle-Meeden) hangen over de volle lengte 110 kV-meelifters. Tussen Nieuwlande en de nieuwe aftak is een lijndeel van een kilometer of drie spanningsloos. De oude verbinding 110 kV Veenoord-Hoogeveen heeft nog wel een invoedende functie voor Hoogeveen, dus daar zal nog steeds wel spanning op staan.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden
De voeding van Hoogeveen zou dan nog een redding kunnen zijn voor de oude lijn naar Veenoord. De aftak is inderdaad wel voor een deel overbodig geworden.
Het valt me trouwens op dat het mastlichaam van dat vreemde tussenmastje, precies overeen komt met de IJsselcentrale "ET"-Eindmast zoals die ook bij Hessenweg staat en stonden, in de lijn Zwolle - Hoogeveen. Daar zou ook een detailfoto weleens handig voor kunnen zijn. Ik vraag me namelijk af waar deze vandaan komt, niet uit de lijn Zwolle - Hoogeveen, maar misschien een exemplaar dat vroeger tot 1993 bij Hengelo Bolderhoek stond?
Het valt me trouwens op dat het mastlichaam van dat vreemde tussenmastje, precies overeen komt met de IJsselcentrale "ET"-Eindmast zoals die ook bij Hessenweg staat en stonden, in de lijn Zwolle - Hoogeveen. Daar zou ook een detailfoto weleens handig voor kunnen zijn. Ik vraag me namelijk af waar deze vandaan komt, niet uit de lijn Zwolle - Hoogeveen, maar misschien een exemplaar dat vroeger tot 1993 bij Hengelo Bolderhoek stond?
Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden
Laten we nu ook een keer wél geluk hebben in dit verhaal.
Bijna alle foto's die ik heb gemaakt zijn met een stokoude Nikon 3.2 magapixelcamera gemaakt. Maar juist op de dag waarop de foto in het bericht hierboven is gemaakt (een sfeervolle koude winterdag met gele heiïgheid is altijd leuk) heb ik toevallig het toestel van mijn vader meegesnaaid, die 16.2 megapixels heeft. Dat betekent dat we nog heel wat kunnen inzoomen op de originele foto.
Misschien dat dit wat meer duidelijkheid geeft. De toren met die opvallende vierkante knoopplaten en het ontwerp van de onderste traversen wijst inderdaad in de richting van de IJsselmij-ET-donaumast. (Hetgeen een raar gezicht is tussen de Duits-type IJsselmij-donaumasten, ofwel precies het andere ontwerp in deze concessie.) Maar het verbouwen van de bovenste traverse... tsja. Esthetiek in combinatie met functionaliteit is iets wat wel vaker faalt, maar dat is subjectief. Suum cuique.
Precies overeenkomen van het mastlichaam klopt overigens niet. De mastjes bij Hessenweg (althans die laatste, waar vroeger de 110 kV-circuits overheen werden geleid die op hun beurt weer onder 220 kV HSW-ZYV doorbukten, hingen aan een mast waarvan de toren een tonronding naar buiten had in plaats van een verscherpte kegelvorm omhoog. En de traversen waren daar scherp terwijl ze hier de typisch stompe "ET"-vorm hebben. Maar dat was op de vorige foto allicht niet goed te zien.
Anyway, woensdag of donderdag ga ik toch weer naar Holsloot. Het weekend is al lang weer volgeplempt met vergaderingen, een Chaser Convergence, de dodenherdenking en Bevrijdingsdag (en de week erna weer fulltime les plus het laten trekken van een paar verstandskiezen), maar de twee dagen ervoor worden geclaimd als weekend om te voorkomen dat het circuit hier klapt. Dat biedt een goede kans om eens even in het echt te gaan kijken hoe de zaken er nu bij hangen, om te horen of er nog wat knettert en ook om dat rare steunmastje in meer detail te fotograferen.
Wordt dus vervolgd.
Bijna alle foto's die ik heb gemaakt zijn met een stokoude Nikon 3.2 magapixelcamera gemaakt. Maar juist op de dag waarop de foto in het bericht hierboven is gemaakt (een sfeervolle koude winterdag met gele heiïgheid is altijd leuk) heb ik toevallig het toestel van mijn vader meegesnaaid, die 16.2 megapixels heeft. Dat betekent dat we nog heel wat kunnen inzoomen op de originele foto.
Misschien dat dit wat meer duidelijkheid geeft. De toren met die opvallende vierkante knoopplaten en het ontwerp van de onderste traversen wijst inderdaad in de richting van de IJsselmij-ET-donaumast. (Hetgeen een raar gezicht is tussen de Duits-type IJsselmij-donaumasten, ofwel precies het andere ontwerp in deze concessie.) Maar het verbouwen van de bovenste traverse... tsja. Esthetiek in combinatie met functionaliteit is iets wat wel vaker faalt, maar dat is subjectief. Suum cuique.
Precies overeenkomen van het mastlichaam klopt overigens niet. De mastjes bij Hessenweg (althans die laatste, waar vroeger de 110 kV-circuits overheen werden geleid die op hun beurt weer onder 220 kV HSW-ZYV doorbukten, hingen aan een mast waarvan de toren een tonronding naar buiten had in plaats van een verscherpte kegelvorm omhoog. En de traversen waren daar scherp terwijl ze hier de typisch stompe "ET"-vorm hebben. Maar dat was op de vorige foto allicht niet goed te zien.
Anyway, woensdag of donderdag ga ik toch weer naar Holsloot. Het weekend is al lang weer volgeplempt met vergaderingen, een Chaser Convergence, de dodenherdenking en Bevrijdingsdag (en de week erna weer fulltime les plus het laten trekken van een paar verstandskiezen), maar de twee dagen ervoor worden geclaimd als weekend om te voorkomen dat het circuit hier klapt. Dat biedt een goede kans om eens even in het echt te gaan kijken hoe de zaken er nu bij hangen, om te horen of er nog wat knettert en ook om dat rare steunmastje in meer detail te fotograferen.
Wordt dus vervolgd.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden
Het lijkt er sterk op dat die mast zo'n 'ET-hamerkop' was, dat de piramide daarvan is afgesloopt (het dakloos maken), en dat er vervolgens een stuk is opgebouwd. De uiteinden van dat deel zijn veel spitser dan het ET-gedeelte daaronder en lijken sterk op de andere masten.
Hans, als je de situatie ter plaatse gaat verkennen, kijk dan eens of je op de onderste traverse(n)* nog sporen ziet van de aanhechting van een een derde faselijn (tussen de twee opnieuw gebruikte faselijnen). Immers, als ik gelijk heb was het origineel een 'één-evenmast'.
* Afhankelijk van de definitie van een traverse.
Hans, als je de situatie ter plaatse gaat verkennen, kijk dan eens of je op de onderste traverse(n)* nog sporen ziet van de aanhechting van een een derde faselijn (tussen de twee opnieuw gebruikte faselijnen). Immers, als ik gelijk heb was het origineel een 'één-evenmast'.
* Afhankelijk van de definitie van een traverse.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden
Hier brengt een vergelijkingsfoto uitkomst. helaas heb ik geen "face-on" foto van de eindmast van de IJsselcentrale Donaumast. Maar toevallig wel eentje bij station Bolderhoek, die enigszins bruikbaar is.
Leuk feitje Hans, dat wist ik nog niet. Ik dacht dat het een nieuw mastje was. Moet je nagaan wat voor een invloed een wijziging zoals dit op het voorkomen van een mast heeft. Persoonlijk vind ik het esthetisch beslist geen geslaagde actie deze boventraverse.
Edit: ET: het is geen hamerkop, want die heeft geen knik in de toren bij het broekstuk. Zie de foto.
Uit de vergelijking met het mastje bij Hessenweg wordt je misleid door het feit dat die mast nog ernstiger misvormd is geweest door de heren van de toenmalige EDON. Ze hebben daar gemeend een nieuw onderstuk te maken en ook nieuwe puntige traverses. Het origineel heeft volgens mij exact dezelfde ondertraverse als deze hier bij Dalen. De boventraverse hebben ze alleen aardig mishandeld, want die is verworden tot een enkele trekstang voorbij het eerste bovenknooppunt. Zie hieronder.
Ik vermoed sterk dat het gaat om de eindmast van Bolderhoek in het vervolg van de oude 110kV lijn Hengelo - Enschede. Wat ik ervan weet is die in 1993 opgedoekt, terwijl midden 1995 deze aanpassing in de aftak Coevorden uiterlijk gebouwd kan zijn, ik vermoed reeds iets eerder. De mast bij Bolderhoek is in 1970 gebouwd. Andere lijnen waarin zo'n mast voorkwam waren Hengelo - Almelo, maar die was al in 1988 vrijwel geheel afgebroken en Zwolle - Hoogeveen was nog in gebruik. Nieuwbouw van zo'n eindmast ligt niet voor de hand.Leuk feitje Hans, dat wist ik nog niet. Ik dacht dat het een nieuw mastje was. Moet je nagaan wat voor een invloed een wijziging zoals dit op het voorkomen van een mast heeft. Persoonlijk vind ik het esthetisch beslist geen geslaagde actie deze boventraverse.
Edit: ET: het is geen hamerkop, want die heeft geen knik in de toren bij het broekstuk. Zie de foto.
Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden
Ik zat ook aan dezelfde eindmast te denken Tom. Het scheelt dat het andere exemplaar er nog staat zodat we het makkelijk kunnen vergelijken. Jammer dat ze de boventraverse zo verminkt hebben, dit is geen gezicht. Ben overigens benieuwd hoe de situatie nu is op dat punt.
Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden
Als de chasemobiel het houdt weten we over twee dagen hoe de zaken er nu bij hangen, maar voor de tussentijd: deze foto is van dezelfde dag als de anderen die reeds in dit topic staan.
We zien dat mast 98 een zware jongen is als het gaat over de aanzet van de onderste traversen. De afspanfunctie zal er de oorzaak van zijn. Wat opvalt zijn die ronduit bruut ogende schetsplaten ter hoogte van de onderste traversebodemplaat en de zwaardere broek.
Ik ben benieuwd hoe dat ding er nu bij staat.
We zien dat mast 98 een zware jongen is als het gaat over de aanzet van de onderste traversen. De afspanfunctie zal er de oorzaak van zijn. Wat opvalt zijn die ronduit bruut ogende schetsplaten ter hoogte van de onderste traversebodemplaat en de zwaardere broek.
Ik ben benieuwd hoe dat ding er nu bij staat.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden
Die is inderdaad een stuk zwaarder dan de standaard uitvoering van de Zl-Mee draagmast. Goed dat ik het weet, dan kan ik er tzt een aparte masttekening voor maken voor Zl-Mee in 3D waar momenteel ook aan gewerkt wordt. Als ik overigens naar het schema van Tom kijk moet dit mast 97 zijn. Met Streetview is te zien dat de mast voor de aanleg van de 110kV circuits al verzwaard was.
Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden
Peter, het viel me ook op dat het portaal bij mast 97 is veranderd, vergelijk maar eens met deze foto uit 1996: hier is nog maar een balkje aanwezig in het portaal. De grote schetsplaten zitten eraan omdat de (mogelijke) diagonale traverses hele grote torsiekrachten kunnen uitoefenen op het mastlichaam, waardoor de krachten in de verbanden erg groot worden. Dat is inderdaad een opvallend kenmerk. Wel opmerkelijk vind ik dat ze indertijd wel iets bedacht hadden voor deze mast, maar dat de uiteindelijke huidige vorm blijkbaar niet voorzien kon worden.
Nog iets anders: de traverse aan de Coevordenkant is sinds de foto van Hans al gewijzigd, in de fotoserie die we gelinkt konden bekijken, zie je een vreemde brede hoekige traverse, omdat blijkbaar tweemaal drie geleiders naar beneden worden afgespannen.
En op deze omhooggericht zie je de nieuwe traverse.
Ik ben wel benieuwd hoe ze de lijn gaan aansluiten op mast 97. Als het kleine eindmastje maar mag blijven staan . Blij dat je erheen kunt gaan, ik overweeg ook om eens te gaan kijken .