Lelijkste mast van Nederland

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3831
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Lelijkste mast van Nederland

Bericht door Hans » 29 jan 2013 22:56

De Frigon-versie van de donaumast is nog altijd beter dan de PUEM-versie. De nare kattenoortjes (ze verdienen die naam eigenlijk nauwelijks) op de bovenste traversen storen het aanzicht.

Als we gaan cijferen (geen slecht idee), dan bij dezen de volgende kandidaat: de redelijk bekende masten van Hoogeveen-Veenoord waar ik ongeveer onder woon. Tot zover ik weet zijn die masten alleen in deze verbinding gebruikt. Ze zijn zo klein dat sommige 50 kV-masten ze de baas zijn.

Afbeelding

De simpele trekschoren in de traversen hebben bij mij altijd de aandacht getrokken. Iets vrij unieks - maar of het ook mooi is? Brand maar los.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Lelijkste mast van Nederland

Bericht door bas380 » 29 jan 2013 23:05

ik zet ook een nieuwe kandidaat in.

ik ben benieuwd welke cijfergemiddelde deze friese donaumasten krijgen. (inclusief de afwijkende hoekmasten bij
heerenveen)

ik geef de normale types een 7 en die bij heerenveen een 5, want die dominante railings verkloot het hele mastontwerp.
voor de masten van hoogeveen-veenoord geef ik een 9, want ik vind het gewoon mooie masten om te zien.
Bijlagen
mast1.jpg
mast1.jpg (36.3 KiB) 7594 keer bekeken
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3831
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Lelijkste mast van Nederland

Bericht door Hans » 29 jan 2013 23:13

Tsja. Misschien is dit de prijs van het beheer. Eigenlijk moet ik neutraal blijven. Maargoed, als ik de cijfers weglaat en het bij argumentatie hou, dan is ermee te leven.

Dat zijn best mooie mastjes daar in Friesland. Ze blinken uit in eenvoud en een soort ingetogenheid hangt om de draagmasten. De hoekmasten hebben vrij platte traversen en die doen me wat denken aan de exemplaren vlakbij Apeldoorn (het donaugedeelte in de zware tonmasten vanaf Hattem tot Woudhuis). Wat nog meer opvalt is de grote gelijkenis tussen deze Friese 110'ers en de 150 kV-versie aan de andere kant van het IJsselmeer in West-Friesland, hier naar Anna Paulowna. Ze zijn wel degelijk anders, maar de sfeer die ze wekken is precies gelijk.

Lelijkste masten van Nederland? Ze komen niet eens in de búúrt!
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Lelijkste mast van Nederland

Bericht door Peter » 29 jan 2013 23:16

Ik ga ook maar geen cijfers geven voor bepaalde masten. Natuurlijk zijn er genoeg ontwerpen die ik mooier vind dan andere en het blijft een kwestie van smaak. Voorlopig vind ik alles beter dan de wintrack combinatiemasten en kromtrekkende wintrack hoekmasten

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3831
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Lelijkste mast van Nederland

Bericht door Hans » 29 jan 2013 23:21

Peter schreef:Ik ga ook maar geen cijfers geven voor bepaalde masten. Natuurlijk zijn er genoeg ontwerpen die ik mooier vind dan andere en het blijft een kwestie van smaak. Voorlopig vind ik alles beter dan de wintrack combinatiemasten en kromtrekkende wintrack hoekmasten
[tandenknarsmodus.exe]

Afbeelding

[/tandenknarsmodus.exe]
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Lelijkste mast van Nederland

Bericht door bas380 » 29 jan 2013 23:26

eeew, ik zal zorgen dat ze de laatste plaats krijgen op pagina 4 (wel neutraal blijven, ik geef een 2)

maar jullie (hans en peter) hebben wel een punt, het hoeft nie, het is gewoon een klein onderzoekje voor de fun.
Thuis in zijn EGD gebied

Tower Freak
50 kV
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 okt 2012 05:38
Dichtstbijzijnde trafo: Eindhoven-Zuid

Re: Lelijkste mast van Nederland

Bericht door Tower Freak » 29 jan 2013 23:47

De meest lelijke masten vind ik toch wel die pole versies zoals op deze foto en zoals die vreselijke windtrack. Het is juist die ingewikkelde lattenconstructie waardoor die sterk en industrieel oogt, en zo een mast dus mooi maakt. Maar het is natuurlijk gewoon een kwestie van smaak.
Bijlagen
T-Z.jpg
T-Z.jpg (18.81 KiB) 7570 keer bekeken

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Lelijkste mast van Nederland

Bericht door bas380 » 29 jan 2013 23:51

deze versie vind ik wel mooi, ik heb meer moeite met de masten die hans liet zien op pagina 1.
ben wel met je eens, ik vind latten masten mooier (wij allemaal denk ik)
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3831
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Lelijkste mast van Nederland

Bericht door Hans » 29 jan 2013 23:59

@Bas: no worries, het is best een leuk topic aan het worden. Soort vleeskeuring op hobbyvlak.
Ik zal het woord rokjesdag hier maar niet gebruiken, en benen tot aan de oksels is misschien ook wat minder handig gekozen bij de vroege Fries-Groningse hamerkoppen.

Aha, de ton-buismast. Daarvan hebben we ook de onvolledige versie in de Achterhoek staan.

Afbeelding

Zei er iemand iets over verminkte insecten?
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Tower Freak
50 kV
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 okt 2012 05:38
Dichtstbijzijnde trafo: Eindhoven-Zuid

Re: Lelijkste mast van Nederland

Bericht door Tower Freak » 30 jan 2013 00:05

Ja inderdaad die rechthoekige dingen op die foto van hans verdienen niet bepaald de schoonheidsprijs op z'n zachts gezegd. Veel te simpel zijn ze. totaal geen spannend ontwerp!

Plaats reactie