Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen
Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen
De draagmast op de achtergrond is gewoon van het "landelijke" type. De hoekmast is overigens wel bijzonder en deze staat op Belgisch grondgebied. De mast wijkt af omdat de lijn overgaat op een drie-evenconfiguratie (de standaard configuratie voor 380kV in België). Wat ik helemaal apart vind is dat bij de eerste mast van het Belgische type de lijn overgaat naar 2 geleiders per bundel i.p.v. de drie die in Nederland standaard is. Standaard hebben de 380kV verbindingen in België maar twee geleiders per fasedraad en dan vraag ik me af of het Belgische 380kV net voldoende in staat is om grote vermogens te transporteren.
Om nog even terug te komen op deze foto zie ik hier ook weer opvallende dingen. Ik zie dat van het circuit aan de buitenbocht ook de bovenste bretel extra is vastgezet met een v-ophanging, dat heb ik op de afwijkende hoekmast bij Bleiswijk na nog niet eerder gezien in een 380kV (donau)hoekmast. Ook vallen me de Stockbridge-dempers op die per fasedraad aan alle vier de geleiders uit de bundel zitten. Heb ik ook nog niet eerder gezien bij een Nederlandse 380kV hoogspanningslijn. En zo ontdek je iedere keer weer wat
Om nog even terug te komen op deze foto zie ik hier ook weer opvallende dingen. Ik zie dat van het circuit aan de buitenbocht ook de bovenste bretel extra is vastgezet met een v-ophanging, dat heb ik op de afwijkende hoekmast bij Bleiswijk na nog niet eerder gezien in een 380kV (donau)hoekmast. Ook vallen me de Stockbridge-dempers op die per fasedraad aan alle vier de geleiders uit de bundel zitten. Heb ik ook nog niet eerder gezien bij een Nederlandse 380kV hoogspanningslijn. En zo ontdek je iedere keer weer wat
Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen
Die foto is van de lijn Westerlee- Nieuwe Maas- Europoort. Dat van die bovenste bocht zit ook op het zeer korte lijntje bij de Amercentrale (die vanaf de centrale komt).
Over die dempers trouwens..... 380 kv masten vlak voor de crossing bij Dordrecht naast de A15 in 2008 en 2011, precies dezelfde mast. In 2011 zijn die dempers weg gehaald.
Over die dempers trouwens..... 380 kv masten vlak voor de crossing bij Dordrecht naast de A15 in 2008 en 2011, precies dezelfde mast. In 2011 zijn die dempers weg gehaald.
Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen
Bij de lijn van diemen naar lelystad staan een rij absurd lage draagmasten.
heeft iemand enig idee waarom?
heeft iemand enig idee waarom?
- Bijlagen
-
- mast1.jpg (81.11 KiB) 11406 keer bekeken
Thuis in zijn EGD gebied
Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen
Vanwege vliegveld Lelystad. Een klein gedeelte van de lijn is daarom zelfs voorzien van markeringsballen in de bliksemdraden. Bij deze masten ontbreekt ook het topstuk.bas380 schreef:Bij de lijn van diemen naar lelystad staan een rij absurd lage draagmasten.
heeft iemand enig idee waarom?
Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen
hé, krijg nou wat, een oosttype 380kv mast langs de a73 in limburg?!
past wel netjes bij deze oudere 380kv mast.
http://www.panoramio.com/photo/68758212
past wel netjes bij deze oudere 380kv mast.
http://www.panoramio.com/photo/68758212
Thuis in zijn EGD gebied
Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen
Klopt, vanwege de aanleg van de A73 is hier een nieuwe verhoogde mast geplaatst en daarbij heeft men het type uit de oostring gebruikt. Overigens heeft deze mast wel de wijde halfverankering van de rest van deze hoogspanningsverbinding (op Nederlands grondgebied).
Hierbij krijg ik toch weer het vermoeden dat het verschil in isolatorophanging tussen de oostring en de rest van de 380kV ring te maken heeft met het type geleider. De AMS-geleiders die tegenwoordig worden toegepast en o.a. voor de oostring en Zwolle - Meeden - Eenshaven gebruikt zijn, zijn 15% lichter en vergen wellicht een minder zware isolatorophanging.
Hierbij krijg ik toch weer het vermoeden dat het verschil in isolatorophanging tussen de oostring en de rest van de 380kV ring te maken heeft met het type geleider. De AMS-geleiders die tegenwoordig worden toegepast en o.a. voor de oostring en Zwolle - Meeden - Eenshaven gebruikt zijn, zijn 15% lichter en vergen wellicht een minder zware isolatorophanging.
Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen
Ik dacht dat het ook te maken heeft met de grotere vervuiling die optreedt in de nabijheid van de kust. Daarvoor hebben ze die lange isolatorkettingen op de westelijke lijnen zitten.
Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen
Ik weet niet of dat wel zo is. De pas opgewaardeerde verbinding Westerlee - Wateringen heeft voor een 380kV lijn vrij korte isolatorkettingen en ligt dicht bij de kust.
Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen
Misschien dat de inzichten zijn veranderd, of dat de huidige isolatoren beter isoleren. Mijn post was gebaseerd op een artikel uit de ingenieur (1965) over de aanleg van het koppelnet: "overal waar vervuiling moet worden gevreesd, en tenminste tot 60 km van de kust wordt uitsluitend halfverankering toegepast, waarbij de kruipweglengte tenminste 12,5 meter bedraagt". Bij de overige masten volstaat een kruipweglengte van 9,5 m.
Edit: de halfverankering geeft bij 45° trouwens een wortel twee maal hogere kracht in de ketting dan een dubbele ketting. Dus vanuit de sterkte van de ketting bezien is het geen logische keuze.
Edit: de halfverankering geeft bij 45° trouwens een wortel twee maal hogere kracht in de ketting dan een dubbele ketting. Dus vanuit de sterkte van de ketting bezien is het geen logische keuze.
Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen
Westerlee-Wateringen is sowieso een aparte lijn, hoekmasten zonder kattenoren waardoor de bliksemkabels op gelijke hoogte hangen als de geleiders