Maas-Waal type's

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Tower Freak
50 kV
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 okt 2012 05:38
Dichtstbijzijnde trafo: Eindhoven-Zuid

Maas-Waal type's

Bericht door Tower Freak » 28 jan 2013 00:09

Hallo mede mast lovers Ik zal me eerst even voorstellen Ik ben Ferry en ben nieuw hier op dit geweldige forum.

Ik heb een klein beetje onderzoek gedaan naar het Maas-Waal type hoogspanningsmast die je alleen in het midden en oosten van Brabant en het zuiden van Gelderland tegen komt. Er zijn 5 tracés waar dit type in voorkomt en mij is opgevallen dat er in elke tracé net iets andere versie's staan. In het tracé Den Bosch-Eindhoven valt duidelijk op dat ze een stuk zwaarder gebouwd zijn dan het tracé Geertruidenberg-Tilburg of Wamel-Nijmegen, en die van Geertruidenberg naar Den Bosch zijn weer anders en dan heb je nog die hele hoge versie bij Hurwenen waar in 2007 een apache door de bedrading vloog en daardoor het omringende gebied een aantal dagen zonder stroom zat.

Maar ik heb wat fototjes van de verschillende type's zodat jullie ook de verschillen kunnen aanschouwen En ja ik weet het de kwaliteit van de fototjes zijn niet al te best maar ja het zijn dan ook maar street view foto's
Bijlagen
Maaswaal1.jpg
Foto 1: Geertruidenberg-Tilburg
Maaswaal1.jpg (57.63 KiB) 10778 keer bekeken
Maaswaal2.jpg
Foto 2: Geertruidenberg-Den Bosch
Maaswaal2.jpg (50.35 KiB) 10778 keer bekeken
Maaswaal3.jpg
Foto 3: Den Bosch-Eindhoven
Maaswaal3.jpg (59.06 KiB) 10778 keer bekeken
Maaswaal4.jpg
Foto 4: Wamel-Nijmegen
Maaswaal4.jpg (65.92 KiB) 10778 keer bekeken
Maaswaal5.jpg
Foto 5: Hurwenen
Maaswaal5.jpg (60.48 KiB) 10778 keer bekeken

Tower Freak
50 kV
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 okt 2012 05:38
Dichtstbijzijnde trafo: Eindhoven-Zuid

Re: Maas-Waal type's

Bericht door Tower Freak » 28 jan 2013 00:48

Nog ff dit. Ik ben er net nog achter gekomen dat er in het tracé Nijmegen-Wamel, het stuk tussen Druten en Wamel nog maar 1 circuit aan de masten bevestigt is.
Bijlagen
druten-wamel.jpg
druten-wamel.jpg (29.31 KiB) 10772 keer bekeken

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Maas-Waal type's

Bericht door Peter » 28 jan 2013 09:34

Ferry, allereerst welkom op het forum!

Leuk dat je de verschillende varianten van de Maas-Waalmast op een rijtje hebt gezet. Je ziet inderdaad duidelijk de verschillen. Ik denk dat de verschillen o.a. zijn ontstaan door verschil in leeftijd en veranderende eisen. Zo kan ik me nog herinneren dat de lijn van Den Bosch naar Eindhoven van eind jaren '90 zijn ter vervanging van de oude 150kV tonmasten. Deze zijn in elk geval het jongst.

Daarnaast is er nog een 150kV lijn waar dit type is toegepast en dat is Zeewolde - Almere, dus in Flevoland zijn ze ook te vinden. In het topic Namen en rugnummers zijn daar foto's van te vinden.

Het is hetzelfde verhaal als de 380kV donaumasten. In de basis lijken ze veel op elkaar maar als je goed gaat kijken kom je er achter dat er veel verschillen in zitten. Zelfs binnen één verbinding komen vele varianten i.v.m. de hoogte voor.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Maas-Waal type's

Bericht door Ruben » 28 jan 2013 10:19

De masten bij Hurwenen zijn gebouwd net als de masten tussen Tiel & Zaltbommel. Je ziet ook het verschil in het broekstuk & het lattenwerk zelf in de mast.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Tower Freak
50 kV
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 okt 2012 05:38
Dichtstbijzijnde trafo: Eindhoven-Zuid

Re: Maas-Waal type's

Bericht door Tower Freak » 28 jan 2013 18:40

Inderdaad Peter! Het tracé Den Bosch-Eindhoven bestond het gedeelte wat in Den Bosch begint tot aan de Hintham uit 3 even masten en vanuit de Hintham ging de lijn verder in tonmasten. Ik weet ook nog dat die helemaal bruin zagen van de roest en ze zeer waarschijnlijk om die reden eind jaren 90 vervangen zijn. Het zelfde geld voor het tracé Geertruidenberg-Den Bosch die ergens medio jaren 90 vervangen is en bestond uit vriendelijk uitziende donaumasten die vervangen zijn voor de maaswaalmast. Overigens het eerste gedeelte van dat tracé tot bijna aan de A27 bij Raamsdonkveer bestaat nog wel uit die vriendelijk ogende donaumastjes.

En inderdaad zeg er staan ook maaswaalmasten in het tracé Zeewolde-Almere. Ze komen dus ook elders voor in het land blijkbaar.

Ik denk dat bij de "standaard" 380Kv donaumast zelfs het meeste variatie binnen 1 type zit. En ik denk ook dat door de strenger worden eisen omtrent stevigheid en veiligheid e.d. komt dat vaak de wat jongere versie's wat zwaarder gebouwd zijn wat je vooral aan het breedere broekstuk en de dikkere traversen kan zien zoals bij die maaswaalmasten tussen Den Bosch-Eindhoven.

Die maaswaalmasten bij Hurwenen lijken inderdaad kwa bouw van torens zelf op die torens van die tonmasten die in dat zelfde tracé staan vanaf Tiel. Ze zijn ook de grootste en zwaarste versie's van het maaswaal type.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Maas-Waal type's

Bericht door Peter » 28 jan 2013 19:40

Het kan kloppen dat de bouw van de torens lijkt op dat van de tonmasten in datzelfde tracé, want er heeft jarenlang een ongebruikte sterk verhoogde tonmast gestaan bij de Waal! Vorig jaar is er door Elektrothriller een foto van deze ongebruikte mast gepost met het bijbehorende verhaal (even naar beneden scrollen naar "Een mast die nooit is gebruikt"). Volgens mij is overigens na het Apache incident de constructie van de mast verstevigd.

Tower Freak
50 kV
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 okt 2012 05:38
Dichtstbijzijnde trafo: Eindhoven-Zuid

Re: Maas-Waal type's

Bericht door Tower Freak » 28 jan 2013 19:52

Het lijkt wel of dat de zelfde mast is als bij Hurwenen en dat ze het ton gedeelte en dat ze die later hebben vervangen voor een maaswaal stuk.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Maas-Waal type's

Bericht door Tom » 28 jan 2013 19:57

Leuk onderwerp. Aardig wat variatie zo, niet alleen in traverse, maar ook in het mastlichaam. Als je de traverse nog eens bekijkt zie je er eigenlijk een arm met kattenoren in, waaraan nog een verlengstukje is gehangen voor de buitenste geleider.

De masten in de flevopolder zien er net zo uit als Nijmegen - Druten.

Jammer dat in de jaren negentig de donaumasten naar Den Bosch zijn vervangen door de maas-waal's, gelukkig is er nog het korte stukje bij Geertruidenberg over.

Nu je het zegt Peter, de toren van de mast bij Hurwenen ziet er precies zo uit als de masttype richting Tiel, met de enkelvoudige diagonalen. Dit is dus echt een uitzonderingsgeval en zo breed vanwege de grote overspanning.

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Maas-Waal type's

Bericht door bas380 » 28 jan 2013 20:09

welkom Ferry.

leuk onderwerp, maar er is nog een versie ervan en die staan langs de A16 vlakbij Moerdijk.
je ziet ook vooral dat de hoekmast wat afwijkt van de rest die je opnoemde.
Bijlagen
mast1.jpg
mast1.jpg (39.61 KiB) 10709 keer bekeken
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Maas-Waal type's

Bericht door bas380 » 28 jan 2013 20:19

en in Cuijk staat nog een licht afwijkende hoekmast.
Bijlagen
mast1.jpg
mast1.jpg (41.12 KiB) 10700 keer bekeken
Thuis in zijn EGD gebied

Plaats reactie