Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Peter » 29 apr 2013 21:04

Dit doet me sterk denken aan de constructie die we verderop in de HC mast bij Veenoord zien, die heeft ook extra brede 110kV traversen waarbij de circuits van beide kanten naar beneden af worden gespannen. Alleen het extra vakwerk aan de rok en broekstuk van de mast vind ik erg vreemd.

De foto van Tom laat inderdaad mooi zien dat het portaal al eens is aangepast om de 110kV lijn naar Coevorden lager te krijgen zodat de nieuwe 110kV verbinding er overheen kon.

Wat scheelt is dat het bijna bij Hans om de hoek is, dus dan zullen we het gauw genoeg zien

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1560
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Ruben » 29 apr 2013 21:12

Ik ben benieuwd hoe het er uit ziet wanneer Hans daar is.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3830
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Hans » 29 apr 2013 21:40

Nou, ik kan wel ophouden met het opdiepen van oude foto's van masten van Zwolle-Meeden, want zo te zien heeft Tom werkelijk ieder exemplaar van deze verbinding waar iets aan te zien valt al lang voor mijn tijd gefotografeerd.
En hoe de verbouwde mast 98 erbij staat is nu inmiddels al wel te raden. Alles wijst op een inlussing.

Toch kan ik me dat moeilijk voorstellen met een dergelijk groot verschil in capaciteit.
De meeliftende 110 kV onder Zwolle-Meeden doet 280 MVA terwijl de aftak naar Coevorden maar 65 MVA aankan. Het zou m.i. een vrij vreemde gang van zaken zijn om een zo zwaar uitgevoerd circuit op deze manier van driekwart van zijn potentie te ontnemen - waarmee ik het onheilspellende gevoel krijg dat de gehele aftak tot en met Coevorden wel eens tegen de vlakte kan gaan om vervangen te worden door een grondkabel met hogere capaciteit. Misschien dat het tot die tijd een harde aftak is, zodat het op termijn eenvoudig in een inlussing veranderd kan worden door simpelweg de bretels door te zagen.

Dat wordt scherp de vergunningsaanvragen in de gemeentekrant in de gaten houden.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

de knip
150 kV
Berichten: 167
Lid geworden op: 10 apr 2013 13:51
Dichtstbijzijnde trafo: Emmeloord 110kV

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door de knip » 29 apr 2013 22:53

Beste Hans en andere forumleden,
Hierbij de aanvullende gegevens uit een KCD over een toekomstige? "kabelverbinding" Coevorden Hardenberg.
Zie bijlage blz. 156.
http://www.tennet.eu/nl/fileadmin/downl ... -20538.PDF

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3830
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Hans » 29 apr 2013 23:25

Aha, dank!
Achteraf stom van me dat ik geen seconde aan het KCP heb gedacht. Ik heb 'm nota bene nog in zijn geheel gedownload en als lectuur als PDF op het netbookje meegenomen tijdens een bijbaantje midden op zee (luchtwassers installeren in een cruiseschip) vorig jaar februari. Je moet toch wat te lezen hebben in je vrije uren aan boord.
Ik heb deze planlijsten dus wel degelijk eerder gezien, maar geen seconde meer aan de aanwezigheid ervan gedacht. Uiterst waardevol zijn die dingen wel voor wie wil weten of er in de omgeving nog iets in aantocht is, zogezegd.

Als die ondergrondse draad vanaf Hardenberg werkelijk doorgaat, is de aftak dus alleen noodzakelijk om te voorkomen dat de rest van Hoogeveen-Veenoord overbelast raakt wanneer er volle invoeding vanuit Coevorden gaat lopen terwijl er tegelijk ook tussen Hoogeveen en Veenoord al een aanzienlijke loadflow staat. Dat is wat ik eruit opmaak, ook m.b.v. de strooktabellen een paar pagina's hoger.
Blijft openstaan: inlussing of harde aftak? Dat weten we over een dag of twee, na wat veldwerk.

In ieder geval lijkt niets erop te wijzen dat Hoogeveen-Veenoord eraan gaat en dat is al heel wat in deze zware tijden van alles wegmoffelen wat boven het maaiveld uit steekt.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

de knip
150 kV
Berichten: 167
Lid geworden op: 10 apr 2013 13:51
Dichtstbijzijnde trafo: Emmeloord 110kV

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door de knip » 30 apr 2013 20:34

Vandaag even wezen kijken, Ik kwam er langs. Helaas geen foto's.
Het IJsselmij mastje? (nr.209) is blijven staan. Aan weerszijden op 2 boorpalen onderheide constructie aangebracht voor de isolatoren en het afspannen van de kabels. Op hoogte zijn de "traverses" aan het bestaande mastlichaam bevestigd.
Hiervoor zijn alle hoekprofielen met 2x opgaand (2x6mtr.? geschat) zwaar profiel hoeklijn verzwaard.
Ook zijn de bestaande mastfunderingen verzwaard en breder opgestort.
Er is een circuit (oude kleur geel ingelust ter hoogte van Zwinderen van de lijn Veenoord-Hoogeveen) van Veenoord naar Coevorden (oostzijde) nu in mast 97 op de 110 kV lijn Zwolle-Meeden aangesloten en staat onder spanning.(zuidelijke en op dit moment enigste traverse) Harde aftak. Circuit heeft de aanduiding: ZW-OMD-VO met circuitkleur ORANJE.klokgetal van binnen naar buiten 10-6-2
GEEL is dus "omgekleurd" naar ORANJE. Hoe kan het anders op koningsdag!
Zwolle-OmmenDante-Veenoord
Vanaf Zwolle Hessenweg 110 kV mast nr. 1 zuidzijde tot aan Holsloot mast nr. 106 met de aanduiding "opstijgpunt": Holsloot Schoolstraat is de circuitkleur oranje. 280 MVA
De noordzijde idem met dezelfde aanduidingen circuitkleur GEEL 280 MVA klokgetal van buiten naar binnen 2-6-10.
Het oude rode circuit naar Coevorden is nog in bedrijf vanaf Hoogeveen maar zal over een a twee weken ook HARD worden afgetakt van de noordzijde van mast 97. middels een soort omleiding met horizontaal geplaatste isolatoren voor het mastlichaam langs naar de andere zijde over een uitgebouwde constructie (zie hiervoor de vorige foto in dit item)
Dit westelijk georienteerde circuit zal dan van rood naar geel worden omgekleurd richting Coevorden
PS Veenoord voedde dus niet alleen in het verleden Hoogeveen en Coevorden maar ook Hardenberg en Dedemsvaart hingen hier achter. Dit los van de (ondergrondse kabel) koppeling Hoogeveen-Beilen en idem ondergronds OmmenDante-Hardenberg
Vanaf mast 106 Holsloot gaan zoals waarschijnlijk bekend de vier 110 kV circuits dmv kabels 12x en 2 glasvezels uitgelust uit de glasvezelcassetekast in mast 106 naar station Veenoord. Circuits vanaf Zwolle dus GEEL en ORANJE en vertrekkend naar richting Meeden BLAUW via Vesterswijk naar Beilen en ROOD naar Weerdinge (Emmen-Noord)

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2681
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Tom » 30 apr 2013 20:47

Interessante info. Dit vraagt om een figuurtje, want het wordt wel erg technisch zo Bij de vreemde "uithouder"-constructie onder aan het mastlichaam kan ik me zo een beetje het nut van voorstellen, maar een foto blijft gewenst.
Ik neem dat je mast 116 bedoelt ipv 106.

de knip
150 kV
Berichten: 167
Lid geworden op: 10 apr 2013 13:51
Dichtstbijzijnde trafo: Emmeloord 110kV

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door de knip » 30 apr 2013 21:51

Sorry. Je hebt volledig gelijk Holsloot-Schoolstraat is inderdaad 116

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3830
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Hans » 03 mei 2013 23:06

Zo, dat duurde allemaal wat langer dan de bedoeling was. Woensdag was Hans een beetje overleden na vijf uur tentamendoen en gisteren overdag was in Assen de Chaser Convergence (onweerchasers, pré-seizoensbarbecue), dus pas gisteravond was het zover.

Chasemobiel in de berm gezet, uitstappen en de stalen rijplaten oplopen. En inderdaad is er heel wat verbouwd op de plek. Hoewel foto's eigenlijk in het fotoforom thuishoren, zet ik ze in dit geval toch maar binnen dit bericht.

Vanaf de weg ziet de situatie er zo uit:

Afbeelding

We zien de (standaard) dubbel-zo-brede traverse die men elders in deze verbinding ook gebruikt bij aftakkingen en inlussingen. Kijken we echter van wat dichterbij, dan zien we dit:

Afbeelding

De inlussing waar men over spreekt is op dit momet geen inlussing, maar inderdaad een harde aftak. Het eerder aangehaalde capaciteitsprobleem van de aftak naar Coevorden blijkt dus toch een factor: tot zover was onze inschatting goed (aftak om geen capaciteitsverlaging tot gevolg te hebben en de storingsgevoeligheid niet te vergroten) en de tekst op de website van de uitvoerder is dus onjuist. 1-0 voor HoogspanningsNet.

We kijken eens van wat dichterbij. We zien dat er in beginsel twee circuits te grond in worden geleid. En aangezien die tweede niet de "retour" van de inlussing is (immers, het is een aftak), wordt meteen duidelijk dat we hier met twee harde aftakken te maken hebben in plaats van één inlussing. Zowel het gele alsook het oranje circuit van ZLH-OMD-VO wordt afgetakt.
Even om het ding heen lopen dan maar. Geen beveiliger te zien, dus vrij spel. En daar verschijnt aan de andere zijde van de mast de meest idiote traverse die ik ooit in Nederland heb gezien. Zouden we niet beter weten, dan zouden we aan een provisorium denken.

Afbeelding

Afbeelding

Om ook het oranje circuit van ZLH-OMD-VO met de aftak op het opstijgpunt aan de andere zijde van de mast aan te kunnen sluiten, moet de aftak vanaf deze kant eerst om de rok van mast 98 heengeleid worden voordat deze op het opstijgpunt belandt.

En het moet gezegd worden, elegant is toch wel anders.

Afbeelding

Wat we zien is dat het opstijgpunt aan de zuidkant van mast 98 is opgebouwd, onder het gele 110 kV-circuit. Handiger zou het zijn geweest wanneer dat aan de noordkant was gebeurd onder het oranje circuit, zodat er voor de landeigenaar minder hinder en landverlies zou zijn. Nettechnisch lijkt er echter geen enkele reden te zijn om het opstijgpunt aan de zuidkant te zetten. Beide 110 kV-circuits hebben immers dezelfde herkomst en hetzelfde eindpunt: ZLH-OMD-VO, en ook die maffe omleiding was anyway nodig geweest. Tennet zal zijn redenen wel hebben om voor de zuidkant te kiezen, maar welke dat zijn is niet duidelijk geworden. Wie het weet mag het zeggen.

Achter dit alles was ik natuurlijk nooit gekomen als er niet juist op dat moment een trekker aan was komen rijden waar de grondeigenaar uit stapte, die me kwam vragen wat ik hier deed. Nu is dat met een T-shirt met een hoogspanningsmast erop en een camera in de hand vrij snel duidelijk.

Echter, verbaasder was ik toen hij iets zei in de trant van 'HoogspanningsNet? Oh, alweer eentje? Eergisteren was er ook al zo iemand.' Dus.. De Knip is niet onopgemerkt gebleven. Mensen, we raken nog eens bekend.

De grondeigenaar bleek een aanzienlijke kennis te hebben van het hele gebeuren en we hebben zo'n drie kwartier staan praten. Heel wat wijzer van geworden. De reden waarom dat mastje daar staat bleek niet te zijn gelegen in verlaging vanwege de overkruising. Ooit, zo vroeg als in 1995 bij de oorspronkelijke aanleg van Zwolle-Meeden, was er blijkbaar al voorzien in het ooit aankoppelen van de aftak Coevorden aan Zwolle-Meeden. Het oorspronkelijke plan ging echter uit van een aftak á la Ommen: bovengronds en met twee (nu vier) traversen die een kwart slag gedraaid zouden zitten.

We gaan dus verder naar de Mystery Mast: dat lage, verbouwde ding uit Twente.
En om Tom en mezelf meteen een plezier te doen: dat mastje mag blijven.

Sterker nog, de reden dat dat mastje hier überhaupt staat heeft te maken met wat ze nu doen.
Omdat de positie van mast 98 niet dichterbij de overkruising kon worden gerealiseerd, was het nodig om één van de masten van de oude aftak alvast te verzwaren en uit te voeren als hoekmast, om een 'schuine' aankoppeling mogelijk te maken. Dat zou er zo uitgezien hebben:

Afbeelding

Echter, we zien dat de techniek het vorige plan achterhaald heeft. Zwolle-Meeden is over de volle lengte voorzien van meelifters en van een gedraaide traverse, zoals ook bij Veenoord te zien was, is het nooit gekomen. Om toch de aftak nog aan te sluiten blijkt het dus handiger te zijn om een stukje grondkabel te gebruiken.

Nu lag daar vlakbij het mastje een vrij grote berg zand die een perfecte plek voor een overzichtsfoto opleverde.

Afbeelding

De lage mast is inderdaad uit Twente afkomstig. Volgens de landeigenaar was het mooier geweest wanneer deze mast destijds een meter of tien, vijftien meer naar het zuiden was gezet, op de perceelhoek. Maar ook dat kon destijds blijkbaar niet gebeuren.

Afbeelding

Detail van het opstijgpunt. Daar zien we meteen de reden van die berg zand: de put lag nog open en de drainagepomp liep nog, want volgens de landeigenaar waren de grondkabels van een van de twee circuits in een te krappe bocht gelegd door de aannemer, zodat ze opnieuw moesten worden opgegraven en herlegd worden. Lekker professioneel, heren constructeurs.

Afbeelding

Detail van de bovenzijde van de mast, inclusief afgeknotte traversen.
En als we dan dichterbij kijken, zien we dat de randstaven van het mastje zijn verzwaard.

Afbeelding

Na drie kwartier met de grondeigenaar praten (in nog steeds alleen dat T-shirtje) had ik het redelijk koud gekregen. Na afscheid van de landeigenaar te hebben genomen werd het tijd om weer weg te gaan. Nog een overzichtsfoto van het eindpunt. Hier zullen ze op termijn de geleiders richting Zwinderen doorknippen, maar verder zal dit uitzicht voorlopig zo blijven.

Afbeelding

En een blik op de aftak in de richting van Nieuwlande/Zwinderen.

Afbeelding

Dit deel van de aftak zal spanningsloos worden gemaakt en daarna op een geschikt moment worden afgebroken (binnen nu en tweeënhalf jaar), en daarmee zal ook de kruising met de N37 en de aftakconstructie op Hoogeveen-Veenoord verdwijnen. Dus die moeten we ook nog eens fotograferen.

Tenslotte nog een opkikker: de werkzaamheden zijn nog niet klaar, dus ook nu zijn we laat maar nog niet té laat. Op 15 mei gaan ze het oranje circuit aansluiten, dus met die maffe aftak die om de rok van mast 98 heen. We houden het in de gaten.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Peter » 04 mei 2013 00:00

Mooi verslag Hans! Leuk dat je ook even met de grondeigenaar hebt gesproken, dat leverde een hoop interessante informatie op. Wel een bizarre omleiding zo om de rok van de mast heen Zeker alles behalve elegant. Mooi dat in elk geval het ex-Twentse mastje blijft staan. Weten we ook wat meer over het hoe en waarom van deze mast. Dan heeft die vrijwel zeker bij Boldershoek gestaan

Plaats reactie