Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1185
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen

Bericht door Knarvel » 05 mei 2012 16:31

Ot schreef:
Hans Nienhuis schreef: Zeg, weet iemand waarom je in de 380 kv ring zo nu en dan een wisselmast hebt zitten (zoals die op Wikipedia bij papekop) maar waarom je die niet ziet in het oosten en noorden? Uit de 220 kv ring zijn ze in drenthe ook weggehaald. En ik weet niet waarom. Bij assen staat ook een niet meer in gebruik zijnde wisselmast.
Wat ik vermoed... (zal het ook nog eens navragen)
HS-lijnen hebben een bepaalde weerstand, capaciteit en zelfinduktie. De weerstand is alleen van lengte en oppervlakte van de geleider afhankelijk, maar bij de capaciteit en zelfinduktie hebben onder andere de onderlinge positie tov elkaar, tov de mast en tov de travese invloed op deze waarden. Deze elektrische waarden zijn wederom van belang voor het instellen van bv een distantie-beveiliging.

De oudere typen distantie-beveiliging, zeg maar van voor 1980, waren zuiver mechanisch, zie: http://tiny.cc/us9tdw , en voor iedere faze identiek opgebouwd. Daar was het dan van belang de meettechnische eigenschappen van de onderlinge fazen zo gelijk mogelijk te krijgen. En dat werd bereikt door iedere faze na 1/3 van de afstand op een andere positie te hangen.

In de huidige tijd van beresterke mikroprocessoren en vooral ook signaalprocessoren is het een fluitje van en cent om de fazen individueel te karakteriseren en het uitschakelgedrag van deze beveiliging per faze apart in te stellen zodat de verschillen die door de positie op de mast ontstaan nu in de elektronika van de moderne beveiligingstechniek vereffend worden. zie: http://tiny.cc/5daudw

Verder leesvoer:
http://de.wikipedia.org/wiki/Distanzschutzrelais
http://de.wikipedia.org/wiki/Netzschutz
ISBN-13: 978-3824420223

voltron
380 kV
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen

Bericht door voltron » 05 mei 2012 17:10

Peter schreef:Lijndansen heb ik hier iig nog niet gezien... Wat dat betreft zit ons hoogspanningsnet wel robuust in elkaar.

Waarom er in de oudere 380kV lijnen wisselmasten zitten en deze in de nieuwere lijnen niet voorkomen weet ik niet. Wel is het me opgevallen dat er per lijngedeelte vaak 2 wisselmasten voorkomen op ongeveer 1/3 en 2/3 van de lijn. Bij Diemen - Krimpen is dat goed te zien. Er wordt van fase gewisseld bij Breukelen (goed te zien vanaf de A2) en Papekop (goed te zien vanuit de trein). Als je de netkaart ernaast legt is dit mooi te zien. Zo komt elke fase in 3 verschillende posities te hangen en dat zal waarschijnlijk de reden zijn dat het 2x gedaan wordt.

Hetzelfde heb ik eens met Google Earth gedaan met de lijn Maasbracht - Dodewaard. Deze wisselt van fase bij America (deze mast heb ik wel eens gezien vanuit de trein) en de andere wisselmast heb ik gezocht op 2/3 in de buurt van Cuijk/Boxmeer. In de buurt van Cuijk bij Beers vond gelijk een leuke uitzondering. Hier wisselt maar 1 circuit van fase. Een halve wisselmast heb ik in het 380kV net nog niet eerder gezien. Ik denk dat dit is omdat het andere circuit bij Boxmeer is aangesloten op het 150kV net.

Overigens komen er in de 380kV lijn Geertruidenberg - Borssele ongebruikte wisselmasten voor. Ik denk niet dat deze ooit als zodanig in gebruik zijn geweest.
In de lijn Geertruidenberg-Borselle staan er dan minimaal 3 (1 voor Krabbendijke en 1 na Krabbendijke. Deze 2 masten staan maar 7 masten van elkaar verwijderd. Misschien dat deze mast iets hiermee te maken heeft dat het er zoveel zijn?:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3409
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen

Bericht door Peter » 05 mei 2012 19:39

Ah, de speciale aftakmast bij Kreekrak! Hoe meer ik naar de 380kV verbinding Geertruidenberg - Borssele kijk, hoe bijzonderder de lijn wordt. Dat die ongebruikte wisselmasten bij Krabbendijke maar 7 masten van elkaar zitten had ik nog niet eerder gezien nu wordt het wel heel apart. Dan heeft de lijn er nu al minimaal 5, bij Klundert, Kruisland, Krabbendijke 1, Krabbendijke 2 en Hoedekenskerke. Let bij de laatste mast ook eens op de grotere afstand tussen beide verdiepingen Vier kan ik nog begrijpen omdat de aftakking naar Zandvliet later is gekomen en de lijn daar bij de bouw al op is voorbereid. De masten bij Kreekrak zien er hoe dan ook vreemd uit en het lijkt alsof er bij de bouw van de lijn zelfs rekening is gehouden met een 380kV trafostation bij Kreekrak. Verder vind ik van deze lijn de diverse draagmasten met richtingsveranderingen bijzonder.

@Knarvel: Dat wisselmasten met moderne beveiligingstechniek niet meer nodig zijn lijkt me wel een vrij logische verklaring. Zo wordt het verhaal in ieder geval een stuk duidelijker.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen

Bericht door Hans » 05 mei 2012 19:58

Knarvel schreef: Wat ik vermoed... (zal het ook nog eens navragen)
HS-lijnen hebben een bepaalde weerstand, capaciteit en zelfinduktie. De weerstand is alleen van lengte en oppervlakte van de geleider afhankelijk, maar bij de capaciteit en zelfinduktie hebben onder andere de onderlinge positie tov elkaar, tov de mast en tov de travese invloed op deze waarden. Deze elektrische waarden zijn wederom van belang voor het instellen van bv een distantie-beveiliging.
Op de open dag van TenneT Hoogeveen (ergens afgelopen najaar) heb ik onder andere een inkijkje gehad in de huidige elektrische beveiligingssystemen die de verbindingen bewaken. Het mooie is dat er daar iemand was die op het moment niet zoveel te doen had, zodat ik een half uur lang privé-uitleg heb gehad over de regelsystemen. Er werd onder andere verteld dat de bewaking voor diffuse sluitingen telkens vanuit de trafostations tot tweederde of 80% van de verbinding strekt, maar helaas kan ik zo niet meer navertellen hoe dat alles precies werkte. Zo goed is mijn geheugen ook weer niet.
Wat dat navraag doen betreft: ben je soms werkzaam in de sector?

In elk geval interessant dat wisselmasten waarschijnlijk dus dienen om de oude stijl regel- en bewaaksystemen te kunnen laten functioneren. Dat wist ik niet. Ik heb altijd gedacht dat wisselmasten slechts tot doel hadden om zelfinductie te minimaliseren om zodoende het kale rendement van de verbinding te verhogen. En als rendementsverlies door zelfinductie de hoofdzaak zou zijn, dan zouden zeer zware en vooral zeer lange verbindingen zoals Hessenweg-Zeyerveen en Zwolle-Meeden zeker wisselmasten moeten hebben. Eigenlijk alleen al het ontbreken ervan bevestigt wat je hier zegt. De opkomst van microprocessors en vermogenselektronica (laatste 30 jaar) komt in principe mooi overeen met de tijdsspanne waarin men niet langer wisselmasten toepast.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

voltron
380 kV
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen

Bericht door voltron » 05 mei 2012 20:44

Peter schreef:Ah, de speciale aftakmast bij Kreekrak! Hoe meer ik naar de 380kV verbinding Geertruidenberg - Borssele kijk, hoe bijzonderder de lijn wordt. Dat die ongebruikte wisselmasten bij Krabbendijke maar 7 masten van elkaar zitten had ik nog niet eerder gezien nu wordt het wel heel apart. Dan heeft de lijn er nu al minimaal 5, bij Klundert, Kruisland, Krabbendijke 1, Krabbendijke 2 en Hoedekenskerke. Let bij de laatste mast ook eens op de grotere afstand tussen beide verdiepingen Vier kan ik nog begrijpen omdat de aftakking naar Zandvliet later is gekomen en de lijn daar bij de bouw al op is voorbereid. De masten bij Kreekrak zien er hoe dan ook vreemd uit en het lijkt alsof er bij de bouw van de lijn zelfs rekening is gehouden met een 380kV trafostation bij Kreekrak. Verder vind ik van deze lijn de diverse draagmasten met richtingsveranderingen bijzonder.

@Knarvel: Dat wisselmasten met moderne beveiligingstechniek niet meer nodig zijn lijkt me wel een vrij logische verklaring. Zo wordt het verhaal in ieder geval een stuk duidelijker.
Weer bij Krabbendijke, staat er nog zon mast waar de verdiepingen ver uit elkaar staan. Een aparte lijn, vergeleken met alle andere 380 kv lijnen met dit type mast

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3409
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen

Bericht door Peter » 05 mei 2012 21:13

Klopt, en deze verbinding heeft er nog veel meer. Waarom dat gedaan is, is mij ook een raadsel. Normaal zie je dit soort masten alleen als afspanmast vlak voor een crossing.

Verder zijn van deze lijn de masten die in het Markiezaatsmeer staan ook de moeite waard om te bekijken. Deze zijn gebouwd op palen in het meer. Een soortgelijke constructie is ook bij het Ketelmeer te vinden. Dit vind ik ook een fraai shot. De afwijkende mastvorm is hier goed te zien en op de achtergrond is de kerncentrale van Doel te zien met de Schelde-crossing. Daarmee hebben we volgens mij gelijk de hoogste mast van België te pakken

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen

Bericht door bas380 » 05 mei 2012 21:39

Leuk, een discussie over mijn favoriete 380KV-lijn!


over het algemeen een bijzondere verbinding richting zeeland en vlak naast de crossing wat peter zei staat er ook zo'n verhoogte crossing bij.

LINK: http://www.panoramio.com/photo/8908059

wat me opvalt bij de mast in die foto is dat er geen kattenoren bijzitten terwijl je eigenlijk bij dit soort masten in nederland zou verwachten. dat geldt ook voor de crossing over de kanaal van Zuid-Beveland.

LINK: http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... el_A58.jpg

Misschien ga ik een topic maken voor (vergeten) crossings
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1185
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen

Bericht door Knarvel » 06 mei 2012 13:35

Wat dat navraag doen betreft: ben je soms werkzaam in de sector?
Ik was, ruwweg tussen 1975 en 1994, als gedetacheerde techneut werkzaam bij een GEB en hield daar het (voorzover mij bekend) in Nederland allereerste geintegreerde systeem voor afstandsbesturing en bewaking dat rondom een process-computer opgebouwd was aan de praat. Daar zat een PDP11 in met 24kb werkgeheugen. Hoogste spanning aldaar: 50kV
Zal er in het OT forum bij gelegenheid wat meer over schrijven...

voltron
380 kV
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen

Bericht door voltron » 07 mei 2012 13:49

bas380 schreef:wat me opvalt bij de mast in die foto is dat er geen kattenoren bijzitten terwijl je eigenlijk bij dit soort masten in nederland zou verwachten. dat geldt ook voor de crossing over de kanaal van Zuid-Beveland.
Wat nog meer opvalt is als je het kaartje ziet in deze topic van 1977, er op dat moment alleen "standaard" donau 380 kv masten staan voor 2 circuits (de "landelijke" en Zuid Hollandse varianten, die zoals je al zei, kattenoren hebben in de verhoogde masten en geen langere bovenste traverse). In dit kaartje uit 1984 zie je dat de lijnen Dodewaard-Doetinchem-Hengelo, Hengelo-Zwolle, Ens-Zwolle, Zandvliet-Kreekrak en Meeden- Diele nog moeten worden aangelegd. Deze zijn nu allemaal aangelegd met het type mast die veel lijkt op het "standaard" type. Vonden ze het type mast Geertruidenberg-Borselle misschien achteraf toch niet zo goed dat ze dit type nergens meer hebben gebruikt? Zelfs die aftakking naar Belgie wijkt af van de lijn zelf.

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen

Bericht door bas380 » 07 mei 2012 16:25

Over aftakkingen naar belgie gesproken.

dit is een foto van streetview met de lijn naar Maasbracht.
op de achtergrond staat zo'n zelfde afwijkende draagmast met die brede boventraversen.
let trouwens ook op de nogal afwijkende hoekmast op de voorgrond.
dit is de eerste nederlandse mast van deze verbinding.
Bijlagen
mast1.jpg
mast1.jpg (52.64 KiB) 11187 keer bekeken
Thuis in zijn EGD gebied

Plaats reactie