Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Tom » 10 apr 2016 21:09

Afgelopen zaterdag heb ik een hele mooie ronde gemaakt vanaf Geesbrug tot Wachtum en gekeken bij de stand van de werkzaamheden (van dichtbij!). Dus eerst de mooie kleine masten van Hoogeveen - Veenoord bekeken die er nog altijd staan. Dan kwamen richting Emmen de masten van Zwolle - Meeden in beeld die vergeleken met de oude masten bijzonder imposant zijn. Daarna heb ik de verstevigingen bekeken die ze maken aan de aftak naar Coevorden. Gelukkig was ik nog op tijd om de masten met de oorspronkelijke isolatoren en kabels te kunnen zien. Hier alvast een teaser, ik moet eerst nog een hele bulk foto's bewerken .
DSCF4302-b2.jpg
DSCF4302-b2.jpg (393.29 KiB) 6378 keer bekeken

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Hans » 10 apr 2016 21:26

Ah, een heel bekende plek. Hoe vaak ik daar in het late najaar van 1995 wel niet op mijn fietsje op de es heb rondgereden... Enfin, daar komen we volgende maand wel op terug. In ieder geval kijk ik in dat gat langs mast 107 bijna exact tegen het dak van onze boerderij aan. We hadden bijna een kop koffie kunnen doen, ik was zaterdag gewoon in Holsloot - zij het niet dat er natuurlijk gewoon gewerkt moest worden gisteren. Mooi weer in het voorjaar betekent voor de agrariërs zelden recreatietijd.

Mooi dat je de zaak nog hebt weten vast te leggen, hoewel er gelukkig tussen Coevorden en Veenhuizen niet meer iets unieks verloren gaat. Voor dit onderdeel van de hele verzwaring komen we er betrekkelijk goed mee weg.
Volgende week kom ik er zelf hopelijk ook nog, opnieuw vanwege een reden die met hetgeen van volgende maand te maken heeft. In dat geval was ook bij mij het fototoestel mee gegaan zodat er in ieder geval überhaupt materiaal zou zijn gemaakt, maar de kwaliteit van jouw foto's is zonder twijfel een stuk beter. We wachten het af.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Ruben » 10 apr 2016 22:21

Mooie preview Tom! Ben benieuwd naar jou reportage van deze bijzondere 110kV-lijn die toch wat historie heeft!

Altijd als ik met de auto over de A37 reed kwamen inderdaad bij Zwinderen de kleine mastjes in beeld, maar ook de machtige masten naar Meeden kwamen dan ook in beeld. Toen ik in september nog gauw op en neer naar Ter Apel was gereden, was het weer genieten om deze masten te zien!

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Tom » 12 apr 2016 22:25

Ok, als ik dat geweten had Hans dan was ik misschien wel even komen kijken. Misschien toch eens telefoonnummers uitwisselen. Ik zag inderdaad heel veel boeren aan het werk met de gierkar en andere dingen. Leuk dat je het daar de Es noemt, het is inderdaad een beetje glooiend. Wat een grote mast is 105 trouwens, niet verkeerd om op uit te kijken. Terug naar het begin van deze reportage. Ik kwam vanuit de richting Slagharen en reed richting Noodscheschut om vanaf daar tot aan Wachtum de 110 kV-lijn vast te leggen. Daarna zou ik afbuigen naar Coevorden om bij de aftak te kijken. Bij me had ik een heel aantal lenzen, van groothoek tot tele. Onder andere met een nieuwe telezoomlens, de 50-140/2,8 die haarscherpe foto's levert en dus zeer tevreden over ben. Alleen het bereik had nog wel wat langer gemogen. Wel even doorklikken voor minder blokkerige foto's.
AfbeeldingMast 65 Zwolle - Meeden by tomborger, on Flickr
Onderweg bij Schuinesloot passeerde ik Zwolle - Meeden die natuurlijk altijd vraagt om een foto. In vooraanzicht zie je hoe breed de mast is.
AfbeeldingMast 16 Hoogeveen - Veenoord by tomborger, on Flickr
Bij Noordscheschut loopt de lijn opmerkelijk weggestopt door het landschap. Het zijn natuurlijk ook maar kleine mastjes. Hier zie je nog dat de wolken niet helemaal dichtlopen, dat zou later op de dag wel veranderen zoals zo vaak als de lucht te vochtig is. Deze keer heb ik vanwege de oude masten afwijkend kleurprofiel toegepast, dat er minder "digitaal" uit ziet, ik hoop dat jullie het ook mooi vinden.
AfbeeldingMast 18 Hoogeveen - Veenoord by tomborger, on Flickr
De Vaart wordt met twee verhoogde masten gekruist. De westelijke mast heeft een wel heel zware gsm-antenne met zwarte bekabeling.
AfbeeldingMast 27 Hoogeveen - Veenoord by tomborger, on Flickr
Vervolgens loopt de lijn verder in strak oostelijke richting.
AfbeeldingMast 36 Hoogeveen - Veenoord by tomborger, on Flickr
Met de tele kun je de masten lekker onvervormd in beeld brengen. Dit zijn mast 36 en 35. De twee circuits hebben verschillende isolatorkettingen.
DSCF4248-b1.jpg
DSCF4248-b1.jpg (104.48 KiB) 6320 keer bekeken
Deze borden kwam ik veel tegen. Waarschijnlijk hangen de kabels naar huidige maatstaven te laag. Maar vanwege de onzekere toekomst is het (gelukkig) van strakker spannen of verhogen nog niet gekomen. Je kan hier dus nog de oorspronkelijke zeeg bewonderen. Lekker laag.
Laatst gewijzigd door Tom op 12 apr 2016 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Tom » 12 apr 2016 22:31

AfbeeldingMast 45 Hoogeveen - Veenoord by tomborger, on Flickr
Wat verderop is deze eenzame afspanmast te vinden, die langs een afwateringsloot staat.
AfbeeldingMast 55 Hoogeveen - Veenoord by tomborger, on Flickr
Dan komen we bij de voormalige aftakkingsmast naar Coevorden. De eindmast staat er nog wel. De mast in de doorgaande lijn heeft een nogal grote uitbouw gekregen die echter slechts kortdurend dienst heeft gedaan.
AfbeeldingMast 61 Hoogeveen - Veenoord by tomborger, on Flickr
Dan komen de grote masten van 380 kV-lijn Zwolle - Meeden weer in beeld.
AfbeeldingMast 65 Hoogeveen - Veenoord by tomborger, on Flickr
Hier zie je op de achtergrond mast 105 t/m 108 staan. Het kan aan mij liggen, maar van mast 105 heb ik de indruk dat die een beetje scheef staat. Ook visueel was dat op te merken.
AfbeeldingMast 104 Zwolle - Meeden by tomborger, on Flickr
Mast 104 van Zwolle - Meeden draagt de kabels over de A37 en de 110 kV-lijn. Het portaal van de 110 kV-lijn op de achtergrond is zo te zien wel speciaal (deels) verhoogd vanwege de nieuwe voorschriften.
AfbeeldingA37 met 110 kV-lijn by tomborger, on Flickr
De A37 wordt gepasseerd met een verhoogde mast, echter met een "dennenboom"toren. Deze verhoging is nog betrekkelijk recent, eind jaren negentig denk ik. Bij de bouw van Zwolle - Meeden was de verhoogde mast er nog niet. Ook bij de N34 bij knooppunt Holsloot staat zo'n mast. Daarvoor stond er een extra standaard-model mast bij het talud van de weg om de vrije hoogte te garanderen.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3409
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Peter » 12 apr 2016 23:47

Mooie reportage van deze met sloop bedreigde hoogspanningslijn. Je had zo te zien nog redelijk geluk met het weer maar er ontstond inderdaad vrij veel stapelbewolking, al is dat voor hoogspanningsfotografie niet zo hinderlijk als voor treinenfotografie.

Ook al vind ik deze masten wat "primitiever" ogen dan de ET-masten van IJsselmij, het is helaas wel een uniek masttype dat gaat verdwijnen De verhogingen bij de A37 en N34 doen dan wel weer heel erg denken aan de IJsselmij masten van het Duitse type. Vergeleken bij de reuzen van Zwolle - Meeden vallen de 110kV mastjes al gauw in het niet... Wel eigenaardig dat Zl-Mee mast 105 iets scheef lijkt te staan

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Ruben » 13 apr 2016 09:31

Mooie reportage van deze toch bijzondere lijn!

Heb deze mastjes altijd wel gemogen, zie zien er zo vriendelijk uit. Ze hebben zowel kenmerken van de IJsselcentrale als het EGD vind ik zelf.

Zelf vind ik de combinatie samen met Zwolle-Meeden eigenlijk niet slecht staan, zoals je ook hebt in Gelderland met de Oostringmasten en de PGEM-denneboommasten. De verhogingen bij de A37 en N34 zijn echt typisch IJC, met de toren van de denneboommasten. Inderdaad wat Peter al zegt, dat mast 105 ook al een beetje krom aan het trekken is...

Overigens ben ik voor het laatst een bijzondere foto tegen gekomen van dit lijntje waar iedereen van op gaat kijken.
65570_949317931763102_2818515137452031233_n.jpg
65570_949317931763102_2818515137452031233_n.jpg (69.83 KiB) 6294 keer bekeken
Een krantenknipsel met het hoofddoel dat station Hoogeveen werd aangelegd. Duidelijk is mast 1 te zien naar Veenoord, nog in de oorspronkelijke staat! Ook zijn de ET-masten naar Gasselte zichtbaar!

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Tom » 13 apr 2016 10:46

Mooie vondst Ruben, we hadden natuurlijk hier al ooit eens een foto gezien van de eerste masten in het vervolg van Zwolle - Hoogeveen naar Gasselte, maar niet een foto met de twee eindmasten aan de oostkant van het station. Wat wel opvallend is dat er in tegenstelling tot de eindmast in de lijn vanuit Zwolle geen sprake is van het verlaagde type. Heb je ook een datering en de bron van dit krantenknipsel?

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Hans » 13 apr 2016 10:52

TomBorger schreef:Ok, als ik dat geweten had Hans dan was ik misschien wel even komen kijken. Misschien toch eens telefoonnummers uitwisselen. Ik zag inderdaad heel veel boeren aan het werk met de gierkar en andere dingen. Leuk dat je het daar de Es noemt, het is inderdaad een beetje glooiend. Wat een grote mast is 105 trouwens, niet verkeerd om op uit te kijken.
Dat zal ongetwijfeld kloppen. Iedereen met grond in bezit was afgelopen zaterdag druk aan het werk. Wat dat betreft was de dag bij ondergetekende notoir ongeschikt geweest voor een kop koffie tussen half acht en kwart over zes. Hoewel ik heb vernomen dat je wel een ander forumlid hebt gesproken. De eh.. lijnen zijn soms vrij kort.

Het lijndeel vanaf ongeveer mast 100 tot aan mast 111 staat in het zicht. En het hele gebied bestaat uit een landschap van hoge zandkoppen (essen), lage beekdalletjes (mao) en daartussenin in cultuur gebrachte moerassen (moor). Het huidig landgebruik met akkerbouw op de zandkoppen en weides in de dalen verraadt dat nog het beste, want prominent zijn de glooiingen natuurlijk nauwelijks. Mast 105 staat inderdaad iets scheef, al is het een stuk minder dan nummer 138 (die felle HC bij 't Haantje). Dat is misschien wel de enige mast van de hele verbinding waar ik me soms zorgen over maak.

Tot nu toe zijn er in de plaatselijke sufferdjes nog geen vergunningstrajecten te zien omtrent afbraak van Hoogeveen-Veenoord. Het is nog ongewis wanneer men eraan gaat beginnen. Maar ik ben wel blij dat iemand met een fatsoenlijk fototoestel er nu een aantal foto's van heeft gemaakt nu de bomen nog kaal zijn. Met het blad eraan krijgen we nog één jaar de kans, maar als we pech hebben is het al gebeurd voordat het herfst wordt.

Of de borden met Let op - lage hoogspanningslijnen met de de flinke zeeg te maken hebben weet ik niet goed. Ze staan er sinds 2010 en 2011, ook op plekken waar Hoogeveen-Veenoord de weg helemaal niet overkruist.
2010 en 2011 waren wel de jaren waarin de 110 kV-meelifters in Zwolle-Meeden werden gemonteerd. In die tijd stonden er ook houten jukken. Ik heb het idee dat de borden eerder zijn overgebleven na die werkzaamheden, bijvoorbeeld doordat men door miscommunicatie bij de aannemers simpelweg vergeten is om ze na de werkzaamheden weer op te ruimen.
Ruben schreef: Overigens ben ik voor het laatst een bijzondere foto tegen gekomen van dit lijntje waar iedereen van op gaat kijken.
Zoals Tom al zegt, mooie vondst. Dat is de eerste foto van Hoogeveen-Veenoord met de configuratie zoals die was tussen 1950 en circa 1962 die me ooit onder ogen komt.
Mooi stukje zoekwerk. (Ik heb beide historische verenigingen van Veenoord en Hoogeveen er al eens over aangeschreven met de vraag of ze toevallig een foto hadden waarop de verbinding als bijvangst stond, maar dat leverde niets op.) Leuk dat er nu dan toch een afbeelding is opgedoken van een eindmast, nu nog op jacht naar een foto waarop de reguliere masten in hun oude vorm staan.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door ElektroThriller » 13 apr 2016 11:53

IJsselmaatschappij en EGD gekoppeld
Ik plaats een en ander hier (i.p.v. geschiedenistopic) wegens de bijdrage van Ruben.
Het station lag overigens toen niet in Zuidwolde maar in Ruinen.
Edit. Zowel het 110kV-station Hoogeveen als de lijn naar Veenoord zijn al in 1950 in gebruik genomen. (Verslag SEP 1950.) Aannemelijk is dat de vondst van Ruben uit 1950 dateert.
Schermafbeelding 2016-04-13 om 11.39.03.png
19 september 1951.
Schermafbeelding 2016-04-13 om 11.39.03.png (464.29 KiB) 6273 keer bekeken
Schermafbeelding 2016-04-13 om 12.04.41.png
Uitsnede uit Topotijdreis. Sinds 1959 is het station te zien, inclusief de 110 kV-lijn naar het oosten.
Schermafbeelding 2016-04-13 om 12.04.41.png (526.27 KiB) 6263 keer bekeken
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 13 apr 2016 14:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Plaats reactie