Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen

Bericht door Hans » 26 dec 2011 15:39

Schuin afgespannen isolatorkettingen (op spanning gehouden met hanggewichten ->waarover nog geen pagina op de site is, jacob ) hebben een vervelende eigenschap: als de kabels gaan zwiepen door conductor gallop (Ned: lijndansen), kunnen ze in de buurt van het mastlichaam terecht komen.
Ik kan me inderdaad geen enkele plek bedenken waar je deze ophanging kan zien in Nederland.

Waarschijnlijk spelen Hollanders liever op safe en zorgen we dat de hele zaak wat zwaarder en betrouwbaarder is uitgevoerd, zodat lijndansen veel minder snel fatale gevolgen heeft. Schoormasten, een relatief gezien vrij faalgevoelig mastontwerp zoals we op de foto ook zien, hebben we in de Lage Landen sowieso al nauwelijks en in Nederand nergens.

Trouwens: "lijndansen"? Wat dat is? Dat weten ze in Quebèc maar al te best!

V-ophang inghoeft niet per definitie bedoeld te zijn om zijwaartse krachten op te vangen. Het kan ook gewoon een manier zijn om met een dubbele rij isolatoren (sterker en veiliger) er tegelijk voor te zorgen dat de geleiders niet te hard zwiepen en dus dichter bij elkaar kunnen hangen. Dat scheelt in het magneetveld aan de grond. De 220 kV-verbinding Zwolle-Zeyerveen heeft dit tussen Hoogeveen en Beilen bij wijze van experiment.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen

Bericht door Ot » 27 dec 2011 20:30

Hans Nienhuis schreef: Trouwens: "lijndansen"? Wat dat is? Dat weten ze in Quebèc maar al te best!
Zo hee. Daar zullen krachten op staan zeg!

Zeg, weet iemand waarom je in de 380 kv ring zo nu en dan een wisselmast hebt zitten (zoals die op Wikipedia bij papekop) maar waarom je die niet ziet in het oosten en noorden? Uit de 220 kv ring zijn ze in drenthe ook weggehaald. En ik weet niet waarom. Bij assen staat ook een niet meer in gebruik zijnde wisselmast.
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen

Bericht door Peter » 27 dec 2011 22:44

Lijndansen heb ik hier iig nog niet gezien... Wat dat betreft zit ons hoogspanningsnet wel robuust in elkaar.

Waarom er in de oudere 380kV lijnen wisselmasten zitten en deze in de nieuwere lijnen niet voorkomen weet ik niet. Wel is het me opgevallen dat er per lijngedeelte vaak 2 wisselmasten voorkomen op ongeveer 1/3 en 2/3 van de lijn. Bij Diemen - Krimpen is dat goed te zien. Er wordt van fase gewisseld bij Breukelen (goed te zien vanaf de A2) en Papekop (goed te zien vanuit de trein). Als je de netkaart ernaast legt is dit mooi te zien. Zo komt elke fase in 3 verschillende posities te hangen en dat zal waarschijnlijk de reden zijn dat het 2x gedaan wordt.

Hetzelfde heb ik eens met Google Earth gedaan met de lijn Maasbracht - Dodewaard. Deze wisselt van fase bij America (deze mast heb ik wel eens gezien vanuit de trein) en de andere wisselmast heb ik gezocht op 2/3 in de buurt van Cuijk/Boxmeer. In de buurt van Cuijk bij Beers vond gelijk een leuke uitzondering. Hier wisselt maar 1 circuit van fase. Een halve wisselmast heb ik in het 380kV net nog niet eerder gezien. Ik denk dat dit is omdat het andere circuit bij Boxmeer is aangesloten op het 150kV net.

Overigens komen er in de 380kV lijn Geertruidenberg - Borssele ongebruikte wisselmasten voor. Ik denk niet dat deze ooit als zodanig in gebruik zijn geweest.

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen

Bericht door Mark » 30 jan 2012 02:44

Om het over afwijkingen te hebben...heeft iemand enig idee waarom bij de 380kV lijn langs knooppunt Muiderberg gekozen is om voor een hondertal meter de kabel dicht bij de grond te laten lopen? Ik zie er geen reden voor toe (vliegveld, overspanning).

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen

Bericht door Hans » 30 jan 2012 18:24

MarkNL schreef:Om het over afwijkingen te hebben...heeft iemand enig idee waarom bij de 380kV lijn langs knooppunt Muiderberg gekozen is om voor een hondertal meter de kabel dicht bij de grond te laten lopen? Ik zie er geen reden voor toe (vliegveld, overspanning).
Je bedoelt neem ik aan het gedeelte dat uit portaalmasten bestaat?
Zowel Jacob als ik hebben geen idee. Inderdaad is Schiphol te ver weg (bij Apeldoorn is Teuge inderdaad de oorzaak van een verlaging van het mastontwerp) en er is ook geen toekomstige lijnkruising beraamd op die plek.
Kortom, wie het weet mag het zeggen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen

Bericht door Ot » 31 jan 2012 17:33

kan het niet te maken hebben met straalzenders? ik noem maar even wat. Of misschien loopt er een aanvlieg route langs? Of trekvogels? we zijn gek genoeg in dit land om zelfs daarvoor de hoge dingen lager te maken. (Sorry vogelaars, niet verwijtend bedoeld)
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen

Bericht door Peter » 31 jan 2012 17:43

Het heeft te maken met een vogeltrekroute. Ik heb ooit eens ergens gelezen dat de portaalmasten bij Muiderberg daar zijn gekomen vanwege het Naardermeer wat daar wel vlakbij ligt. Wat ook apart is dat het deel van de lijn dat wel uit donaumasten bestaat bij Muiderberg lijn gedeeltelijk bliksemdraden heeft met een bundel van drie draden, net als de fasedraden. Wellicht is dat gedaan om ervoor te zorgen dat de bliksemdraad beter zichtbaar is voor vogels. Dit heb ik tot nu toe alleen bij Muiderberg en Almere-Poort gezien.

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen

Bericht door Mark » 15 feb 2012 00:16

Ah, dat klinkt wel aannemelijk . Het Naardermeer heeft altijd flinke invloed uitgeoefend op de ontwikkeling van infrastructuur in dat gebied, dan verbaast het me niks dat dat ook het geval is voor hoogspanningsmasten.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen

Bericht door Peter » 16 feb 2012 21:47

Nog even een 380kV foto tussendoor, en nethistorie in wording:

Afbeelding
Standaard Nederlandse 380kV masten van het oude type zoals ze in West- en Zuid-Nederland zijn te vinden. De foto is bij Helmond Brandevoort gemaakt toen er nog sneeuw lag. Er zijn vergevorderde plannen om ter hoogte van Helmond Brandevoort de bestaande 150kV en 380kV lijn te combineren in nieuwe lattenmasten, de zogenaamde Duo Ton-masten. De 380kV lijn wordt in de ton-configuratie opgehangen en de 150kV in één-evenconfiguratie daaronder, dit alles om de magneetvelden te reduceren. Daarmee krijgen me naast de dennenboom- en enschede-configuratie een derde combinatiemastsoort binnen de lattenmasten Op YouTube staat video over dit project waarin alles duidelijk wordt uitgelegd en hoe de duo ton-masten eruit gaan zien.

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen

Bericht door Max » 18 feb 2012 01:54

zeer interessant. het is me opgevallen dat er 2 verschillende types in het filmpje zijn 1 denneboom type en 1 enschede achtige
verder vind ik die duo ton verschrikkelijk lelijk dan zie ik liever een enschede-type achtige. maar die zal wel vanwege verschillende redenen niet gekozen worden. hoe dat precies met die types zit weet ik verder natuurlijk ook niet
'your personal grid modeler'

Plaats reactie