Stoom, stroom en bakstenen

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Mastbeeld van deze aansluiting
ElektroThriller
Nethistorienestor
Loads: 2925
Aangesloten op: 12 mar 2012 12:29
Favoriete mastsoort: Donaumast vooral jaren 40
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Stoom, stroom en bakstenen

Load door ElektroThriller » 03 jan 2013 15:26

Motto van dit topic: voor wie verder kijkt dan zijn [hoogspannings]mast lang is.
Haarlem
We beginnen met Haarlem. Als ik me het goed herinner heeft Knarvel wat met die prachtige stad.
VDEN26ap_800.jpg
Gedenkboek VDEN 1926.
VDEN26ap_800.jpg (333.16 KiB) 1712 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Camera-manufacturer:
CanoScan
Camera-model:
5600F
VDEN26aq_800.jpg
Gedenkboek VDEN 1926.
VDEN26aq_800.jpg (307.95 KiB) 1712 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Camera-manufacturer:
CanoScan
Camera-model:
5600F
VDEN26ar_800.jpg
Gedenkboek VDEN 1926.
VDEN26ar_800.jpg (229.67 KiB) 1712 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Camera-manufacturer:
CanoScan
Camera-model:
5600F
VDEN26as_800.jpg
Gedenkboek VDEN 1926.
VDEN26as_800.jpg (282.54 KiB) 1712 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Camera-manufacturer:
CanoScan
Camera-model:
5600F
VDEN26at_800.jpg
Gedenkboek VDEN 1926.
VDEN26at_800.jpg (265.35 KiB) 1712 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Camera-manufacturer:
CanoScan
Camera-model:
5600F
VDEN26au_800.jpg
Gedenkboek VDEN 1926.
VDEN26au_800.jpg (306.29 KiB) 1712 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Camera-manufacturer:
CanoScan
Camera-model:
5600F
VDEN26av_800.jpg
Gedenkboek VDEN 1926.
VDEN26av_800.jpg (279.79 KiB) 1712 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Camera-manufacturer:
CanoScan
Camera-model:
5600F
VDEN26aw_800.jpg
Gedenkboek VDEN 1926.
VDEN26aw_800.jpg (249.77 KiB) 1712 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Camera-manufacturer:
CanoScan
Camera-model:
5600F
VDEN26ax_800.jpg
Gedenkboek VDEN 1926.
VDEN26ax_800.jpg (233.85 KiB) 1712 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Camera-manufacturer:
CanoScan
Camera-model:
5600F
VDEN26ay_800.jpg
Gedenkboek VDEN 1926.
VDEN26ay_800.jpg (326.76 KiB) 1712 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Camera-manufacturer:
CanoScan
Camera-model:
5600F
VDEN26az_800.jpg
Gedenkboek VDEN 1926.
VDEN26az_800.jpg (272.96 KiB) 1712 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Camera-manufacturer:
CanoScan
Camera-model:
5600F
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 06 jan 2013 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Mastbeeld van deze aansluiting
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 862
Aangesloten op: 29 apr 2012 18:19
Favoriete mastsoort: Gaffelmast
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Stoom, stroom en bakstenen

Load door Knarvel » 03 jan 2013 16:29

ElektroThriller voegde de load toe:Haarlem
We beginnen met Haarlem. Als ik me het goed herinner heeft Knarvel wat met die prachtige stad.
ja, ben er geboren en getogen... Bij het GEB was ik een aantal jaren als technicus gedetacheerd. Prachtig materiaal dit alles en de meeste gebouwen staan er nog steeds, zij het dat de getoonde technische inrichting helemaal verloren gegaan is.

Het is nu in gebruik als horeca- en evenementenlocatie.

Mastbeeld van deze aansluiting
Paullus
220 kV
Loads: 316
Aangesloten op: 30 jun 2012 19:45
Favoriete mastsoort: Als het maar onder spanning is
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Stoom, stroom en bakstenen

Load door Paullus » 05 jan 2013 16:51

Geweldige bijdrage. Nooit eerder gezien.
Nu is het volkomen duidelijk waarom de middenspanning in Haarlem 6 kV is geweest. Dat was gewoon de opgewekte spanning van de centrale Haarlem toentertijd. Vanuit die situatie is het 6 kV net steeds meer uitgebreid en vond op termijn splitsing plaats naar deelnetten die vanuit 50/ 6 kV stations gevoed werden.
Ook Schoten, nu Haarlem-Noord, werd dus vanaf het begin gevoed vanuit Haarlem. Fantastisch om deze historie te lezen.

Het 6 kV middenspanningsnet heeft vele decennia stand gehouden tot in de jaren nul van deze eeuw, ondanks de in het document al aangehaalde "misaanpassing" tussen Haarlem 6 kV en provincie 10 kV.
Zelfs vandaag de dag wordt een gedeelte van Haarlem nog steeds op 6 kV bedreven via 50/ 6kV Schalkwijk en Haarlem- West.

Wel is inmiddels alles voorbereid op 10 kV. Er zijn zelfs transformatoren geplaatst die primair geschikt zijn voor zowel 6 als 10 kV waardoor bij ombouw alleen de aansluiting van de primaire zijde van de transformator hoeft te worden aangepast en geen uitwisseling hoeft plaats te vinden. Dat scheelt tijd waardoor diverse wijken in relatief korte tijd op 10 kV gebracht zijn en in de toekomst worden gebracht.

Mastbeeld van deze aansluiting
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 862
Aangesloten op: 29 apr 2012 18:19
Favoriete mastsoort: Gaffelmast
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Stoom, stroom en bakstenen

Load door Knarvel » 05 jan 2013 23:43

Hier een verslagje van hoe het in Heemstede gelopen is. Daar waren het dus 105 MS-stations die omgebouwd werden. Vraag me af hoeveel stationnetjes er in Haarlem al gedaan zijn danwel nog omgebouwd moeten worden...

Als je op de historische net-kaarten kijkt, waren er voor de oorlog heel wat gebieden met 6 kv. Haarlem geniet kennelijk de eer als laatste in Nederland deze nu wel erg ouderwetse spanning te verlaten...

Mastbeeld van deze aansluiting
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Loads: 3002
Aangesloten op: 03 dec 2011 20:49
Favoriete mastsoort: Tonmast
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord en Wageningen

Re: Stoom, stroom en bakstenen

Load door Hans » 06 jan 2013 14:07

Kijk aan. Prachtig topic weer. Waar was de nethistorie toch zonder ET.
Paullus voegde de load toe:Nu is het volkomen duidelijk waarom de middenspanning in Haarlem 6 kV is geweest. Dat was gewoon de opgewekte spanning van de centrale Haarlem toentertijd. Vanuit die situatie is het 6 kV net steeds meer uitgebreid en vond op termijn splitsing plaats naar deelnetten die vanuit 50/ 6 kV stations gevoed werden.
Weet je, dat kwam ook bij mij op. Het was een soort -momentje. 6 kV is inderdaad een spanning die we vaker tegenkomen bij generators. Hoe simpel eigenlijk om gewoon meteen het net erachter te hangen zonder opspantrafo. Scheelt geld en componenten die de kans op falen vergroten.

Blijft mooi om het vermogen van die oude, degelijke en op gietijzeren schroefplaten gestoelde dynamo's te zien. 200 kW. Tegenwoordig jagen ze het duizendvoudige uit de grootste commerciële generators, maar zelfs 200 kW nuttig vermogen is al aanzienlijk. Destijds moeten dergelijke machines desondanks hetzelfde gevoel hebben gegeven als hun veel krachtiger evenbeelden nu.
Trots geboren in het 110 kV-gebied

Mastbeeld van deze aansluiting
Paullus
220 kV
Loads: 316
Aangesloten op: 30 jun 2012 19:45
Favoriete mastsoort: Als het maar onder spanning is
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Stoom, stroom en bakstenen

Load door Paullus » 07 jan 2013 17:31

Knarvel voegde de load toe:Hier een verslagje van hoe het in Heemstede gelopen is. Daar waren het dus 105 MS-stations die omgebouwd werden.
Heemstede is nu bevoorrecht met een eigen 50/10 kV station gevoed vanuit het deelnet Haarlemmermeer. Voorheen werd het gevoed op 6 kV vanuit Haarlem-Zuid en Schalkwijk. Haarlem-Zuid was echt een stokoud oud 50/ 6 kV station dat geamoveerd moest worden. Er is nog gekeken om er een 6 kV verdeelstation van te maken gevoed vanuit een nieuw in te richten 50/ 6 kV station Oorkondelaan.

Daar is uiteindelijk niet voor gekozen en is er een bijzonder project tot stand gekomen tussen Liander en Stedin. Liander die gezorgd heeft voor de voeding vanuit 150/ 50 /10 kV station Haarlemmermeer op 50 kV niveau naar Heemstede en Stedin die het complete verzorgingsgebied in Heemstede naar 10 kV gebracht heeft. Hierdoor is Heemstede volledig onafhankelijk geworden van Haarlem voor de voorziening.

Wat Haarlem zelf aan gaat, is Haarlem- Noord en Waarderpolder op 10 kV gebracht door voeding vanuit het in 2008 gestichte 150/ 10 kV station Waarderpolder, ingelust in de 200 MVA grondverbinding Velsen- Vijfhuizen ( het grijze circuit). Zowel 50/6 kV Waarderpolder als Haarlem- Noord zijn buiten dienst gesteld, inclusief de voedende verbindingen.

Verder zijn randgebieden van Haarlem op 10 kV gekomen door inlussing van nevennetten. Zo is een gedeelte van Haarlem- West geïntegreerd in het 10 kV PEN-net van Overveen. Een gedeelte van Oost is gezet op de 10 kV vanuit Vijfhuizen.

De afronding van de transitie van 6 kV naar 10 kV is, zoals het er nu voor staat volgens het capaciteitsplan van Liander, gelegen in het stichten van 50/ 10 kV Oorkondelaan. Daarna kunnen 50/ 6 kV Haarlem- West en Schalkwijk buiten dienst worden gesteld en is de historie van GEB Haarlem met 6 kV als middenspanning voltooid verleden tijd en is er geen verschil meer tussen oorspronkelijk eilandbedrijf Haarlem en omliggend oud PEN gebied.

Mastbeeld van deze aansluiting
ElektroThriller
Nethistorienestor
Loads: 2925
Aangesloten op: 12 mar 2012 12:29
Favoriete mastsoort: Donaumast vooral jaren 40
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Stoom, stroom en bakstenen

Load door ElektroThriller » 11 jan 2013 12:57

VDEN38ed_800.jpg
Gedenkboek VDEN 1938.
VDEN38ed_800.jpg (224.09 KiB) 1578 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Camera-manufacturer:
CanoScan
Camera-model:
5600F
VDEN38ee_800.jpg
Gedenkboek VDEN 1938.
VDEN38ee_800.jpg (273.97 KiB) 1578 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Camera-manufacturer:
CanoScan
Camera-model:
5600F
VDEN38ef_800.jpg
Gedenkboek VDEN 1938.
VDEN38ef_800.jpg (304.83 KiB) 1578 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Camera-manufacturer:
CanoScan
Camera-model:
5600F
VDEN38eg_800.jpg
Gedenkboek VDEN 1938.
VDEN38eg_800.jpg (275.14 KiB) 1578 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Camera-manufacturer:
CanoScan
Camera-model:
5600F
VDEN38eh_800.jpg
Gedenkboek VDEN 1938.
VDEN38eh_800.jpg (302.48 KiB) 1578 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Camera-manufacturer:
CanoScan
Camera-model:
5600F
VDEN38ei_800.jpg
Gedenkboek VDEN 1938.
VDEN38ei_800.jpg (252.31 KiB) 1578 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Camera-manufacturer:
CanoScan
Camera-model:
5600F
VDEN38ej_800.jpg
Gedenkboek VDEN 1938.
VDEN38ej_800.jpg (292.05 KiB) 1578 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Camera-manufacturer:
CanoScan
Camera-model:
5600F
VDEN38ek_800.jpg
Gedenkboek VDEN 1938.
VDEN38ek_800.jpg (283.98 KiB) 1578 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Camera-manufacturer:
CanoScan
Camera-model:
5600F
VDEN38el_800.jpg
Gedenkboek VDEN 1938.
VDEN38el_800.jpg (272.27 KiB) 1578 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Camera-manufacturer:
CanoScan
Camera-model:
5600F
VDEN38em_800.jpg
Gedenkboek VDEN 1938.
VDEN38em_800.jpg (310.07 KiB) 1578 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Camera-manufacturer:
CanoScan
Camera-model:
5600F
VDEN38en_800.jpg
Gedenkboek VDEN 1938.
VDEN38en_800.jpg (296.64 KiB) 1578 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Camera-manufacturer:
CanoScan
Camera-model:
5600F
VDEN38eo_800.jpg
Gedenkboek VDEN 1938.
VDEN38eo_800.jpg (283.73 KiB) 1578 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Camera-manufacturer:
CanoScan
Camera-model:
5600F
VDEN38ep_800.jpg
Gedenkboek VDEN 1938.
VDEN38ep_800.jpg (269.39 KiB) 1578 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Camera-manufacturer:
CanoScan
Camera-model:
5600F
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Mastbeeld van deze aansluiting
ElektroThriller
Nethistorienestor
Loads: 2925
Aangesloten op: 12 mar 2012 12:29
Favoriete mastsoort: Donaumast vooral jaren 40
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Stoom, stroom en bakstenen

Load door ElektroThriller » 11 jan 2013 13:55

VDEN38eq_800.jpg
Gedenkboek VDEN 1938.
VDEN38eq_800.jpg (267.7 KiB) 1570 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Camera-manufacturer:
CanoScan
Camera-model:
5600F
VDEN38er_800.jpg
Gedenkboek VDEN 1938.
VDEN38er_800.jpg (316.33 KiB) 1570 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Camera-manufacturer:
CanoScan
Camera-model:
5600F
VDEN38es_800.jpg
Gedenkboek VDEN 1938.
VDEN38es_800.jpg (303.21 KiB) 1570 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Camera-manufacturer:
CanoScan
Camera-model:
5600F
VDEN38et_800.jpg
Gedenkboek VDEN 1938.
VDEN38et_800.jpg (364.8 KiB) 1570 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Camera-manufacturer:
CanoScan
Camera-model:
5600F
VDEN38eu_800.jpg
Gedenkboek VDEN 1938.
VDEN38eu_800.jpg (309.65 KiB) 1570 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Camera-manufacturer:
CanoScan
Camera-model:
5600F
VDEN38ev_800.jpg
Gedenkboek VDEN 1938.
VDEN38ev_800.jpg (299.88 KiB) 1570 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Camera-manufacturer:
CanoScan
Camera-model:
5600F
VDEN38ew_800.jpg
Gedenkboek VDEN 1938.
VDEN38ew_800.jpg (296.47 KiB) 1570 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Camera-manufacturer:
CanoScan
Camera-model:
5600F
VDEN38ex_800.jpg
Gedenkboek VDEN 1938.
VDEN38ex_800.jpg (227.95 KiB) 1570 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Camera-manufacturer:
CanoScan
Camera-model:
5600F
VDEN38ey_800.jpg
Gedenkboek VDEN 1938.
VDEN38ey_800.jpg (303.36 KiB) 1570 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Camera-manufacturer:
CanoScan
Camera-model:
5600F
VDEN38ez_800.jpg
Gedenkboek VDEN 1938.
VDEN38ez_800.jpg (310.17 KiB) 1570 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Camera-manufacturer:
CanoScan
Camera-model:
5600F
VDEN38fa_800.jpg
Gedenkboek VDEN 1938.
VDEN38fa_800.jpg (284.25 KiB) 1570 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Camera-manufacturer:
CanoScan
Camera-model:
5600F
VDEN38fb_800.jpg
Gedenkboek VDEN 1938.
VDEN38fb_800.jpg (277.17 KiB) 1570 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Camera-manufacturer:
CanoScan
Camera-model:
5600F
VDEN38fc_800.jpg
Gedenkboek VDEN 1938.
VDEN38fc_800.jpg (297.12 KiB) 1570 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Camera-manufacturer:
CanoScan
Camera-model:
5600F
VDEN38fd_800.jpg
Gedenkboek VDEN 1938.
VDEN38fd_800.jpg (273.35 KiB) 1570 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Camera-manufacturer:
CanoScan
Camera-model:
5600F
VDEN38fe_800.jpg
Gedenkboek VDEN 1938.
VDEN38fe_800.jpg (289.07 KiB) 1570 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Camera-manufacturer:
CanoScan
Camera-model:
5600F
VDEN38ff_800.jpg
Gedenkboek VDEN 1938.
VDEN38ff_800.jpg (242.66 KiB) 1570 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Camera-manufacturer:
CanoScan
Camera-model:
5600F
VDEN38fg_800.jpg
Gedenkboek VDEN 1938.
VDEN38fg_800.jpg (226.03 KiB) 1570 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Camera-manufacturer:
CanoScan
Camera-model:
5600F
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Mastbeeld van deze aansluiting
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 3042
Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
Favoriete mastsoort: Donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Stoom, stroom en bakstenen

Load door Peter » 11 jan 2013 17:14

Leuk stukje over de elektrificatie van het spoorwegnet in Nederland. Ik zie ook bekend museum materieel op foto's voorbij komen Er is nog steeds een Mat'24 rijvaardig.

Mastbeeld van deze aansluiting
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1388
Aangesloten op: 07 dec 2011 15:20
Favoriete mastsoort: drie-evenmast
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Stoom, stroom en bakstenen

Load door Ruben » 11 jan 2013 17:38

Leuk van de elektrificatie er in. En ze zijn die Mat'36 aan het opknappen.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Plaats reactie