Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden
Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden
Mooie fotoreportage Hans! Er zijn nu in ieder geval genoeg foto's beschikbaar om een 3D versie van mast 97 te maken Ik meende inderdaad ook gezien te hebben dat de 110kV circuits van mast 96 afgespannen waren maar dat blijkt dus inderdaad aangepast te zijn. Kan ik straks dus gewoon mast 109, 110, 111 of 112 kopiëren en daar plaatsen
Ik ben benieuwd hoe het t.z.t. verder gaat met de reconstructie
Ik ben benieuwd hoe het t.z.t. verder gaat met de reconstructie
Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden
Op Emmen.nu en Coevordenhuisaanhuis.nl las ik het volgende:
Coevorden/Emmen - Nutsbedrijf TenneT gaat een nieuwe ondergrondse kabelverbinding aanleggen tussen Coevorden en Hardenberg. Daarmee wordt de levering van elektriciteit in de regio in de toekomst gewaarborgd. Een oude lijn wordt vervolgens verwijderd.
Daarnaast wordt er een aantal hoogspanningsstations aangepast en wordt de lijn nabij Dalen naar hoogspanningstation Coevorden verzwaard.
Na de aanleg van de kabelverbinding wordt de bestaande (bovengrondse) 110 kV verbinding Hoogeveen-Coevorden-Veenoord worden afgebroken.
Overleg over ligging
...............
Informatieavond
Om grondeigenaren en omwonenden te informeren organiseren we op donderdag 28 november een informatieavond gehouden bij De Ganzehoeze in Holthone. De bijeenkomst is van 19.00 tot 21.00 uur en heeft een inloopkarakter waar bezoekers bij verschillende informatiestands vragen kunnen stellen over het beoogde tracé, de aanlegtechniek de planning en de procedures.
volledig bericht: http://www.emmen.nu/nieuws/regio/299339 ... ijnen.html
Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden
Oei, dat is vervelend, maar zat in de verwachting.
Ik neem aan dat het deel tussen de 380/110 kV-lijn en Coevorden nog wel bovengronds gehandhaafd blijft?
Ik neem aan dat het deel tussen de 380/110 kV-lijn en Coevorden nog wel bovengronds gehandhaafd blijft?
Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden
Heb gelezen dat de verbinding tussen de 380/110kV lijn en Coevorden wel gehandhaafd blijft maar verzwaard wordt. Op zich is het wel te begrijpen dat de verbinding Hoogeveen - Veenoord gaat verdwijnen gezien de geringe capaciteit van de verbinding. Gelukkig hebben we nog een paar jaar om deze lijn nog vast te leggen.
Het valt me overigens mee dat de bokjes bij Veenoord er nog steeds staan.
Het valt me overigens mee dat de bokjes bij Veenoord er nog steeds staan.
Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden
Toch jammer dat niemand blijkbaar onze voorpagina leest. Daar staat hetzelfde al sinds gisterochtend keurig op vermeld.Sabes schreef:Op Emmen.nu en Coevordenhuisaanhuis.nl las ik het volgende
De aftak naar Coevorden vanaf ZL-MEE 97 blijft inderdaad gehandhaafd, maar hij wordt wel verzwaard tot 270 MVA. Ik ben benieuwd hoe ze zulke beesten van geleiderkabels (ze wegen nogal wat!) aan die oude, luchte Duits-type IJsselmijtjes gaan hangen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden
Tja met het forum in je bookmarks vergeet je wel eens om de site zelf eerst te bekijken
Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden
Ok, duidelijk verhaal Hans
Het zal me ook benieuwen, maar enige versterkingen lijken me wel zinvol, zeker in een gebied in Nederland dat nog wel eens last heeft gehad van ijzel.
Inderdaad jammer dat de oude lijn dan zou moeten verdwijnen. Het zijn toch hele typische mastjes en heel storend zijn ze allerminst in het landschap.
Het zal me ook benieuwen, maar enige versterkingen lijken me wel zinvol, zeker in een gebied in Nederland dat nog wel eens last heeft gehad van ijzel.
Inderdaad jammer dat de oude lijn dan zou moeten verdwijnen. Het zijn toch hele typische mastjes en heel storend zijn ze allerminst in het landschap.
Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden
Gaat er toevallig nog iemand naar de informatiebijeenkomst in Holthone vanavond?
Het is vlakbij Holsloot, maar ik zit zelf in Wageningen doordeweeks en nog los van het huiswerk (helaas, ook studenten hebben niet iedere avond vrij) is het me ook wat gortig om twee keer 130 km te rijden voor een grondkabeltje.
Het is vlakbij Holsloot, maar ik zit zelf in Wageningen doordeweeks en nog los van het huiswerk (helaas, ook studenten hebben niet iedere avond vrij) is het me ook wat gortig om twee keer 130 km te rijden voor een grondkabeltje.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden
...en soms gaan dingen gevaarlijk snel als je even een week of twee niet oplet.
Herinneren we ons het naaktportret van ZL-MEE nog? Nou, het kan veel erger. Want wat schetste vandaag mijn grote verbazing toen ik met warpspeed over de A37 knalde richting Holsloot?
Juist ja. Zo lang als de Veenoordse bokjes er al werkloos bij staan, zo kort is dat het geval geweest voor de aftak Zwinderen. De geleiders zijn er in de afgelopen week afgehaald en de isolators ook.
Wat dan meteen opvalt is hoe naakt de IJsselmij-donaumastjes eruitzien zonder draden en isolators, en stiekem eigenlijk ook hoe mooi ze zijn.
Nee, geen zorgen: hobby is prima te scheiden van andere soorten aantrekkingskracht, zo ver gaat de hobbydeformatie echt niet. Maar iedereen die van Duits, strak minimalisme houdt moet erkennen dat de IJsselmij-donaumast het summum van minimalistische elegantie is.
Bijzonder jammer dat dit handjevol exemplaren sneuvelt. Maar gelukkig (EDON zij geprezen) is de IJsselmij Duits-type donaumast geen bedreigde mastsoort. Categorie least concern. Er zijn er gelukkig zeer veel van in de voormalige IJsselmij-concessie, op meer dan tien lijnen.
Maar het wordt vandaag nog wel iets erger. Want wat zien we vlakbij ZL-MEE nummer 97, de geïmproviseerde aftak?
Het portaaltje is weg. En de eerstvolgende donaumast was dat ook al. Blijkbaar heeft men grote haast. Dat vroeg om een nadere inspectie. Stiekem ben ik op mijn gympen de modderige grond opgewandeld. (De landeigenaar, reeds eerder genoemd, heeft het maar druk met al die dradentrekkers, constructeurs, slopers... en mastengekken op zijn land. )
We zien een soort begraafplaats van wat ooit de standplaats van een mastje was. Sneu gezicht, maar het wordt nog een beetje luguberder.
Een vaag kruisteken in het maaiveld verraadt waar de mast neerviel en zijn einde vond.
Deze afdruk snijdt me als groot liefhebber van het Duits-type donaumastje diep door de ziel.
Ze trekken hem botweg ondersteboven. Lekker stijlvol hoor.
Maar ho even, aan de andere kant...
...als ik morgen even een meetlint en een notitieblok meeneem, biedt dit een briljante kans om zónder klimmen de maten van het mastbeeld van deze mastjes met een redelijke precisie te herleiden.
Al blijft het natuurlijk jammer. Tijd om het slagveld te verlaten op mijn doorweekte gympen (Schande, o kaplaarsloze boerenzoon die gij zijt. Schande!) en een blik te gaan werpen op de aftak bij Zwinderen.
De jaren die nog gegeven zijn aan Hoogeveen-Veenoord, worden wellcht toch nog geleefd in redundantie. Mogelijk hadden de werklieden het mis - net zoals ze het mis hadden met überhaupt het behoud van deze verbinding, maar dat terzijde.
Spoedig maar weer eens een blik werpen. Sneu gezicht, maar ook dit soort dingen horen helaas bij het leven van hoogspanningsgeïnteresseerden.
Herinneren we ons het naaktportret van ZL-MEE nog? Nou, het kan veel erger. Want wat schetste vandaag mijn grote verbazing toen ik met warpspeed over de A37 knalde richting Holsloot?
Juist ja. Zo lang als de Veenoordse bokjes er al werkloos bij staan, zo kort is dat het geval geweest voor de aftak Zwinderen. De geleiders zijn er in de afgelopen week afgehaald en de isolators ook.
Wat dan meteen opvalt is hoe naakt de IJsselmij-donaumastjes eruitzien zonder draden en isolators, en stiekem eigenlijk ook hoe mooi ze zijn.
Nee, geen zorgen: hobby is prima te scheiden van andere soorten aantrekkingskracht, zo ver gaat de hobbydeformatie echt niet. Maar iedereen die van Duits, strak minimalisme houdt moet erkennen dat de IJsselmij-donaumast het summum van minimalistische elegantie is.
Bijzonder jammer dat dit handjevol exemplaren sneuvelt. Maar gelukkig (EDON zij geprezen) is de IJsselmij Duits-type donaumast geen bedreigde mastsoort. Categorie least concern. Er zijn er gelukkig zeer veel van in de voormalige IJsselmij-concessie, op meer dan tien lijnen.
Maar het wordt vandaag nog wel iets erger. Want wat zien we vlakbij ZL-MEE nummer 97, de geïmproviseerde aftak?
Het portaaltje is weg. En de eerstvolgende donaumast was dat ook al. Blijkbaar heeft men grote haast. Dat vroeg om een nadere inspectie. Stiekem ben ik op mijn gympen de modderige grond opgewandeld. (De landeigenaar, reeds eerder genoemd, heeft het maar druk met al die dradentrekkers, constructeurs, slopers... en mastengekken op zijn land. )
We zien een soort begraafplaats van wat ooit de standplaats van een mastje was. Sneu gezicht, maar het wordt nog een beetje luguberder.
Een vaag kruisteken in het maaiveld verraadt waar de mast neerviel en zijn einde vond.
Deze afdruk snijdt me als groot liefhebber van het Duits-type donaumastje diep door de ziel.
Ze trekken hem botweg ondersteboven. Lekker stijlvol hoor.
Maar ho even, aan de andere kant...
...als ik morgen even een meetlint en een notitieblok meeneem, biedt dit een briljante kans om zónder klimmen de maten van het mastbeeld van deze mastjes met een redelijke precisie te herleiden.
Al blijft het natuurlijk jammer. Tijd om het slagveld te verlaten op mijn doorweekte gympen (Schande, o kaplaarsloze boerenzoon die gij zijt. Schande!) en een blik te gaan werpen op de aftak bij Zwinderen.
De jaren die nog gegeven zijn aan Hoogeveen-Veenoord, worden wellcht toch nog geleefd in redundantie. Mogelijk hadden de werklieden het mis - net zoals ze het mis hadden met überhaupt het behoud van deze verbinding, maar dat terzijde.
Spoedig maar weer eens een blik werpen. Sneu gezicht, maar ook dit soort dingen horen helaas bij het leven van hoogspanningsgeïnteresseerden.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden
Foute boel Hans, een koude rilling loopt door me heen! Als de geleiders er al af zijn, is er weinig meer over van het mastbeeld. Een doodse indruk. Nou maar hopen dat Veenoord - Hoogeveen nog even blijft.