Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Mark » 04 mei 2013 09:08

Bedankt voor je foto's Hans, een afbeelding zegt toch altijd meer dan 1000 woorden.

Die omlegging is alles behalve charmant te noemen maar waarschijnlijk wel functioneel. Het zal ongetwijfeld het nodige rekenwerk hebben gekost om te bepalen of dit niet te belastend is voor de constructie. Wel leuk dat dat oud Twentse mastje nog kan blijven functioneren. Goed recyclen .

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door bas380 » 04 mei 2013 19:49

beetje aparte constructie bij mast 98, mooi is anders en het maakt in 3d maken ook niet makkelijker op.

nederland heeft zo te zien 1 bijzondere mast minder (aftakking bij zwinderen) in ruil voor twee nieuwe bijzondere masten.
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2681
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Tom » 04 mei 2013 21:02

Mooie reportage Hans, het is nu wel duidelijk wat er gebeurt.

De Twentse mast houdt zich fier overeind op de trekbelasting straks door de aanzienlijke verzwaring zo te zien.
Beetje raar van die "rok" aan de voorzijde van het broekstuk: was het nou echt niet mogelijk om gewoon een tweede stijgpunt te maken?

Aan de brede traverse te zien die het zuidelijke circuit draag, hebben ze wel de mogelijkheid willen houden om een volledige onderbreking te maken '" inlussen"?. Misschien dat ze daarom hebben afgezien van het wijzigen van de noordelijke traverse. En van een tweede stijgpunt.

Ik blijf me verbazen over de keuze voor grondkabels: het is alsof het absoluut ongeoorloofd is om nieuwe bovengrondse lijnen aan te leggen. Met een tweede hulpportaal of mast was het zo mogelijk geweest om bovengronds de lijnen te verbinden. Deze oplossing komt toch wat gekunsteld over, met het abrubt eindigen van de oude aftaklijn juist voor de verbinding met de combilijn.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3831
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Hans » 17 mei 2013 09:53

TomBorger schreef:was het nou echt niet mogelijk om gewoon een tweede stijgpunt te maken?
Vast wel, maar dit zal goedkoper zijn geweest. Voordeel is dat we er weer een unieke mast bij hebben, maar een nadeel is dat ik me sterk afvraag of de aankoppeling eergisteren überhaupt wel gelukt is.

Waarom? Dat zal ik vanavond eens toelichten, want eerst is het tijd om een nieuwe blik in de praktijk te gaan werpen. Opnieuw kom ik er zometeen vlak langsheen gereden op weg naar Holsloot (Even in Wipstrik langsgaan komt pas tijdens de housewarming, Ot) en dan ben ik van plan om ook de aftak bij Zwinderen meteen maar eens mee te pakken. Maar er waren wat mogelijke problemen bij het aansluiten op het aftaktafeltje die wel eens kritisch konden zijn geworden...
Tom schreef:Aan de brede traverse te zien die het zuidelijke circuit draag, hebben ze wel de mogelijkheid willen houden om een volledige onderbreking te maken '" inlussen"?. Misschien dat ze daarom hebben afgezien van het wijzigen van de noordelijke traverse. En van een tweede stijgpunt.
Daar lijkt het wel op, maar vooralsnog speelt het capaciteitsprobleem ze dan parten. Juist daarom heerst er bij mij de vrees dat op de langere termijn de gehele aftak zal worden verkabeld met geleiders die een transportvermogen verdragen dat gelijk is aan de meelifters onder Zwolle-Meeden.
Tom schreef:Ik blijf me verbazen over de keuze voor grondkabels: het is alsof het absoluut ongeoorloofd is om nieuwe bovengrondse lijnen aan te leggen.
Het kan nog erger dan dit: wist je dat er plannen zijn voor het aansluiten van het nieuwe 380/150 kV-station Breukelen-zuid door middel van een grondkabel? De splitsingsmast met vier niveaus die reeds is gebouwd zou dan nutteloos worden en het ontwerp zou herzien moeten worden om als eindmast te kunnen dienen - voor een grondkabel van amper 150 meter lengte.

In een rapport op AgentschapNL (bij leesbehoefte zoek ik hem weer op) wordt een berekening gemaakt van de kosten en gunstige/ongunstige eigenschappen van een luchtlijntje ten opzichte van een grondkabel. Vooralsnog wint de luchtlijn met overmacht, dus de aansluiting zal terzijnertijd waarschijnlijk gewoon met een oldskool luchtlijn gemaakt worden. Maar überhaupt het feit dát men de optie voor een grondkabel onderzoekt voor een dergelijk kort stukje is op zichzelf al een bizarre gang van zaken.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3831
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Hans » 18 mei 2013 23:19

Dus. Gistermiddag opnieuw eens langsgeweest bij mast 97. (En niet 98 zoals ik eerder schreef, maar daar komen we dadelijk nog op.) Waarom dan pas vandaag verslag daarvan? Nouja - Hans heeft het ook druk met andere dingen dan alleen hoogspanning. Gelukkig maar.

Afbeelding

Er waren op het moment mensen bezig op de locatie, maar ze zaten met zijn allen in de schaftkeet grote boterhammen weg te werken. Een buitenkansje.
Ik heb mijn gezicht eens om de deur gestoken (klop klop) en me vervolgens vergaapt aan de prachtige bouwtekeningen die aan de muur van de schaftkeet waren opgehangen. Dat was beduidend ander spul dan wat ik zelf getekend had, namelijk enkele tekeningen in perspectief! Uiteraard heb ik de tekeningen niet gefotografeerd. Dat zou wel erg onbeschaamd zijn met al die mensen ervoor en het zou een hoop gecensureer opleveren i.v.m. de handhaving van het portretrecht hier.

Buiten zag de situatie er zo uit. Alles is inmiddels bijna klaar.

Afbeelding

Het leuke aan een gesprek met een paar beroepsen is dat ze heel veel dingen zomaar tussen neus en lippen door weten te vertellen waar je anders nooit achter zou komen.

Een kleine greep? De balkonnetjes op de traversetoppen aan de oostzijde van de 380 kV-ring worden door de insiders 'preekstoelen' genoemd.
Niemand van de mensen in de schaftkeet had echt iets met wintracks. En het ontwerp van Zwolle-Meeden (en Meeden-Eemshaven) komt uit Canada. Wie had dat gedacht?

Afbeelding

Na nog wat gebabbel kwam de aap uit de mouw. Later die middag zou de aftak onder spanning worden gebracht maar eerst moesten die boterhammen op, inclusief monumentaal geburp dat over de halve bouwplaats gegalmd moet hebben. Eh, juist ja. De frisse lucht maar snel in om eens om een en ander heen te lopen.

Afbeelding

Wat meteen opvalt is dat de geleiders naar de aftak van het gele circuit beduidend dunner zijn dan de ezemplaren die vanaf het oranje circuit naar beneden komen.

Afbeelding

Voor de duidelijkheid, dat was beslist niet zo toen ik er twee weken terug kwam. De geleiders die er toen hingen (gereed om t.z.t. bevestigd te worden) waren gewoon van dezelfde dikte als die van het af te takken circuit zelf. Hier het bewijs van twee weken terug:

Afbeelding

En nog meer bewijs is hogerop in dit topic te vinden.

Volgens de landeigenaar die ik de vorige keer sprak was er een mogelijk voorzien probleem met deze dikke geleiders omdat de ijle kunststof-isolators op het opstijgpunt (die staande dingen) de zijwaartse kracht van deze zware draden mogelijk niet zouden kunnen verdragen.
En dat blijkt dus te kloppen, zo bewijzen de dunnere draden nu.

Afbeelding

Let op de kunststof-isolators die de draden opvangen. Hierboven zie je er eentje zichtbaar kromtrekken en dit is dus met de dikke draden, twee weken geleden. Vergelijk dat eens met wat we hieronder zien.

Afbeelding

Het leuke is dat de heren in de schaftkeet ontkenden dat ze iets hadden veranderd toen ik dat opmerkte. Maar we hebben het bewijs toch echt op de foto staan. Blijkbaar ligt een en ander een beetje gevoelig. In ieder geval, dit gegeven leverde de nodige hilariteit op bij ondergetekende en de landeigenaar die ik net als twee weken terug ook deze keer weer tegenkwam in het veld.

Hij wees me er ook op dat ik eerder in dit topic meerdere keren 'mast 98' heb gebruikt terwijl het toch echt mast 97 betreft. Hoewel we in Twente hebben gezien dat ook de waarschuwingsborden kunnen liegen over het mastnummer, zal ik deze keer ruiterlijk mijn fout moeten erkennen. Bij dezen: oeps.

Afbeelding

Toen ik dus opnieuw met de grondeigenaar stond te praten waren de heren constructielieden blijkbaar net klaar met de boterhammen. Blijkbaar was het werk dat er vandaag nog restte te vinden bij het oude verzwaarde IJsselmij-hoekmastje. Jeweetwel, 200 meter verderop. En kijk ze gaan, met de auto's daarnaartoe! 200 meter lopen was blijkbaar te ver. Hoezo decadent?

Overigens hadden de werklieden netjes de vraag beantwoord die ik had gesteld over het "verboden lijken van luchtlijnen" zoals Tom het verwoord had. Dat bleek echter toch niet de reden van het korte stukje grondkabel te zijn.
De meeliftende circuits onder Zwolle-Meeden zijn op 270 MVA berekend. De geleiders die daarvoor nodig zijn wegen zo veel dat het hoekmastje dat niet zou verdragen. Omdat de aftakking uiteindelijk als inlussing bedoeld is (zie lagerop) zijn er geleiders nodig die eenzelfde vermogen aan moeten kunnen. Daardoor was het dus blijkbaar geen optie om een extra portaal te plaatsen onder de verbinding om daarmee de zware geleiders bovengronds te houden, waaruit op zijn beurt weer blijkt dat men in 1995 niet uit was gegaan van een inlussing óf niet van 270 MVA-meelifters.

En zo loopt alles altijd toch net weer anders als hoe het ooit voorzien was. Het is ook net het echte leven.

Afbeelding

Het plan was als volgt. Later die middag zou de nieuwe aftak onder spanning worden gebracht (hopelijk met een knalletje en wat rook bij slechte contacten), waarna de andere aftak (de reeds eerder gemaakte aftak op het oranje circuit) opnieuw zou worden afgeschakeld en daarmee het hele oranje circuit HSW-OMD-VO. Dat moest gebeuren om de blunder met de te krap gelegde bocht in de grondkabel onder handen te kunnen nemen, zie hogerop in dit topic.

Op langere termijn worden beide circuits weer onder spanning gebracht, waarna de aftak bij Nieuwlande eraf wordt gezaagd. Veenoord-Hoogeveen zal daarna parallel worden geschakeld en zijn redundantie verliezen. Het buite gebruik gestelde lijndeel dat vanaf Zwinderen aftakt zal tussen dan en 2016 op een schappelijk moment worden afgebroken.

Het portaaltje is daarmee in zijn lot bezegeld, net als de Veenoordse kattenkopjes.

Afbeelding

Ook tussen nu en ruwweg 2016 (afhenkelijk van de vergunningsprocedures) zal er een grondkabel verschijnen vanaf Hardenberg naar Coevorden. Wanneer die kabel er ligt en onder spanning is gebracht, zal de bovengrondse lijn naar Coevorden opnieuw spanningsloos gemaakt worden. Daarna wordt deze opgewaardeerd tot 270 MVA, zoals de meelifers onder ZL-MEE ook zijn. Het interessante is dat het niet de bedoeling is om deze aftak bij de opwaardering door een grondkabel te vervangen. Nee, men wil de bestaande IJsselmij-donaumastjes verzwaren en de geleiders ook. Dat gaat technisch dus zeer interessant worden, want 270 MVA over Duits-type IJsselmij-donaumastjes vervoeren is niet eerder gedaan.

En wanneer ook dat eenmaal gebeurd is, pas dan zal het oranje circuit vanaf Ommen (op de brede traverse) middels de 'harde knip' worden doorgezaagd waarna Coevorden in een echte inlussing verandert. De bizarre aftak vanaf het gele circuit zal dan botweg weer verwijderd worden en vanaf dat moment is de eindsituatie bereikt.
Daarmee is de verklaring voor alles wat we zien nu rond: de dunnere geleiders op de tijdelijke aftak vanaf geel, de positie van het opstijgpunt (aan de zuidkant, onder oranje), de nu nog ongebruikte dikke traverse en de reden waarom er een kort stukje grondkabel is gebruikt.

Hoog tijd om in te pakken en nog even naar Zwinderen te rijden, om te kijken wat er met de oude aftak gebeurd is. Dat bleek gelukkig bijzonder weinig.

Afbeelding

Alles hangt er nog zo bij als al het geval is sinds tientallen jaren. Logisch eigenlijk, maar ik had niet raar opgekeken van een aardingsdraadje of een ander teken dat er werk op handen is.
Nuja, gelukkig maar. Nog net op tijd om deze aftak nog één keer vastgelegd te hebben voordat deze verwijderd zal worden in afwachting van sloop van de rest van het lijndeel.

Over een week ofzo nog maar eens kijken bij een en ander, en dan voor de verandering een keer een dag met mooi weer opzoeken. Want de (tijdelijk) meest rare mast van Zwolle-Meeden moet toch tenminste een keer worden bijgezet in het rariteitenkabinet op de main site.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Peter » 18 mei 2013 23:57

Schitterende reportage Hans! Leuk dat je ook met een aantal beroeps mensen hebt kunnen spreken, dan kom je inderdaad interessante dingen te weten. Nooit geweten dat de railings van de oostring masten "preekstoelen" worden genoemd door de insiders Misschien zijn dit soort namen leuk voor op de jargon pagina of een aparte pagina met bijnamen zoals bijvoorbeeld ook de "mammoetlijn".

Nu is het voor mij ook duidelijk hoe de situatie bij mast 97 is. Inderdaad een logisch verhaal dat men de grondkabels gelijk al voorbereid op 270 MVA al ziet het oude hoekmastje er al verzwaard uit. Goed nieuws ook dat de Duits type donaumastjes tussen mast 97 en Coevorden blijven staan en tzt opgewaardeerd worden. Ik denk dat de masten op dezelfde manier worden verzwaard als de 220kV masten tussen Hessenweg en Hoogeveen. Gelukkig blijft de lijn tussen Hoogeveen en Veenoord ook bestaan dus het verlies aan luchtlijnen is minimaal. Het stukje tussen mast 97 en Zwinderen zal dan wel samen met de laatste bokjes worden afgebroken.

Als er tussen Hardenberg en Coevorden een grondkabel komt is redundantie tussen Hoogeveen en Veenoord inderdaad overbodig geworden en samen met de parallelschakeling ontstaat er een robuust 110kV grid in het noordelijk deel van Overijssel en het zuidelijk deel van Drenthe

de knip
150 kV
Berichten: 167
Lid geworden op: 10 apr 2013 13:51
Dichtstbijzijnde trafo: Emmeloord 110kV

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door de knip » 26 mei 2013 23:13

Hans:Was een tijdje niet op de site geweest.
Perfect gedocumenteerd. Klasse!
Ik ga over een week een kijkje nemen.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2681
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Tom » 27 mei 2013 19:53

Heel mooie reportage en het heeft nuttige informatie opgeleverd. Dan daarvoor.
Ja, prettig om te lezen dat de dennenboommasten blijven staan, maar ik ben bang dat het later wel op een manier zal zijn die afbreuk zal doen aan het uiterlijk van de masten. Als er maar geen hekjes op komen en ook tegen een v-ophanging zeg ik: liever niet .
Dat kromstaande isolatortje vond ik er de vorige keren ook al erg zielig erbij staan. Met alle respect voor de ontwerpers, maar een klein beetje knullig dat ze dat niet hebben voorzien.
In 2001 zag de aansluiting bij Zwinderen er nog wat eenvoudiger uit, op bijgaande foto uit 2001 is te zien dat de huidige hekjes en andere fratsen toen nog niet nodig waren. Mooi hoe toen de verbindingskabel gewoon haaks op de doorgaande geleider van Veenoord - Hoogeveen is bevestigd.
Mast 201 Aftak Coevorden 800.jpg
Mast 201 Aftak Coevorden 800.jpg (152.35 KiB) 7330 keer bekeken
Deze hele verzwaring, is dat nou vanwege de invoering van windvermogen? Of maakt dit de komst van glastuinbouw mogelijk?

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3831
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Hans » 27 mei 2013 21:01

Klopt, vroeger zag de aftak bij Zwinderen er anders uit. Het was ooit de belichaming van een harde aftak, zo simpel als maar mogelijk was. Gelukkig hebben we op dat gebied sinds een paar jaar ook weer een nieuwe ambassadeur gekregen en wel op 380 kV-niveau bij Boxmeer.

Tuinbouw is vrij onwaarschijnlijk. In de buurt van Emmer Compascuum en Erica zijn gesubsidieerde tuinbouwgebieden verschenen die tot op heden min of meer als een flop kunnen worden opgevat. De regio is niet aantrekkelijk omdat Emmen en Coevorden ver bij alles vandaan liggen: ver bij de zee vandaan, ver bij een vliegveld vandaan en ver bij de gevestigde bloemenindustrie vandaan. Tot zover ik weet is Coevorden (helaas ook mijn gemeente) op dit gebied niets van plan. Wat wel mogelijk is, is een uitbreiding van het industrieterrein Europark en uitbreiding van de 40 MW-vuilverbrander.

Windvermogen ligt heel anders. We zien hier ook in het KCP-11 een aanwijzing voor. Het zoekgebied voor windmolens is enorm en het kleine inwonertal (lees: het aantal potentiële klagers) kan hier simpelweg niet genoeg tegenwicht bieden om een en ander tegen te houden, dus ze komen er. Oostermoer en De Monden kunnen bij Veendam op Zwolle-Meeden gehangen worden, maar windparken ten zuidoosten van Emmen zullen op Veenoord gehangen worden. Immers, waarom zou men anders in een regio van onstuitbare krimp het net opeens zesvoudig verzwaard hebben?
laagvliegroute.JPG
Globale ligging van een deel van de laagvliegroute
laagvliegroute.JPG (96.67 KiB) 7311 keer bekeken
Vanwege een laagvliegroute van Defensie (iets dat ooit ook al een rol speelde in het tracé van de hoge masten van Zwolle-Meeden) is de strook in de witte rechthoek op de afbeelding verboden gebied om turbines in te zetten. Ten noordwesten ervan is het landschap te versnipperd en te waardevol, dus alleen ten zuidoosten kunnen er molens komen. We zien vanaf Klazienaveen tot aan Dedemsvaart een groot zoekgebied verschijnen, waarnaartoe redelijk goede aansluitmogelijkheden zijn door Zwolle-Meeden (110 kV 270 MVA) te combineren met grondkabels tussen Coevorden, Hardenberg en Ommen, en eventueel uitgebreid vanaf Coevorden naar Veenoord of Klazienaveen. Er verschijnt dan een redundante ringstructuur op 110 kV-niveau die met elke nieuwe grondkabel van aftak naar aftak een nieuwe ring krijgt.
Dit betekent dat de overkruising bij Slagharen voorlopig nog buiten schot blijft omdat daar nog geen plannen voor grote windparken zijn, maar mogelijk op de lange termijn loopt deze ook gevaar.

Tot zover enkele gedachten over wat ik denk dat er te gebeuren kan staan. Aan deze uitspraak kunnen geen rechten worden ontleend. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3831
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Hans » 07 jun 2013 22:22

Inmiddels is het opeens een aantal dagen droog (What the.. , dat zijn we niet meer gewend) en aangezien we vanwege het 3D-project én persoonlijke interesse toch verlegen zaten om wat nieuw materiaal van de kersen op de ZL-MEE-taart, werd het vandaag tijd voor een stel nieuwe foto's.
De andere aparte mastfoto's zet ik in een ander topic. Maar aangezien mast 97 hier zo onderhand zijn eigen hotline heeft gaan de foto's daarvan gewoon hieronder in het lopende topic.

Omdat het gras gemaaid was heb ik mijn kans schoon gezien om stiekem even het weiland van de eerder genoemde landeigenaar te betreden. Aangezien ik weet dat die ook wel eens kijkt hoop ik op enige genade te mogen rekenen. Hopelijk heb ik de bodemstructuur met mijn maatje 47 niet teveel naar de knoppen geholpen.

Vanaf het noorden, uit het weiland, ziet het er dan zo uit:

Afbeelding

Vanaf het zuiden (naast het andere opstijgpunt) is dit het uitzicht. Aangezien daar geen gras maar aardappels stonden en de rijplaten er deels nog lagen ben ik hier niet van het pad afgegaan.

Afbeelding

Inmiddels is de ombouw vrijwel klaar, op het hek na. Het ziet er met een blauwe lucht veel beter uit dan de grauwe foto op de voorpagina. Misschien dat ik hem wel omwissel, al geeft dat een heel andere invulling aan het begrip wisselmast.

Afbeelding

Hier nogmaals de oude IJsselmij-mast, nu verbouwd tot opstijgpunt. We zien dat de verbinding naar Hoogeveen-Veenoord inmiddels is doorgeknipt zodat dat gedeelte van de aftak werkelijk spanningsloos is.

Afbeelding

Afbeelding

We zien ook dat de rij IJsselmij-Duitstype donaumasten op deze foto recht achter elkaar staat, terwijl de oude IJsselmijmast uit Twente op de foto iets naar rechts staat, net buiten de rij dus. Een subtiele knik die op de netkaart niet eens was ingetekend.

Afbeelding

Kijken we nog wat lager, dan zien we dit:

Afbeelding

...ja, daar gaat die grondkabel dus langs? Alles wijst erop, hoewel er ook een tijdelijke dam kan hebben gelegen. Dat zou ik even na moeten zoeken. Maar het lijkt erop dat de grondkabel een redelijk rare knik maakt tussen beide opstijgpunten in. De rechte lijk als kortste verbinding tussen twee punten wordt niet volledig gevolgd.

Afbeelding

Detail van de aftak en de tijdelijke tweede aftak. Let nogmaals op de dunnere draden.
Hieronder een derde overzichtsfoto, nu pal vanuit het westen vanaf het zandweggetje, om het beeld met aanzichten compleet te maken. Voor de mensen van het 3D-project: eat your heart out.

Afbeelding

Afbeelding

Deze keer (de derde keer bij nummer 97) ben ik de landeigenaar niet tegengekomen. Waarschijnlijk had die het op zo'n mooie dag als dit druk genoeg met het gebruikelijke boerenwerk, zo normaal als het ooit is geweest ondanks dit horrorvoorjaar. En was was het lekker om daar in het veld de geur van hooi, mest, stof, diesel en grond te ruiken! Wat hebben we het gemist in de afgelopen maand, of in ieder geval zij van boerenafkomst zoals ik.

Wel joeg er nog een busje van een particuliere beveiliger langs de geparkeerde chasemobiel heen, waarna die omkeerde, vermoedelijk mijn kenteken wilde noteren, daarna de magneetplaten met de tekst 'HOOGSPANNINGSNET.COM - Alles over hoogspanning op het net' las, zich het hoofd schudde, zag dat het gevaar geweken was en daarna weer het gas intrapte. Tsja.

Nu had ik een redelijk programma af te werken (kriscross op en neer tussen Weerdinge, Emmen, Zwinderen, Holsloot en allerlei vrouwenfietsclubs ontwijkend ), dus het was tijd om er weer vandoor te gaan, op naar mast 116 zoals we in een ander topic zullen zien. Maar niet voordat er nog twee dingen opgemerkt moeten worden. Ten eerste aan nummertje 96:

Afbeelding

Hee - die had toch vroegâh afspanophanging en bretels aan de 110 kV-meelifters?
Volgens de landeigenaar zouden ze dat terzijnertijd veranderen in een normale ophanging om de weerstand te verlagen en inderdaad lijkt dat inmiddels gebeurd te zijn.

En tenslotte.. tsja, waar gehakt wordt vallen gabbers- [/jaren-90-modus]
Ho Hans, niet zoveel koffie meer doen op de late avond.

Waar gehakt wordt vallen spaanders. Hier een blik op het werkloos geraakte eerste deel van de aftak. Ik weet niet of er al een en ander is doorgezaagd slash doorverbonden bij de aftak in Zwinderen, maar als dat niet zo is dan is het zuidelijke circuit van Hoogeveen-Veenoord dus tijdelijk spanningsloos.

Afbeelding

Zo hee, dat gras lijkt wel gephotoshopt, zo fel van kleur. Toch is er niets met de foto gebeurd behalve comprimeren. Hoewel ik mijn ouwe Nikon er wel eens van verdenk aan hetzelfde kwaaltje te lijden als ikzelf ook: problemen met rood en groen zien.

Anyway: afschakeling van een circuit van Veenoord-Hoogeveen en/of de inlussing van Coevorden. Dat zou tot en met 2009 volstrekt ondenkbaar zijn geweest - Hoogeveen-Veenoord heeft enige tijd de eer gehad de meest overbelaste verbinding van Nederland te zijn geweest. Geen wonder ook met slechts 65 MVA capaciteit.
Maar sinds het gereedkomen van de 110 kV-meelifters onder Zwolle-Meeden (270 MVA) en de aftak in Holsloot, heeft de oude verbinding zijn onmisbare status moeten inleveren. Op de lange termijn wordt de redundantie verwijderd zodat Veenoord-Hoogeveen een "enkelcircuitsverbinding" van 130 MVA wordt, maar vooralsnog is de druk reeds van de ketel en heeft men de tijd om bij Zwinderen, Veenoord en Hoogeveen een en ander om te bouwen.

We houden het gewoon in de gaten, want men is nog niet helemaal klaar met deze reconstructie.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie