Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Peter » 03 okt 2016 20:16

Het zijn er gewoon zes. Een gevalletje gezichtsbedrog omdat de binnenste geleiders vrij dicht bij de toren hangen.

Nico uit Gouda
380 kV
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Nico uit Gouda » 03 okt 2016 21:06

...dank je voor jouw antwoord. Nico.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Shrek » 04 okt 2016 09:15

Gecondoleerd

Sabes
middenspanning
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 aug 2013 17:49
Dichtstbijzijnde trafo: Emmen-Weerdinge

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Sabes » 04 okt 2016 10:01

Voor de mensen hier niet echt nieuw nieuws denk ik.

Kleine quote uit het bericht:
Bijzonder
"Dit is best wel bijzonder", zegt woordvoerder Jeroen Brouwers van TenneT. "Het komt niet vaak voor dat we iets weghalen. We gaan het Drentse landschap weer een beetje herstellen."
Het landschap herstellen? Ik vond het wel mooi eigenlijk

Ruim negentig hoogspanningsmasten worden verwijderd tussen Hoogeveen en Veenoord

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Tom » 04 okt 2016 20:20

Bedankt voor de reportage. Een triest gezicht, zeker. Alleen het feit van het heldere weer en dat de bladeren nog aan de bomen zitten zorgt voor nog iets minder negatieve sfeer. Het verdwijnen van deze lijn betekent toch zoals al gezegd het verdwijnen van een stuk historie in dit gebied, er is in Drenthe toch wel heel veel verdwenen van de oorspronkelijke lijnen. Bij Hoogeveen, Gasselte en nu ook Veenoord.

Nico uit Gouda
380 kV
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Nico uit Gouda » 05 okt 2016 21:29

...hierbij nog wat foto's van het gedeelte dat tot op heden nu nog niet is gesloopt op http://etherpiraten.com/ en dan in het artikel
AT en Tennet halen Station P.C.N.M. uit de lucht! 02 Oct 12:30 het laatste woord hier aanklikken. Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Hans » 11 okt 2016 09:58

Via-via kreeg ik te horen dat men morgen de schaar in de eerste masten gaat zetten. Het is me niet bekend welke exemplaren dat zijn en ik heb zelf geen tijd om morgen een blik te werpen (soms zitten sociale verplichtingen en afstand je deerlijk in de weg), maar voor wie in de buurt is: werp een blik ...of juist niet.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Tom » 11 okt 2016 13:53

Liever niet geloof ik, te pijnlijk .

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door BaDu » 13 okt 2016 11:48

Misschien kan een van de masten nog een nieuwe bestemming krijgen zoals deze:
https://www.google.nl/maps/@51.9628954, ... 312!8i6656
Doet nu dienst als abseil platform in Arnhem, de kleuren van de Liander zitten er zelfs op
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Hans » 18 okt 2016 17:37

Tijd voor een nieuwe update. Kort deze keer, want het geknal en gekrijs van knappende hoekijzers in de hydraulische scharen terwijl mast 75 van onderaf werd weggevreten vond ik geen leuk vermaak om aan te zien. Ik ben dan ook geen uren blijven kijken.

Tussen Nieuwlande en Holsloot ontbreken inmiddels willekeurige mastposities. Alleen de beschikbaarheid van rijplaten en het landgebruik van de akker in kwestie (gewas of gras) lijkt bepalend te zijn voor of een bepaalde mast er nog staat of niet. Enkele exemplaren met een antenne staan er ook nog (positie 69 zelfs met een vers aangebracht fonkelnieuw exemplaar sinds vanmorgen!), maar er zijn dus ook vele open plekken gevallen.

Vandaag hebben ze drie of vier masten aan mootjes geknipt. Positie 74 en 75, waarop ik het zicht heb vanuit de boerderij in Holsloot, zijn vandaag uit het zicht verdwenen.
Bij positie 75 kwam ik iets te 'laat' aan, zodat de onderzijde al weg was geknipt en niet op de foto staat.
Hoogeveen-Veenoord 34.jpg
Sloop van mast 75
Hoogeveen-Veenoord 34.jpg (96.62 KiB) 7654 keer bekeken
Hoogeveen-Veenoord 36.jpg
Sloop van mast 75
Hoogeveen-Veenoord 36.jpg (107.15 KiB) 7654 keer bekeken
Hoogeveen-Veenoord 37.jpg
Inmiddels bijna niets meer van over
Hoogeveen-Veenoord 37.jpg (109.89 KiB) 7654 keer bekeken
De hydraulische scharen maken een buitengewoon naar geluid van krijsend en knappend metaal. Op een aanpalende site omschreef Ot het slopen van een hoogspanningsmast als eens als iets dat dezelfde emotie draagt als het kappen van een trotse, grote boom. Treffender kan het niet gezegd worden...
Hoogeveen-Veenoord 35.jpg
Averij aan een van de scharen
Hoogeveen-Veenoord 35.jpg (116.93 KiB) 7654 keer bekeken
Toch gaf mast 75 zich niet gewonnen zonder een laatste slag. Een stuk metaal bleef in een van de olieslangen van een van de scharen hangen en beschadigde die blijkbaar, waarna noodgedwongen een van de twee kranen moest stoppen met knippen. Ik mag het niet zeggen, maar...
Hoogeveen-Veenoord 41.jpg
Laatste ijzertjes
Hoogeveen-Veenoord 41.jpg (132.55 KiB) 7654 keer bekeken
Na het noodzakelijk kwaad (je ogen niet sluiten voor het einde der dingen) was het tijd om te vertrekken. Nog eenmaal een blik oostwaarts - een foto die vanaf morgen nooit meer opnieuw gemaakt zal kunnen worden.
Hoogeveen-Veenoord 38.jpg
Laatste foto ooit van dit uitzicht
Hoogeveen-Veenoord 38.jpg (81.56 KiB) 7654 keer bekeken
Want hier staat positie 76, op deze foto in het zicht vanuit het raam van de boerderij. De rijplaten liggen er al, de puincontainer ontbreekt nog, maar morgen is hij weg.
Hij zal zeker gemist worden.
Hoogeveen-Veenoord 43.jpg
Positie 76 vanuit het raam
Hoogeveen-Veenoord 43.jpg (139.07 KiB) 7654 keer bekeken
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie