Stoom, stroom en bakstenen

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1698
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Stoom, stroom en bakstenen

Load door Shrek » 11 jan 2013 17:57

Als spoorwegingenieur kan ik dit hoofdstukje wel smaken (maar al de rest ook eigenlijk )

Mastbeeld van deze aansluiting
Paullus
220 kV
Loads: 318
Aangesloten op: 30 jun 2012 19:45
Favoriete mastsoort: Als het maar onder spanning is
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Stoom, stroom en bakstenen

Load door Paullus » 11 jan 2013 18:18

Weer een hele mooie bijdrage over de spoorwegen. Ik heb gelezen dat de elektrifikatie van het spoor rondom Haarlem aanvankelijk werd gerealiseerd door een speciale 50 kV verbinding Velsen over Haarlem naar Amsterdam. Zo kon NS gebied Haarlem redundant gevoed worden uit Velsen of Amsterdam. Leuk detail is dat er bij de ahob (overweg met halve bomen) Middenduinerweg in Santpoort nog een oud roestig paaltje staat met als opschrift dat het een 50 kV mof betreft voor de PEGEM verbinding.

Vandaag de dag is die 50 kV verbinding niet meer in bedrijf. Ik neem aan dat het onderstation Haarlem van de spoorwegen inmiddels al sinds jaar en dag wordt gevoed vanuit 50/10 kV Overveen. Ik heb namelijk nooit kunnen ontdekken dat de NS gevoed werd vanuit het 6 kV net van Haarlem, na ontmanteling van de PEGEM verbinding.

Plaats reactie