Maas-Waal type's
-
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 20 okt 2012 05:38
- Dichtstbijzijnde trafo: Eindhoven-Zuid
Maas-Waal type's
Hallo mede mast lovers Ik zal me eerst even voorstellen Ik ben Ferry en ben nieuw hier op dit geweldige forum.
Ik heb een klein beetje onderzoek gedaan naar het Maas-Waal type hoogspanningsmast die je alleen in het midden en oosten van Brabant en het zuiden van Gelderland tegen komt. Er zijn 5 tracés waar dit type in voorkomt en mij is opgevallen dat er in elke tracé net iets andere versie's staan. In het tracé Den Bosch-Eindhoven valt duidelijk op dat ze een stuk zwaarder gebouwd zijn dan het tracé Geertruidenberg-Tilburg of Wamel-Nijmegen, en die van Geertruidenberg naar Den Bosch zijn weer anders en dan heb je nog die hele hoge versie bij Hurwenen waar in 2007 een apache door de bedrading vloog en daardoor het omringende gebied een aantal dagen zonder stroom zat.
Maar ik heb wat fototjes van de verschillende type's zodat jullie ook de verschillen kunnen aanschouwen En ja ik weet het de kwaliteit van de fototjes zijn niet al te best maar ja het zijn dan ook maar street view foto's
Ik heb een klein beetje onderzoek gedaan naar het Maas-Waal type hoogspanningsmast die je alleen in het midden en oosten van Brabant en het zuiden van Gelderland tegen komt. Er zijn 5 tracés waar dit type in voorkomt en mij is opgevallen dat er in elke tracé net iets andere versie's staan. In het tracé Den Bosch-Eindhoven valt duidelijk op dat ze een stuk zwaarder gebouwd zijn dan het tracé Geertruidenberg-Tilburg of Wamel-Nijmegen, en die van Geertruidenberg naar Den Bosch zijn weer anders en dan heb je nog die hele hoge versie bij Hurwenen waar in 2007 een apache door de bedrading vloog en daardoor het omringende gebied een aantal dagen zonder stroom zat.
Maar ik heb wat fototjes van de verschillende type's zodat jullie ook de verschillen kunnen aanschouwen En ja ik weet het de kwaliteit van de fototjes zijn niet al te best maar ja het zijn dan ook maar street view foto's
- Bijlagen
-
- Foto 1: Geertruidenberg-Tilburg
- Maaswaal1.jpg (57.63 KiB) 10824 keer bekeken
-
- Foto 2: Geertruidenberg-Den Bosch
- Maaswaal2.jpg (50.35 KiB) 10824 keer bekeken
-
- Foto 3: Den Bosch-Eindhoven
- Maaswaal3.jpg (59.06 KiB) 10824 keer bekeken
-
- Foto 4: Wamel-Nijmegen
- Maaswaal4.jpg (65.92 KiB) 10824 keer bekeken
-
- Foto 5: Hurwenen
- Maaswaal5.jpg (60.48 KiB) 10824 keer bekeken
-
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 20 okt 2012 05:38
- Dichtstbijzijnde trafo: Eindhoven-Zuid
Re: Maas-Waal type's
Nog ff dit. Ik ben er net nog achter gekomen dat er in het tracé Nijmegen-Wamel, het stuk tussen Druten en Wamel nog maar 1 circuit aan de masten bevestigt is.
- Bijlagen
-
- druten-wamel.jpg (29.31 KiB) 10818 keer bekeken
Re: Maas-Waal type's
Ferry, allereerst welkom op het forum!
Leuk dat je de verschillende varianten van de Maas-Waalmast op een rijtje hebt gezet. Je ziet inderdaad duidelijk de verschillen. Ik denk dat de verschillen o.a. zijn ontstaan door verschil in leeftijd en veranderende eisen. Zo kan ik me nog herinneren dat de lijn van Den Bosch naar Eindhoven van eind jaren '90 zijn ter vervanging van de oude 150kV tonmasten. Deze zijn in elk geval het jongst.
Daarnaast is er nog een 150kV lijn waar dit type is toegepast en dat is Zeewolde - Almere, dus in Flevoland zijn ze ook te vinden. In het topic Namen en rugnummers zijn daar foto's van te vinden.
Het is hetzelfde verhaal als de 380kV donaumasten. In de basis lijken ze veel op elkaar maar als je goed gaat kijken kom je er achter dat er veel verschillen in zitten. Zelfs binnen één verbinding komen vele varianten i.v.m. de hoogte voor.
Leuk dat je de verschillende varianten van de Maas-Waalmast op een rijtje hebt gezet. Je ziet inderdaad duidelijk de verschillen. Ik denk dat de verschillen o.a. zijn ontstaan door verschil in leeftijd en veranderende eisen. Zo kan ik me nog herinneren dat de lijn van Den Bosch naar Eindhoven van eind jaren '90 zijn ter vervanging van de oude 150kV tonmasten. Deze zijn in elk geval het jongst.
Daarnaast is er nog een 150kV lijn waar dit type is toegepast en dat is Zeewolde - Almere, dus in Flevoland zijn ze ook te vinden. In het topic Namen en rugnummers zijn daar foto's van te vinden.
Het is hetzelfde verhaal als de 380kV donaumasten. In de basis lijken ze veel op elkaar maar als je goed gaat kijken kom je er achter dat er veel verschillen in zitten. Zelfs binnen één verbinding komen vele varianten i.v.m. de hoogte voor.
Re: Maas-Waal type's
De masten bij Hurwenen zijn gebouwd net als de masten tussen Tiel & Zaltbommel. Je ziet ook het verschil in het broekstuk & het lattenwerk zelf in de mast.
Cheers Ruben
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
-
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 20 okt 2012 05:38
- Dichtstbijzijnde trafo: Eindhoven-Zuid
Re: Maas-Waal type's
Inderdaad Peter! Het tracé Den Bosch-Eindhoven bestond het gedeelte wat in Den Bosch begint tot aan de Hintham uit 3 even masten en vanuit de Hintham ging de lijn verder in tonmasten. Ik weet ook nog dat die helemaal bruin zagen van de roest en ze zeer waarschijnlijk om die reden eind jaren 90 vervangen zijn. Het zelfde geld voor het tracé Geertruidenberg-Den Bosch die ergens medio jaren 90 vervangen is en bestond uit vriendelijk uitziende donaumasten die vervangen zijn voor de maaswaalmast. Overigens het eerste gedeelte van dat tracé tot bijna aan de A27 bij Raamsdonkveer bestaat nog wel uit die vriendelijk ogende donaumastjes.
En inderdaad zeg er staan ook maaswaalmasten in het tracé Zeewolde-Almere. Ze komen dus ook elders voor in het land blijkbaar.
Ik denk dat bij de "standaard" 380Kv donaumast zelfs het meeste variatie binnen 1 type zit. En ik denk ook dat door de strenger worden eisen omtrent stevigheid en veiligheid e.d. komt dat vaak de wat jongere versie's wat zwaarder gebouwd zijn wat je vooral aan het breedere broekstuk en de dikkere traversen kan zien zoals bij die maaswaalmasten tussen Den Bosch-Eindhoven.
Die maaswaalmasten bij Hurwenen lijken inderdaad kwa bouw van torens zelf op die torens van die tonmasten die in dat zelfde tracé staan vanaf Tiel. Ze zijn ook de grootste en zwaarste versie's van het maaswaal type.
En inderdaad zeg er staan ook maaswaalmasten in het tracé Zeewolde-Almere. Ze komen dus ook elders voor in het land blijkbaar.
Ik denk dat bij de "standaard" 380Kv donaumast zelfs het meeste variatie binnen 1 type zit. En ik denk ook dat door de strenger worden eisen omtrent stevigheid en veiligheid e.d. komt dat vaak de wat jongere versie's wat zwaarder gebouwd zijn wat je vooral aan het breedere broekstuk en de dikkere traversen kan zien zoals bij die maaswaalmasten tussen Den Bosch-Eindhoven.
Die maaswaalmasten bij Hurwenen lijken inderdaad kwa bouw van torens zelf op die torens van die tonmasten die in dat zelfde tracé staan vanaf Tiel. Ze zijn ook de grootste en zwaarste versie's van het maaswaal type.
Re: Maas-Waal type's
Het kan kloppen dat de bouw van de torens lijkt op dat van de tonmasten in datzelfde tracé, want er heeft jarenlang een ongebruikte sterk verhoogde tonmast gestaan bij de Waal! Vorig jaar is er door Elektrothriller een foto van deze ongebruikte mast gepost met het bijbehorende verhaal (even naar beneden scrollen naar "Een mast die nooit is gebruikt"). Volgens mij is overigens na het Apache incident de constructie van de mast verstevigd.
-
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 20 okt 2012 05:38
- Dichtstbijzijnde trafo: Eindhoven-Zuid
Re: Maas-Waal type's
Het lijkt wel of dat de zelfde mast is als bij Hurwenen en dat ze het ton gedeelte en dat ze die later hebben vervangen voor een maaswaal stuk.
Re: Maas-Waal type's
Leuk onderwerp. Aardig wat variatie zo, niet alleen in traverse, maar ook in het mastlichaam. Als je de traverse nog eens bekijkt zie je er eigenlijk een arm met kattenoren in, waaraan nog een verlengstukje is gehangen voor de buitenste geleider.
De masten in de flevopolder zien er net zo uit als Nijmegen - Druten.
Jammer dat in de jaren negentig de donaumasten naar Den Bosch zijn vervangen door de maas-waal's, gelukkig is er nog het korte stukje bij Geertruidenberg over.
Nu je het zegt Peter, de toren van de mast bij Hurwenen ziet er precies zo uit als de masttype richting Tiel, met de enkelvoudige diagonalen. Dit is dus echt een uitzonderingsgeval en zo breed vanwege de grote overspanning.
De masten in de flevopolder zien er net zo uit als Nijmegen - Druten.
Jammer dat in de jaren negentig de donaumasten naar Den Bosch zijn vervangen door de maas-waal's, gelukkig is er nog het korte stukje bij Geertruidenberg over.
Nu je het zegt Peter, de toren van de mast bij Hurwenen ziet er precies zo uit als de masttype richting Tiel, met de enkelvoudige diagonalen. Dit is dus echt een uitzonderingsgeval en zo breed vanwege de grote overspanning.
Re: Maas-Waal type's
welkom Ferry.
leuk onderwerp, maar er is nog een versie ervan en die staan langs de A16 vlakbij Moerdijk.
je ziet ook vooral dat de hoekmast wat afwijkt van de rest die je opnoemde.
leuk onderwerp, maar er is nog een versie ervan en die staan langs de A16 vlakbij Moerdijk.
je ziet ook vooral dat de hoekmast wat afwijkt van de rest die je opnoemde.
- Bijlagen
-
- mast1.jpg (39.61 KiB) 10755 keer bekeken
Thuis in zijn EGD gebied
Re: Maas-Waal type's
en in Cuijk staat nog een licht afwijkende hoekmast.
- Bijlagen
-
- mast1.jpg (41.12 KiB) 10746 keer bekeken
Thuis in zijn EGD gebied