Zwolle-Meeden-Eemshaven-Vierverlaten-Enstopic

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Mastbeeld van deze aansluiting
Tom
380 kV
Loads: 1947
Aangesloten op: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Zwolle-Meeden-Eemshaven-Vierverlaten-Enstopic

Load door Tom » 26 jan 2013 20:33

Voor Nederland is in de bouwvoorschriften het rekenen met aardbevingsbelasting door VROM niet verplicht gesteld. Het kan uiteraard wel worden gedaan als de opdrachtgever dat wenst. Als ik in Loppersum een huis zou laten bouwen, zou het me misschien wel verstandig lijken, zeker omdat magnitude 5 nou ook weer niet heel zwaar is. Ik verwacht dat de masten gemakkelijk een aardbeving kunnen weerstaan. Ze zijn immers ontworpen op een combinatie van wind en ijzel die niet tegelijk met een aardbeving optreedt.

Mastbeeld van deze aansluiting
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 3010
Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
Favoriete mastsoort: Donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Zwolle-Meeden-Eemshaven-Vierverlaten-Enstopic

Load door Peter » 26 jan 2013 20:50

Voor zover ik weet hebben alle masten rondom Roermond de aardbeving van 1992 (5,8 op de schaal van Richter) prima doorstaan.

Mastbeeld van deze aansluiting
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Loads: 2983
Aangesloten op: 03 dec 2011 20:49
Favoriete mastsoort: Tonmast
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord en Wageningen

Re: Zwolle-Meeden-Eemshaven-Vierverlaten-Enstopic

Load door Hans » 26 jan 2013 22:07

Kijk voor het idee eens wat rond in Japan. Daar staat het vol met kolossale hoogspanningslijnen en de geologie van het land is zacht gezegd nogal beweeglijk van aard.
Alles waar een fatsoenlijke hoeveelheid stroom op staat is er ontworpen op tyfoons, zware ijzel en aardbevingen tot minimaal 7.0 op de Schaal van Richter. De constructie van een lattenmast kan een beetje meegeven en de geleiders kunnen zachtjes meewiegen wanneer een beving van drie of vier de masten door elkaar rammelt. Want hoewel een vakwerkmast onbeweeglijk lijkt, buigt hij wel degelijk een beetje mee met de wind. Immers, wat niet buigt zal breken. Pas bij grote aardverschuivingen, landverzakkingen (heipalen!) of bij vorming van breuken precies onder een mastlichaam door zullen er problemen ontstaan. En de spontane vorming van breuktreden, zandvulkanen grondliquefactie is waarschijnlijk een beetje overkill voor de Groningse bevingen.

Als je echt zeker wilt weten of er met bodembewegingen rekening wordt gehouden, probeer dan eens bij overheidsinstellingen te rade te gaan of je een volledig uittreksel van de NEN 50341, NEN 50112-2 en NEN 3840 en 1060 tegen gereduceerd tarief te pakken kan krijgen. Zoiets moet wel te regelen zijn op universiteiten dunkt me. Deze vier NEN-normen (50341 voorop) hebben betrekking op alle technische eisen waaraan een hoogspanningslijn moet voldoen om de verschijnselen in het vrije veld het hoofd te kunnen bieden.
Trots geboren in het 110 kV-gebied

Mastbeeld van deze aansluiting
Mark
Globale moderator
Loads: 1171
Aangesloten op: 25 jan 2012 01:06
Favoriete mastsoort: Donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse
Leg galvanisch contact:

Re: Zwolle-Meeden-Eemshaven-Vierverlaten-Enstopic

Load door Mark » 27 jan 2013 14:23

Ach uiteraard, Japan, glad vergeten! En inderdaad, bij spontane landbreuken en dergelijke zullen vermoedelijk niet alleen onder hoogspanningsmasten slachtoffers vallen... .

In die NEN normen zou ik me wel eens keertje kunnen verdiepen.

Plaats reactie