Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Tom » 15 aug 2016 21:11

Wat spijtig dat deze lijn nu toch het veld zal moeten ruimen. Ook al was het een beetje de vreemde eens in de bijt in het mastenlandschap van de IJsselcentrale.
@Ruben, mooi dat je erop bent gegaan om nog een keer de lijn vast te leggen. Je hebt er vast mooiere groene landschappen bij gehad dan toen ik er in april was (zie een paar bladen terug in dit topic). Ik ben benieuwd.

Gebruikersavatar
michel
380 kV
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 mar 2015 17:27
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door michel » 17 aug 2016 00:42

TomBorger schreef:Wat spijtig dat deze lijn nu toch het veld zal moeten ruimen. Ook al was het een beetje de vreemde eens in de bijt in het mastenlandschap van de IJsselcentrale.
@Ruben, mooi dat je erop bent gegaan om nog een keer de lijn vast te leggen. Je hebt er vast mooiere groene landschappen bij gehad dan toen ik er in april was (zie een paar bladen terug in dit topic). Ik ben benieuwd.
Alleen jij had het qua weer beter dan ons.Alleen in Hoogeveen hadden wij vriendelijk weer.Binnenkort volgen de fotos

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Ot » 25 aug 2016 21:01

het zat er aan te komen. Zijn ze nu al begonnen met knippen en slopen in Veenoord?
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Wouter
laagspanning
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 okt 2012 15:51

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Wouter » 21 sep 2016 18:07

Nieuws! Inclusief foto.

http://www.coevordenhuisaanhuis.nl/nieu ... lakte.html

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Ruben » 21 sep 2016 18:48

Zonde dat dit mooie lijntje wordt afgebroken! Helaas kunnen wij als mastenliefhebbers er weinig aan doen.
DSC_9226.jpg
DSC_9226.jpg (500.73 KiB) 9056 keer bekeken
Hoogeveen-Veenoord, you will be missed!

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Peter » 21 sep 2016 19:01

Erg jammer, maar blijkbaar blijven enkele masten staan vanwege... antennes!

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Hans » 26 sep 2016 10:48

Inmiddels zijn de sloopwerkzaamheden echt begonnen. Vanuit Holsloot te zien (slechte foto door de verrekijker heen) is er activiteit in diverse masten. Men hangt er katrollen in.
Bijlagen
IMG_20160926_102019.jpg
Mis... Het rotklusje is begonnen.
IMG_20160926_102019.jpg (318.19 KiB) 8996 keer bekeken
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Hans » 03 okt 2016 17:57

In weerspraak met het plaatselijke krantje (Coevorden, zie een link hogerop) is de sloop van de verbinding minder netjes naar twee kanten werken dan daar in staat. Afgelopen zondag(nacht) heeft men versneld werk gemaakt van het weghalen van de draden boven de A37 en daarmee samenhangend het hele mastvak tussen positie 66 en 74. Vandaag werd het tijd om eens te gaan kijken.
Hoogeveen-Veenoord 01.jpg
Kappen van de draden, foto van 10.30h
Hoogeveen-Veenoord 01.jpg (54.38 KiB) 8918 keer bekeken
Tsja, dat breekt je hart toch wel een beetje...

Het weer, dat in de ochtend zo mooi zonnig was geweest, veranderde in hoog tempo in bewolkt, vrij duister en buiig. Vervelend voor de fotograaf, maar zeker ook voor de mensen in de masten.
Hoogeveen-Veenoord 12.jpg
Positie 74 is nu tijdelijk eindmast
Hoogeveen-Veenoord 12.jpg (95.43 KiB) 8918 keer bekeken
Hoewel de masten als stijlvol, gebalanceerd ontwerp niet bepaald elegant gelukt zijn, waren het toch wel de hoogspanningsmastjes waarmee ik ben opgegroeid voordat Zwolle-Meeden verscheen. En nu gaan ze weg. Net als de Veenoordse bokjes. Het blijft eeuwig zonde.
Hoogeveen-Veenoord 11.jpg
Amputeren van de isolators
Hoogeveen-Veenoord 11.jpg (80.85 KiB) 8918 keer bekeken
Hoogeveen-Veenoord 09.jpg
Kaal gezicht
Hoogeveen-Veenoord 09.jpg (84.13 KiB) 8918 keer bekeken
Masten zonder isolators of draden zijn 'dood'. Ik kan daar slecht tegen. Dit exemplaar was reeds onder handen genomen, maar verderop in mastpositie 73 waren de werkmensen juist bezig met het losmaken van de isolators.
Hoogeveen-Veenoord 13.jpg
Isolators losmaken
Hoogeveen-Veenoord 13.jpg (87.14 KiB) 8918 keer bekeken
Hoogeveen-Veenoord 17.jpg
Actiefoto van de sloop. Tsja...
Hoogeveen-Veenoord 17.jpg (85.92 KiB) 8918 keer bekeken
Liandon schijnt de operatie te leiden, maar de werkmensen bij positie 73 bleken uit Polen te komen. Het voertuig waarmee ze waren komen aanrijden voerde een Duits kenteken en droeg de tekst UNICORN - Freileitungsbau. (Dat zou je in Nederland dus nooit meer trots op een voertuig zien staan, tot mijn verdriet eigenlijk.)
Hoogeveen-Veenoord 22.jpg
Hoogeveen-Veenoord 22.jpg (69.47 KiB) 8918 keer bekeken
Maargoed, dat Duitse wagentje bood perspectieven. Even graven in je brein en Deutsch.exe starten, en jetzt geht loss.
'Aha, gutentag, sprichen sie Deutsch?'
Twee niet-begrijpende gezichten. Het zou toch niet..
'Eh.. Polska?' Gegrinnik, en toen antwoordde er eentje 'English.'
Krijg nou wat. Hoe dan ook, dat vergemakkelijkte de zaak. Veel details wist een van hen niet te vertellen, maar toen hij naar mijn achtergrond vroeg en ik plompverloren iets van '..farmers son, studying meteorology' mompelde, vroeg hij meteen geïnteresseerd naar het karakter van de Nederlandse winter. Daaruit kan je indirect opmaken dat ze nog wel even bezig zijn met de sloop van de hele verbinding. Er zijn wellicht nog enkele kansen over voor wat plaatjes.

Een kort gesprek later waren ze klaar met mastpositie 73 en gingen ze door naar positie 72. Die staat in een maisveld, zodat het nog een hele toer zal worden om de mast te bereiken met klimgordels, klossen touw en ander spul dat ze in een grasland anders met het autootje doen. Ook omdat de mais niet meer droog was na het buitje hieronder op de foto:
Hoogeveen-Veenoord 20.jpg
Treurig gezicht, zo in een buitje
Hoogeveen-Veenoord 20.jpg (68.82 KiB) 8914 keer bekeken
Voordat ze weg gingen loerde ik even in de bak van de overdekte pick-up. Katrollen, enkele stockbridge-dempers, maar ook honderden varkensstaarten. Ik nam de vrijheid te vragen of ik daar eentje van hebben mocht, als aandenken.
'You mean, one of these?' Een van de kerels probeerde er eentje te pakken, maar ze waren blijkbaar met een touw aan elkaar vast geknoopt om te worden weggegooid.
'Wel, if you can miss two, of course I would appreciate it as well.'
Vervolgens pakt hij een hele bundel uit de wagen - een lus touw van twee meter lang, waar er ruim honderd aan zaten. 'Take them all, if you can handle.'
Hoogeveen-Veenoord 03.jpg
Spiraaltjes
Hoogeveen-Veenoord 03.jpg (170.18 KiB) 8918 keer bekeken
De hilarische halve minuut die daarna volgde zal ik eenieder besparen, maar blij als een kind kon ik weer terug wandelen richting de ferrarirode tweezitter, met wel honderd spiralen over mijn schouder. Met de kar vol spiralen heb ik nog een rondje gedaan via de weg Dalen-Oosterhesselen, om nog even aan mastpositie 64 tot en met de onderdoorgeleiding van Zwolle-Meeden langs te rijden.
Hoogeveen-Veenoord 26.jpg
Hoogeveen-Veenoord 26.jpg (95.72 KiB) 8918 keer bekeken
De westkant van de portalen en de mastposities aldaar zagen er bijna onveranderd uit, behalve dan dat er katrollen in waren gehangen. Een nog-evenmast, zoals ET zou zeggen.
Hoogeveen-Veenoord 27.jpg
Deze blijft wellicht staan als pensioenmast
Hoogeveen-Veenoord 27.jpg (73.9 KiB) 8918 keer bekeken
De portalen zelf waren een ander verhaal. Hier zien we positie 66A, die nu veranderd is in een soort mislukt opstijgpunt.
Hoogeveen-Veenoord 28.jpg
Groene stroom, rechtstreeks uit de biomassa
Hoogeveen-Veenoord 28.jpg (115.83 KiB) 8918 keer bekeken
Graag had ik even willen kijken, maar ik ben doorgereden. Tenslotte lag het busje vol spiralen waarvan ik aan andere werkmensen alleen zou kunnen uitleggen dat ik ze gekregen had wanneer ik de Poolse werkmensen er weer bij zou moeten halen. Dat leek me wat ingewikkeld, dus ik heb het er niet op aan laten komen.

Terug naar Holsloot dan maar, waar bleek dat Zwolle-Meeden er wat beteuterd bij stond vanwege het verlies van zijn collegaverbinding. Met de donkere lucht en het zonlicht in de glaskappen lijken ze haast zilveren tranen te huilen.
Hoogeveen-Veenoord 32.jpg
Tranen met tuiten
Hoogeveen-Veenoord 32.jpg (131.44 KiB) 8918 keer bekeken
Wanneer ik uit het raam over de vlakte loer en de lege masten zie staan, overheersen er twee gedachten. 1: tot de beul sprak hij: 'maak het kort, maak het kort.'
En 2: Een jongeman met wel honderd spiraaltjes is soms prima verklaarbaar. Nu maar eens zien wat men met een paar van die spiralen kan doen. Ik denk iets met studentenkamer en afdelingswaslijn ofzo..
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Peter » 03 okt 2016 19:11

Wel een treurig gezicht, maar we wisten dat het eraan zat te komen. Zo treurig zag het er in februari 1994 ook uit toen bij Almelo de oude 220kV verbinding naar Harculo zijn geleiders verloor. Zonder geleiders valt pas echt op hoe plat de ondertraversen van deze masten zijn.

Nico uit Gouda
380 kV
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Nico uit Gouda » 03 okt 2016 19:35

Hallo Hans. Op de zesde foto van boven en ook op de onderste foto is te zien dat de meeliftende 110kV-lijn op de onderste traverse slechts vier fasedraden (2x2) in totaal heeft i.p.v. de gebruikelijke zes (2x3). Weet jij hoe dit komt? Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.

Plaats reactie