Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Peter » 14 dec 2013 23:46

Dat is dan snel gegaan de afgelopen twee weken! Zonder geleiders geven de masten meteen zo'n trieste aanblik, helemaal als het ook nog eens van dat donkere decemberweer is.

Als ik dit zo zie dan vrees ik het ergste voor de laatste Veenoordse bokjes. Dat kan dan ook ineens snel voorbij zijn

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3830
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Hans » 15 dec 2013 00:06

Peter schreef:Dat is dan snel gegaan de afgelopen twee weken! Zonder geleiders geven de masten meteen zo'n trieste aanblik, helemaal als het ook nog eens van dat donkere decemberweer is.

Als ik dit zo zie dan vrees ik het ergste voor de laatste Veenoordse bokjes. Dat kan dan ook ineens snel voorbij zijn
Och, praat me er allemaal niet van. Exit aftak Coevorden, exit Veenoordse bokjes, exit Hoogeveen-Veenoord... Zuidoost-Drenthe: daar waar Zwolle-Meeden meer kapot maakt dan je lief is.
De Veenoordse bokjes heb ik in elk geval virtueel veilig gesteld door een document met een mastbeeld (via De Knip, grote dank!) en een fotoserie die deze zomer gemaakt is met behulp van een kennis: 4 GB, 600 beelden, alle negen overgebleven stuks van veraf tot zeer dichtbij, in het landschap en in alle details.

Het is altijd jammer om het einde van iets mee te maken, ook al gaat het hier slechts om metaal.
Gelukkig ben ik tussen ze opgegroeid en ze hebben er allemaal voor een belangrijk deel aan bijgedragen dat we nu op deze plek (dit forum, deze site) met elkaar praten over dingen die gaan zoals ze gaan en zijn zoals ze zijn. In het kort: over de wereld van hoogspanning, onze gezamenlijke interesse.

Amen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Peter » 15 dec 2013 09:08

Mooi dat je de bokjes nog goed gedocumenteerd hebt, Hans! Als die verdwijnen zijn we wel een uniek masttype kwijt, al blijft er nog wel één exemplaar over bij Musselkanaal.

Voor mij is er eind jaren '80 in Twente met de komst van de oostring al het nodige verdwenen. Ik vond de Duits type 220kV masten naast de oude IJsselmij ET-mastjes wel wat hebben, dit is voor mij het ultieme jeugdsentiment. Maar goed, daar hebben we wel weer mooie 380kV lijnen voor in de plaats gekregen.

Hans, bij jou is dan ook al het nodige verdwenen, maar jullie hebben ook een fraaie 380kV combinatielijn in de omgeving en die zal voorlopig zeker niet verdwijnen

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Ot » 15 dec 2013 10:28

schrale troost voor wie van kleine mastjes houdt maar je het wel gelijk Peter. Er is met de oostring en zwolle-meeden-eemshaven ook wel heel wat bekijks bijgekomen, en gelukkig allemaal vakwerkmasten die er nog langer zullen staan dan wij leven zullen.
Een uitzicht zoals de friezen straks hebben met al die combi wintracks in het lege land is ons in het oosten dan maar weer mooi bespaard gebleven!

De meeste mastengekken zouden vast blij zijn wanneer dat kleine ouwe spul wordt ingeruild voor van die grote mega combimasten. maar ook mastengekken zijn niet allemaal hetzelfde. Weer zoiets waardoor dit een heel leuke hobby is maar die niet uit te leggen valt.
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Mark » 15 dec 2013 10:47

Het blijft jammer om zoiets te zien gaan. Zoals je zelf al omschrijft Hans is het minimalistische Duitse ontwerp bijzonder fraai te noemen en past het mijn inziens erg goed in het Nederlandse landschap.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Tom » 15 dec 2013 15:13

Mooi dat je de masten nog vast hebt weten te leggen Hans. Maar ik heb gemerkt dat ook al zijn er foto's, het blijft een gemis om het niet meer in het echt te kunnen zien. Voor mij geldt ook dat ik Zwolle-Meeden een erg mooie lijn vindt, maar tegelijk ten koste van interessante oude lijnen. De afbraak van Zwolle - Hoogeveen in januari 1998, maakte dat erg confronterend duidelijk. Toen een volslagen verrassing, ook al was het uitruilbeginsel toen al bekend.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1560
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Ruben » 15 dec 2013 15:30

Jemig wat zien de masten er droevig uit zonder de isolatoren en geleiders.
Die aftakmast bij Zwinderen is wel anders geworden zo mooi dat je dat hebt weten vast te leggen Hans.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

geomario
110 kV
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 mei 2012 14:48
Dichtstbijzijnde trafo: Utrecht

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door geomario » 15 dec 2013 17:09

Ik meen mij vaag te herinneren dat toen het grootste deel van de lijn Veenoord-Emmen werd afgebroken de landeigenaren de deltamastjes konden kopen voor het oud-ijzer. Zou dat hier ook het geval zijn? Lijkt me dat zo'n mast bij de oud-ijzerboer behoorlijk wat oplevert.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3830
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Hans » 11 jan 2014 21:34

geomario schreef:Lijkt me dat zo'n mast bij de oud-ijzerboer behoorlijk wat oplevert.
Dat zou ik eens aan de landeigenaar kunnen vragen die al eerder genoemd is in het topic. Zo'n Duits-typetje IJsselmij-donaumast komt wel neer op vier ton schroot. Hoewel het nog leuker is om 'm gewoon te laten staan in mijn opzicht. Briljante kerstboom, en de rest van het jaar (behalve bij onweer) een prachtplek om eens in te klimmen en de vlakte te overzien.

Wat betreft de verbinding Hoogeveen-Veenoord: een week of drie terug viel me op dat ze (ondanks de aanpassing bij Zwinderen) ter hoogte van Veenoord toch de verbinding parallel hadden geschakeld zodat hij nu als enkelcircuit dienst doet. Ook zijn de wisselmasten in alle stilte verwijderd, ik heb het ze niet eens zien doen terwijl ik er praktisch bovenop woon en vanuit het raam van de ouderlijke boerderij zelfs een voormalige wisselmast in het directe zicht had.

En afgelopen week hebben ze nog meer gedaan. Ter hoogte van Wachtum joeg ik net met Warpspeed onder de verbinding door (even wat roet uit de motor branden) toen opeens de randstaafschildering wel heel licht overkwam. Wat bleek: men had de gele en witte randstaafschildering veranderd in dubbel wit. Voor zo lang de verbinding er nog staat ziet het er dus nog redelijk uit met die blinkend witte sokken. [/coping mechanism]
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3830
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Hans » 28 mei 2014 09:39

Een half jaar later zijn er een paar kleine dingen te melden.
Vorige week was ik de kabelvelden in Veenoord aan het tellen en dan ben je natuurlijk vlakbij de plek waar een en ander gebeurd is.

Afbeelding

We zien dat de lijn vanuit Hoogeveen parallel is geschakeld op de eerste mast. Hij draagt nu witte randstaafschildering en in de mast zelf zien we wat bretels en doorverbindingen lopen. Ook hangt er een ketting isolators in een van de draden.
Vroeger was de tweede mast een wisselmast, maar die zijn allemaal verwijderd in deze verbinding. Wat resteert is een vrij saaie parallel geschakelde verbinding die zijn laatste jaren tenminste nog wel in gebruik mag slijten.
Wat er in 2016 werkelijk gebeuren gaat weet niemand. Als het te realiseren windvermogen in Coevorden uit de hand loopt (gerede kans op vanwege recente anti-ontwikkelingen in Emmen), dan is elke MVA capaciteit die nog beschikbaar is natuurlijk van harte welkom. We weten het eenvoudig weg nog niet.

Oostelijk zien we wat anders. Drie jaar na hun buitendienststelling staan de negen resterende Veenoordse bokjes er nog steeds bekabeld en wel bij. Geen hond valt het op dat ze niet meer in gebruik zijn... nouja, totdat je aan het andere uiteinde bij de voormalige aftak Luksham komt. Daar houdt de lijn zomaar op.

Dan de aftak Coevorden. Dit was van de winter vlak voor kerst het beeld:

Afbeelding

De e draden waren er al uitgehaald en de verwachting was dat de resterende zeven Duits-type IJsselmijtjes nog voor de jaarwisseling verdwenen zouden zijn.
Dat blijk ik deerlijk mis gehad te hebben. Eéntje is gesloopt, maar de andere zeven staan tot op de dag van vandaag werkloos in het veld, zonder kabels en zonder isolators. Er wordt blijkbaar geen haast gemaakt met de sloop. Omdat we momenteel in het agrarisch seizoen zitten, kan het best zijn dat ze nog langer blijven staan.

En daar is eergisteren nog een extra reden bijgekomen. Maandag is er een waterbom afgegaan in het zuiden van Drenthe.

Afbeelding

Maak nou wat. Precies een maand geleden viel er in de regio ook al meer dan 60 mm uit één bui en nu is het opnieuw gebeurd, maar in een nog groter gebied. Wie denkt dat de boeren nu nog op het land kunnen wezen... ja, met een bootje.

Dat geldt ook voor zware machines die nodig zijn om een hoogspanningsmast uit te graven. Zelfs met stalen rijplaten onder de rupsbanden is er op dit moment geen beginnen aan. Alles zouden ze vernielen en de moddersporen maken het hele veld onklaar voor geruime tijd. Met andere woorden: de landeigenaren passen wel op. Een oude mast is beduidend minder lastig op grasland dan een rij moddersporen en een vernielde bodemstructuur door graafmachines, rupsbandsporen en allerlei gewroet.

Wie ze onttakeld en wel wil bekijken (of even aan de boer wil vragen of hij er een keertje in mag klimmen), die heeft dus nog een kans de komende tijd. Misschien gewoon open kaart spelen en dat inderdaad eens vragen aan de landeigenaren, dat scheelt weer een drone huren voor een paar luchtfoto's.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie