Maas-Waal type's

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Maas-Waal type's

Bericht door Max » 29 jan 2013 14:06

Welkom towerfreak!

Leuk onderwerp dit.
Heb deze masten toch weten te waarderen. Zie ze ondertussen vaak zat als ik van Breda naar Goerichem rijd.
Ze zullen het Maas-Waal type waarschijnlijk gebruikt hebben vanwege landschapsvervuiling? Al moet ik zeggen dat deze ook van veraf te zien zijn. Door het agressieve karakter wat deze mast heeft vallen ze wel op als je het mij vraagt!
'your personal grid modeler'

voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Maas-Waal type's

Bericht door voltron » 29 jan 2013 14:48

TomBorger schreef:Zo zijn er dus in Brabant aardig wat lijnen van nieuwe masten voorzien, opvallend. Bij al deze projecten hebben ze dus de maas-waal masten gekozen als vervanger, al dan niet in een slanke vorm met drie traverses.

Bij Eindhoven-zuid, bij knooppunt Leenderheide staan overigens nog een soort tonmasten, maar die zijn niet gelijk aan de oorspronkelijke lijn Den Bosch - Eindhoven, uit de jaren vijftig.
Wanneer zijn al die lijnen vervangen? Als je die nieuwe lijnen volgt op GE, zie je dat, zodra er wat meer bebouwing is, er voor die 3-even mast word gekozen en zodra ze op open terrein komen gaat het over op 1-even masten. Alsof ze rekening hielden met magneetvelden? Dan zou het raar zijn als ze nu wel Wintracks in open weilanden gebruiken.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Maas-Waal type's

Bericht door Peter » 29 jan 2013 15:04

Leuk die foto's van de oude tonmasten, dat waren ze inderdaad. Ik heb ze diverse keren gezien. De huidige lijn Den Bosch - Eindhoven is in 1998 vervangen. Het lijkt inderdaad of er toen al rekening gehouden werd met magneetvelden al zal binnen Den Bosch vooral ook ruimte de doorslaggevende factor zijn geweest. Ik vind alleen de plotselinge overgangen van drie-even naar MaasWaal minder geslaagd. Het was mooier geweest als dit d.m.v. afspanmasten zou gaan.

Tower Freak
50 kV
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 okt 2012 05:38
Dichtstbijzijnde trafo: Eindhoven-Zuid

Re: Maas-Waal type's

Bericht door Tower Freak » 29 jan 2013 17:29

Max schreef:Welkom towerfreak!

Leuk onderwerp dit.
Heb deze masten toch weten te waarderen. Zie ze ondertussen vaak zat als ik van Breda naar Goerichem rijd.
Ze zullen het Maas-Waal type waarschijnlijk gebruikt hebben vanwege landschapsvervuiling? Al moet ik zeggen dat deze ook van veraf te zien zijn. Door het agressieve karakter wat deze mast heeft vallen ze wel op als je het mij vraagt!
Ja vind ik ook! Ondanks dat ze niet bepaald hoog zijn vallen ze toch wel degelijk op met hun lange traverse en kattenoren.

Plaats reactie