Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden
Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden
Wat spijtig dat deze lijn nu toch het veld zal moeten ruimen. Ook al was het een beetje de vreemde eens in de bijt in het mastenlandschap van de IJsselcentrale.
@Ruben, mooi dat je erop bent gegaan om nog een keer de lijn vast te leggen. Je hebt er vast mooiere groene landschappen bij gehad dan toen ik er in april was (zie een paar bladen terug in dit topic). Ik ben benieuwd.
@Ruben, mooi dat je erop bent gegaan om nog een keer de lijn vast te leggen. Je hebt er vast mooiere groene landschappen bij gehad dan toen ik er in april was (zie een paar bladen terug in dit topic). Ik ben benieuwd.
Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden
Alleen jij had het qua weer beter dan ons.Alleen in Hoogeveen hadden wij vriendelijk weer.Binnenkort volgen de fotosTomBorger schreef:Wat spijtig dat deze lijn nu toch het veld zal moeten ruimen. Ook al was het een beetje de vreemde eens in de bijt in het mastenlandschap van de IJsselcentrale.
@Ruben, mooi dat je erop bent gegaan om nog een keer de lijn vast te leggen. Je hebt er vast mooiere groene landschappen bij gehad dan toen ik er in april was (zie een paar bladen terug in dit topic). Ik ben benieuwd.
Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden
het zat er aan te komen. Zijn ze nu al begonnen met knippen en slopen in Veenoord?
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!
Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden
Zonde dat dit mooie lijntje wordt afgebroken! Helaas kunnen wij als mastenliefhebbers er weinig aan doen.
Hoogeveen-Veenoord, you will be missed!
Cheers Ruben
Hoogeveen-Veenoord, you will be missed!
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden
Erg jammer, maar blijkbaar blijven enkele masten staan vanwege... antennes!
Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden
Inmiddels zijn de sloopwerkzaamheden echt begonnen. Vanuit Holsloot te zien (slechte foto door de verrekijker heen) is er activiteit in diverse masten. Men hangt er katrollen in.
- Bijlagen
-
- Mis... Het rotklusje is begonnen.
- IMG_20160926_102019.jpg (318.19 KiB) 9056 keer bekeken
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden
In weerspraak met het plaatselijke krantje (Coevorden, zie een link hogerop) is de sloop van de verbinding minder netjes naar twee kanten werken dan daar in staat. Afgelopen zondag(nacht) heeft men versneld werk gemaakt van het weghalen van de draden boven de A37 en daarmee samenhangend het hele mastvak tussen positie 66 en 74. Vandaag werd het tijd om eens te gaan kijken.
Tsja, dat breekt je hart toch wel een beetje...
Het weer, dat in de ochtend zo mooi zonnig was geweest, veranderde in hoog tempo in bewolkt, vrij duister en buiig. Vervelend voor de fotograaf, maar zeker ook voor de mensen in de masten.
Hoewel de masten als stijlvol, gebalanceerd ontwerp niet bepaald elegant gelukt zijn, waren het toch wel de hoogspanningsmastjes waarmee ik ben opgegroeid voordat Zwolle-Meeden verscheen. En nu gaan ze weg. Net als de Veenoordse bokjes. Het blijft eeuwig zonde.
Masten zonder isolators of draden zijn 'dood'. Ik kan daar slecht tegen. Dit exemplaar was reeds onder handen genomen, maar verderop in mastpositie 73 waren de werkmensen juist bezig met het losmaken van de isolators.
Liandon schijnt de operatie te leiden, maar de werkmensen bij positie 73 bleken uit Polen te komen. Het voertuig waarmee ze waren komen aanrijden voerde een Duits kenteken en droeg de tekst UNICORN - Freileitungsbau. (Dat zou je in Nederland dus nooit meer trots op een voertuig zien staan, tot mijn verdriet eigenlijk.)
Maargoed, dat Duitse wagentje bood perspectieven. Even graven in je brein en Deutsch.exe starten, en jetzt geht loss.
'Aha, gutentag, sprichen sie Deutsch?'
Twee niet-begrijpende gezichten. Het zou toch niet..
'Eh.. Polska?' Gegrinnik, en toen antwoordde er eentje 'English.'
Krijg nou wat. Hoe dan ook, dat vergemakkelijkte de zaak. Veel details wist een van hen niet te vertellen, maar toen hij naar mijn achtergrond vroeg en ik plompverloren iets van '..farmers son, studying meteorology' mompelde, vroeg hij meteen geïnteresseerd naar het karakter van de Nederlandse winter. Daaruit kan je indirect opmaken dat ze nog wel even bezig zijn met de sloop van de hele verbinding. Er zijn wellicht nog enkele kansen over voor wat plaatjes.
Een kort gesprek later waren ze klaar met mastpositie 73 en gingen ze door naar positie 72. Die staat in een maisveld, zodat het nog een hele toer zal worden om de mast te bereiken met klimgordels, klossen touw en ander spul dat ze in een grasland anders met het autootje doen. Ook omdat de mais niet meer droog was na het buitje hieronder op de foto:
Voordat ze weg gingen loerde ik even in de bak van de overdekte pick-up. Katrollen, enkele stockbridge-dempers, maar ook honderden varkensstaarten. Ik nam de vrijheid te vragen of ik daar eentje van hebben mocht, als aandenken.
'You mean, one of these?' Een van de kerels probeerde er eentje te pakken, maar ze waren blijkbaar met een touw aan elkaar vast geknoopt om te worden weggegooid.
'Wel, if you can miss two, of course I would appreciate it as well.'
Vervolgens pakt hij een hele bundel uit de wagen - een lus touw van twee meter lang, waar er ruim honderd aan zaten. 'Take them all, if you can handle.'
De hilarische halve minuut die daarna volgde zal ik eenieder besparen, maar blij als een kind kon ik weer terug wandelen richting de ferrarirode tweezitter, met wel honderd spiralen over mijn schouder. Met de kar vol spiralen heb ik nog een rondje gedaan via de weg Dalen-Oosterhesselen, om nog even aan mastpositie 64 tot en met de onderdoorgeleiding van Zwolle-Meeden langs te rijden.
De westkant van de portalen en de mastposities aldaar zagen er bijna onveranderd uit, behalve dan dat er katrollen in waren gehangen. Een nog-evenmast, zoals ET zou zeggen.
De portalen zelf waren een ander verhaal. Hier zien we positie 66A, die nu veranderd is in een soort mislukt opstijgpunt.
Graag had ik even willen kijken, maar ik ben doorgereden. Tenslotte lag het busje vol spiralen waarvan ik aan andere werkmensen alleen zou kunnen uitleggen dat ik ze gekregen had wanneer ik de Poolse werkmensen er weer bij zou moeten halen. Dat leek me wat ingewikkeld, dus ik heb het er niet op aan laten komen.
Terug naar Holsloot dan maar, waar bleek dat Zwolle-Meeden er wat beteuterd bij stond vanwege het verlies van zijn collegaverbinding. Met de donkere lucht en het zonlicht in de glaskappen lijken ze haast zilveren tranen te huilen.
Wanneer ik uit het raam over de vlakte loer en de lege masten zie staan, overheersen er twee gedachten. 1: tot de beul sprak hij: 'maak het kort, maak het kort.'
En 2: Een jongeman met wel honderd spiraaltjes is soms prima verklaarbaar. Nu maar eens zien wat men met een paar van die spiralen kan doen. Ik denk iets met studentenkamer en afdelingswaslijn ofzo..
Tsja, dat breekt je hart toch wel een beetje...
Het weer, dat in de ochtend zo mooi zonnig was geweest, veranderde in hoog tempo in bewolkt, vrij duister en buiig. Vervelend voor de fotograaf, maar zeker ook voor de mensen in de masten.
Hoewel de masten als stijlvol, gebalanceerd ontwerp niet bepaald elegant gelukt zijn, waren het toch wel de hoogspanningsmastjes waarmee ik ben opgegroeid voordat Zwolle-Meeden verscheen. En nu gaan ze weg. Net als de Veenoordse bokjes. Het blijft eeuwig zonde.
Masten zonder isolators of draden zijn 'dood'. Ik kan daar slecht tegen. Dit exemplaar was reeds onder handen genomen, maar verderop in mastpositie 73 waren de werkmensen juist bezig met het losmaken van de isolators.
Liandon schijnt de operatie te leiden, maar de werkmensen bij positie 73 bleken uit Polen te komen. Het voertuig waarmee ze waren komen aanrijden voerde een Duits kenteken en droeg de tekst UNICORN - Freileitungsbau. (Dat zou je in Nederland dus nooit meer trots op een voertuig zien staan, tot mijn verdriet eigenlijk.)
Maargoed, dat Duitse wagentje bood perspectieven. Even graven in je brein en Deutsch.exe starten, en jetzt geht loss.
'Aha, gutentag, sprichen sie Deutsch?'
Twee niet-begrijpende gezichten. Het zou toch niet..
'Eh.. Polska?' Gegrinnik, en toen antwoordde er eentje 'English.'
Krijg nou wat. Hoe dan ook, dat vergemakkelijkte de zaak. Veel details wist een van hen niet te vertellen, maar toen hij naar mijn achtergrond vroeg en ik plompverloren iets van '..farmers son, studying meteorology' mompelde, vroeg hij meteen geïnteresseerd naar het karakter van de Nederlandse winter. Daaruit kan je indirect opmaken dat ze nog wel even bezig zijn met de sloop van de hele verbinding. Er zijn wellicht nog enkele kansen over voor wat plaatjes.
Een kort gesprek later waren ze klaar met mastpositie 73 en gingen ze door naar positie 72. Die staat in een maisveld, zodat het nog een hele toer zal worden om de mast te bereiken met klimgordels, klossen touw en ander spul dat ze in een grasland anders met het autootje doen. Ook omdat de mais niet meer droog was na het buitje hieronder op de foto:
Voordat ze weg gingen loerde ik even in de bak van de overdekte pick-up. Katrollen, enkele stockbridge-dempers, maar ook honderden varkensstaarten. Ik nam de vrijheid te vragen of ik daar eentje van hebben mocht, als aandenken.
'You mean, one of these?' Een van de kerels probeerde er eentje te pakken, maar ze waren blijkbaar met een touw aan elkaar vast geknoopt om te worden weggegooid.
'Wel, if you can miss two, of course I would appreciate it as well.'
Vervolgens pakt hij een hele bundel uit de wagen - een lus touw van twee meter lang, waar er ruim honderd aan zaten. 'Take them all, if you can handle.'
De hilarische halve minuut die daarna volgde zal ik eenieder besparen, maar blij als een kind kon ik weer terug wandelen richting de ferrarirode tweezitter, met wel honderd spiralen over mijn schouder. Met de kar vol spiralen heb ik nog een rondje gedaan via de weg Dalen-Oosterhesselen, om nog even aan mastpositie 64 tot en met de onderdoorgeleiding van Zwolle-Meeden langs te rijden.
De westkant van de portalen en de mastposities aldaar zagen er bijna onveranderd uit, behalve dan dat er katrollen in waren gehangen. Een nog-evenmast, zoals ET zou zeggen.
De portalen zelf waren een ander verhaal. Hier zien we positie 66A, die nu veranderd is in een soort mislukt opstijgpunt.
Graag had ik even willen kijken, maar ik ben doorgereden. Tenslotte lag het busje vol spiralen waarvan ik aan andere werkmensen alleen zou kunnen uitleggen dat ik ze gekregen had wanneer ik de Poolse werkmensen er weer bij zou moeten halen. Dat leek me wat ingewikkeld, dus ik heb het er niet op aan laten komen.
Terug naar Holsloot dan maar, waar bleek dat Zwolle-Meeden er wat beteuterd bij stond vanwege het verlies van zijn collegaverbinding. Met de donkere lucht en het zonlicht in de glaskappen lijken ze haast zilveren tranen te huilen.
Wanneer ik uit het raam over de vlakte loer en de lege masten zie staan, overheersen er twee gedachten. 1: tot de beul sprak hij: 'maak het kort, maak het kort.'
En 2: Een jongeman met wel honderd spiraaltjes is soms prima verklaarbaar. Nu maar eens zien wat men met een paar van die spiralen kan doen. Ik denk iets met studentenkamer en afdelingswaslijn ofzo..
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden
Wel een treurig gezicht, maar we wisten dat het eraan zat te komen. Zo treurig zag het er in februari 1994 ook uit toen bij Almelo de oude 220kV verbinding naar Harculo zijn geleiders verloor. Zonder geleiders valt pas echt op hoe plat de ondertraversen van deze masten zijn.
-
- Berichten: 410
- Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05
Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden
Hallo Hans. Op de zesde foto van boven en ook op de onderste foto is te zien dat de meeliftende 110kV-lijn op de onderste traverse slechts vier fasedraden (2x2) in totaal heeft i.p.v. de gebruikelijke zes (2x3). Weet jij hoe dit komt? Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.