Lelijkste mast van Nederland

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Lelijkste mast van Nederland

Bericht door bas380 » 25 jan 2013 18:45

naar aanleiding van Hans idee in een ander topic heb ik alvast een nieuwe gestart.

ik heb wel een persoonlijke top 5.



1: de tot 3-even verbouwde 150kv tonmasten in noord-brabant . verminking van prachtige oude mast ontwerpen wordt bij mij nooit gewaardeerd.
2: één-masten van het Hunzetypes . wat Hans en Ot zegt, HET IS GEWOON NIET MOOI!
3: wintrack-masten . gewoon hoe slordig ze achter elkaar staan en die gewone hoekmasten kan ook echt niet meer.
4: 3-even concordemast . zo mooi die donauconcorde was, zo teleurstellend die andere is wat blijkbaar een combiedonau had moeten zijn.
5: tonmasten met stompe traversen . het ziet er opgezwollen uit.
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Lelijkste mast van Nederland

Bericht door Ot » 25 jan 2013 22:24

Klopt Bas. *kots* Lelijk zijn ze zeker maarja het blijven hoogspanningsmasten die tenminste nog gemaakt zijn zoals dat bij hoogspanningsmasten zou moeten. met metalen hoeklatten, bouten, armen en glaskapisolators. circuitbord, klimhaken en een mossig waarschuwingsbord.

maar het klopt wel, want het lelijkste mastontwerp vind ik inderdaad een bepaald ontwerp hamerkop:

Afbeelding

Niet die verhoogde kruisingsmast op de voorgrond, maar de gewone draagmasten zoals het nummertje verderop in de wei. daar is nog geen foto van op de site maar je snapt het wel. Dit zijn die hele rare hamerkoppen die om groningen heen lopen.
Zoals Hans zegt, "met de broek op half zeven" en een bijna rechte toren die helemaal niet bij de rest van het mastje past. gewoon een soort haastig neer gezet verlengsnoer v2.0 vanaf de helpmancentrale naar vierverlaten met de goedkoopste bokken die er toen voor het grijpen waren ofzo.
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Lelijkste mast van Nederland

Bericht door Peter » 25 jan 2013 23:11

Die Groningse hamerkoppen vind ik er ook lang niet zo mooi uitzien als de IJsselmij varianten. Het ontwerp met de wijd uitlopende toren oogt veel fraaier in het landschap.

Ik heb niet echt een top 5 met lelijkste hoogspanningsmasten maar als ik dan toch wat moet noemen ga ik voor de wintrack combinatiemasten. Ik vind het er maar raar uitzien met die 150kV lijnen aan de buitenkant en al helemaal als de masten niet mooi op één lijn staan. Het oogt gewoon erg rommelig. De wintracks zonder 150kV combinatielijn vind ik nog wel gaan maar ook dat zullen nooit mijn favorieten worden.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Lelijkste mast van Nederland

Bericht door ElektroThriller » 25 jan 2013 23:42

De mate van lelijkheid van een mast is natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak. Maar voor mij persoonlijk zijn er geen lelijke masttypen maar wel lelijke masten. Even uitleggen. Ik bedoel dus uiteraard de sterk ontsierende uitwerking van allerlei antennes en andere toeters en bellen, inclusief kasten zo groot als de garderobekast van mevrouw ET, coaxkabels ter dikte van een regenpijp. Ook die glasvezeldoorluskasten plus bijbehorend door buizen lopend leidingwerk (nooit op draagmasten; altijd op masten met kattenoren) hoeft voor mij in visueel opzicht niet.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3828
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Lelijkste mast van Nederland

Bericht door Hans » 26 jan 2013 00:05

Goed werk Bas. Het voorkomen van een offtopic moet je soms gewoon uitbesteden.
ElektroThriller schreef:De mate van lelijkheid van een mast is natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak. Maar voor mij persoonlijk zijn er geen lelijke masttypen maar wel lelijke masten.
Natuurlijk is het een kwestie van smaak. Maar het leuke van dit topic is juist dat we bij hoge uitzondering alle GSM-toeters en bellen negeren en alleen het mastmodel- en ontwerp zelf bekijken. Voor sommigen zijn er dan blijkbaar geen mooie of lelijke masttypen. Respect. Maar bij anderen, die waarschijnlijk op een manier naar masten kijken die iets gevoelsmatiger is, kan dat zomaar heel anders zijn.
Met Peter ben ik het eens dat ook de wintrack-combinatiemasten niet echt om over naar huis te schrijven zijn. Ze zijn een goed voorbeeld van hoe de praktijk heel anders blijkt uit te pakken dan de theorie, net als de eerste generatie kromme wintrackhoekmasten.

Het is (inderdaad, Bas) een behoorlijk slechtbewaard geheim dat Ot en ikzelf het niet zo hebben op hamerkoppen... Hunzetypes, het Maaswaal-model, die dingen naar Emmen... nee. Alleen de parapluvormige IJsselmij-modellen hebben wel wat, maar toch: liever niet als het even kan.
In Ot zijn keuze kan ik me prima vinden - zelfs onder de hamerkoppen kan je blijkbaar nog afgaan als mast.

Maar laten we eens wat meer verrassend doen. Want wat is nu de eerstvolgende lelijkste mast als ik de hamerkoppen negeer zodat de onderste 5 afvallen? Deze!

Afbeelding

We zijn in Friesland, tussen Gorredijk en Oosterwolde. Een vierkant uiterlijk incluis vierkante bliksembok. Discriminatie in Hoogspanningsland bestaat: ik mag 'm gewoon niet. Oorzaak onbekend, maar hoe ik er ook naar kijk en op welke foto ook, ik blijf hem lelijk vinden.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

voltron
380 kV
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Lelijkste mast van Nederland

Bericht door voltron » 26 jan 2013 19:28

Afbeelding
Zoals al in de ombouw topic, dit exemplaar vind een zeer lelijke mast. Waarom? Het lijkt net een slechte kopieer-plak actie. De masten hadden best mooi kunnen zijn, als ze mooi waren afgewerkt (Japanse 3-even/ ton masten met V ophanging zien er niet lelijk uit). Maar hier is het net alsof een ton-configuratie met een V ophanging is gekopieerd en geplakt in een Nederlandse donau mast. Met nog 2 wenkbrouwen in de bovenste traversen! De oude donaumast is nog herkenbaar. De masten in de achtergrond zien er wel iets beter uit.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Lelijkste mast van Nederland

Bericht door Tom » 26 jan 2013 21:00

Wat mij betreft zijn de ontwerpers de laatste tien jaar behoorlijk de weg kwijt. En doel ik helemaal op de volgende zaken, waarvoor niet een bepaalde mast specifiek is aan te wijzen:
- nieuwe eindmasten bij verkabelingen niet in de stijl van de oorspronkelijke masten.
- introductie van de kunststof isolator. Die zijn korter en dunner waardoor de mast van zijn "gezicht" beroofd wordt. Vooral in combinatie met de verhoogde ophanging erg lelijk
- de belachelijke hekjes op de Gelderse masten.
- veiligheidshulpmiddel voor klimmers in RVS, die glimmen te opvallend.
- de ombouw van de 220 kV lijn Zeyerveen - Hessenweg met de V-ophanging en de kabels niet op de einden van de traverses.

Als je het hebt over de oorspronkelijke lijnen vind ik de eerste generatie 380 kV niet zo heel mooi, vanwege de rommelige verbanden in de zijvlakken die verspringen en de te lange isolatorkettingen in de halfophanging. Ook van de 220 kV versie uit dezelfde tijd, die nu bedreigd wordt door noordwest380, vind ik dit.

En dan nog de "wintrackmast", zichzelf wegcijferend omdat hij geen vorm mag hebben. Het niet in lijn staan is al genoemd. En dan ook nog zichtbaar doorbuigen.

Ik eindig met het eindmastje in Nijverdal, belachelijk omdat er gewoon een bestaande mast voor kon worden gebruikt en lelijk omdat de traverses niet op gelijke afstand zitten en het mastlichaam te dik is bovenin.
DSC_5645 800.jpg
DSC_5645 800.jpg (73.11 KiB) 9662 keer bekeken

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Lelijkste mast van Nederland

Bericht door Ruben » 26 jan 2013 21:08

Ik heb zelf 2 masten die ik zelf lelijk vindt.

1.
Afbeelding
De donaumasten met katteoren die de oude 150kv masten hebben vervangen. Ik vind zelf dat ze gewoon de masten die daar stonden hebben konden hergebruiken.

2.
Afbeelding
De donaumast bij Bemmel in de 50kv lijn van Nijmegen - Bemmel. Ze hadden ook nog een andere draagmast kunnen gebruiken want aan de andere kant van de Betuweroute & de A15 staat wel een normale draagmast.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Lelijkste mast van Nederland

Bericht door Peter » 27 jan 2013 14:55

Die donaumast in de 50kV lijn bij Bemmel is inderdaad een raar ding en past niet bij de andere masten van de verbinding. Het ziet er uit als een mini immitatie ET-mast.

Wat ik jammer vind van de 380kV masten in het oosten is de railing aan de uiteinden van de traversen, waarmee de mast in z'n geheel niet lelijk is, maar het maakt de mast er naar mijn mening niet fraaier op. Die railing vind ik wel weer iets typisch Nederlands met al onze overdreven veiligheidsregeltjes. Verder vind ik de dubbele draagketting van de oostelijke 380kV masten vreemd, waarom geen halfverankering toepassen als je toch twee isolatorkettingen toepast?

Afbeelding
Al met al geeft het wel een karakteristiek mastbeeld voor Oost-Nederland. Toch had naar mijn mening de oostelijke ringsluiting er beter uit gezien als men het exacte ontwerp zoals toegepast tussen Kreekrak en Zandvliet had overgenomen.

Ik vind zelf de eerste generatie 380kV masten wel mooi, alleen hadden de zijvlakken gelijk moeten zijn aan de voorkant zoals de latere generaties dat wel hebben. Zo is er eigenlijk op de meeste mastmodellen wel wat aan te merken, net als de duo-ton masten in Helmond, maar het is altijd nog beter dan de huidige generatie wintrackmasten.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Lelijkste mast van Nederland

Bericht door Tom » 27 jan 2013 15:39

Hier zie je dat smaken verschillen, want de hekjes op het einde van de traverse vind ik bij de oostelijke 380 kV masten juist wel mooi, omdat ze echt onderdeel van de traverse zijn en een kleine overhellende hoek hebben.

De dubbele ketting vind ik ook niet super, maar nog altijd beter dan een halfverankering, dat wordt zo'n dominerend element in het aanzien van de lijn. Blij dat ze dat niet hebben gedaan, zo is het veel rustiger.

Plaats reactie