Een stukje lijnhistorie bij Borssele

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
TomBorger
380 kV
Load: 1876
Aangesloten op: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Een stukje lijnhistorie bij Borssele

Load door TomBorger » 25 mar 2013 21:51

In Zeeland zijn niet veel hoogspanningslijnen, maar is toch wel wat aardige lijnhistorie aanwezig. Op Zuid-Beveland hebben we te maken met het grote industriegebied Sloehaven, waar in de jaren rond 1975 de centrale Borssele werd gebouwd. Een van de redenen hiervoor was de industrie met grootverbruiker Pechiney, een aluminiumsmelter. Bij het bekijken van dia's van de enige keer dat ik er ben geweest, in 2000, kwam ik nog twee foto's tegen van mastfundaties onder een andere mast en een vrijliggende fundatie die nooit is opgeruimd. Zie: http://www.flickr.com/photos/tomborger2 ... hotostream voor de fotoreportage.
Deze bijvoorbeeld, bij de splitsing van de lijn naar Pechniney:
2000-08-24 Aftakking naar Pechniney 800.jpg
2000-08-24 Aftakking naar Pechniney 800.jpg (310.16 KiB) 1220 keer bekeken
En deze op een helaas niet geheel bekende plaats hierbij in de buurt:
2000-08-24 mastfundatie zeeland 800.jpg
2000-08-24 mastfundatie zeeland 800.jpg (461.62 KiB) 1220 keer bekeken
Nu vroeg ik me af wat hier de reden van is, met watwaswaar kom ik een aantal leuke dingen tegen.
Zo wist ik al dat de oude lijn Vlissingen - Goes uit eind jaren vijftig, is "opgeslokt"door de nieuwe havens.
Maar ook de nieuwere lijn tussen Borssele en Vlissingen blijkt te zijn ingenomen en aangepast door de uitbreidingen van de haven. Dat verklaart waarom het laatste stukje lijn bij Borssele de havengebied in, met de typische "zeeuwse"masten is gebouwd, terwijl verder bij Borssele de "Belgische" masten staan. Hier zijn twee kaarten uit 1972, nog voor de laatste grote uitbreiding van de haven, maar wel na de aanleg van de eerste lijn naar Borssele. Met een scherpe hoek buigt de lijn in zuidelijke richting af naar Borssele. We zien een geplande rondweg, die er nu nog ligt.
Kaart Borssele 1972kopie I.jpg
Kaart Borssele 1972kopie I.jpg (483.22 KiB) 1220 keer bekeken
En hier een uitsnede bij Borssele. De centrale (nog in aanbouw!) ligt in een kaal landschap en ten noordwesten loopt de lijn vanuit Vlissingen dus langs de centrale, naar een punt in de lege haven. De lijn maakt een meer dan haakse bocht bij de weg naar Borssele, opmerkelijk.
Kaart Borssele 1972kopie II.jpg
Kaart Borssele 1972kopie II.jpg (528.04 KiB) 1220 keer bekeken
Hier is een foto (uitsnede) van deze lijn anno 2000. Je ziet dat de laatste mast schuine isolatoren heeft, de lijn maakt dus een hoek naar de omleiding.
2000-08-24 uitsnede 800.jpg
2000-08-24 uitsnede 800.jpg (414.54 KiB) 1220 keer bekeken

Gebruikersavatar
TomBorger
380 kV
Load: 1876
Aangesloten op: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Situatie 1983

Load door TomBorger » 25 mar 2013 21:59

In 1983 was de huidige vorm van de haven klaar. Ook de hoogspanningslijnen lijken sindsdien ongewijzigd. De 380 kV lijn is er ook al. Hier een kaart van het noordelijke stuk, waar de dubbele masten van het Belgische type dichtbij elkaar staan. De rondweg is er ook al.
Kaart Borssele 1983kopie II.jpg
Kaart Borssele 1983kopie II.jpg (450.49 KiB) 1216 keer bekeken
Zuidelijk van de kaartuitsnede is de Kerncentrale Borssele te zien. Er zijn heel wat lijnen bijgekomen, waaronder de korte verbinding tussen centrale en station, de viercircuitlijn richting Goes, en de lijnen richting de industrie.
Kaart Borssele 1983kopie I.jpg
Kaart Borssele 1983kopie I.jpg (531.26 KiB) 1216 keer bekeken
En nu komt het: ik heb de bladen van 1972 en 1983 eens over elkaar gelegd, zodat je ziet hoe de oude lijn liep in het huidige landschap. Dan kom ik tot de ontdekking dat inderdaad het oude tracé van de lijn naar Vlissingen precies over het huidige heenloopt! Slechts over twee lijnvelden is dat het geval. Leuk is ook de spoorlijn te zien.
Kaart Borssele 1972 - 1983 vergelijkingkopie I.jpg
Kaart Borssele 1972 - 1983 vergelijkingkopie I.jpg (540.63 KiB) 1216 keer bekeken
In Borssele heb ik hetzelfde trucje uitgehaald, en daar zie je de oude lijn precies tussen het rijtje van drie staan bij het station! Interessant detail. Ook valt op dat het lijntje ten noordwesten van de centrale niks veranderd is.
Kaart Borssele 1972 - 1983 vergelijkingkopie II.jpg
Kaart Borssele 1972 - 1983 vergelijkingkopie II.jpg (524.12 KiB) 1216 keer bekeken

voltron
380 kV
Load: 645
Aangesloten op: 25 apr 2012 13:28

Re: Een stukje lijnhistorie bij Borssele

Load door voltron » 25 mar 2013 23:37

je hebt een mooie foto page tomborger

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Load: 2952
Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
Favoriete mastsoort: Donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Een stukje lijnhistorie bij Borssele

Load door Peter » 26 mar 2013 08:59

Mooi verhaal Tom, er is daar inderdaad het nodige veranderd.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Load: 2835
Aangesloten op: 12 mar 2012 12:29
Favoriete mastsoort: Donaumast vooral jaren 40
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Een stukje lijnhistorie bij Borssele

Load door ElektroThriller » 26 mar 2013 09:11

Goed verhaal Tom. Een mooi voorbeeld van een cold case, behandeld door iemand van CSI Pylon City.
Een voor de hand liggende reden om zo veel mogelijk van het oude tracé gebruik te maken is het feit dat de de-burgers-door-de-strot-duwprocedure ietsje lichter is, want ze zijn al aan masten gewend. In Zaandam zijn bij de overgang van V1.0 op V2.0 in 1973-1974 de mastposities rond de Zaankruising ongewijzigd gebleven. Domweg omdat er totaal geen alternatief ietsje noordelijker of zuidelijker is.

@Tom (bijna vergeten). Het omwegtracé door Woensel van Eindhoven -Roermond in 1942/1943 had niets met het vliegveld te maken. Het stadsdeel Woensel heeft inmiddels zo'n 100.000 inwoners, dus dan kun je erop wachten dat de lijn volledig door bebouwing plus stadsgroen wordt ingekapseld.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Load: 1356
Aangesloten op: 07 dec 2011 15:20
Favoriete mastsoort: drie-evenmast
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Een stukje lijnhistorie bij Borssele

Load door Ruben » 26 mar 2013 09:34

Inderdaad mooi verhaal Tom. Ik kom zelf 1x per jaar langs Borssele om de Westerscheldetunnel in te duiken om naar Zeeuws-Vlaanderen te komen. Inderdaad die 150kV 3-evenmasten zijn net Belgische masten. En er is daar in de loop van jaren toch wel wat veranderd qua hoogspanningslijnen.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Load: 1155
Aangesloten op: 25 jan 2012 01:06
Favoriete mastsoort: Donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse
Leg galvanisch contact:

Re: Een stukje lijnhistorie bij Borssele

Load door Mark » 26 mar 2013 11:06

Mooi verhaal Tom en begeleidende foto's!

Gebruikersavatar
TomBorger
380 kV
Load: 1876
Aangesloten op: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Een stukje lijnhistorie bij Borssele

Load door TomBorger » 26 mar 2013 13:32

Dank voor de reacties, ik vond het een leuk geval omdat je zo ineens toch ziet hoe het veranderd is.
@ET: vergeleken met de bouw van de hoogspanningsmasten is de verandering van het landschap en natuur, door de aanleg van deze haven wel enorm geweest. dat zou denk ik tegenwoordig niet meer kunnen.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Load: 2854
Aangesloten op: 03 dec 2011 20:49
Favoriete mastsoort: Tonmast
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord en Wageningen

Re: Een stukje lijnhistorie bij Borssele

Load door Hans » 26 mar 2013 16:55

Late reactie, maar min of meer hetzelfde als die van de voorgangers. Dank voor dit inkijkje.
De masten van Delta (PZEM) ogen inderdaad wat Belgisch met die bliksembokken. Boven de grote rivieren zien we dat nergens anders in Nederland.
TomBorger voegde de load toe:vergeleken met de bouw van de hoogspanningsmasten is de verandering van het landschap en natuur, door de aanleg van deze haven wel enorm geweest. dat zou denk ik tegenwoordig niet meer kunnen.
In Nederland niet nee. Hier bouwen we nu de zee in en leggen we alles ondergronds. Maar wat te denken van België, waar de havens van Zeebrugge en Antwerpen zich als niets ontziende monsters een weg vreten doot wat voorheen tam en rustig landbouwgebied was? Het gebeurt tot op de dag van vandaag nog steeds, slechts één nauwelijks merkbare landsgrens hiervandaan.
Trots geboren in het 110 kV-gebied

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Load: 1155
Aangesloten op: 25 jan 2012 01:06
Favoriete mastsoort: Donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse
Leg galvanisch contact:

Re: Een stukje lijnhistorie bij Borssele

Load door Mark » 26 mar 2013 19:03

Nou ja, vandaag de dag stuit men ook in Belgie op weerstand, wellicht nog groter dan hier in Nederland. Denk aan de problematiek rond Doel...

Overigens was het vroeger nog allemaal veel extremer gepland. Voor als je het interesseert, kijk eens naar het Plan 2000 Plus.

Plaats load