Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen

Bericht door Peter » 07 mei 2012 16:45

De draagmast op de achtergrond is gewoon van het "landelijke" type. De hoekmast is overigens wel bijzonder en deze staat op Belgisch grondgebied. De mast wijkt af omdat de lijn overgaat op een drie-evenconfiguratie (de standaard configuratie voor 380kV in België). Wat ik helemaal apart vind is dat bij de eerste mast van het Belgische type de lijn overgaat naar 2 geleiders per bundel i.p.v. de drie die in Nederland standaard is. Standaard hebben de 380kV verbindingen in België maar twee geleiders per fasedraad en dan vraag ik me af of het Belgische 380kV net voldoende in staat is om grote vermogens te transporteren.

Om nog even terug te komen op deze foto zie ik hier ook weer opvallende dingen. Ik zie dat van het circuit aan de buitenbocht ook de bovenste bretel extra is vastgezet met een v-ophanging, dat heb ik op de afwijkende hoekmast bij Bleiswijk na nog niet eerder gezien in een 380kV (donau)hoekmast. Ook vallen me de Stockbridge-dempers op die per fasedraad aan alle vier de geleiders uit de bundel zitten. Heb ik ook nog niet eerder gezien bij een Nederlandse 380kV hoogspanningslijn. En zo ontdek je iedere keer weer wat

voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen

Bericht door voltron » 07 mei 2012 17:54

Die foto is van de lijn Westerlee- Nieuwe Maas- Europoort. Dat van die bovenste bocht zit ook op het zeer korte lijntje bij de Amercentrale (die vanaf de centrale komt).


Over die dempers trouwens..... 380 kv masten vlak voor de crossing bij Dordrecht naast de A15 in 2008 en 2011, precies dezelfde mast. In 2011 zijn die dempers weg gehaald.

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen

Bericht door bas380 » 07 mei 2012 19:38

Bij de lijn van diemen naar lelystad staan een rij absurd lage draagmasten.
heeft iemand enig idee waarom?
Bijlagen
mast1.jpg
mast1.jpg (81.11 KiB) 11365 keer bekeken
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen

Bericht door Peter » 07 mei 2012 21:55

bas380 schreef:Bij de lijn van diemen naar lelystad staan een rij absurd lage draagmasten.
heeft iemand enig idee waarom?
Vanwege vliegveld Lelystad. Een klein gedeelte van de lijn is daarom zelfs voorzien van markeringsballen in de bliksemdraden. Bij deze masten ontbreekt ook het topstuk.

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen

Bericht door bas380 » 08 mar 2013 23:29

hé, krijg nou wat, een oosttype 380kv mast langs de a73 in limburg?!
past wel netjes bij deze oudere 380kv mast.
http://www.panoramio.com/photo/68758212
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen

Bericht door Peter » 09 mar 2013 09:17

Klopt, vanwege de aanleg van de A73 is hier een nieuwe verhoogde mast geplaatst en daarbij heeft men het type uit de oostring gebruikt. Overigens heeft deze mast wel de wijde halfverankering van de rest van deze hoogspanningsverbinding (op Nederlands grondgebied).

Hierbij krijg ik toch weer het vermoeden dat het verschil in isolatorophanging tussen de oostring en de rest van de 380kV ring te maken heeft met het type geleider. De AMS-geleiders die tegenwoordig worden toegepast en o.a. voor de oostring en Zwolle - Meeden - Eenshaven gebruikt zijn, zijn 15% lichter en vergen wellicht een minder zware isolatorophanging.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen

Bericht door Tom » 09 mar 2013 19:57

Ik dacht dat het ook te maken heeft met de grotere vervuiling die optreedt in de nabijheid van de kust. Daarvoor hebben ze die lange isolatorkettingen op de westelijke lijnen zitten.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen

Bericht door Peter » 09 mar 2013 20:00

Ik weet niet of dat wel zo is. De pas opgewaardeerde verbinding Westerlee - Wateringen heeft voor een 380kV lijn vrij korte isolatorkettingen en ligt dicht bij de kust.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen

Bericht door Tom » 09 mar 2013 20:14

Misschien dat de inzichten zijn veranderd, of dat de huidige isolatoren beter isoleren. Mijn post was gebaseerd op een artikel uit de ingenieur (1965) over de aanleg van het koppelnet: "overal waar vervuiling moet worden gevreesd, en tenminste tot 60 km van de kust wordt uitsluitend halfverankering toegepast, waarbij de kruipweglengte tenminste 12,5 meter bedraagt". Bij de overige masten volstaat een kruipweglengte van 9,5 m.

Edit: de halfverankering geeft bij 45° trouwens een wortel twee maal hogere kracht in de ketting dan een dubbele ketting. Dus vanuit de sterkte van de ketting bezien is het geen logische keuze.

voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen

Bericht door voltron » 09 mar 2013 20:25

Westerlee-Wateringen is sowieso een aparte lijn, hoekmasten zonder kattenoren waardoor de bliksemkabels op gelijke hoogte hangen als de geleiders

Plaats reactie